تاریخ : 1348,پنجشنبه 11 دي07:00
کد خبر : 103809 - سرویس خبری : صوت و فیلم

بخش پنجم/ بررسی موسیقی مدرن غرب

هوی متال و تاثیرات فرهنگی / مرلین میســون

خبرنامه دانشجویان ایران: بسیاری از ژانرهای فرعی هوی متال طی دهه هشتاد قرن ۲۰ شکل گرفت. با فاصله گرفتن از ریشه‌های متال هارد راک، ژانری به نام ترش متال ظهور کرد که صدای این ژانر خشن‌تر، بلندتر و تندتر از گروه‌های متال اصلی و گلم متال هم‌عصرشان بود.


موسیقی زیرزمینی (دهه‌های ۸و۹ قرن ۲۰ و دهه اول قرن ۲۱)

بسیاری از ژانرهای فرعی هوی متال طی دهه هشتاد قرن ۲۰ شکل گرفت. با فاصله گرفتن از ریشه‌های متال هارد راک، ژانری به نام ترش متال ظهور کرد که صدای این ژانر خشن‌تر، بلندتر و تندتر از گروه‌های متال اصلی و گلم متال هم‌عصرشان بود.
 پیشگامان این ژانر آنترکس، مگادث، متالیکا و اسلیر[۷] بودند و گروه‌هایی مانند تستمنت و اکسودس از سن فرانسیسکو، اورکیل از نیوجرسی و سپلتورا از برزیل نیز بر آن تأثیر داشتند. به استثنای متالیکا که بی وقفه فروشهای میلیونی داشت و حتی در دهه هشتاد رتبه ششم مجله بیل برد را به خاطر آلبوم و عدالت برای همه به دست آورد، ترش از لحاظ فروش و پوشش رسانه‌ای در مقایسه با دیگر ژانرهای فرعی معروف، مطرودتر بود. طی سالهای دهه ۹۰ فروش ترش-به‌ویژه فروش «بیگ فور»- رونق گرفت.

در اوایل و نیمه دهه هشتاد، ترش به تدریج به گروه‌های دث متال [۸] و بلک متال [۹] تقسیم شد و مرسی فول فیت، باتوری[۱۰] سلتیک فراست، هِل‌هَمر و میهم گروه‌های عمده‌ای بودند که در ابتدا رواج داشتند.

از دهه هشتاد تا سال‌های دههٔ نود پاور متال به‌ویژه در اروپا با حفظ «ذهنیت ضد تجاری» و «شور هوی متال» و تمرکز بر تم‌های ضرب بالا و حماسی و ملودیک، در مسیر عکس دث متال و ترش تکامل یافت. پاور متال بر خلاف دث معمولاً شامل صدای ظریف زیر شبیه صدای خوانندگان NWOBHM از قبیل راب هالفورد و بروس دیکینسن بود. گروه آمریکایی منووار از پیشگامان پاور متال بود. به مرور تم‌های ویکینگ و تم‌های غنایی نئو-بی‌خدایی در اروپا و آمریکای جنوبی محبوبیت یافت. پراگرسیو متال که ترکیبی از مدل‌های تجددطلبانه گروه‌هایی از قبیل راش و کینگ کریمسون بود در دهه هشتاد جریان یافت.
گروه‌هایی هم‌چون فیتس ورنینگ، کویینز رایش و دریم ثیتر از پیشگامان این سبک به شمار می‌آیند.

آلترنتیو متال/ نومتال (دهه نود قرن۲۰ و دهه اول قرن ۲۱)

عصر متال پر زرق و برق دههٔ ۸۰ میلادی با ظهور نیروانا و دیگر گروه‌های گرانج-که نشان‌دهنده تغییر سلیقهٔ مخاطبان به سمت آلترنتیو راک بود- به پایان رسید.

در پی این تغییر گروه‌های دهه هشتادی که توانستند خود را با شرایط جدید وفق دهند شهرت بیشتری به دست آوردند و موفق شدند جایگاه‌شان را حفظ کنند. مخصوصا گروه‌هایی که ترکیبی از سبک‌های آلترنتیو راک و هوی متال را داشتند به تدریج شتاب بیشتری گرفتند و ژانر مرکبی تحت عنوان آلترنتیو متال را پدید آوردند. این ژانر شامل موارد زیادی از جمله گروه گرانج آلیس این چینز، جینز ادیکشن متأثر از گوت، وایت زامبی مرکب از نویز راک و گروه‌هایی بود که تحت تأثیر ژانرهای جایگزین متعدد دیگری قرار داشتند.

با موفقیت بیشتر متال به عنوان سبک جایگزین در "جریان اصلی"، گروه‌های قابل توجه‌تراین سبک همچون فیر فکتری، هلمت، مریلین منسون، ریج اگنست د ماشین و تول گروه‌های جدید موسیقی راک را تحت تأثیر قرار دادند. این گروه‌ها مثل گروه‌های قبلی ترکیبی از آلترنتیو راک و هوی متال نبودند، بلکه ژانر جدیدی بودند که از آن الهام گرفته بود و با نام نومتال شناخته شدند. کورن، لیمپ بیزکت و اسلیپ‌نات از سرشناس‌ترین گروه‌های نومتال هستند. نومتال از طریق برنامه‌های پرسروصدای ام‌تی‌وی و شکل‌گیری جشنوارهٔ موسیقی آزفست، در جریان رایج به موفقیت‌های بیشتری رسید که لینکین پارک با فروش ۳۵ میلیون آلبوم در راس آنها قرار داشت. در مورد موفقیت‌های گسترده نومتال و اینکه از نقطه نظر متداول، این سبک در ردیف متال قرار دارد یا نه بحث‌های فراوانی وجود دارد. مضاف براینکه طرفداران ژانرهای متال افراطی (که خود موضوع بحث تصفیه‌انگاران است) اغلب تاکید دارند که چنین نیست.

 در سالهای اخیر گروه‌های متال کور فراوانی در آزفست برنامه اجرا کرده‌اند که همین امر به افزایش محبوبیت این سبک موسیقی کمک فراوانی کرده‌است. برخی این سبک را جانشین نومتال می‌دانند در حالیکه برخی دیگر معتقدند که این سبک به روشی همچون نومتال به محبوبیت رسیده و رواج خواهد یافت.

احیای متال قدیمی (اواسط دهه اول ۲۰۰۰)

در ابتدای دهه اول قرن بیست‌ویکم، احیای انواع سبک‌های هوی‌متال آغاز شد و گروه‌های موسیقی تحت تأثیر سبک‌های اولیه دهه هفتاد و پیشگامان این سبک همچون لد زپلین، بلک سبث و دیپ پرپل به اجرای موسیقی پرداختند. <ر.ک.> منبع: Revolver magazine article on Hipster Metal (انگلیسی)

این گروه‌های جدید عبارت‌اند از وُلف‌مادِر، پرتوافشان، (گروه)جادو/جادو، گروهایرلندی و (گروه) پاسخ/ پاسخ. این گروه‌ها اخیرا در رسانه‌های محبوب موسیقی همچون هفت‌تیر، کرانگ و دنیای گیتار و در مجله محبوب کلاسیک راک که (گروه) پاسخ/پاسخ را به عنوان «بهترین گروه سال ۲۰۰۵» معرفی کرده، به رسمیت شناخته می‌شوند.

در همین‌حال، وُلف‌مادِر در جدول پرفروش‌ترین آلبوم‌های بریتانیا به ردیف ۲۵# و در ایالات متحده به ردیف ۲۲# رسیده‌است.

علاوه بر این، چندین گردهمایی، باعث شدند علاقه‌های ازدست رفته بازهم نسبت به سبک کلاسیک متال جلب شوند. گردهمایی‌های بلک سبث در سال ۱۹۹۷، جوداس پریست در سال ۲۰۰۳ و دیگر حرکت‌های اینچنینی باعث شد مخاطبان جوان‌تر نسبت به گروه‌های قدیمی گرایش پیدا کنند.

تأثیر فرهنگی

جنبه‌های برخوردی و پرسروصدای هوی‌متال باعث شده‌است در بسیاری از کشورها، میان جامعه جاز میانه و طرفدارن آن شکاف ایجاد شود. این اختلاف از آنجا ناشی می‌شود که افکارعمومی بویژه در جوامع محافظه‌کار بر این باورند که فرهنگ فرعی هوی‌متال، مروج لذت‌گرایی و گاهی احساسات ضدمذهبی است. به عنوان مثال در سال ۲۰۰۱ در اردن کلیه آلبوم‌های متالیکا برای همیشه ممنوع اعلام شدند.

در اروپا و آمریکا طرفداران هوی‌متال را پسران سفیدپوست بین ۱۰ تا ۲۰ سال تشکیل می‌دهند. بسیاری از این افراد جذب ترانه‌های ضداجتماعی و در عین‌حال عجیب و غریب هوی‌متال و صدای بلند و ضرب شدید آن شده‌اند. بدین ترتیب تصویر کلیشه‌ای نوجوان هِدبَنگِر که با گوش کردن به موسیقی‌های گوش‌خراش و شوم، جنون طغیانگری خود را تخلیه می‌کند شکل گرفت. این تصویر با شوهای تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی همچون بیویس و بات‌هد و کله‌بادی‌ها درفرهنگ عامه شاخص‌تر شده‌است.

افراط‌کاری‌های پرزرق‌وبرق گروه‌های هوی‌متال اغلب مورد هجونگاری قرار گرفته که از مشهورترین این موارد می‌توان به فیلم «این شیر نخاع است» اشاره کرد.
بسیاری از سبک‌سازی‌های هوی‌متال، کاربردهای روزمره پیدا کرده است؛ به عنوان مثال علامت‌های دستی «شاخ شیطان» که رونی جیمز دیو آنرا باب کرده، در بسیاری از کنسرت‌های راک به یک صحنه متداول تبدیل شده‌است. گفته می‌شود رایج شدن علامت‌های دستی «شاخ شیطان» در اصل به خاطر جلد آلبوم «تفنگ عشق» کیس بوده‌است. طی دهه‌های هفتاد و هشتاد وررفتن با درون‌مایه‌های جادوگری توسط هنرمندانی همچون بلک سبث، آیرن میدن، کیس، جوداس پریست، لد زپلین، موتلی کرو، آزی آزبورن و آلیس کوپر باعث شد تأثیرات شیطانی توسط بنیادگرایان مسیحی در هوی‌متال شکل بگیرد.

در آن زمان یک برداشت رایج این بود که در آلبوم‌های هوی متال نوعی پیام مخفی نهفته‌است که شنونده را به پرستش شیطان یا خودکشی ترغیب می‌کند (رجوع کنید به جوداس پریست و پیام روبه عقب و اتهامات شیطان‌پرستی در فرهنگ عامه).

چیزی که کمتر از آن یاد شده، تأثیر ساختار پیچیده موسیقی هوی‌متال بر سبک پیشگام موسیقی کلاسیک در موسیقی پیچیدگی نو است که پیشگامان آن برایان فرنی‌هاف، مایکل فینیسی، جیمز دیلون و پس از آنها آهنگساز امرکایی جیسون اکارت می‌باشند.

در یورو ویژن ۲۰۰۶ برای اولین بار در تاریخ این رقابت‌ها یک گروه هوی‌متال برنده جایزه اول شد. این گروه که لردی نام داشت اهل فنلاند بود و ترانهٔ آن‌ها هارد راک هله لویا نام داشت. با توجه به اینکه در رقابت‌های یورو ویژن، هر ساله ترانه‌های پاپ و بالادها جایزه می‌گرفتند، این امر نقطه عطفی در تاریخ یورو ویژن به شمار می‌آمد. به علاوه این اولین باری بود که یک گروه فنلاندی برنده رقابت‌ها می‌شد و این در حالی بود که بهترین رتبه‌ای که فنلاندی‌ها تا آن زمان کسب کرده بودند مقام ششم بود.

سبک‌های مرتبط

هارد راک

هارد راک که پیش از این نیز به آن اشاره شد ارتباط نزدیکی با هوی‌متال دارد (و اغلب این دو اصطلاح به جای هم بکار می‌روند)، اما این مفهوم با آنچه که تصفیه‌گرایان آنرا به عنوان تعریف هوی‌متال می‌شناسند یکی نیست. در حالی‌که ماهیت این سبک مبتنی بر گیتار و ترجیع‌بند است، درون‌مایه و نحوه اجرای آن با آنچه که از گروه‌های هوی‌متال قبلا در این مقاله ذکر شد متفاوت است. شاید بهترین شاهد این مدعا دِ هو در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ و سایر گروه‌های دهه ۷۰ و ۸۰ همچون کوئین باشد که بر موسیقی هوی‌متال و گروه‌هایی مانند ای سی/دی سی، اروسمیت، کیس، تین لیزی و اسکورپینز تأثیر چشمگیری گذاشتند.

گلم راک

گلم راک که دوره‌ای زودگذر در اوایل دهه ۷۰ بود، بر گیتارهای سنگین و شکننده، ترانه‌های سرودمانند و تصاویر تئاتری مبتنی بود. تی رکس، دیوید بویی (بویژه در تجسمش بصورت زیگی خیالباف) و آلیس کوپر از محبوب‌ترین نمونه‌های این سبک فرعی بودند.

پاره‌ای اوقات تأثیرات متقابل بین پانک راک، هاردکور پانک و هوی‌متال صورت گرفته‌است. از یک نمونه بارز می‌توان به موتورهد اشاره کرد؛ لمی رییس این گروه، مدتی را در گروه پانکی دِ دَمند سپری کرد و در یک دوره تلاش کرد به سید ویشس نحوه نواختن گیتار باس را آموزش دهد.

آلترنتیو راک

آلترنتیو راک-بویژه گرانج- گاهی از هوی‌متال الهام می‌گیرد. برخی گروه‌های گرانج همچون ساوندگاردن و الیس این چینز پیش از آنکه از لحاظ تجاری قدرت بگیرند کارهای خود را تحت عنوان متال به بازار عرضه می‌کردند.

Doom Metal

در اینجا گروهای همچون Black Sabbath, Paradise Lost, Anathema فعالیت دارند. در خلاف بقیه ریتم‌ها ممکنه در دوم متال اشعار بصورت داستان و کلمه‌ای بیان شود. نام اصلی این شاخه دوم دث DOOM DEATH هستش که در کنار شاخه دث متال قرار می‌گیرد. از گروه‌های بسیار معروف این شاخه گروه uaral هست.گروه‌های این شاخه: Black Sabbath, Crowbar, Winter, *Abdullah*, My Dying Bride, Iron Man

DEATH metal

قوی‌ترین شاخه در موسیقی متال ریتم دث متال است. دث متال توسط گروه دث ایجاد گردید. به همین دلیل اسم این دث متال شد. از گروه‌های خدایی که در قوی شدن این موسیقی فعالیت کردند گروه‌های DEATH, Deicide, Morbid Angel, Entombed, Obituary می‌باشند. هدف در اشعار به خوبی قابل تشخیص است. گروهای این شاخه: At The Gates, In Flames, Iron Maiden, Entombed

Progressive Metal

از شاخه‌های آغازین و اولین متال می‌باشد که گروه‌های زیادی در آن فعالیت نمی‌کنند. برای نمونه گروه Dream Theater از اولین گروه‌های ایجاد شده می‌باشند. در سال‌های اخیر توجه نسبت به این شاخه بسیار محدود شده‌است و افراد زیادی طرفدار این شاخه نیستند. همچنین بر خلاف ریتم‌های دیگر در موسیقی متال موسیقی گروه‌ها بصورت میکس MIX شده می‌باشند. گروه‌های این شاخه: Dream Theater, Watchtower, Fates Warning, Queensryche, Cynic, Spiral Architect

Industrial Metal

در ایندوستریال متال از موزیک به ندرت استفاده می‌شود. اکثر آهنگ‌های این شاخه بصورت صحبت و بی موزیک هست.!!!.(توضیحه زیادی راجع به این شاخه ندارم!!!) گروه‌های این شاخه: Ministry, [[مدیا:]], Nine Inch Nails.N.W.O.B.H.M : این شاخه در کشور انگلیس توسط گروه‌های انگلیسی به وجود آمد. ان.دبلیو.او.بی.اچ.ام. مختصر the New Wave Of British Heavy Metal می‌باشد که به معنی: امواج جدیدی از سوی هوی متال انگلیسی است.!.!.!. از سال‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۸۴ به بعد این ریتم مورد توجه و استقبال مردم قرار گرفت..آلبوم «دبات» از گروه آیرون میدن در این شاخه نواخته شده‌است. گروه‌های این شاخه: Iron Maiden, Def Leppard, Saxon, AngelWitch, Diamon Head,

مریلین میسون

به احتمال زیاد کسانی که قصد دارند راجع به شیطان پرستی و موسیقی متال و راک تحقیق کنند به شخصیتی به نام مرلین میسون برمیخورند.

شخصی که در مورد شخصیتش با اطمینان می توان گفت: او انسان صفت نیست…..!!!!!

اطلاعات مرلین میسون
اهل کشور    کانتون، اوهایو، آمریکا
سبک‌ها    شاک راک، آلترنتیو متال، اینداستریال متال
کار(ها)    خواننده، ترانه سرا، موسیقیدان، هنرمند، شاعر، کارگردان، بازیگر، نویسنده
ساز(ها)    گیتار، گیتار بیس، کیبورد، هارپسیکورد، درام، فلوت، زامپونیا، ملوترون
مدت کار    ۱۹۸۹ – اکنون
ناشر(ها)    ناتینگ رکوردز

اینتراسکوپ

برایان هیو وارنر (به انگلیسی: Brian Hugh Warner) (متولد ۵ ژانویه ۱۹۶۹ در کانتون، اوهایو) که بیشتر با نام مریلین میسون شناخته می‌شود خواننده و هنرمند آمریکایی است. عمدهٔ شهرت او به خاطر تصویر نامتعارف و شخصیت نمایشی او به عنوان رهبر و خوانندهٔ گروه موسیقی‌ای با نام مریلین منسون است.

این نام ترکیبی از نام‌های مریلین مونرو و چارلز میسون است که در دو سر طیف محبوبیت و نفرت آمریکایی‌ها قرار دارند. میسن خواننده ایست که در دهه 90 با ظهور ناگهانی خودش روح تازه ای در کالبد در حال زوال موسیقی راک دمید و با صدای سازهایی که بیشتر به صدای ارواح شبیه بود سبک تازه ای را به دنیای موسیقی معرفی کردند و بعدا این سبک مورد تقلید گروههای زیادی قرار گرفت ..

برایان متولد کانتون، اوهایو (Canton,Ohio)، تنها فرزند برد(née Wyer) و هیو وارنر (Hugh Warner) بود که از طرف پدر نژاد آلمانی داشت.پدر او در جنگ ویتنام شرکت داشت وی از نظر روانی و جسمی در این جنگ آسیب دید . پس از تولد برایان دکتر ها و روان شناسان ارتش از سلامت جسمی او تعجب کردند .

نکته جالب این که برایان در یک مدرسه مذهبی مسیحی تحصیل می کرد . اما برایان از رفتن به ان مدرسه صرف نظر کرد و در دبیرستان به مدرسه موسیقی رفت و شروع به نواختن سازهایی چون باس جاز نمود .  وی که اکنون علاوه بر هواداران چندین هزار نفری در اقصی نقاط جهان به عنوان شیطان بزرگ شناخته و مورد پرستش قرار می گیرد مانند سایر افراد ی که از چهره های شاخص شیطان پرستی به حساب می آیند دوران کودکی توام با سختی های فراوان مانند فقر و تنگ دستی را سپری کرده است.

برایا وارنر تاکنون توانسته است نقش یک منجی را برای شیطان پرستان ایفا کند و این افراد را از بن بست عزلت خارج کرده و مجددا به عرصه فعالیت های اجتماعی وارد سازد.

وارنر پیش از ورود به صحنهٔ موسیقی، در فروشگاه موسیقی و سپس مدتی به عنوان خبرنگار برای یک مجلهٔ موسیقی محلی کار کرد. او در سال ۱۹۸۹ یک گروه موسیقی به نام Marilyn Manson and the Spooky Kids تشکیل داد، که بعدها نامش رسماً به Marilyn Manson تغییر کرد.

میسون در وقت های آزادش نقاشی می کند و می نویسد . همچنین او دارای یک کلکسیون اعضای مصنوعی بدن انسان است و به این کار بسیار علاقه دارد .



میسون خواننده ای است که در دهه 90 با صدای سازهایی که بیشتر به صدای ارواح شبیه بود سبک تازه ای را به دنیای موسیقی معرفی کرد که بعدا این سبک مورد تقلید گروه های زیادی قرار گرفت . میسون یک خواننده antichrist است و دارای فلسفه ای منفی باف است (در رابطه با دنیا) .

موضوع اشعار مرلین میسون : s e x  ، drug ، Satanism

چند نکته درباره مرلین میسون

انتوان لوی (بنیانگذار کلیسای شیطان) نام reverend به معنای واجب الاحترام که لقب روحانیون است را به او هدیه داد . 

اولین موزیک او sweet dreams با بازی جانی دپ بود که در mtv  پخش شد .

موزیک هایش مملو از sex و obscenities است .

موزیک هایش در برخی از شهر های انگلستان ممنوع است چون کنسرت هایش دارای عریان گرایی و غیر قانونی می باشد .

موسیقی متن فیلم های جنجالی همچون the matrix ، from hell و resident evil اشاره نمود .
مرلین میسون نیز مانند سایر چهره های شناخته شده شیطانیسم چندین مرحله در طول عمرش یعنی ۳۸ سال گذشته برای مدت چند ماه یا چند هفته از نظر ها دور شده و پس از طی زمان مورد نظر با ارائه یک کنسرت بزرگ و یا در چهره ای جدید و البته سخیف تر از گذشته ظاهر می شود. لازم به ذکر است که شیطان پرستان ادعا می کنند که در این مدت به ملاقات شیطان و یا شیاطین می روندد و دستوراتی را دریافت می کنند.

گفتنی است که طبق اطلاعات موجود زمانی که این افراد غیب می شوند جلساتی را با برخی مقامات بلند پایه امنیتی امریکا و رژیم صهیونیستی برگزار می کنند و خواسته هایشان را مبنی بر حمایت
های مالی , حقوقی و … بیان و از حمایت ایشان برخوردار می شوند.

.....................................................................................................

خبر مرتبط//

بخش دوم: تاریخچه موسیقی راک

بخش سوم: موسیقی «هوی‌متال» از کجا بوجود آمد؟

بخش چهارم: تأثیر موسیقی «کلاسیک» بر «هوی متال»