تاریخ : 1348,پنجشنبه 11 دي07:00
کد خبر : 103526 - سرویس خبری : صوت و فیلم

اسامی شهدای32سال ترور توسط غربی ها در جمهوری اسلامی ایران

خبرنامه دانشجویان ایران: پس از انقلاب سال 57 و بعد از شکل گیری "جمهوری اسلامی ایران"، منافقین برای تضعیف این انقلاب نو پا دست به ترور شخصیت ها و نخبه های کشور زدند به طوری که در حد فاصل سال های 57 تا 75 ، 418 ترور صورت گرفت که نقطه اوج این ترورها سال های 60 و 61 بود که در مجموع 366 ترور اتفاق افتاد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در آن سال ها که به نظر می رسید نفوذ دستگاه های اطلاعاتی و جاسوسی غربی بر روی چهره‌ها و شخصیت های سیاسی بوده است اما در سال های اخیر و با گسترش فعالیت های علمی ایران به خصوص فعالیت صلح آمیز هسته ای تلاش ویژه ای برای ترور دانشمندان ایران تدارک دیده شده است.

اسامی افراد سرشناس ترور شده توسط گروهک های منافقین از بدو انقلاب اسلامی به شرح زیر است:

* انفجار 8 شهريور 1360 و شهادت محمد علي رجايي و محمدجواد باهنر

* ترور اسدالله لاجوردي، يك شهريور 1377

* ترور حجت الاسلام سيد على خامنه ‏اى و جانباز شدن وی، ششم تیر 1360

* ترور علي صياد شيرازي، ارديبهشت 1378

* ترور دکتر محمد مفتح،  27 آذر 58

* ترور دانشمند مسعود علی‏محمدی، 22 دی 88

* ترور مجید شهریاری و فریدون عباسی استادهای دانشگاه شهید بهشتی و دانشمند هسته ای، 8 آذر 89

* ترور "شهدای محراب"

* انفجار دفتر حزب جمهوري اسلامي 7 تير 1360 و شهادت آيت‌الله سيدمحمد حسيني بهشتي و بيش از 70 نفر از اعضاي حزب جمهوري اسلامي


انفجار 8 شهريور 1360 و شهادت محمد علي رجايي و محمدجواد باهنر/


در روز هشت شهریور سال 1360 در یک اقدام تروریستی بی‌سابقه جلسه شورای امنیت کشور با حضور رئیس جمهور و نخست وزیر منفجر شد و شهید رجایی و شهید باهنر به همراه دفتریان و وحید دستجردی در این انفجار تروریستی به شهادت رسیدند. نفوذ ضدانقلاب به دستگاه‌های امنیتی تا حد دبیری شورای امنیت کشور و چگونه تبرئه شدن عوامل این نفوذ موضوعی است که سال‌ها درباره آن در محافل سیاسی و امنیتی بحث می‌شود. در ادامه گزارشی از چگونگی ارتقای مسعود کشمیری عامل این انفجار به دبیری شورای امنیت کشور و مسائل بعدی مربوط به پرونده انفجار نخست وزیری می‌آید
ساعت 3 بعدازظهر روز هشت شهریور، جلسه شورای امنیت کشور؛ حاضران: محمدعلی رجایی رئیس جمهور، محمد جواد باهنر نخست وزیر و مسعود کشمیری جانشین دبیر شورای امنیت بالای میز جلسه نشسته‌اند. تیمسار وحید دستجردی کنار باهنر و بعد از او اخیانی به جای فرماندهی ژاندارمری کل نشسته، در کنار وی به ترتیب تیمسار کتیبه، سرورالدینی معاون وزیر کشور، خسرو تهرانی از اطلاعات نخست وزیری، کلاهدوز قائم مقام سپاه یک طرف میز بودند و طرف دیگر میز تیمسار شرف خواه معاون نیروی زمینی، سرهنگ وحیدی معاون هماهنگی ستاد مشترک، سرهنگ وصالی فرمانده عملیات نیروی زمینی و سرهنگ صفاپور فرمانده عملیات ستاد مشترک قرار دارند.


شهید ترور/ اسدالله لاجوردی


شهید لاجوردی در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی‌نقش فعالی ایفا کرد و با توجه به شناخت جریانات سیاسی کشور، در سمت دادستانی نظام جمهوری اسلامی ‌قرار گرفت و در برخورد با جریانات فکری و سیاسی ضدانقلاب وظیفه‌ی سنگینی پذیرفت. وی به تعقیب و خنثی‌کردن توطئه‌های گروهک‌های معاند سیاسی، به‌ویژه گروهک فرقان و منافقین پرداخت و در این زمینه تلاش‌های فراوانی کرد.

بدین‌ترتیب لاجوردی عهده‌دار حفظ و حراست از نظام نوپای جمهوری اسلامی‌گردید و توانست گروهک‌های منافقین و فرقان را از بین ببرد. مقارن با پایان جنگ تحمیلی، لاجوردی به ریاست سازمان زندان‌های کشور منصوب شد و با توجه به شرایط دشوار زمانی و مشکلات عدیده‌ای که پس از جنگ گریبانگیر جامعه‌ای ایران شده بود، توانست هم در عرصه‌ی تربیت و بازپروری مجرمین و هم در عرصه‌ی مدیریت سازمان زندان‌ها به توفیقات زیادی دست پیدا کند.

وی در سال1376 ش از ریاست سازمان زندان‌ها، و اقدامات تأمینی تربیتی کشور استعفا داد و بار دیگر به حجره‌ی کوچکش در بازار تهران بازگشت. شهید لاجوردی در اول شهریور 1376 ش توسط علی اصغر غضنفرنژاد و علی اکبر اکبری ده بالایی از اعضای گروهک منافقین مورد سوء قصد قرار گرفت و به شهادت رسید.

جانباز ترور/ حجت الاسلام سيد على خامنه ‏اى

پس از عزل بنى صدر، منافقين اعلام قيام مسلحانه كردند. بنى صدر به منزل منافقين پناهنده شد و توسط آنان همراه با رجوى از ايران گريخت و به دامن غرب پناه برد.حزب الله، در جنگهاى خيابانى، منافقين و گروه‏هاى ماركسيستى چپ مسلح را سركوب و آرامش را به كشور بازگرداند.اما از شخصيتهايى كه بيشترين سهم را در پيروزى حزب الله، تداوم خط ولايت امام و اجراى احكام الهى در جامعه داشتند، انتقام گرفتند. آنان آيت الله خامنه‏اى را در تاريخ 6 تير ماه 60، هنگامى كه در مسجد «ابوذر» تهران سخنرانى مى‏كردند، ترور نمودند كه بشدت مجروح شدند و به مدت 42 روز تحت معالجه قرار گرفتند، كه پس از مرخصى از بيمارستان، از ناحيه دست راست همچنان دچار مشكل ماندند و به عنوان افتخارآميز جانباز انقلاب اسلامى نائل شدند.

شهید ترور/ سپهبد علی صیاد شیرازی

در بامداد 21 فروردین 1378، امیر سپهبد علی صیاد شیرازی در حال خروج از منزل، به وسیله ی منافقین مسلح در پوشش رفتگر، در برابر دیدگان فرزندش به شهادت رسید و منافقین كوردل، رسماً اقدام به این جنایت هولناك را به عهده گرفتند.

شهید ترور/ دکتر محمد مفتح

با پیروزی انقلاب اسلامی نه تنها فعالیت‌های دکتر مفتح خاتمه نیافت بلکه وی در ابعاد گوناگون صادقانه و با جدیت خاصی در سنگر‌های مختلف حضور یافت تا دین خود را به این بارقه الهی ادا کند و نهال نوپایی انقلاب را پاسداری نماید او در حالیکه عضو فعال و پر تلاش و موثر شورای انقلاب اسلامی بود ریاست دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران را نیز عهده دار بود و برای تغییر نظام آموزشی و هماهنگ کردن آن با انقلاب کوشش زاید الوصفی به خرج داد. در سالگرد شهادت آیت الله حاج سید مصطفی خمینی(ره) اولین سمینار وحدت حوزه و دانشگاه برگزار کرد.

اما سرانجام در صبح صادق روز بیست و هفتم آذر اندیشه‌های منجمد و راکد مارقین از کمین‌گاه‌های خویش چون خزندگانی موذی و پلید با نیشی زهرآگین سر برآورده و در تدارک فاجعه‌ای دیگر نشسته بودند. در صبح روز سه‌شنبه ۲۷‌آذرماه‌سال۱۳۵۸ هنگامی که دکتر مفتح می‌خواست وارد دانشکده الهیات شود مورد هجوم گلوله‌های سه تروریست شیطان صفت از گروهک فرقان قرار می‌گیرد و دکتر به سبب شدت جراحات نقش بر زمین می‌گردد دانشجویان ایشان را به بیمارستان منتقل می‌کنند امام تلاش تیم پزشکی هم سودی نمی‌بخشد و در ساعت دوازده همین روز دکتر مفتح به‌‌ آرزوی دیرین خود که شهادت است می‌رسد.

شهید ترور/ پرفسور مسعود علی‏محمدی

صبح روز بیست و دوم دی ماه سال 88 ساعت 8 صبح بمبی که در موتور سیکلتی جلوی درب منزل  وی جاسازی شده بود منفجر شد و این استاد دانشگاه تهران در این اقدام تروریستی عناصر ضد انقلاب و استکبار به شهادت رسید.

در این حادثه یک دستگاه خودرو پژو 80 درصد، یک دستگاه خودرو پراید 60 درصد و یک دستگاه موتورسیکلت 100 درصد آسیب دید و تا شعاع صد متری شیشه های منازل و برخی خودروهای پارک شده هم شکست.

شهید ترور/ مجید شهریاری و فریدون عباسی استادهای دانشگاه شهید بهشتی و دانشمند هسته ای

در روز 8 آذر سال 89 مجید شهریاری و فریدون عباسی دو استاد دانشگاه شهیدبهشتی و دانشمند هسته ای توسط عوامل ضدانقلاب مورد سوقصد قرار گرفته اند.

دكتر فريدون عباسي كه به اتفاق همسرش در ميدان شهيد بهشتي مورد سوءقصد افراد ناشناس قرار گرفت. وی استاد فيزيك هسته‌اي و مسئول پروژه غني سازي ليزري وزارت دفاع بود. دكتر فريدون عباسي از ابتداي انقلاب عضو سپاه پاسداران بود، سه دور در جبهه جنگ ايران و عراق حضور داشت و بعد از جنگ، دكتراي فيزيك هسته اي گرفت.

در ترور دیگر دکتر مجید شهریاری عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی به شهادت رسیده و دو نفر همراه وی مجروح شده اند.

این دو حادثه همزمان در صبح 8 آذر 89 رخ داد و هر دو عامل بمب گزاری موتور سوار بودند و مشخص یود که هر دو از یک نقشه پیروی می کنند و از یکجا سازمان دهی شده اند.

شهدای محراب/

شهید ترور/ آيت الله محمد صدوقي

در يك روز گرم كويري ناگهان صداي جمهوري اسلامي ايران، خبري جانكاه را چنين اعلام كرد:«شنوندگان عزيز توجه فرماييد، شنوندگان عزيز توجه فرماييد با كمال تأسف اطلاع حاصل شد كه حدود ساعت يك و نيم بعد از ظهر امروز جمعه يازدهم تيرماه 1361 عالم رباني، مجاهد خستگي‌ناپذير، آيت‌الله صدوقي يار امام و امت و نماينده‌ي امام و امام جمعه‌ي يزد با دهان روزه، در محراب نماز جمعه به شهادت رسيده است....».

شهید ترور/ آيت‌الله سيد اسدالله مدني

منافقين ايشان را از عوامل مهم ناکامي خود جهت جذب جوانان به تشکيلات خود مي‌دانستند. با روي آوري به ترور، منافقين تصميم گرفتند تا جهت تضعيف انقلاب اسلامي، برجسته‌ترين علماي طرفدار امام خميني را در سراسر کشور ترور کرده و به قتل برسانند. اولين برنامه حذف فيزيکي ائمه جمعه پرنفوذ از سوي منافقين،طرح ترور آيت‌الله مدني در تبريز بود. در حالي که جنگ در سراسر جبهه‌ها ادامه داشت منافقين شقي جهت جلوگيري از هجوم مردم به جبهه‌ها سعي کردند تا با به شهادت رساندن آيت‌الله مدني کمک بزرگي به رژيم بعثي عراق و صدام حسين بنمايند و عامل اصلي تشويق مردم به حضور در جبهه‌ها در آذربايجان را از ميان بردارند. سر انجام منافقين توانستند با يک عمليات انتحاري آيت‌الله مدني را پس از اقامه نماز جمعه در ميدان نماز در ظهر 20 شهريور ماه 1360 به شهادت برسانند و مردم آذربايجان را از گرماي وجود ايشان محروم کنند. شهادت آيت‌الله مدني بسياري از مردم ايران را که از ايشان شناخت لازم را داشتند متأثر نمود و امام خميني پيام بلندي را در سه صفحه درتجليل از اين ذريه رسول الله و مجاهد عزيز صادر نمودند و او را از چهره‌هاي کم نظيري دانستند که به حد وافر از علم و عمل و تقوا و تعهد و زهد و خودسازي برخوردار بود.

شهید ترور/ آیت الله سید عبدالحسین دستغیب

با شروع نهضت روحانیت در سال 1341 مبارزه ایشان با رژیم شاه که از زمان رضاخان ادامه داشت، علنی و آشکار گردید و شب های جمعه پس از دعای کمیل سخنرانی سیاسی و تهییج کننده ایشان تا نیمه خرداد 42 در جمع انبوه شنوندگان نقش بزرگی در پیشبرد انقلاب داشت و نوار سخنرانی های ایشان تا اقصی نقاط ایران منتشر می گردید. در خرداد 42 بازداشت و به تهران اعزام گردیدند و پس  از آزادی از زندان مدتی نیز تبعید و در سال 43 نیز مجددا زندانی و تبعید گردیدند و در سال 56 نیز مدتی زندانی و یا در منزل محاصره و تحت نظر بودند و با تمام این فشارها حاضر به مذاکره و  مصالحه با رژیم پهلوی نشدند و پرچم مبارزات مردم فارس را در این مدت پانزده ساله بر دوش داشتند.

پس از پیروزی انقلاب به نمایندگی اول فارس در مجلس خبرگان انتخاب شده و همزمان به درخواست اهالی شیراز و فرمان امام خمینی امامت جمعه را عهده دار شدند و مشغول خدمت به مردم مستضعف بودند که در تاریخ بیستم آذرماه 1360 مطابق با 14 صفرالخیر 1402 هنگامی که عازم نماز جمعه بود به دست منافقین از خدا بی خبر به درجه رفیع شهادت نایل گردید و به اجداد طاهرینش پیوست.


شهید ترور/ آيت‌الله عطاءالله اشرفي اصفهاني

منافقين کوردل، پس از دوبار عمليات ناموفق ترور، در سومين اقدام در روز جمعه 23 مهر 1361 هنگامي که خطبه اول نماز را آغاز کرده بود، با انفجار نارنجکي، ايشان را در حاليکه به حالت سجده به زمين افتاده بود، به شهادت رساندند و امام و امت را در سوگ اين شهيد محراب سوگوار نمودند.

فرازي از پيام امام خميني دروصف شهيد: او در جبهه دفاع از حق از جمله اشخاصي بود که مايه دلگرمي جوانان مجاهد بود.


شهید ترور/ آيت الله قاضي طباطبايي


بعد ازپيروزي انقلاب نيز از سوي حضرت امام به عنوان امام جمعه تبريز انتخاب گرديد و اولين نماز جمعه تاريخي خود را در 23 ماه مبارك رمضان 1399 مطابق با 27 مرداد 1358 در روز جهاني قدس با سيل عظيمي از مردم در تبريز برگزار نمود كه واقعاً يك نماز جمعه استثنايي، تاريخي و داري خصوصيات ويژه‌اي بود؛ نماز عبادي سياسي در ماه مبارك رمضان، روز جمعه، روز قدس، با انبوه عظيم جمعيت، توأم با شور و احساسات سرشار انقلابي !!

واقعاً نماز جمعه استثنايي و تاريخي بود؛ وی بالاخره در ماه ذي‌الحجه سال 1399 پايان قرن 14 هجري قمري مطابق با 10 آبان سال 1358 هجري شمسي، در 65 سالگي به فيض عظماي شهادت نايل آمد و در روز عيد قربان در راه اسلام و انقلاب اسلامي قرباني شد و در جرگه‌ي شهداي فضيلت قرار گرفت و مصداق « ختامه مسك » گرديد كه « عاش مجاهداً و مات شهيداً »

شهدای فاجعه هفتم تیر 1360/

اسامي شهدايي كه در فاجعه انفجار دفتر مركزي حزب جمهوري اسلامي در سرچشمه تهران همراه با شهيد مظلوم دكتر بهشتي در 7تير 1360 به شهادت رسيدند، بدين شرح مي باشد:

نام: علي‌اصغر
نام خانوادگي: آقا زماني
سال تولد: 1331
سمت: سرپرست واحد دانشجويي كميته و نماينده حزب در جهاد و عضو نهضت سوادآموزي و رييس دفتر رياست مجلس
تحصيلات: فوق ليسانس حسابداري از دانشكده نفت
محل تولد: قبضه نراق از محلات


نام: عباس
نام خانوادگي: ابراهيميان
سمت: خدمت در كميته امداد روابط عمومي حزب


نام: حسن
نام خانوادگي: اجاره‌دار
سال تولد: 1329
سمت: عضو شوراي مركزي حزب خدمت در بخش هماهنگي كارخانجات
تحصيلات: ديپلم رياضي
محل تولد: تهران


نام:‌علي‌اكبر
نام خانوادگي: اژه‌اي
سال تولد: 1331
تحصيلات: ليسانس روانشناسي و فلسفه از دانشگاه اصفهان
محل تولد: اصفهان


نام:‌رحمان
نام خانوادگي: استكي
سال تولد: 1329
سمت: نماينده مردم شهركرد و معاون آموزش و پرورش چهارمحال
تحصيلات: فارغ التحصيل رشته علوم تربيتي
محل تولد: شهركرد


نام: جواد
نام خانوادگي: اسدالله‌زاده
سال تولد: 1329
سمت: معاون بارزگاني خارجي وزارت بازرگاني
تحصيلات: دكتراي مديريت از آمريكا
محل تولد: مشهد


نام: محمدصادق
نام خانوادگي: اسلامي
سال تولد: 1311
سمت: معاون هماهنگي و پارلماني وزارت بازرگاني و مسئول واحد اصناف حزب
تحصيلات: مهندسي
محل تولد: تهران


نام:‌حسين
نام خانوادگي: اكبري
سال تولد: 1323
سمت: مديرعامل بانك كشاورزي
تحصيلات: فارغ التحصيل رشته دامپروري دانشگاه تهران
محل تولد: تهران


نام: عبدالحسين
نام خانوادگي: اكبري مازندراني- ساروي
سال تولد: 1315
سمت: مديرعامل بانك كشاورزي
تحصيلات: تحصيل در علوم ديني درمشهد و نجف اشرف
محل تولد: روستاي لاليم شهر ساري


نام:مهدي
نام خانوادگي: امين‌زاده
سال تولد: 1328
سكت: معاون بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني
تحصيلات: دكتراي بازرگاني و اقتصاد از تگزاس


نام: هادي
نام خانوادگي: اميني
سال تولد: 1332
سمت: سرپرست يكي از گروه‌هاي بنياد مستضعفان
تحصيلات: متخصّص رشته تأسيسات- مهندسي مكانيك
محل تولد:‌تهران


نام:‌محمود
نام خانوادگي: بالاگر
سال تولد: 1338
سمت: مسئول واحد ضبط صوت در حزب
تحصيلات: ديپلم
محل تولد: اراك


نام:‌حسين
نام خانوادگي: بخشايش
سال تولد: 1336
سمت: از بنيانگذاران كانون نهضت اسلامي تبريز
تحصيلات: سال 55 وارد دانشكده علوم دانشگاه تبريز شد
محل تولد: تهران


نام: سيدرضا
نام خانوادگي: پاك نژاد
سال تولد: 1303
سمت: نماينده مردم يزد در مجلس
تحصيلات: دكترا از دانشگاه پزشكي تهران
محل تولد: يزد


نام: سيدمحمد
نام خانوادگي: پاكنژاد سال تولد: 1318
سمت: عضو هيئت مديره مركز چوب و كاغذ
تحصيلات: دكتراي اقتصاد از آلمان و سوئيس
محل تولد: يزد


نام: محمد
نام خانوادگي: پورولي
سال تولد: 1335
سمت: عضو فعال بخش دانش آموزي حزب
تحصيلات: رشته بازرگاني و مديريت دانشگاه غزالي قزوين
محل تولد: تهران


نام: رضا
نام خانوادگي: ترابي
سال تولد: 1336
سمت: مسئوليت قسمت تبليغات شاخه دانشجويي
تحصيلات: دانشجوي رشته برق دانشگاه تهران
محل تولد: تهران


نام: محمود
نام خانوادگي: تفويضي زواره
سال تولد: 1326
سمت: معاون وزارت راه و ترابري
تحصيلات: مهندس ساختمان از دانشگاه پلي تكنيك
محل تولد: تهران


نام عليرضا
نام خانوادگي: چراغ زاده دزفولي
سال: 1338
سمت: سرپرست بخشداري هفت گل و نماينده مردم در مجلس
تحصيلات: ليسانس حسابداري
محل تولد: اهواز


نام: مهدي
نام خانوادگي: حاجيان مقدم
سال تولد: 1333
سمت: مسئول واحد مهندسيين حزب جمهوري
تحصيلات: ليسانس مديريت اقتصاد از ايران و ليسانس مديريت مهندسي از آمريكا
محل تولد: تهران


نام: سيدمحمدتقي
نام خانوادگي: حسيني طباطبايي
سال تولد: 1307
سمت: نماينده مردم زابل درمجلس و از ائمه جماعت مجلس
تحصيلات: حوزوي
محل تولد: زابل


نام: سيدمحمدباقر
نام خانوادگي: حسينيلواساني
سال تولد: 1340
سمت: رياست مدرسه عالي بهداشت و بنيانگذار شاخه پزشكي و معاون بهزيستي و وزير بهداري
تحصيلات: متخصص گوش و حلق و بيني
محل تولد: تهران


نام شمس الدين
نام خانوادگي:حسيني نائيني
سمت: كارشناس مسئول امور ديني و تربيتي در آموزش و پرورش و نماينده مردم نائين در مجلس
تحصيلات: فوق ليسانس از دانشگاه الهيات و معارف
محل تولد:سلطان نصير نائين


نام: غلامحسين
نام خانوادگي: حقاني
سال تولد: 1323
سمت: نمانيده امام و رياست دادگاه و حاكم شرع در سيستان و بلوچستان و امام جمعه بندرعباس و نماينده مردم و عضو شوراي عالي تبليغات اسلامي و اولين دبير شوراي تبليغات
تحصيلات: تحصيلات حوزوي و ديپلم از دبيرستان
محل تولد: قم


نام: محمدعلي
نام خانوادگي: حيدري
سمت: امام جمعه نهاوند ( از طرف امام ) و حاكم شرع استان همدان و نماينده مردم نهاوند
تحصيلات: درجه اجتهاد
محل تولد: قم


نام: عباس
نام خانوادگي: حيدري
سال تولد: 1323
سمت: نماينده مردم بوشهر
تحصيلات: ديپلم
محل تولد: بوشهر


نام: محمد
نام خانوادگي: خوشزبان
سال تولد: 1340
سمت: عضو حزب و سرپرست منطقه - سرپرست تبليغات استان تهران - سرگروه انتظامات نماز جمعه و راهپيماييها
تحصيلات: ديپلم
محل تولد:


نام: سيدمحمدكاظم
نام خانوادگي: دانش
سال تولد: 1318
سمت: نماينده مردم شوش و انديمشك در مجلس و سرپرست كميته و امام جمعه شوشتر
تحصيلات: حوزوي
محل تولد: دزفول


نام: غلامرضا
نام خانوادگي: دانش آشتياني
سال تولد: 1309
سمت: نماينده مردم تفرش و آشتيان و مديريت دبيرستان جهان
تحصيلات: دكتراي الهيات
محل تولد: آشتيان


نام: علي
نام خانوادگي: درخشان
سال تولد: 1319
سمت: عضو شوراي مركزي و مسئول امور مالي حزب جمهوري
تحصيلات: دكتراي الهيات
محل تولد: آشتيان


نام: علي اكبر
نام خانوادگي: دهقان
سمت: نماينده مردم تبربت جام
تحصيلات: فوق ديپلم رشته رياضي و علوم طبيعي
محل تولد: تربت جام


نام: سيدعبدالحميد
نام خانوادگي:ديالمه
سمت: نماينده مردم مشهد در سن 26 سالگي
تحصيلات: دكترا از دانشگاه علوم پزشكي مشهد
محل تولد: تهران


نام: سيدفخرالدين
نام خانوادگي: رحيمي
سال تولد: 1323
سمت: نماينده مردي ملاوي درمجلس
محل تولد: خرم آباد


نام: توحيد
نام خانوادگي: رزمجومين
سال تولد: 1303
سمت: مدير داخلي شركت ساراول و سرپرست شوراي اسلامي و رييس انجمن اسلامي كارخانه
تحصيلات: ليسانس صنايع از دانشگاه تهران
محل تولد: مشهد


نام:‌محمد
نام خانوادگي: رواقي
سال تولد: 1328
سمت: عضو هيئت مديره و مديرعامل شركت فرش ايران
تحصيلات: فوق ليسانس مديريت بازرگاني - دانشگاه آمريكا
محل تولد:مشهد


نام: جواد
نام خانوادگي: سرافراز
سال تولد: 1332
سمت: عضو شوراي مركزي - سرپرست منطقه 11 حزب و مدير روابط عمومي ايزايران وابسته به وزارت دفاع و مدير مسئول رايانه - رييس دفتر آموزش و پرورش
تحصيلات: جامعه شناسي از هند و انگليس
محل تولد: تهران


نام: جواد
نام خانوادگي: سرحدي‌زاده
سال تولد: 1317
سمت: مديرعامل سازمان تعاون شهر و روستا
تحصيلات: ليسانس اقتصاد از دانشگاه هوستون
محل تولد: سنقراز كرمانشاه


نام: حسن
نام خانوادگي: سعادتي
سال تولد: 1335
سمت: عضور دفتر مركزي حزب در امور شهرستان‌ها
تحصيلات: حوزوي
محل تولد: نيشابور


نام: علي اكبر
نام خانوادگي: سليمي جهرمي سال تولد: 1317
سمت: دبير كل سازمان امور اداري و استخدامي
تحصيلات: فارغ التحصيل زبان
محل تولد: جهرم


نام: عباس
نام خانوادگي:شاهوي
سال تولد: 1332
سمت: معاون وزارت بازرگاني- مديريت گروه صنعتي فولاد ايران- مديرعامل مركز تهيه و توليد
تحصيلات: فوق ليسانس مديريت بازرگاني - دانشگاه آمريكا
محل تولد: قنات آباد تهران


نام: سيدمحمدجواد
نام خانوادگي: شرافت
سال تولد: 1306
سمت: نماينده مردم شوشتر در مجلس- مشاور وزير آموزش و پرورش - عضو هيأت رئيسه بنياد فرهنگي البرز
محل تولد: شوشتر


نام: ايرج
نام خانوادگي: شهسواري
سال تولد: 1325
سمت: معاون وزارت آموزش و پرورش
تحصيلات: فوق ليسانس زبان و ادبيات فارسي
محل تولد: بيجار


نام: ميربهزاد
نام خانوادگي: شهريار
سال تولد: 1333
سمت: نماينده مردم رودباران در مجلس
تحصيلات: الهيات و معارف از دانشگاه مشهد
محل تولد: بهشهر


نام: قاسم
نام خانوادگي: صادقي
سال تولد: 1315
سمت: نمانيده مردم مشهد در مجلس
تحصيلات: دكتراي فقه و حقوق اسلامي
محل تولد: گرمه بجنورد


نام: محمدحسين
نام خانوادگي: صادقي
سال تولد: 1302
سمت: نماينده مردم درود و ازنا- مسئول كميته انقلاب در ازنا و رياست دادگاه عليگودرز
تحصيلات: حوزوي
محل تولد: لرستان


نام:‌نورالله
نام خانوادگي: طباطبايي نژاد
سال تولد: 1319
سمت: نماينده مردم اردستان
تحصيلات: حوزوي
محل تولد: ظفرقند اردستان


نام: محمدحسين
نام خانوادگي: طيبي
سال تولد: 1310
سمت: نماينده مردم اسفراين در مجلس
تحصيلات: حوزوي
محل تولد: روستاي روئين از توابع اسفراين


نام: حسن
نام خانوادگي: عباسپور سال تولد: 1323
سمت: وزير نيرو و عضو شوراي مركزي حزب
تحصيلات: فوق ليسانس الكترونيك و دكتراي برنامه ريزي و مديريت سيستمهاي انرژي از دانشگاه لندن
محل تولد: تهران


نام: سيف الله
نام خانوادگي: عبدالكريمي
سال تولد: 1312
سمت: نماينده مردم در مجلس و مسئول كميته لنگرود استاد الهيات و دانشگاه مشهد
تحصيلات: فوق ليسانس فلسفه و حكمت و تحصيل دروس حوزوي
محل تولد: لنگرود


نام:حسن
نام خانوادگي: عضدي
سال تولد: 1325
سمت: نماينده استان گيلان در مجلس- عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان- عضو ستاد انقلاب اسلامي گيلان- سرپرست مدرسه عالي ترجمه در دانشگاه- سرپرست مجتمع دانشگاهي ادبيات و علوم انساني- عضو كميته 5 نفري ادغام دانشگاهي عالي- عضو فعال شوراي وحدت و دانشگاه - معاون وزير فرهنگ و آموزش عالي و رئيس سازمان امور دانشجويان حوزه و سازمان سنجش آموزش و پايه گذار حزب در گيلان
تحصيلات: ليسانس رشته روزنامه نگاري- فوق ليسانس علوم سياسي و ليسانس مديريت بازرگاني از دانشگاه دالاس آمريكا و دكتراي اقتصاد سياسي از همين دانشگاه
محل تولد: رشت

نام: علياكبر نام خانوادگي: فلاح شورشاخي
سال تولد: 1319
سمت: دبير دبيرستان كامران
تحصيلات: فوق ديپلم تأسيسات
محل تولد: قزوين


نام: محمدعلي
نام خانوادگي: فياض بخش سال تولد: 1316
سمت: سرپرست سازمان بهزيستي كشور و مدير كل توابخشي وزارت بهداري
تحصيلات: تخصص جراحي
محل تولد: تهران


نام: عبدالوهاب
نام خانوادگي: قاسمي
سال تولد: 1312
سمت: نماينده مردم ساري
تحصيلات: حوزوي تا اجتهاد
محل تولد: ليورك از قراء سوادكوه


نام: محمود
نام خانوادگي: قندي
سال تولد: 1323
سمت: وزير پست و تلگراف- رييس دانشكده مخابرات
تحصيلات: دكتراي مهندسي برق و الكترونيك
محل تولد: تهران


نام: عمادالدين
نام خانوادگي: كريمي
سال تولد: 1311
سمت: نماينده مردم در مجلس
تحصيلات: ديپلم متوسطه و تحصيلات حوزوي
محل تولد: كشكك حوالي نوشهر


نام: موسي
نام خانوادگي: كلانتري
سال تولد: 1327
سمت: وزير راه و ترابري
تحصيلات: فوق ليسانس راه و ساختمان
محل تولد: تهران


نام: جواد
نام خانوادگي: مالكي
سال تولد: 1331
سمت: عضو مركزي حزب
تحصيلات: تحصيل در دانشگاه تربيت معلم
محل تولد: تهران


نام: حبيبالله نام خانوادگي: مالكي
سال تولد: 1334
سمت: فرماندار ايرانشهر- عضو واحد دانش آموزي حزب تحصيلات: ديپلم
محل تولد: تهران


نام: علي محمد
نام خانوادگي: مجيدي
سال تولد: 1325
سمت: مشاور عرفي وزارت كشور
تحصيلات: مهندس راه و ساختمان از دانشگاه تهران


نام: محمدحسين
نام خانوادگي: محمد عيني
سال تولد: 1330
سمت: فعاليت در سازمان گسترش وزارت صنايع و معادن و مأمور تداركات مجلس شورا و مسئوليت نگهداري انبار اسلحه به دست آمده در دوره پيروزي انقلاب
تحصيلات: ديپلم
محل تولد: قم


نام: غلامعلي نام خانوادگي: معتمدي
سال تولد: 1327
سمت: معاون رفاه تعاون وزارت كشور - مشاور اقتصادي استانداري اصفهان - مسئول بخش كارگري
تحصيلات: مهندس مكانيك از دانشگاه تهران
محل تولد: شيراز


نام: هاشم
نام خانوادگي: جعفري معبري سال تولد: 1309
سمت:معاون درماني وزارت بهداري
تحصيلات: تخصص جراحي عمومي
محل تولد: تبريز


نام: سيدكاظم
نام خانوادگي: موسوي
سال تولد: 1314
سمت: معاون وزارت آموزش و پرورش- عضو دادگاه تجديدنظر اداري شوراي انتخاب نشريه وزارت ارشاد
تحصيلات: فوق ليسانس رشته زبان و ادبيات عرب و تحصيلات حوزوي
محل تولد: حسينآباد ميامي از توابع شاهرود


نام: سيدمحمد
نام خانوادگي: موسوي فر سال تولد: 1337
سمت: عضو حزب جمهوري اسلامي
تحصيلات: دروس حوزوي
محل تولد:تقرآباد نيشابور


نام: محسن
نام خانوادگي: مولايي
سال تولد: 1339
سمت: فعاليت در كميته انقلاب- عضو واحد دانش آموزي حزب
محل تولد: تهران


نام: محمد
نام خانوادگي: منتظري
سال تولد: 1323
سمت: نماينده مجلس - مدير مجله الشهيد به زبان عربي
تحصيلات: حوزوي
محل تولد: اصفهان


نام: حبيب‌الله
نام خانوادگي: مهدي‌زاده
سال تولد: 1330
سمت: فعاليت در كميته و در جهاد سازندگي
تحصيلات: فوق ليسانس مديريت و اقتصاد
محل تولد: تبريز


نام: حبيب‌الله
نام خانوادگي: مهمانچي
سال تولد: 1329
سمت: معاون پارلماني و هماهنگي وزارت كار
تحصيلات: فوق ليسانس مديريت بازرگاني از آمريكا
محل تولد: تهران


نام: عباس‌علي
نام خانوادگي: ناطق‌نوري
سال تولد: 1314
سمت: نماينده مردم نور
تحصيلات: حوزوي
محل تولد: نور
نام: مهدي
نام خانوادگي: نصيري‌لاري
سال تولد: 1312
سمت: نماينده مردم لارستان
تحصيلات: فارغ‌التحصيل دانشسراي عالي
محل تولد: دهستان آرزويه سيرجان


نام: علي
نام خانوادگي: هاشمي سنجاني
سال تولد: 1290
سمت: نماينده مردم اراك
تحصيلات: دروس حوزوي
محل تولد: اراك