تاریخ : 1348,پنجشنبه 11 دي07:00
کد خبر : 13379 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

برای پذیرفته شدگان کنکور 89

معرفی اجمالی رشته های علوم انسانی و تجربی

«خبرنامه دانشجویان ایران»، به تازگی قسمتی جدید با عنوان «انتخاب رشته» ایجاد کرده که هدف اصلی از ایجاد این قسمت کمک به داوطلبان کنکور برای انتخاب رشته آگاهانه است، تا آنان با انتخابی درست زحمات چندین ساله خود را به بهترین وجه ممکن به ثمر نشانند.

معرفی اجمالی کلیه رشته های گروه علوم تجربی

اعضای مصنوعی و وسایل کمکی :

در این رشته طریقه طراحی و ساخت اعضای مصنوعی و وسایل کمکی بر اساس اصول مهندسی و منطبق با آناتومی بدن آموزش داده می شود. در واقع دروس این رشته مجموعه ای از علوم مهندسی و علوم پزشکی است .

موقعیت شغلی کار در سازمان بهزیستی ، هلال احمر ، بنیاد جانبازان ، بیمارستانهای دارای مراکز ارتوپدی فنی ، تاسیس مرکز خصوصی جهت ساخت اعضای مصنوعی

اتاق عمل :

در این رشته دانشجو چگونگی آماده کردن وسائل جراحی و استریل کردن آنها جهت استفاده در اتاق عمل را می آموزد و از طرفی با نحوه ی اداره اتاق عمل نیز آشنا می شود .

موقعیت شغلی: کار در اتاق عمل

بینایی سنجی :

در این رشته دانشجو توانایی تشخیص و تصحیح عیوب انکساری ( نزدیک بینی ، دور بینی و آستیگماتیسم ) با تجویز عدسی های عینک یا لنزهای تماسی  همچنین تشخیص و تصحیح اختلالات دید دو چشمی و ... را می یابد .

موقعیت شغلی: کار در محیط های آموزشی ، خدماتی و صنایع به عنوان مشاور بهداشت چشم و مشکلات بینایی یا مسئول سنجش بینایی جهت امور استخدامی ، تاسیس مطب خصوصی

بهداشت محیط :

در این رشته به مطالعه مسائل زیست محیطی از قبیل آب ، فاضلاب ، زباله ، هوا و کنترل بهداشت مواد غذایی پرداخته می شود .

موقعیت شغلی: کار در خانه های بهداشت (مقطع کاردانی) ، کار در شهرداری ها ، سازمان آب و فاضلاب ، شرکت های خصوصی طراحی تصفیه خانه آب و فاضلاب و سازمان حفاظت محیط زیست (مقطع کارشناسی ارشد)

بهداشت حرفه ای :

در این رشته سه مرحله وجود دارد که عبارتند از : شناسایی ، ارزیابی و کنترل عوامل خطرزا . گفتنی است که مرحله ی شناسایی خطر در مقطع کاردانی ، ارزیابی در مقطع کارشناسی و کنترل در مقطع کارشناسی ارشد بهداشت حرفه ای آموزش داده می شود .

موقعیت شغلی: کار در وزارتخانه ها ی کار ، صنایع و معادن ، جهاد کشاورزی ، نیرو ، بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی  همچنین سازمان ها ، شرکت ها و کارخانه ها ی بزرگی مانند شرکت نفت ، ذوب آهن ، هواپیمایی کشوری ، ایران خودرو که دارای واحد بهداشت حرفه ای هستند و از این رو نیاز به فارغ التحصیلان این رشته دارند .

بهداشت عمومی ( گرایش خانواده ) :

در این رشته به شناخت شرایط محیطی و اطلاع از وضعیت جمعیت منطقه ، در زمینه بهداشت مادران و کودکان پرداخته می شود .

موقعیت شغلی: بیمارستان ها ، مراکز بهداشتی ( مثل خانه های بهداشت )

بهداشت عمومی ( گرایش مبارزه با بیماریها ) :

در این رشته به شناخت عملی بیماریهای واگیردار و غیرواگیر دار ، واکسیناسیون های مورد نیاز ، آموزش بهداشت ، تهیه و تنظیم گزارش ها و آمار مربوط به بیماریها جهت اجرای برنامه های ایمن سازی پرداخته می شود .

موقعیت شغلی: بیمارستان ها ، مراکز بهداشتی

پزشکی :

در این رشته که 4 مرحله ی علوم پایه ، فیزیو پاتولوژی ، کارآموزی بالینی و کارورزی بالینی وجود دارد به تربیت دانشجویان جهت پیشگیری ، درمان ، بازتوانی افراد بیمار پرداخته میشود .

موقعیت شغلی: مطب خصوصی ، کلینیک ها ، خانه های بهداشت

پرستاری :

در این رشته دانشجو برای نقش های مراقبتی ، حمایتی ، درمانی ، هماهنگی ، مشورتی ، مدیریتی ، تحقیقاتی در تیم مراقبت بهداشت تربیت می شود .

موقعیت شغلی: بیمارستان ها ، مراکز بهداشتی – درمانی ، تاسیس مرکز بهداشت خصوصی تاسیس مهد کودک

پرتو شناسی ( رادیولوژی ) :

در این رشته نحوه ی تصویربرداری از اعضای مختلف بدن جهت تشخیص پزشکی آموز ش داده می شود .

موقعیت شغلی: کار در مؤسسه های تصویرنگاری و بیمارستان ها

پرتو درمانی ( رادیو تراپی ) :

در این رشته از اشعه برای درمان بیماری ها استفاده می شود در نتیجه چگونگی اجرای عملیات درمانی به دانشجویان آموزش داده می شود .

موقعیت شغلی: کار در درمانگاه ها و بخش های پرتو درمانی بیمارستان ها

پزشکی هسته ای :

در این رشته به مطالعه چگونگی مصرف صحیح دارو های رادیو اکتیو ( رادیو داروها ) تجویز شده و حفاظت آنان در برابر اشعه یونساز پرداخته می شود .

موقعیت شغلی: کار در مراکز تشخیصی و درمانی پزشکی هسته ای و سایر مراکز آموزش مربوط به آن

تکنسین پروتزهای دندانی :

در این رشته چگونگی ساخت عضو مصنوعی برای کار ثابت مانند دندان مصنوعی و عضو مصنوعی برای کار محرک مانند پلاک های ارتودنسی آموزش داده می شود .

موقعیت شغلی: کار در کلینیک های دندانپزشکی ، تاسیس لابراتور دندانسازی خصوصی

دامپزشکی :

در این رشته به شناخت بیماریهای دامی ، پیشگیری و معالجه بیمار یها و همچنین علم تغذیه انسان و دام پرداخته می شود .

موقعیت شغلی: کار در سازمان دامپزشکی ، مؤسسه تحقیقات و تولید واکسن رازی ، شرکت های تولید دارو و فرآورده های دامی ، شرکت های تولید مواد غذایی با فرآورده های دامی ، واحدهای دامپروری دولتی و خصوصی ، آزمایشگاه های تشخیص بیماریهای دامی و بیماریهای انسانی ، کلینیک دامپزشکی

دندانپزشکی :

در این رشته نحوه رعایت بهداشت ، پیشگیری و درمان بیماریهای دهان و دندان مطالعه

می شود.

موقعیت شغلی: کار در کلینیک ها ، خانه های بهداشت ، تاسیس مطب خصوصی

دارو سازی :

در این رشته که بخشی از علوم پزشکی است ، به مطالعه تولید و ساخت دارو ، بررسی وضعیت دارو در بدن انسان و موجودات زنده و میزان تأثیر دارو در سلامت جامعه و کم کردن بحران های بیماری زا پرداخته می شود .

موقعیت شغلی: داروخانه ها ، صنایع داروسازی ، کارخانه های آرایشی بهداشتی ، کارهای اجرایی وزارت بهداشت و درمان

زمین شناسی :

در این رشته منشأ زمین ، تاریخ و ساختمان زمین ، مواد متشکله آن ، منابع طبیعی موجود در آن و تغییر و تحولاتی که در طول زمان پدید آمده اند مورد مطالعه قرار می گیرند .

موقعیت شغلی: کار در وزارتخانه های صنایع و معادن ، نفت ، نیرو ، راه ، جهاد کشاورزی ، علوم و آموزش و پرورش ، همچنین شرکت ها و مؤسساتی مانند ذوب آهن ، سازمان زمین شناسی کشور ، شرکت های مرتبط با فعالیت های سدسازی ، آب یابی ، حفر تونل ، راهسازی ، اکتشافات آب و نفت و معادن ، بخش های مرتبط با تهیه نقشه های زمین شناسی و معدنی ، آزمایشگاه های سنگ شناسی و زمین شناسی و در مجموع کلیه ی مراکزی که در ارتباط با موضوع زمین فعالیت می کنند .

زیست شناسی ( گرایش علوم گیاهی ) :

دراین رشته به بررسی گیاه اعم از گیاهان اولیه تا گیاهان امروزی پرداخته می شود .

موقعیت شغلی: دبیری کتب زیست شناسی در مدارس ( مقطع کارشناسی ) ، کار در مؤسسات و مراکز تحقیقاتی در زمینه علوم گیاهی ( مقطع کارشناسی ارشد و دکترا )

زیست شناسی ( گرایش علوم جانوری ) :

در این رشته به مطالعه مسائل مربوط به جانوران پرداخته می شود و دارای سه بخش اصلی جانور شناسی ، فیزیولوژی جانوران اعم از حیوانی و انسانی و بافت شناسی و جنین شناسی است.

موقعیت شغلی: کار در مراکز تحقیقاتی ، دبیری زیست شناسی ، اداره آزمایشگاه ها ،  فعالیت در سازمان حفاظت از محیط

زیست شناسی (گرایش زیست دریا ) :

در این رشته به بررسی و مطالعه خواص محیط آبی ، بیولوژی آبزیان و فعالیت های آبزی پروری پرداخته می شود .

موقعیت شغلی: فعالیت در مراکز پرورش ماهی و مراکز تحقیق بر روی ارزش مواد غذایی دریایی

یست شناسی سلولی و مولکولی ( گرایش ژنتیک ) :

در این رشته به مباحث مختلفی از جمله روش ها ی تشخیص بیماری ژنتیکی ، اصول ماوره ژنتیکی ، ژن درمانی ، تکنیک های رایج در ژنتیک و روش های اصلاح نژاد و ژنتیک مولکولی پرداخته می شود.

موقعیت شغلی: فعالیت در مراکز مختلف وزرات جهاد کشاورزی ، مراکز پژوهش وزارت علوم ، مراکز ملی تحقیقات مهندسی ژنتیک و تکنولوژی زیستی و سایر مراکز تحقیقاتی

زیست شناسی سلولی و مولکولی ( گرایش علوم سلولی و مولکولی ) :

در این رشته به بررسی و مطالعه بر روی سلول ها و اجزای آن ها و نقش های آنان پرداخته می شود .

موقعیت شغلی: فعالیت در مراکز تحقیقاتی از جمله مرکز تحقیقات ژنتیک  و مراکز تحقیقاتی دانشگاهی ، تاسیس شرکت و آزمایشگاه خصوصی

یست شناسی سلولی و مولکولی ( گرایش میکروبیولوژی ) :

در این رشته به بررسی و مطالعه میکرو ارگانیسم ها ( باکتری ها ، ویروس ها ، قارچ ها ی میکروسگوپی  و ...) پرداخته می شود .

موقعیت شغلی: کار در پژوهشگاه نفت ، بخش صنایع غذایی ، صنایع بهداشتی  و همچنین در مراکزی چون آزمایشگاها ی کارخانجات تهیه مواد بهداشتی و غذایی ، مراکز تهیه مواد دارویی ، کارخانجات تهیه اسیدها ، مراکز تهیه واکسن

شنوایی  سنجی :

در این رشته چهار حیطه اصلی وجود دارند که عبارتند از : 1- ارزیابی و تشخیص اختلالا ت شنوایی و تعادل 2- پیشگیری و حفاظت شنوایی 3- توانبخشی شنوایی که شامل تجویز انواع قالب گوش و تجویز و ارزیابی وسایل کمک شنوایی مانند سمعک می شود 4- آموزش به افراد کم شنوا و ناشنوا

موقعیت شغلی: کار در بیمارستان ها و درمانگاه ها  ی گوش و حلق وبینی یا به طور شخصی همراه با پزشک گوش و حلق و بینی شنوایی شناسی دایر کنند .

علوم تغذیه :

در این رشته به مطالعه اصول علم تغذیه ، ارزش مواد غذایی و نحوه تغذیه مناسب برای حفظ سلامت بدن پرداخته می شود .

موقعیت شغلی: کار در بیمارستان ، تاسیس مطب خصوصی

علوم و صنایع غذایی :

در این رشته دانشجویان ، تکنولوژی صنایع غذایی مختلف از قبیل صنایع لبنیات ، غلات ، گوشت ، روغن ، قند ، سبزیجات  و میوه جات را فرا می گیرند . در واقع دانشجویان یاد می گیرند که چگونه طی فرآیند هایی عمر مواد غذایی را ضمن حفظ کیفیت و ارزش غذایی آن طولانی تر کنند .

موقعیت شغلی: کار در کارخانه یا کارگاه های تولید مواد غذایی ، ایجاد واحد تولیدی خصوصی

علوم آزمایشگاهی :

در این رشته به یادگیری نمونه برداری و آماده سازی نمونه ( ادرار ، خون ، مدفوع ) و آزمایش های مختلف جهت انتخاب بهترین راه درمان و مقابله با بیماری پرداخته می شود .

موقعیت شغلی:  آزمایشگاه های تشخیص طبی

فیزیو تراپی :

در این رشته دانشجو می آموزد که چگونه با حرکات ورزشی و درمان های الکترونیکی ، به بازتوانی بیمار های دارای مشکلات مفاصل ، عضلات و اعصاب  بپردازد .

موقعیت شغلی: بیمارستان ها ، مراکز توانبخشی ، فدراسیون های ورزشی ، کلینیک خصوصی فیزیو تراپی

فوریت های پزشکی :

در این رشته ارائه خدمات امداد و کمک های اولیه را به بیماران و مصدومان حوادث مختلف تا رساندن آنها به مراکز درمانی را آموزش می دهند .

موقعیت شغلی: کار در مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی سراسر کشور ، آمبولانس های خصوصی یا سازمان های مشابه

کاردان شیمی و پدافند جنگ های شیمیایی ، میکروبی و هسته ای :

در این رشته به تربیت کاردان برای مقابله با جنگ های شیمیایی ، میکروبی و هسته ای پرداخته می شود که سپاه پاسداران و ارگان های نظامی به وجود آنها نیاز دارند .

موقعیت شغلی: کار در سازمان های رزمی و دیگر ارگان های مرتبط

کاردرمانی :

در این رشته با تسلط کافی بر علوم مختلف فیزیولوژیکی ، آناتومی و روانشناختی یک برنامه جامع درمانی به بیماران ارائه می شود تا بیماران  بتوانند استقلال در انجام کارهای روزمره و فعالیت های اجتماعی را بیایند .

موقعیت شغلی: بیمارستان ها ، کلینیک های توانبخشی سازمان بهزیستی کشور و هلال احمر، تاسیس کلینیک خصوصی

کتابداری در شاخه ی پزشکی :

در این رشته به مجموعه سازی ، سامان دهی ، اشاعه اطلا عات در شاخه های پزشکی و پیراپزشکی و موضوعات وابسته به آن پرداخته می شود . فارغ التحصیلان این رشته در واقع بازوی توانمند یک جراح هستند چراکه یک جراح قبل از اعمال جراحی نیاز دارد تا از آخرین اطلاعات راجع به کار خود مطلع شود و این اطلاعات رامی تواند از متخصصین این رشته بگیرد .

موقعیت شغلی: فعالیت در پروژه های تخصصی پزشکی

گفتار درمانی :

در این رشته دانشجو توانایی تشخیص آسیب هایی را که توسط عامل ژنتیکی یا اکتسابی به گفتار و زبان وارد شده و همچنین ارزیابی میزان آسیب دیدگی و علت آن و سپس درمان را

می یابد .

موقعیت شغلی: کار در درمانگاه ها ، مراکز بهداشت ، مراکز ویژه توانبخشی و مراکز آموزش و پرورش استثنایی  و یا یک مشاور برای قاریان ، مداحان ، خواننده ها ، گویندگان صدا و سیما و در کل افرادی که از صوت خود به صورت حرفه ای استفاده می کنند .

مهندسی کشاورزی ( گرایش علوم دامی ) :

در این رشته به مطالعه پنج مقوله پرداخته می شود : پرورش دام ، اصلاح نژاد دام ، بهداشت دام ، مدیریت نیروی انسانی ، تولیدات و بازاریابی

موقعیت شغلی: کار در جهاد کشاورزی ، مرغداری ها ، آزمایشگاه های تغذیه برای خوراک یا آنالیز خوراک ، آزمایشگاه های اصلاح نژاد و دام ، مراکز تحقیقاتی امور دام و آبزیان

مهندسی کشاورزی ( گرایش گیاه پزشکی ) :

در این رشته به مطالعه  چگونگی حفظ و معالجه گیاهان از طریق آشنایی با هر عامل صدمه زننده به آنها پرداخته می شود .

موقعیت شغلی: کار در وزارت کشاورزی ، شهرداری ها ، کلینیک ها ی گل  و گیاه ، سازمان تحقیقات کشاورزی در هر شهر

مهندسی کشاورزی ( گرایش ترویج و آموزش کشاورزی ) :

در این رشته دانشجو با نحوه ی برنامه ریزی آموزشی ، تدریس و مدیریت هنرستان کشاورزی آشنا می شود  تا بتواند یافته های جدید علمی را متناسب با سطح دانش و توان علمی کشاورز در اختیار او قرار دهد .

موقعیت شغلی: فعالیت به عنوان رئیس سازمان کشاورزی استان ، مجری طرح های تحقیقاتی و یا کارشناس ترویج و آموزش در وزارت تعاون ، صندوق بیمه و سازمان مدیریت و برنامه ریزی

مهندسی کشاورزی ( گرایش باغبانی ) :

در این رشته به بررسی دقیق فیزیولوژیک گیاهان پرداخته می شود ، که این امر موجب بهتر شدن کمیت و کیفیت محصولات باغبانی می شود .

موقعیت شغلی: کار در سازمان برنامه و بودجه یا جهاد کشاورزی و نیز کارهای تحقیقاتی و آزمایشگاهی و یا به عنوان کارشناس در مزارع و باغ ها

مهندسی کشاورزی ( گرایش خاک شناسی ) :

در این رشته به شناسایی خاک و چگونگی مدیریت خاک برای مصارف گوناگون پرداخته می شود .

موقعیت شغلی: کار در وزارت جهاد گشاورزی ، محیط زیست ، شهرداری ها ، بخش های خصوصی باغداری ها

مهندسی کشاورزی ( گرایش زراعت و اصلاح نباتات) :

در این رشته به بررسی روش های بهینه سازی تولید گیاهان زراعتی و همچنین طریقه ی اصلاح گیاهان که پایه ی ژنتیکی دارد پرداخته می شود .

موقعیت شغلی: فارغ التحصیلا ن این رشته معمولاً جذب موسسات تولید واحدهای کشاورزی می شوند چراکه طبق قانون هر زمین زراعتی اعم از دولتی و خصوصی باید تحت نظارت یک مهندس زراعت و اصلاح نباتات اداره گردد.

مهندسی منابع طبیعی ( گرایش محیط زیست ) :

در این رشته به مطالعه درباره ی اکولوژی حیات وحش ، اکولوژی دریاها ، نحوه آلودگی محیط زیست ، نحوه طراحی پارک های ملی و جنگلی و ... و  حمایت  و حفاظت از محیط زیست و حل مشکلات زیست محیطی پرداخته می شود .

موقعیت شغلی: فعالیت در سازمان حفاظت محیط زیست ، شهرداری ها ، وزارت نیرو ، سازمان توسعه و برنامه ریزی ، وزارت صنایع ، وزارت نفت ، مهندسین مشاور

مهندسی منابع طبیعی ( گرایش مرتع و آبخیزی ) :

در این رشته به مطالعه چگونگی بهره  برداری از عرصه منابع طبیعی به ویژه از مراتع موجود پرداخته می شود .

موقعیت شغلی: کار در شرکت های مرتبط با وزارت نیرو ، وزارت جهاد کشاورزی ، مؤسسه تحقیقات خاک وحفاظت آبخیزداری ، سازمان جنگل ها و شرکت های مشاوره ی منابع طبیعی

مهندسی منابع طبیعی ( گرایش شیلات ) :

در این رشته به مطالعه بیولوژی جانوری ، گیاهی و اکولوژی دریایی پرداخته می شود .

موقعیت شغلی: فارغ التحصیلان می توانند به فعالیت های آبزی پروری از جمله ایجاد مزارع انفرادی پرورش و تکثیر آبزیان بپردازند و یا به عنوان کارشناس در این مزارع فعالیت کنند .

مهندسی منابع طبیعی ( گرایش جنگلداری ) :

در این رشته به مطالعه شناختی جوامع مختلف جنگلی ، تربیت ، پرورش و بهره برداری مستمر از تولیدات جنگلی ، جاده سازی در جنگل ، حفاظت و احیا و توسعه مناطق جنگلی و ... پرداخته می شود .

موقعیت شغلی: فعالیت در سازمان جنگل ها و مراتع کشور ، وزارت جهاد کشاورزی ، شهرداری ها ، سازمان پارک ها و فضای سبز و سازمان محیط زیست ، شرکت های مشاوره منابع طبیعی ، شرکت های بهره برداری از جنگل ها

مهندسی منابع طبیعی ( گرایش علوم و صنایع چوب و کاغذ ) :

در این رشته به مطالعه در زمینه نحوه ی رویش و تولید چوب و عوامل مؤثر برآن ، درجه بندی چوب ها و ... پرداخته می شود .

موقعیت شغلی: فارغ التحصیلان این رشته می توانند به عنوان مدیر فنی مجتمع های چوب و کاغذ و کارخانجات تولید چوب فعالیت کنند  و یا به عنوان کارشناس در دفاتر فنی سازمان جنگل ها و مراتع مشغول به کار شوند .

مهندسی فضای سبز :

در این رشته دانشجویان  ایجاد و حفظ مناظر طبیعی در اطراف منازل و  در سطوح وسیعتر ، یعنی شهر ها و اطراف آن را می آموزند

موقعیت شغلی: کار در سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری ها ، وزارت جهاد کشاورزی ، وزارت مسکن و شهرسازی و یا فعالیت به عنوان مجری امور تحقیقات وزارت کشور

مامایی :

در این رشته ، فارغ التحصیلان به اموری از جمله مشاوره قبل و بعد و هنگام ازدواج ، آموزش و نحوه ی تنظیم خانواده ، مراقبت در دوران بارداری ، زایمان طبیعی و مراقبت بهداشتی مادر و کودک و آموزش به دختران در زمینه ی بهداشت دوران بلوغ  و ...می پردازند

موقعیت شغلی: بیمارستان ، زایشگاه ، درمانگاه ، مراکز بهداشتی ، مطب خصوصی

مدیریت خدمات بهداشتی – درمانی :

در این رشته دانشجویان با بررسی و مطالعه دروس مدیریت و تطبیق آن با دروس بهداشتی، نحوه اداره امور شاخه ها یا زیر مجموعه های مختلف نظام بهداشت و درمان را تعیین می کنند .

موقعیت شغلی: کار در وزارت بهداشت ، دانشگاه های علوم پزشکی ، شبکه های بهداشتی ، بیمارستان ها ، هلال احمر، سازمان تامین اجتماعی ، سازمان بیمه خدمات درمانی ، درمانگاه ها

مدارک پزشکی :

در این  رشته که رشته ای علمی – اطلاعاتی است به آموزش در زمینه های اطلاعات بهداشتی – درمانی پرداخته می شود . متخصصان این رشته مدیران اطلاعات بهداشتی – درمانی کشور هستند .

موقعیت شغلی :بیمارستان ها ، مراکز خدمات درمانی

هوشبری :

در این رشته دانشجو توانایی شناسایی دستگاه ها و وسایل آزمایشگاهی مربوط به انجام امور بیهوشی و همچنین انجام عمل بیهوشی زیر نظر متخصص را می آموزد .

موقعیت شغلی: اتاق عمل مراکز درمانی

معرفي اجمالي كليه رشته هاي گروه علوم انساني

معرفي تمام رشته هاي گروه علوم انساني به ترتيب حروف الفبا

آماد(سيستم تامين و توزيع كالا)

دانشجويان اين رشته با روش‌هاي علمي و عملي جمع‌آوري اطلاعات، تجزيه و تحليل شرايط موجود، برنامه‌ريزي، نظارت و كنترل در موضوعات آماد آشنا مي‌شوند و قابليت انجام كار كارشناسي و اظهار نظر پيرامون موضوعات برآورد، بودجه‌هاي لجستيكي و تأمين و توزيع اقلام و ارائه آن به مديران سطوح عالي‌تر و هدايت سطوح پايين‌تر سازماني در اجراي مؤثر عمليات آمادي را به دست مي‌آورند و مي‌توانند در چهار رسته فرعي "امور تخصصي آماد"، "تأمين"، "خريد و فروش و برآورد" و "توزيع" فعاليت نمايند.

موقعيت شغلي در ايران :

حيطه فعاليت فارغ‌التحصيلان آماد سپاه پاسداران، ارتش و ساير سازمان‌هاي نظامي و انتظامي كشور است.

ادبيات داستاني

به ياري اين رشته مي‌توان با سير فرهنگ، انديشه و عواطف جامعه ايراني از رهگذر خواندن متون داستاني آشنا شد. و ارتباط ميان ادبيات داستاني جديد با سنت‌هاي داستان‌نويسي قديم فارسي و چند و چون اين ارتباط را كشف كرد و زمينه‌ساز شكوفايي استعدادهاي نسل جوان در زمينه خلق آثار هنري داستاني گرديد. نسل امروز را با ادبيّات داستاني كهن و معاصر آشنا ساخت.

موقعيت شغلي در ايران :

فارغ‌التحصيلان اين رشته‌ مي‌توانند وظيفه آموزش مباحث نظري داستان‌نويسي و روش‌هاي نقد داستان را برعهده بگيرند و با تشكيل كارگاه‌هاي نقد، به آموزش روش‌هاي عملي نقد و تحليل داستان و رمان بپردازند.همچنين در نقش كارشناس ادبيات داستاني با فيلم‌نامه نويسان، نمايشنامه نويسان و منتقدان همكاري كنند و يا با بازنويسي و بازآفريني آثار داستاني قديم، آثاري نو و امروزي بيافرينند.

الهيات و معارف اسلامي

معرفت به معناي شناخت است. شناختي كه اولين مرحله از آشنايي و قدم گذاشتن در مسير قرب‌الهي است و هرچه معرفت بيشتر و وسيع‌تر گردد؛ آشنايي و قرب كاملتر خواهد شد تا جايي كه پيوسته قلب انسان وابسته به خداي متعال مي‌شود و در همه حال متوجه او خواهد بود و مي‌تواند راهنماي رحمت و نماينده مهرباني و بخشش الهي گردد. هدف از رشته الهيات و معارف اسلامي قدم گذاشتن در همين مسير است. قدم گذاشتن در مسيري كه به ياري مطالعه، تحقيق،‌ پژوهش و تلاش و توكل مي‌توان به شناخت خود و خداوند دست يافت.

موقعيت‌ شغلي‌ در ايران :

در مراكز پژوهشي‌ مثل‌ دائر¸‌المعارف‌ها و پژوهشگاه‌ علوم‌ انساني‌ يا مراكز آموزشي‌، وكيل‌ دادگستري‌، مشاور حقوقي‌ و كارشناس‌ حقوقي‌ فعاليت‌ كند يا دفترخانه‌ اسناد رسمي‌ و دفتر ازدواج‌ و طلاق، وزارت‌ امور خارجه‌ و وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامي.

امورگمركي

در واقع هدف اين دوره تربيت افرادي است كه بتوانند قسمتي از نيروي انساني مورد نياز بخش دولتي را به ويژه در ارتباط با اجراي قانون امور گمركي و آئين‌نامه اجرايي آن،‌مقررات صادرات و واردات و ديگر قوانين و مقررات مرتبط با گمرك تأمين‌كنند.

موقعيت شغلي در ايران:

ارائه خدمت مفيد در مشاغل ارزياب گمرك، مدير امور گمركي، كارشناسي امور گمركي (در صورت كسب تجارب و احراز شرايط) و ساير امور فني و اجرائي مربوط، جهت اجراي وظايف اصلي گمرك ايران.

باستان شناسي

باستان‌شناسي‌ از يك‌ سو مسير تاريخ‌ راتعيين‌ مي‌كند و از سوي‌ ديگر مادر تاريخ‌ است‌. در واقع‌ روشن‌كردن‌ گذشته‌ هر جامعه‌ از نظر‌ اقتصادي‌، فرهنگي‌، اجتماعي‌، سياسي‌ يا مذهبي‌ بدون‌ مراجعه‌ به‌ نظر باستان‌شناسان‌ دشوار يا حتي‌ غيرممكن‌ است‌.

موقعيت‌ شغلي‌ در ايران :

در حقيقت با وجود اين‌ كه‌ در كشور ما زمينه‌هاي‌ ملي‌ رشته‌ باستان‌ شناسي‌ وجود دارد و بايد حداقل‌ در منطقه‌ خاورميانه‌، باستان‌شناسي‌ ما حرف‌ اول‌ را بزند اما متأسفانه‌ در زمينه‌ مطالعات‌ باستان‌شناسي‌ بسيار ضعيف‌ عمل‌ مي‌كنيم‌. به‌ همين‌ دليل‌ به‌ داوطلبان‌ آزمون‌ سراسري‌ توصيه‌ مي‌شود كه‌ اگر مي‌خواهند وارد دانشگاه‌ شوند تا بعد از ليسانس‌ پول‌ يا كار راحتي‌ به‌ دست‌ بياورند، رشته‌ باستان‌شناسي‌ را انتخاب‌ نكنند؛ چون‌ حداقل‌ در سطح‌ ليسانس‌ موقعيت‌ كاري‌ اين‌ رشته‌ بسيار محدود است. اما اگر عاشق‌ و شيفته‌ تاريخ‌، تمدن‌ و فرهنگ‌ كشورشان‌ هستند، بدانند كه‌ اين‌ رشته‌ آنها را راضي‌ خواهد كرد.

تاريخ

شادروان دكتر عبدالحسين زرين‌كوب در كتاب " تاريخ در ترازو" در معرفي علم تاريخ مي‌گويد:
"تاريخ تنها گردآوري روايات و مقايسه آنها و شناخت "واقعيت" حوادث گذشته نيست. وراي اين كار،‌نظر به توجيه و تفسير اين واقعيات دارد كه بين جزئيات رابطه برقرار مي‌كند و آنها را به يكديگر پيوند مي‌دهد. اين كار در واقع عبارت از تجديد بناي گذشته است به كمك مصالح و موادي كه اينجا و آنجا از بقاياي آوار حوادث باقي مانده است."

موقعيت‌ شغلي‌ در ايران‌ :

فارغ‌التحصيلان‌ دوره‌ كارشناسي‌ تاريخ‌ در وزارت‌ آموزش‌ و پرورش‌، وزارت‌ امور خارجه‌، وزارت‌ علوم‌، تحقيقات‌ و فناوري‌، وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامي‌، سازمان‌ موزه‌ها، مراكز اسناد ملي‌ و صداوسيما براي‌ بررسي‌ مسائل‌ تحقيقي‌ تاريخ‌ در حد تحقيقات‌ بين‌المللي‌ به‌ كار مشغول‌ مي‌شوند.


جغرافيا

در يك كلام مي‌توان گفت كه موضوع جغرافيا "مكان" است و اين علم، مكان را تا جايي كه به زندگي انسان مربوط مي‌شود، مطالعه مي‌كند و در اين مطالعه سعي دارد سطح زمين را از نظر تمام ويژگي‌هاي آن مانند سردي و گرمي،‌ حاصلخيزي، سستي و سختي، شوري و شيريني، خشكي و رطوبت و هزاران ويژگي‌ ديگر بشناسد. به همين دليل مشاهده مستقيم زمين، روش اصلي مطالعه جغرافيا است.

موقعيت‌ شغلي‌ در ايران :

سازمان‌ برنامه‌ و بودجه‌، بنياد مسكن‌ انقلاب‌ اسلامي‌، بنياد مستضعفان‌ و جانبازان‌، سازمان‌ جغرافيايي‌ نيروهاي‌ مسلح‌، سازمان‌ محيط‌ زيست‌، شهرداري‌ها و وزارتخانه‌هاي‌ آموزش‌ و پرورش‌، مسكن‌ و شهرسازي‌، كشور، جهاد كشاورزي‌، معادن‌ و فلزات‌، دفاع‌ و نفت، استانداري‌ها و شهرداري‌ها، سازمان‌هاي‌ نظامي‌، انتظامي‌ و سياسي و...

حسابداري

حسابداري‌ يك‌ "سيستم" است‌ كه‌ در آن‌ فرآيند جمع‌آوري‌، طبقه‌بندي‌، ثبت‌، خلاصه‌ كردن‌ اطلاعات‌ و تهيه‌ گزارش‌هاي‌ مالي‌ و صورت‌هاي‌ حسابداري‌ در شكل‌ها و مدل‌هاي‌ خاص‌ انجام‌ مي‌گيرد. تا افراد ذي‌نفع‌ درون‌ سازماني‌ مثل‌ مديران‌ سازمان‌ يا برون‌سازماني‌ مثل‌ بانك‌ها، مجمع‌ عمومي‌ سازمان‌ مورد نظر يا مقامات‌ مالياتي‌ بتوانند ازاين‌ اطلاعات‌ استفاده‌ كنند. به‌ همين‌ دليل‌ فردي‌ كه‌ تحصيلات‌ دانشگاهي‌ ندارد، بيشتر دفتردار است‌ تا حسابدار.

موقعيت‌ شغلي‌ در ايران‌ :

فرصت‌هاي‌ شغلي‌ يك‌ حسابدار بسيار گسترده‌ است‌ و از پايين‌ترين‌ سطح‌ تا بالاترين‌ سطح‌ را در بر مي‌گيرد. به همين دليل با اين‌ كه‌ در دانشگاه‌هاي‌ مختلف‌ كشور اعم‌ از دولتي‌، غيرانتفاعي‌ و آزاد، دانشجويان‌ بسياري‌ در رشته‌ حسابداري‌ تحصيل مي‌كنند اما تعداد فارغ‌التحصيلان‌ بيكار اين‌ رشته‌ از بيشتر رشته‌ها كمتر است‌. چون‌ از يك‌ مؤسسه‌ كوچك‌ گرفته‌ تا بزرگترين‌ كارخانه‌هاي‌ كشور حداقل‌ براي‌ تهيه‌ اظهارنامه‌ مالياتي‌ به‌ حسابدار نيازمند هستند.

حقوق

علمي كه با حمايت از قانون و دفاع از حقوق محرومان، تلاش مي‌كند تا در جامعه حق و عدالت حاكم شود. در معرفي اين علم بايد گفت كه هرگونه‌ روابط‌ اجتماعي‌ كه‌ آثار حقوقي‌ از آن‌ ايجاد شود، موضوع‌ علم‌ حقوق‌ قرار مي‌گيرد.

موقعيت‌ شغلي‌ در ايران :

يك‌ دانشجوي‌ خوب‌ و علاقه‌مند مي‌تواند پس‌ از گواهي‌ ليسانس‌ به‌ شغل‌هاي‌ متنوعي‌ مثل‌ وكالت‌ دعاوي‌ دادگستري‌، مشاور حقوقي‌ بانك‌ها، شهرداري‌ها، شركت‌ها و وزارتخانه‌ها و سردفتري‌ دفاتر اسناد رسمي‌ بپردازد.

راهنمايي ومشاوره

رشته راهنمايي و مشاوره يكي از رشته‌هاي گروه علوم انساني است كه جنبه كاربردي دارد و دروس آن بيشتر در زمينه رشد، ابعاد مختلف شخصيت آدمي و پيشگيـري از مشكلات و اختلالات بخصـوص مشكلات دانش‌آموزان و نوجوانان است.

موقعيت‌ شغلي‌ در ايران :

در ضمن‌ يك‌ مشاور مي‌تواند به‌ غير از آموزش‌ و پرورش‌ در بهزيستي‌، كميته‌ امداد، فرهنگسراها، مراكز بازپروري‌ و زندان‌ها به‌ كار مشاوره‌ بپردازد.

رشد و پرورش كودكان پيش دبستاني

رشته رشد و پرورش كودكان پيش‌دبستاني با توجه به ضرورت و نياز به داشتن مربياني مجرب و توانمند، در دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي داير شده است. اين رشته در مقطع كارشناسي دو گرايش "كودكان عادي" و "كودكان با نيازهاي ويژه" دارد.

موقعيت‌هاي شغلي در ايران:

درحال حاضر 36 هزار مربي، بدون تحصيلات دانشگاهي و تخصص لازم، در مهد كودك‌هاي كشور فعاليت مي‌كنند. اين به معناي آن است كه فرصت هاي شغلي بسياري براي فارغ‌التحصيل اين رشته وجود دارد؛ زيرا بي‌شك هر مركز پيش‌دبستاني مايل است كه از مربيان مجرّب و متخصص برخوردار باشد.

روانشناسي

روانشناسي‌ شاخه‌اي‌ از علوم‌ زيستي‌ است‌ كه‌ هم‌ به‌ مطالعه‌ عيني‌ رفتار قابل‌ مشاهده‌ مي‌پردازد و هم‌ به‌ فهم‌ و درك‌ فرآيندهاي‌ ذهني‌ كه‌ مستقيماً قابل‌ مشاهده‌ نبوده‌ و براساس‌ داده‌هاي‌ رفتاري‌ و عصب‌ زيست‌شناختي‌ قابل‌ استنباط‌ است‌، توجه‌ دارد.

موقعيت‌ شغلي‌ در ايران :

در حال‌ حاضر فارغ‌التحصيلان‌ اين‌ رشته‌ بيشتر‌ جذب‌ آموزش‌ و پرورش‌ مي‌شوند يا در شركت‌ها و سازمان‌ها به‌ عنوان‌ كارشناس‌ روانشناسي‌ فعاليت‌ مي‌كنند و عده‌اي‌ نيز به‌ عنوان‌ دستيار متخصص‌ روانشناسي‌ باليني‌ يا روانپزشك‌ مشغول‌ به‌ كار هستند.

زبان وادبيات عربي

دانشجوي‌ زبان‌ و ادبيات‌ عربي‌ با تاريخ‌ ادبيات‌ عرب‌، متون‌ مختلف‌ نظم‌ و نثر دوره‌هاي‌ مختلف‌، فن‌ ترجمه‌ از عربي‌ به‌ فارسي‌ و بالعكس‌، علوم‌ بلاغي‌ و عروض‌ و قافيه‌ درزبان‌ و ادبيات‌ عرب‌ آشنا مي‌شود.

موقعيت‌ شغلي‌ در ايران‌ :

علاوه‌ بر تدريس‌ در آموزش‌ و پرورش‌ و مؤسسات‌ خصوصي‌ يك‌ فارغ‌التحصيل‌ توانمند رشته‌ عربي‌ مي‌تواند به‌ پژوهش‌ و تحقيق‌ در زمينه‌ زبان‌ و ادبيات‌ عربي‌ بپردازد. يكي‌ از مهمترين‌ و اساسي‌ترين‌ مراكز جذب‌ فارغ‌التحصيلان‌ اين‌ رشته‌ نيز وزارت‌ آموزش‌ و پرورش‌ است‌.

زبان وادبيات فارسي

داراي دو شاخه‌ اصلي‌ زبان‌ فارسي‌ و ادبيات‌ فارسي‌است. كه‌ در بخش‌ زبان‌ فارسي‌ مسايل‌ مربوط‌ به‌ زبان‌ شناسي‌، دستور زبان‌، اصول‌ نگارش‌ و ويرايش‌ و در بخش‌ ادبيات‌؛ سبك‌شناسي‌، نقد ادبي‌، انواع‌ ادبي‌، تاريخ‌ ادبيات‌، صنايع‌ ادبي‌ شامل‌ بديع‌، معاني‌ و بيان‌ و عروض‌ همچنين‌ متون‌ نظم‌ و نثر كلاسيك‌ مورد بررسي‌ قرار مي‌گيرد.

موقعيت‌ شغلي‌ در ايران :

بعد از آموزش‌ و پرورش‌ ، مطبوعات‌ بهترين‌ بستر براي‌ فعاليت‌ فارغ‌التحصيلان‌ ادبيات‌ فارسي‌ است‌. همچنين‌ بهترين‌ نيرو براي‌ تنظيم‌ و ارائه‌ برنامه‌هاي‌ ادبي‌ راديو و تلويزيون‌ و حوزه‌هاي‌ فرهنگي‌ وزارتخانه‌هاي‌ مختلف‌ كشور، فارغ‌التحصيل‌ اين‌ رشته‌ است.

علوم اجتماعي

هدف رشته علوم اجتماعي تربيت متخصصاني است كه نياز جامعه را در زمينه‌هاي آموزش، بهداشت، اشتغال، مسكن و در مجموع رفاه اجتماعي برآورده سازند.

موقعيت‌ شغلي‌ در ايران :

در حال‌ حاضر پژوهش‌هاي‌ اجتماعي‌ رواج‌ و گسترش‌ پيدا كرده‌ است‌ و نه‌ تنها بخش‌هاي‌ دولتي‌ موظف‌ به‌ انجام‌ تحقيقات‌ اجتماعي‌ هستند بلكه‌ بخش‌هاي‌ خصوصي‌ نيز به‌ تحقيقات‌ اجتماعي‌ روي‌ آورده‌اند. به‌ همين‌ دليل‌ به‌ جرأت‌ مي‌توان‌ گفت‌ كه‌ امروزه‌ يك‌ دانشجوي‌ باسواد اين‌ گرايش‌ كه‌ داراي‌ مهارت‌ پژوهشي‌ باشد، هرگز مشكل‌ اشتغال‌ نخواهد داشت‌.

علوم ارتباطات اجتماعي

دانشجوي‌ اين‌ رشته‌ دروس‌ تئوري‌ و نظري‌ مانند مباني‌ جمعيت‌شناسي‌، مباني‌ روانشناسي‌، مباني‌ فلسفه‌، مباني‌ علم‌ اقتصاد، نظريه‌هاي‌ ارتباطات‌ اجتماعي‌ وانديشه‌هاي‌ سياسي‌ در قرن‌ بيستم‌ را مطالعه‌ مي‌كند همچنين‌ دروسي‌ را كه‌ هم‌ جنبه‌ عملي‌ و هم‌ جنبه‌ تئوري‌ دارند مثل‌ اصول‌ و تكنيك‌هاي‌ تهيه‌ خبر، مصاحبه‌، گزارش‌، روش‌ تحقيق‌، عكاسي‌ خبري‌، صفحه‌آرايي‌ و ويراستاري‌ را آموزش‌ مي‌بيند.

موقعيت‌ شغلي‌ در ايران :

در حال‌ حاضر با توجه‌ به‌ تعدد و تنوع‌ مطبوعات‌ و خبرگزاري‌ها، اكثر فارغ‌التحصيلان‌ اين‌ رشته‌ جذب‌ بازار كار مي‌شوند. فرصت‌هاي‌ شغلي‌ فارغ‌التحصيلان‌ روابط‌ عمومي‌ نيز در حال‌ حاضر بهتر شده‌ است‌.

علوم اقتصادي

علم اقتصاد، علم تخصيص بهينه منابع است. منابعي كه كم يا محدود هستند. اين علم در مراكز آموزش عالي تحت عنوان رشته علوم اقتصادي ارائه مي‌شود.

موقعيت شغلي در ايران :

در بخش‌هاي مختلف وزارت اقتصاد مثل بخش ماليات, وزارت صنايع, سازمان برنامه و بودجه, بانك مركزي و مركز آمار.

علوم تربيتي

علوم تربيتي در مقطع كارشناسي، داراي گرايش‌هاي تكنولوژي آموزشي، مديريت و برنامه‌ريزي آموزشي، آموزش و پرورش پيش‌دبستاني و دبستاني و آموزش و پرورش كودكان استثنايي است.

موقعيت شغلي در ايران:

فلسفه اصلي اين رشته، استفاده از توانايي فارغ‌التحصيلان آن در آموزش و پرورش و سپس صدا و سيما است.

علوم سياسي

آنچه‌ مردم‌ به‌ نام‌ سياست‌ و مسائل‌ سياسي‌ مي‌شناسند با سياست‌ به‌ مفهومي‌ كه‌ در رشته‌ علوم‌ سياسي‌ مطرح‌ است‌، تفاوت‌ بسيار دارد. دانشجويان‌ موفق‌ اين‌ رشته‌ نيز بايد بدانند كه در نهايت نه‌ يك‌ سياستمدار بلكه‌ يك‌ سياست‌شناس‌ خواهند شد.

موقعيت‌ شغلي‌ در ايران :

در حال‌ حاضر تعدادي‌ از فارغ‌التحصيلان‌ رشته‌ علوم‌سياسي‌ در بخش‌هاي‌ سياسي‌ و حقوقي‌ سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها و همچنين‌ در صدا و سيما مشغول‌ به‌ كار مي‌باشند اما حدود 90% فارغ‌التحصيلان‌ اين‌ رشته‌ با مشكل‌ اشتغال‌ روبرو هستند. با اين‌ وجود اگر دانشجويي‌ واقعاً علاقه‌مند بوده‌ و در اين‌ رشته‌ موفق‌ و متبحر باشد و همچنين‌ قلم‌ خوبي‌ داشته‌ باشد از نظر شغلي‌ مشكلي‌ نخواهد داشت‌. اما متأسفانه‌ بسياري‌ از دانشجويان‌ شناخت‌ و علاقه‌ لازم‌ را ندارند و در واقع نمي‌دانند كه براي چه به اين رشته آمده‌اند.

فلسفه

و باز هم مساله سر این است که مرغ اول بوده است یا تخم مرغ....؟؟؟؟؟
رشته‌ فلسفه‌ اهميت‌ بنيادي‌ در ارتقاء سطح‌ فكري‌ جامعه‌ دارد.

موقعيت‌ شغلي‌ در ايران :

استاد و معلم‌ فلسفه‌، مراكز پژوهشي‌ مثل‌ دايره المعارف‌ها و پژوهشگاه‌ علوم‌انساني‌ و...

كارشناسي علوم انتظامي

در واقع اولين وظيفه كارشناس انتظامي انجام تمهيداتي براي جلوگيري از جرم‌خيزي است. مسؤوليت اصلي كارشناسان نيروي انتظامي، تئوري‌سازي، برنامه‌ريزي، هدايت و كنترل فعاليت‌هاي نيروي انتظامي است.

موقعيت شغلي در ايران :

در نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران، عده‌اي از كاركنان داراي مشاغل اداري و عده‌اي ديگر داراي مشاغل مأموريتي هستند.

كتابداري

در واقع رشته‌ كتابداري‌ هموار كردن‌ مسير ارتباط‌ ميان‌ دو عنصر كتاب‌ (در معناي وسيع آن كه شامل هر گونه اثري مي‌شود كه ثبت و ضبط شده باشد) و استفاده‌ كننده‌ از كتاب‌ است.

موقعيت‌ شغلي‌ در ايران‌ :

كتابخانه‌هاي‌ دانشگاهي‌ و تخصصي‌ و مراكز اطلاع‌رساني‌ نيز هنوز آماده‌ پذيرش‌ فارغ‌التحصيلان‌ اين‌ رشته‌ هستند‌.

مددكاري اجتماعي

هدف رشته مددكاري اين است كه به افراد نيازمند به خدمات اجتماعي كمك كند تا خود را بيابند، مشكل خويش را بشناسند و سپس راه حل آن را پيدا كنند.

 موقعيت‌ شغلي‌ در ايران :

در واقع‌ هر جايي‌ كه‌ اداره‌ رفاه‌ يا امور اجتماعي‌ هست‌، مددكار اجتماعي‌ مي‌تواند در آنجا حضور داشته‌ و مسؤوليتي‌ را بر عهده‌ بگيرد. در نتيجه‌ فارغ‌التحصيلان‌ اين‌ رشته‌ مشكل‌ اشتغال‌ ندارند.

مديريت

تأمين نيازهاي فني، خدماتي، درماني و تفريحي جامعه، بدون وجود مديران لايق كه بالاترين كارآيي و بهره‌وري را داشته باشند، امكان‌پذير نيست. به همين دليل هر جامعه‌اي براي فايق آمدن بر مشكلات سازماني خود، قبل از هر چيز بايد به مسأله آموزش صحيح و موثر مديريت توجهي بنيادي داشته باشد. تخصصي كه در بيشتر دانشگاه‌هاي معتبر علوم انساني جهان، تحت عنوان رشته مديريت آموزش داده مي‌شود. رشته‌ مديريت‌ در كشور ما داراي‌ شاخه‌هاي‌ متعددي‌ است كه‌ از آن‌ جمله‌ مي‌توان‌ به‌ مديريت‌ بازرگاني‌، صنعتي‌، دولتي‌، جهانگردي‌ ، بيمه‌، بيمه‌اكو، امور گمركي‌ و امور بانكي‌ اشاره‌ كرد و همچنين‌ از شاخه‌هاي‌ تخصصي‌تري‌ مثل‌ مديريت‌ كميسرياي‌ دريايي‌ يا اداره‌ امور بيمارستان‌ها نام‌ برد.

موقعيت‌ شغلي‌ در ايران :

يك‌ فارغ‌التحصيل‌ رشته‌ مديريت‌ نبايد انتظار داشته‌ باشد كه‌ از همان‌ بدو امر به‌ عنوان‌ مدير يك‌ شركت‌ يا كارخانه‌ مشغول‌ به‌ كار گردد. چون‌ بخشي‌ از مطالب‌ و محتواي‌ كلاس‌هاي‌ مديريت‌ بايد به‌ عنوان‌ تجربه‌ از محيط‌ و سازمان‌هاي‌ جامعه‌ گرفته‌ شود. بنابراين‌ فارغ‌التحصيل‌ اين‌ رشته‌ در ابتدا بايد به‌ عنوان‌ يك‌ كارشناس‌ در رده‌هاي‌ پايين‌تر وارد بازار كار شده‌ و سپس‌ به‌ مرور پله‌هاي‌ ترقي‌ را طي‌ كند.

مطالعات خانواده

در واقع فارغ‌التحصيلان اين رشته تلاش مي‌كنند با بررسي‌هاي دقيق، جوابگوي نياز‌ها و مشكلات جامعه در خصوص خانواده باشند.

موقعيت شغلي در ايران :

فارغ‌التحصيلان اين رشته مي‌توانند در مراكز مشاوره وزارت آموزش و پرورش ، سازمان بهزيستي و مراكز مشاوره خصوصي و دولتي فعاليت نمايند.