تاریخ انتشار: 00 00 0000 - 00:00:00
کد خبر: 5237

فعالیت 50 کالج دانشگاهی و 20 موسسه کاردانی ویژه زنان در عربستان

برنامه های آموزش عالی در عربستان در7 دانشگاه،کالج های زنان، مؤسسة عمومی نظارت و17 کالج تربیت مدرس ارایه می شوند. از میان این 7 دانشگاه، 6 دانشگاه تحت نظارت وزارت آموزش عالی و دانشگاه هفتم (دانشگاه اسلامی مدینه) تحت نظارت هیات وزیران قرار دارند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایرن»به نقل از برنا:

دانشگاه های عربستان دو نوع تحصیلات (تحصیلات سنتی اسلامی و تحصیلات الگو گرفته از غرب) را به دانشجویان خود ارایه می دهند و برخی از دانشکده های کشور عربستان ، علاوه بر امتحان توجیهی آزمون ورودی نیز برگزار می کنند.

دانشگاه اسلامی مدینه و دانشگاه اسلامی « امام محمد بن سعود» نیز عمدتا بر آموزش قوانین اسلامی، تعالیم قرآنی، زبان عربی و علوم اجتماعی تمرکز دارند.

عربستان سعودی با ورود به دوران رشد سریع زیرساخت ها و اقتصاد، از اوایل سالهای 1970، توجه ویژه ای به تقویت آموزش عالی مبذول داشته است .

وزارت آموزش عالی که در سال 1975 تأسیس شد ، اقدام به یک برنامة عمده طولانی مدت کرد تا سیستم تحصیلی عربستان سعودی را قادر به تأمین نیروی انسانی با تحصیلات عالی کرده و نیازهای رو به افزایش اقتصاد بحرانی عربستان را بر آورده کند و نتیجه آن این شد که دانشجویان عربستانی امروزه در تمام رشته ها در داخل کشور درس می خوانند و تنها برای کسب تخصص های ویژه عازم خارج از کشور می شوند.

معطوف داشتن توجه ویژه به تقویت ساختار آموزش عالی با ورود به دوران رشد سریع زیرساخت ها و اقتصاد کشور در اوایل دهه 1970 ، اجرای طرح دراز مدت تأمین نیروی انسانی برخوردار از تحصیلات عالیه درجهت برآورده سازی نیازهای رو به افزایش اقتصادی عربستان توسط وزارت آموزش عالی و احداث مراکز آموزش عالی ملی و بین الملل از جمله مهمترین سیاستهای پیش روی نظام آموزش عالی عربستان بوده اند.

سال تحصیلی دانشگاهی در عربستان از ماه اکتبر آغاز شده و تا جولای ادامه دارد.

زبانهای آموزشی مراکز آموزش عالی عربستان نیز عربی و انگلیسی است.

مقاطع آموزشی
مقطع کارشناسی
مقطع کارشناسی ‌به جز در رشته های دارو سازی و پزشکی که علاوه بردوره عمومی آموزش 4ساله به آموزش بالینی احتیاج دارند و مهندسی و دامپزشکی با دوره آموزش 5 ساله معمولاً 4سال به طول می انجامد.

مقطع کارشناسی ارشد

در اغلب دانشگاههای کشور عربستان دوره کارشناسی ارشد مدت زمان2 سال پس ازگذراندن مقطع کارشناسی به طول می انجامد. درپایان دوره مذکور به فارغ التحصیلان مدرک المجسیتر (کارشناسی ارشد)اعطا میگردد.

به عبارت دیگر می توان گفت که تحصیل در رشته های اقتصاد، بارزگانی،حکومت اجتماعی، حسابداری ،مهندسی، هنر و علوم انسانی، علوم دریایی، علوم ،زمین شناسی، نجوم ، محیط زیست و علوم کشاورزی در مقطع کارشناسی مدت زمان 2 سال و تحصیل در رشته های قانون اسلامی، زبان عربی و علوم اجتماعی مدت زمان3 سال به طول می انجامد.در این سطح تحصیلات ارایه تز تحقیقاتی و پایان نامه الزامی است .

مقطع آموزش دکتری

مقطع آموزش دکتری پس از مقطع کارشناسی ارشد در قالب برنامه های آموزشی3ساله به علاقه مندان ارایه می شود.

دولت عربستان با سر پرستی و تأمین منابع مالی سازمان نظارت عمومی برتحصیلات زنان 50 کالج دانشگاهی را برای مقاطع کارشناسی و بالاتر و 20 موسسه آموزشی را در مقطع کاردانی وِیژه زنان و دختران دانشجو تاسیس کرده که به ارائه خدمات آموزشی به زنان می پردازند.

دانشگاه ملک مسعود

این دانشگاه درسال 1957میلادی به عنوان دانشگاه ریاض تأسیس شد و یکی از بزرگترین دانشگاههای عربستان سعودی به شمار می رود. زبان آموزشی این مرکز فرهنگی، عربی و در رشته پزشکی و مهندسی انگلیسی است. این دانشگاه در شهر "ابها" و "القصیم" نیز دارای شعبه است.

دانشگاه اسلامی مدینه

دانشگاه اسلامی مدینه در سال 1961 میلادی در شهر مدینه منوره افتتاح شد و دانشجویان این دانشگاه به تحصیل علوم دینی اشتغال دارند. این دانشگاه هر سال تعدادی بورس تحصیلی به کشورهای اسلامی دیگر اعطا می کند. در این دانشگاه مذاهب چهارگانه تسنن تعلیم داده می شود. دانشگاه مدینه علاوه بر فعالیتهای تعلیماتی مجالس سخنرانی عمومی نیز ترتیب می دهد که اغلب متن سخنرانی های مذکور چاپ و رای مؤسسات اسلامی جهان ارسال می گردد.

دانشگاه ملک عبدالعزیزجده

گروهی از خیراندیشان و دانش پژوهان سعودی به دلیل  آنکه افرادی که مایل به تحصیل هستند،مجبور به مسافرت و اقامت در شهر ریاض نباشند و همچنین جهت تعداد مراکز علمی تصمیم گرفتند دانشگاهی به خرج خود و با کمک سایر فرهنگ دوستان کشور در شهر جده تأسیس نمایند. که سرانجام در سال 1964 میلادی دانشگاهی ملک عبدالعزیز مبالغی بعنوان کمک به دانشگاه مذکور اعطا نمود.

در سال 78 – 1967 میلادی دانشکده اقتصاد و علوم اداری – که اولین دانشکده این مرکز علمی است – آغاز به کار کرد. در حال حاضر دانشگاه مذکور از دانشکده های اقتصاد، علوم اداری، مدیریت، زبان خارجه و ادبیات تشکیل شده است. در این دانشگاه ترتیبی داده شده تا خانم ها نیز بتوانند در اوقات تعطیل روزانه دانشگاه از کلاسهای مخصوص استفاده نمایند. مدت تحصیل چهار سال و فارغ التحصیلان دانشنامه لیسانس دریافت می کنند.

دانشکده تربیت

این دانشکده در مکه واقع است و رشته های تخصصی آن عبارتند از: جغرافیا، زبان انگلیسی، فیزیکی ، ریاضیات تعلیم و تربیت روانشناسی، این دانشکده در حقیقت و تأمین کننده معلم های لازم برای تدریس در مدرسه های کشور اشتغال است.

دانشکده شریعت و تحقیقات اسلامی مکه

در سال 1949 میلادی تأسیس شد که هدف از تأسیس آن تربیت کادر لازم برای قضاوت و همچنین تدریس در مدرسه ها بود. درسهای این دانشکده اختصاص به علوم دینی و زبان عربی دارد.

دانشکده صنعت نفت و معادن ظهران

هدف از افتتاح این دانشکده که در سال 1963 در ظهران افتتاح شد، تربیت کارشناس و متخصص در امور مربط و به نفت و سایر معادن بود.

دانشگاه ملک فیصل

این دانشگاه در سال 1975 میلادی در "دمام" تأسیس شد, شعبه ای از آن نیز در شهر « احساء» قرار دارد.

دانشگاه امام محمدبن سعود

این دانشگاه در سال 1953 میلادی در ریاض تأسیس شد و زبان آموزشی آن عربی بوده و شامل دانشکده های شریعت و تبلیغ و اصول دین علوم اجتماعی، عربی و علوم اجتماعی، عربی و مطالعات اسلامی و همچنین انجمن تعلیم عربی و مرکز مطالعه ویژه دختران است.

دانشگاه ام القری

این دانشگاه در سال 1975 م در مکه مکرمه تأسیس شد و دارای هفت دانشکده است که عبارتند از: شریعت و مطالعات اسلامی،تعلیم و تربیت، مهندسی و علوم تابعه، تبلیغ و اصول دین، انگلیسی (زبان و ادبیات)، علوم اجتماعی و همچنین انجمن زبان عربی.

همچنین دولت عربستان سه دانشگاه کشور را به تدریس بر مبنای برنامه های سلفی اختصاص داده که عبارتند از: دانشگاه محمدبن سعود در ریاض، دانشگاه ام القری در مه مکرمه و دانشگاه اسلامی در مدینه منوره،غالبا تدریس در سطوح عالی به زبان انگلیسی انجام می شود که بعد از بان عربی در عربستان یک زبان اصلی محسوب می گردد.

سالانه تعداد زیادی از جوانان این کشور که واجد شرایط لازم برای ادامة تحصیل هستند. جهت ادامة تحصیل در سطح عالی به اروپا، ایالات متحده امریکا و جاهای دیگر اعزام می شوند.

گفتنی است سیر سریع رشد اجتماعی عربستان سعودی مشتمل بر تغییرات اساسی در نرخ زاد و ولد، در آمد خانواده ها، تجدد و تحرک اجتماعی و تغییر جامعة کوچ نشین به شهر، بروز تغییرات داخلی نظیر ضرورت اقتصاد آزاد، آزادی اتباع سایر کشورها، صنعتی شدن و جنگ، عدم توانایی مؤسسات آموزش عالی سعودی در پذیرش تعداد بیشتری دانشجو با وجود افزایش نرخ فارغ التحصیلان مدارس، عدم وجود سیستم منسجم گزینش دانشجو در نظام آموزش عالی عربستان و عدم هماهنگی میان مؤسسات آموزش عالی بخشهای خصوصی و ملی از جمله معضلات اساسی نظام آموزش عالی عربستان هستند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top