تاریخ : 1393,دوشنبه 12 خرداد15:19
کد خبر : 131031 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

واکنش فرجی‌دانا به حاشیه‌سازی‌ها برای دانشجویان بورسیه؛

وزیر علوم: لفظ تخلف 3000 تا را نگویید زیرا همه این سه هزار نفر که تخلف نکرده‌اند/ با تخلفات برخورد می‌کنیم

رضا فرجی دانا وزیر علوم درباره بورسیه 3000 دانشجوی دکتری اما اظهار کرد: لفظ تخلف 3000 تا را نگویید زیرا همه این سه هزار نفر که تخلف نکرده‌اند، بلکه در این تعداد تخلفاتی صورت گرفته که ما با هر تخلفی قاطعانه برخورد می‌کنیم.

خبرنامه دانشجویان ایران: هفته گذشته دکتر صدیقی معاون وزیر علوم با ارائه آماری در خصوص دانشجویان بورسیه شده، سوژه مناسبی برای رسانه ها فراهم کرد تا یک بار دیگر عدد «3000» بر سر زبان ها بیافتد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ رضا فرجی دانا وزیر علوم نیز در این باره اما اظهار کرد: لفظ تخلف 3000 تا را نگویید زیرا همه این سه هزار نفر که تخلف نکرده‌اند، بلکه در این تعداد تخلفاتی صورت گرفته که ما با هر تخلفی قاطعانه برخورد می‌کنیم.

وزیر علوم این مطلب را به ایسنا گفته است و جالب اینکه همین موضع کوتاه نیز از سوی این خبرگزاری به صورتی جهت دار منتشر شد.

 رئیس سازمان دانشجویان گفته بود که در بین تعداد 3000 دانشجوی بورسیه تخلفاتی صورت گرفته است؛ اما رسانه های نزدیک به دولت با هیجانی خاص اینگونه القا کردند که همه بورس به صورت غیرقانونی به دانشجویان اعطا شده است.

این مساله تا جایی ادامه یافت که یک روز بعد از سخنان صدیقی، تعدادی از روزنامه های تندروی حامی دولت با انتخاب تیترهای مشابه و تاکید بر غیر قانونی بودن تمامی سه هزار نفری که مشمول بورسیه وزارت علوم بوده اند، تلاش کردند تا با توسل به تعداد اندک نفراتی که به طور غیر قانونی مجوز بورسیه تحصیلی را دریافت کرده اند، تمامی 3000 نفر از افراد را شامل این تخلفات نشان دهند.

این مسئله باعث شد تا حتی وزارت علوم با صدور اطلاعیه ای ضمن ابراز گلایه از موج سواری گسترده رسانه های تندرو در این باره، بصورت تلویحی از دانشجویانی که بصورت قانونی بورسیه شده بودند عذرخواهی کند.(اینجا)

در این اطلاعیه آمده است: جا دارد هم از عملکرد رسانه‌هایی که بدون توجه به آمار و ارقام، با حاشیه‌سازی موجبات آزردگی کلیه بورسیه‌ شدگان را فراهم آوردند و هم از عکس‌العمل‌های شتاب‌زده و هیجانی برخی دیگر از رسانه‌ها و افراد، عمیقاً احساس تأسف کنیم. عکس‌العمل‌هایی که حاصل آن نام بردن از افرادی است که هرگز پرونده‌ای در حوزه بورس نداشته‌اند.

در این اطلاعیه ضمن تصریح بر اینکه از مجموع 3 هزار نفر از بورسیه شدگان، بیش از هزار و صد نفر مربیان دانشگاه های کشور و ایثارگران بوده اند، آمده است: «در مصاحبه مطبوعاتی جناب آقای دکتر صدیقی با صراحت و شفافیت بیان شد که از جمع 3002 نفر بورسیه اعلام شده، 933 نفر مربیان دانشگاههای کشور هستند و 185 نفر هم با استفاده از آیین نامه ایثارگران بورسیه شده اند و 1884 نفر هم دارای قبولی برای خارج از کشور بوده اند که بورس خود را به داخل تبدیل کرده‌اند.»

خبرنامه دانشجویان ایران در گزارش خود با عنوان بورس بازی نیز تاکید کرده بود: به فرض صحت ادعای مسئولان فعلی وزارت علوم، عده ای به صورت غیرقانونی یا فراقانونی از این امتیاز برخوردار شده اند؛ هیچ شکی نیست که باید با خاطیان و متخلفین برخورد شود.

دیگر اینکه بر فرض عده ای ناعادلانه از حق بورس برخوردار شده اند آیا دانشجویان دیگر که به صورت عادلانه از این حق برخوردار شده اند، باید به چوب سیاسی کاری ها رانده شوند؟ آیا دانشجویان محق این حق که دارای صلاحیت های علمی و اخلاقی برای برخورداری از بورس بوده اند می بایست به پای متخلفین ذبح شوند و آبرویشان در مجامع دانشگاهی ریخته شود؟ تنها به جرم اینکه از بد اقبالشان در این دوره از حق قانونی بورس بهره برده اند!

نکته دیگر اینکه علت فرافکنی متعدد مسئولان فعلی در برجسته سازی این موضوع و رسانه ای کردن آن چیست؟ آیا بهتر نیست بجای فرافکنی و جنجال سازی رسانه ای مکانیزم صحیح و پذیرفته شده ای در این باره ارائه شود؟ چه اینکه هر زمان که مسئولان وزارت علوم تغییر می کنند، مدعی اند در دوره قبل از خودشان عده ای بوده اند که به ناحق از این مسئله بهره برده اند.
 


کد خبرنگار : 22