تاریخ انتشار: 06 بهمن 1388 - 00:00:00
کد خبر: 5088

رونمایی اولین ماهواره دانشجویی

همزمان با اجرا شدن پروژه های فضایی در کشور، دانشگاهها نیز تحقیقاتی را در زمینه ساخت ماهواره های دانشجویی آغاز کردند که در این راستا 14 بهمن در روز ملی فضا اولین ماهواره دانشجویی با نام رونمایی می شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، ساخت و پرتاب اولین ماهواره ملی با نام «امید» پژوهشگران کشور را مصمم کرد تا با اتکاء به توانمتدیهای داخلی سد انحصار طراحی و ساخت ماهواره ها را بشکنند و در ادامه این راه پروژه های هوافضا یکی پس از دیگری در دانشگاهها تعریف و اجرایی شد.

در این راستا ماهواره دانشجویی به عنوان یک ماهواره دانشجویی به دست دانشجویان و اساتید دانشگاههای کشور طراحی و ساخته شد. این ماهواره دانشجویی که مقدمه ای برای حضور پررنگ تر دانشجویان در عرصه فناوری فضایی خواهد بود در روز 14 بهمن ماه که روز ملی فضا نامگذاری شده است رونمایی می شود.

دکتر رضا تقی پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به جزئیات این ماهواره اشاره کرد و گفت: ماهواره یک ماهواره دانشجویی و تجربی است و شامل زیر محموله های مخابراتی و دوربین است که با کاربردی کردن آن درصدد تست زیرمجموعه آن هستیم.

وی اعلام جزئیات بیشتر در زمینه این ماهواره را به 14 بهمن ماه موکول کرد.

پیش از این نیز مسئولان دانشگاه امیرکبیر از ساخت ماهواره "آت ست" AUT SAT در این دانشگاه خبر داده بودند. در این زمینه شاهرخ مهدوی کارشناس امور قراردادهای دانشگاه امیرکبیر در گفتگویی با خبرنگار مهر در این باره گفت: این پروژه با همکاری سازمان فضایی کشور اجرایی شده است.

این ماهواره که با همکاری تعداد زیادی از محققان دانشگاه امیرکبیر در حوزه های مختلف برق، کامپیوتر، هوا و فضا و پلیمر ساخته شد در حدود 70 تا 80 کیلوگرم وزن دارد. ارزیابی سوانح طبیعی مانند زلزله، خشکسالی و ارزیابی محصولات کشاورزی از ماموریتهای این ماهواره است که با همکاری چهار دانشکده هوافضا، ‌مکانیک، برق، کامپیوتر با حمایت سازمان فضایی ایران در دانشگاه صنعتی امیرکبیر ساخته ‌شد.

آغاز ساخت ریز ماهواره در دانشگاه

دکتر فتح الله امی عضو سازمان فضایی ایران نیز چندی پیش در گفتگو با خبرنگار مهر از ساخت ریز ماهواره ها در دانشگاههای کشور خبر داد و گفت: در این زمینه پروژه ای با همکاری دانشجویان و محققان همه دانشگاههای کشور تعریف شده است.

وی به جزئیات این ماهواره اشاره کرد و افزود: ماهواره Q sat با عنوان «دانشجو» در دستور کار قرار دارد که مراحل نهایی خود را سپری می کند. این ماهواره در اندازه های 10 در 10 در 10 سانتیمتر ساخته شده است.

امی به ماموریتهای این ماهواره اشاره کرد و توضیح داد: ماموریت این ماهواره ارسال سیگنال است که از طریق این سیگنالها می توان مسیر آن را رصد کرد. این ماهواره در مدارد لئو در ارتفاع 250  کیلومتر قرار می گیرد.

ارسال موجود زنده به فضا

ارسال موجود زنده به فضا گام دیگر پژوهشگران کشور در حوزه هوا فضا است که در این راستا دکتر محسن بهرامی رئیس پژوهشگاه هوا فضا از ساخت کپسول زیستی خبر داده و گفته است: این یک پروژه تحقیقاتی است که حاوی یک موجود زنده است که با استفاده از راکت به فضا ارسال می شود.

وی با اشاره به برنامه های این سازمان در زمینه ساخت راکت کاوشگر افزود: برنامه راکت کاوشگر یک برنامه مفصل است که به صورت بین سازمانی در حال اجرا است.

بهرامی ساخت کپسول زیستی در راستای ساخت راکتهای کاوشگر را از دیگر اقدامات این پژوهشگاه نام برد و توضیح داد: در یک بخش از این پروژه به دنبال این هستیم تا کپسول زیستی طراحی کنیم تا به وسیله آن موجود زنده ای را فضا ارسال کنیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آیا اسرائیل به وعده صادق پاسخ خواهد داد؟
در اولین حراج امسال ۷۲۱۸ سکه فروخته شد
رئیس جمهور پنجشنبه به سمنان سفر می‌کند
افزایش سرعت اینترنت ثابت و همراه در کشور
«السودانی» و «بایدن» در کاخ سفید دیدار کردند
جزییات افزایش تعرفه پرستاری
هشدار سازمان مدیریت بحران درباره بارش‌های سیل آسا در استان‌های جنوبی کشور
کاهش ۵ درصدی مالیات بر تولید موجب کسری بودجه نمی‌شود
صدور۱.۶ میلیون مجوز کسب و کار الکترونیکی
کمیسیون امنیت ملی مجلس: پیام ما صلح و در عین حال آمادگی است
فعالیت سفارت هلند در تهران از سر گرفته شد
رئیسی: افزایش تولید مسکن به تحقق جهش تولید کمک می‌کند
زلفی‌گل: تلاش برای تحقق شعار سال وظیفه همه اقشار به ویژه دانشگاهیان است
زمان‌بندی برگزاری نوبت نخست کنکور
وزارت علوم امریه سربازی جذب می‌کند
«تمساح خونی» ۱۰۰ میلیاردی شد
امیرعبداللهیان: پاسخ ایران به صهیونیست‌ها لازم و مشروع بود
راهکار افزایش تولید گوشت قرمز در کشور از نگاه محققان
ریزش بهای طلا و سکه تداوم دارد
جنگ غزه بدهی‌های اسرائیل را ۲ برابر کرد
واکنش آیت الله جاودان به پاسخ نظامی ایران به اسرائیل +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top