تاریخ : 1393,جمعه 02 خرداد22:30
کد خبر : 129988 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

فیلم:: مناظره ای دانشجویی پیرامون تفکیک جنسیتی در دانشگاه

قسمت دوم برنامه حذف و اضافه با موضوع تفکیک جنسیتی عصر پنجشنبه از شبکه سوم سیما پخش شد که در قسمت مناظره دانشجویی آن، دو دانشجوی خانم از دانشگاه های تهران و علامه طباطبائی پیرامون این مسئله به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

خبرنامه دانشجویان ایران:  قسمت دوم برنامه«حذف و اضافه» پنج شنبه عصر با موضوع تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها از شبکه سوم سیما پخش شد.

دانلود

برنامه تلویزیونی "حذف و اضافه" پنجشنبه های هر هفته در ساعت ۱۷ از شبکه سوم سیما پخش می شود که به مسائل و موضوعات چالشی در دانشگاه ها می پردازد؛ "حذف و اضافه" این هفته با موضوع "تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها" و با حضور رئیس اسبق دانشگاه علامه طباطبایی دکتر سیدصدرالدین شریعتی به عنوان مهمان اصلی این برنامه پخش شد.

به گفته مجری این برنامه دلیل دعوت از دکتر صدر الدین شریعتی در این برنامه این است که وی اولین مدیر دانشگاهی بوده که طرح تفکیک جنسیتی را در دانشگاه خود اجرا و انتقادهای زیادی از ایشان در اینباره شده است.

رئیس اسبق دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به سختی ها و انتقادات زیاد وارد شده به این طرح در دانشگاه گفت: من اعتقاد ندارم که این اقدام، عملی برای تفکیک جنسیتی است بلکه حقیقت مسئله این است که این اقدام به معنای ساماندهی کلاس های دانشجویی است.

وی با تأکید بر نتیجه دادن این طرح و بهبود وضعیت آموزشی و علمی در دانشگاه پس از اجرای طرح تفکیک جنسیتی خاطرنشان کرد: این طرح در ابعاد راحت شدن دانشجو در ادامه تدریس، انتخاب واحد، کم شدن تعداد کلاس و ... دانشجویان را ساماندهی نموده است.

وی اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها را به نفع دختران دانشجو دانست و از بازخورد خوب آنان در دانشگاه گفت: این طرح به نفع دختران در دانشگاه هاست و در واقع نوعی ساماندهی امور کلاس هاست که حتی مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه اسلامی سازی دانشگاه ها هم تحت عنوان ساماندهی کلاس ها و دانشجویان مطرح شده و به شکل قانونی درآمده است.

رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبایی در رابطه با اینکه چرا چنین طرحی را اجرا کرد، افزود: ما بر اساس مصوبه‌ای که گفتیم، وظیفه داشتیم این کار را انجام دهیم ولی هرچه در این راه پیش رفتیم متوجه آثار آن شدیم و عزم ما برای ادامه کار جدی‌تر شد و در این راه خانواده ها از ما قدردانی کردند، راندمان علمی کلاس‌های ما تاحدی بالا رفت و آمار مشروطی‌ها از ۱۲۰۰ دانشجو به ۶۰۰ دانشجو رسید یعنی این تعداد نصف شد.

شریعتی خاطر نشان کرد: ما در مقابل یک دیگر حجاب‌هایی داریم که باعث می‌شود با وجود قرار گرفتن مردان و زنان در کنار هم تمام حرف‌ها و سوال‌ها را نتوانیم بیان کنیم، و این واقعیتی است که به کلاس و درس هم ربطی ندارد و درتمام جامعه به این شکل است و این طرح باعث شد فضایی ایجاد شود که تمام سوال‌ها و مسائل در کلاس‌ها مطرح شود.

گفتنی است در حین صحبت های رئیس اسبق دانشگاه علامه طباطبایی، اسماعیل غنی دبیر انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه شیراز به صورت ارتباطی تلفنی با این برنامه به عنوان منتقد طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها به بیان نظرات خود پرداخت.

وی پنج دلیل برای مخالفت خود با اجرای این طرح بیان نمود و در ابتدا گفت: اگر ما قائل بر این باشیم که تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها باعث پویایی و رشد اخلاقی و علمی در دانشگاه می شود می بایست مقایسه ای را بین دانشگاه هایی که تک جنسیتی هستند با دانشگاه های مختلط انجام دهیم.

اسماعیل غنی در ادامه تصریح کرد: نمونه های بارز دانشگاه های تک جنسیتی، دانشگاه امام صادق (ع) و دانشگاه الزهرا (س) است که طبق آمار نسبت به دانشگاه های دو جنسیتی از سطح پایین تری برخوردار هستند و اگر قوت هایی هم در دانشگاه امام صادق (ع) دیده می شود فقط به دلیل وجود اساتید برجسته دانشگاه های تهران و صرف کردن هزینه های بالا در این دانشگاه است.

وی در ادامه اظهارداشت: مورد دیگری که مد نظر من است آن است که ما وجاهتی شرعی را برای این موضوع در دانشگاه ها نمی بینیم لذا اگر ما دانشگاه را یک مکان عمومی در نظر بگیریم، تا زمانی که اختلاط جنسی در آن شعائر اسلامی را زیر سوال نبرد دانشگاهیان مرتکب هیچ جرمی نشده اند.

دبیر انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه شیراز تفکیک جنسیتی را پاک کردن صورت مسئله دانست و بیان داشت: این کار به نوعی پاک کردن صورت مسئله است چرا که ما با وجود اختلاط جنسیتی دانشگاه ها در قبل از انقلاب آن هم با آن نوع پوشش حجاب می بینیم که آنها همان دانشجویانی بودند که به مردم آگاهی دادند، انقلاب کردند، سفارت آمریکا را تسخیر کردند و اگر جنگ با عراق به پیروزی رسید حاصل تلاش همان دانشجویان بود.

وی در پایان افزود: به نظر من اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها بیشتر یک نگاه بدبینانه و تهمت زنی نسبت به جوانان و قشر دانشجوی کشور است و کشوری که ما معتقدیم یک نظام ارزشی بر آن حاکم است این طرح یک توهین به مقام دانشجو و مغایر کرامت انسانی است؛ جدا کردن جنسیت صرفاً تضمین کننده سلامت اخلاقی جامعه و ارتقای علمی در دانشگاه ها نیست.

گفتنی است که در ادامه این برنامه خانم سوسن اکبرپوران دانشجوی دانشکده علوم اجتماعی و فعال دانشجویی دانشگاه تهران و خانم سمانه منصوری دانشجوی دانشکده علوم اجتماعی و فعال دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان میهمانان دیگر برنامه "حذف و اضافه" دعوت شده بودند که با حضور در این برنامه و در گپ و گفتی راجع به موضوع تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها به بحث و تبادل نظر پرداختند.

لازم به ذکر است که برنامه تلویزیونی "حذف و اضافه" با طرح پرسشی سه گزینه ای از مخاطبان این برنامه خواست تا نظر خود را درباره رویکرد مناسب برای رشد علمی و اجتماعی دانشگاه ها از طریق سامانه پیامکی ۲۰۰۰۰۳۵۹ به این برنامه ارسال کنند و همچنین سوژه ها و رویدادهای مهم خبری دانشگاه های خود را به دست عوامل این برنامه برسانند که پرسش این هفته برنامه حذف و اضافه به صورت زیر بود:

کدام رویکرد را برای رشد علمی و اجتماعی دانشگاه ها مناسب تر می دانید؟

۱.تفکیک جنسیتی دانشگاه ها
۲.تأسیس دانشگاه های اختصاصی دختران و پسران در کنار دانشگاه های موجود
۳.ادامه وضع موجود


کد خبرنگار : 16