تاریخ انتشار: 00 00 0000 - 00:00:00
کد خبر: 563

تعداد دانشجویان غیرایرانی در کشور: 18 هزار نفر

از سال 81 تا پایان سال 87، تعداد دانشجویان غیرایرانی در کشور ما دو برابر شده است به طوری که پذیرش سالانه ما حدود 320 نفر در سال 81 بوده و این تعداد در سال 87 به 640 نفر رسیده است.

خبرنامه دانشجویان ایران: معاون دانشجویی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تا پایان سال جاری تعداد دانشجویان غیرایرانی در دانشگاه‌های وزارت علوم و وزارت بهداشت و جامعةالمصطفی به 18 هزار نفر خواهد رسید.‌

محمد ملاباشی ‌در حاشیه سفر به قزوین در گفتگو با« خبرنامه دانشجویان ایران»به نقل از فارس ؛در قزوین‌ اظهار داشت: از سال 81 تا پایان سال 87، تعداد دانشجویان غیرایرانی در کشور ما دو برابر شده است به طوری که پذیرش سالانه ما حدود 320 نفر در سال 81 بوده و این تعداد در سال 87 به 640 نفر رسیده است.

وی ادامه داد: با افزایش بودجه‌ای که در سال 88 در نظر گرفته شده است، پیش‌بینی می‌کنیم که تعداد دانشجویان غیرایرانی در پذیرش یک سال به 900 نفر برسد که اگر به همین صورت پیش رویم، مجموع دانشجویان غیرایرانی به 2 تا 4 هزار نفر در وزارت علوم و تحقیقات و فناوری خواهد رسید.

معاون دانشجویی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: حدود 2 هزار ‌دانشجوی غیرایرانی نیز از وزارت بهداشت به این جمع اضافه می‌شود که تعداد دانشجویان غیرایرانی به 6 هزار نفر می‌رسد و با توجه به اینکه حدود 12 هزار نفر نیز در جامعه المصطفی مشغول تحصیل هستند، جمع دانشجویان غیر ایرانی ما در پایان سال 88 به 18 هزار نفر می‌رسد.

وی عنوان داشت: جمهوری اسلامی ایران برای دانشجویان داخل کشور صندلی به اندازه کافی ایجاد کرده و حتی وزیر اعلام کردند که ما 200 هزار صندلی بیش از تعداد داوطلبان داریم در نتیجه ما آماده پذیرش دانشجویان غیرایرانی برای دوره کارشناسی به هر تعدادی که باشند هستیم.

ملاباشی یادآور شد: البته این محدودیت در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا وجود دارد که سعی می‌کنیم بنا به تناسبی که اکنون هست پذیرش را از 10 درصد به 20 درصد برسانیم.

وی اعلام کرد: بیشتر دانشجویان غیرایرانی در 10 دانشگاه برتر کشور تحصیل می‌کنند و به لحاظ پذیرش دانشجوی غیر ایرانی که از سال 68 به بعد این پذیرش صورت گرفته سالانه 200 نفر ‌فارغ‌التحصیل داشتیم.

معاون دانشجویی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به عدم تأثیر تبلیغات سو دشمنان در پذیرش دانشجوی غیرایرانی تصریح کرد: تأثیرات روابط سیاسی کنونی ایران با دیگر کشورها، در پذیرش دانشجو در سپتامبر یا شهریور ماه و در سال‌های آتی خود را نشان می‌دهد البته این امر بیشتر در کشورهایی که این تبلیغات سو را دارند به ویژه در کشورهای غربی، تاثیرگذار است.

وی خاطر نشان ساخت: ولی در حال حاضر ما از کشورهای که پذیرش دانشجو داریم، این تبلیغات سوءاثر نگذاشته و حتی با توجه به تمهیداتی که در آموزش عالی کشور صورت گرفته، تعداد دانشجویان غیرایرانی در حال افزایش است.

ملاباشی ادامه داد: تمام دانشگاه‌های کشور مجاز به پذیرش دانشجوی غیرایرانی هستند ولی در حال حاضر 15 دانشگاه، دانشجوی غیرایرانی دارند.

وی با اشاره به ارائه تسهیلات به دانشجویان بیان داشت: هیچ خانواده‌ای لازم نیست فرزندش را برای تحصیلات به خارج از کشور بفرستد چراکه برای هر فرد حداقل دو صندلی در داخل کشور وجود دارد و انتخاب‌ها از قبل بیشتر و انتصاب‌ها نیز بسیار گسترده‌تر شده است.

معاون دانشجویی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: با توجه به وام شهریه دانشجویی هیچ جوانی نیست که به دلیل هزینه مالی نتواند ادامه تحصیل دهد و امسال اعتبار این بخش به دستور رئیس جمهور افزایش یافته و از 120 میلیارد تومان به 240 میلیارد رسیده است.

 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سفارش امام رضا(ع) به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم
تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
رهبر انقلاب: حال کارگر خوب شود حال کشور خوب می‌شود
استقلال چهارمین تیم پُرافتخار فوتبال آسیا
چند فرمانده ارشد ارتش اسراییل طی روزهای آتی استعفا می‌دهند
برنامه دولت برای ارتقای هوش مصنوعی
گل محمدی به زودی سرمربی تراکتور خواهد شد +جزئیات
حسن یزدانی به تمرین تیم ملی نیامد
تکلیف ماندن یا رفتن مدیرعامل پرسپولیس مشخص شد
توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد +عکس
ابتکار یک کارگر برای دریافت انگشتر از رهبر انقلاب +فیلم
پخت نان کامل باید مجدداً در روستاهای کشور احیا شود/ اقدامات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد
رهبرانقلاب: امنیت شغلی کارگر از وظایف مسئولین است +فیلم
استعفای بالاترین مقام نظامی صهیونیست‌ها +فیلم
آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
مثال جالب رهبرانقلاب درمورد پیشرفت +فیلم
دستگیری ۱۸ شیاد کنکوری
AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد
بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
تحلیل رهبرانقلاب درباره تحریم‌های علیه ایران +فیلم
وظایف مهم مسئولین در قبال جهش تولید از نگاه رهبر انقلاب +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top