تاریخ : 1393,یکشنبه 08 تير20:26
کد خبر : 134066 - سرویس خبری : آخرین اخبار فناوری اطلاعات و ارتباطات

رقابت بازی‌سازها برای تصرف بازی‌خورها

خبرنامه دانشجویان ایران: افراد متخصص همیشه به دنبال کنفرانس ها یا نمایشگاه هایی هستند که مرتبط با رشته شان برگزار می شود. حتما می دانید که مهم ترین و معتبرترین نمایشگاهی که در عرصه صنعت فناوری اطلاعات برگزار می شود، نمایشگاه CES است.

این نمایشگاه در میان تمامی افراد علاقه مند به جهان فناوری ها شناخته شده است. این ها را گفتیم تا به این جا برسیم که نمایشگاه E3 یا همان نمایشگاه سرگرمی های دیجیتال، نمایشگاهی در حد و اندازه های CES است و به طور حتم مهم ترین رخداد در زمینه بازی های ویدئویی است که هر سال در نیمه اول ماه ژوئن برگزار می شود.

این نمایشگاه توسط تمامی افرادی که در زمینه بازی سازی یا بازی کردن تخصص دارند و به صنعت گیم علاقه دارند، دنبال شده و از اهمیت خاصی برایشان برخوردار است. در واقع باید گفت که دوره 3 روزه برگزاری این نمایشگاه، مهم ترین رویدادی است که در هر سال برای مخاطبان جهان بازی های ویدئویی وجود دارد.

در مورد گذشته این نمایشگاه باید گفت که کار خود را برای اولین بار از سال 1995، آغاز کرده است و در طول سال های پیش با پیشرفت های چشم گیری که در صنعت گیم به وقوع پیوست، این نمایشگاه به بزرگ ترین مجمع برای بازی سازها و بازی دوستان سراسر جهان تبدیل شد.

قبل از این که این نمایشگاه وجود خارجی داشته باشد، شرکت ها یا ناشران بزرگی مانند نینتندو یا سگا رویه متفاوتی را داشتند، به این صورت که برای خود به صورت جداگانه نمایشگاه های بزرگی را برپا کرده و علاقه مندان را به این شکل به غرفه محصولات خود می کشاندند.

در آن موقع مفهومی به نام نمایشگاه بازی یا گیم، معنا یا مفهومی نداشت و مهم ترین و معتبرترین مکان برای نمایش سخت افزار و بازی های جدید رایانه ای، همان نمایشگاه CES بود. اما پیشرفت قابل توجه و غیر قابل انکار بازی سازی در سال های اخیر باعث شد که نمایشگاه E3 به پایگاه بسیار معتبری برای علاقه مندان به صنعت گیم تبدیل شود البته نمایشگاه هایی نظیر گیمز کام در اروپا و گیم شو در توکیو هم در ژاپن که مهد بازی سازی در جهان است، برگزار می شوند اما نمایشگاه E3 در این میان از محبوبیت و مقبولیت بیشتری در میان مردم برخوردار است.

به طور معمول شرایط به این صورت است که نیمه دوم خرداد ماه اهمیت بسیار زیادی برای علاقه مندان به گیم دارد. با وجود نمایشگاه E3 این ماه بسیار پر حادثه بوده و بازی های بسیار زیادی تا قبل از شروع رسمی کنفرانس ها در این ماه معرفی می شوند تا از گزند گردباد بزرگی که E3 به پا می کند، مصون مانده و به فراموشی سپرده نشوند.

همه چیز در مورد E3

اگر بخواهیم در مورد نام E3 توضیحی بدهیم باید گفت که این نام از اختصار Electronic Entertainment Expo حاصل شده است و در حقیقت نام مجمع سالیانه فعالان عرصه بازی سازی سراسر جهان است. این نمایشگاه در عرض چند سال گذشته همیشه در لس آنجلس آمریکا برگزار شده است.

شروع این نمایشگاه در سال 1995 توسط دو سازمان بود. ماجرا به این صورت است که در آن زمان شرکت ها از مدیران و گردانندگان نمایشگاه CES تقاضا کردند تا فضای خصوصی را در اختیارشان قرار بدهند تا بتوانند در آن فضا تمامی بازی سازها و خبرنگاران را گرد هم جمع کرده و در رابطه با نقشه راه و آینده صنعت بازی سازی صحبت کنند.

در آن سال ها این درخواست مورد قبول واقع نشد اما علاقه مندان و دنبال کنندگان صنعت گیم، پشتکارشان بسیار بیشتر از این حرف ها بود و از موضع خود کوتاه نیامدند، به این ترتیب رویداد E3 برای اولین بار در سال 1995 معرفی شد و توسط بسیاری از بازی سازها و ناشران بزرگ مورد حمایت قرار گرفت.

اولین سال که این نمایشگاه برپا شد، 38 هزار بازدید کننده داشت و یکی از شلوغ ترین نمایشگاه‌هایی بود که تا آن زمان برگزار شده بود.

در آن زمان شرکت هایی نظیر نینتندو و سگا، سلاطین بازار بازی های رایانه ای و ویدئویی بودند و در دوره اول سگا از E3 حمایت کرد اما نینتندو زیر بار این جریان نرفته و همچنان برای خودش نمایشگاهی به صورت جداگانه برگزار می کرد.

بعد از این که شرکت های بزرگ و کوچک یکی پس از دیگری به این نمایشگاه پیوستند، نینتندو هم چاره ای نداشت جز این که به E3 بپیوندد. البته نکته جالبی هم در این زمینه وجود دارد که شاید دانستن آن خالی از لطف نباشد.

در سال 1996 یعنی دقیقا یک سال پس از برگزاری اولین دوره E3، سه شرکت یا بهتر است بگوییم سه غول بزرگ جهان بازی سازی در ژاپن، یعنی شرکت های سگا، سونی و نینتندو، نمایشگاه جدیدی با نام E3/Tokyo 96 را معرفی کردند و خودشان هم فهمیدند که این کار بسیار اشتباه بوده و دیگر نباید تکرار شود.

این نمایشگاه قرار بود به بازار ژاپن اختصاص داشته باشد اما شرکت سونی از این ایده حمایت نکرد و به دنبال سگا هم رویه سونی را در پیش گرفت و در این میان نینتندو تنها ماند و او هم پس از مدتی به نمایشگاه E3 پیوست.

آن چه در گذشته رخ داده است

در طول این 19 سالی که نمایشگاه E3 برگزار شده اتفاقات بسیار جالبی در صنعت گیم رخ داده است. به عنوان مثال باید گفت که بیشتر مواقع این نمایشگاه در لس آنجلس برگزار شده و امسال هم به همین صورت بوده است.

اما در این میان، 4 سال مکان برگزاری متفاوت بوده و در سال های 97، 98 در آتلانتا و در سال 2007 و 2008 در سانتا مونیکا برگزار شده است. بعد از شروع نسل هفتم و ارائه کنسول های پلی استیشن 3، ایکس باکس 360 و کنسول Wii، سازمان ESA که برگزار کننده این نمایشگاه است اعلام کرد که قرار شده است، در سال های 2007 و 2008 این نمایشگاه به صورت خلوت تری نسبت به سال های گذشته خود باشد و این گونه بود که برای این دو دوره چیزی کمتر از 40 شرکت بازی ساز برای نمایش بازی های خود در نمایشگاه دعوت شدند و نمایشگاه هم که در سانتا مونیکا برگزار شده بود و در هر دوره چیزی بین 5 تا 10 هزار مخاطب داشت و این آمار برای بزرگترین نمایشگاه بازی سازی جهان بسیار آمار شرم آوری است.

اوج این نمایشگاه تا به امروز در زمانی بوده است که 500 شرکت بازی سازی در آن حضور داشته و خود نمایشگاه هم بیش از 70 هزار بازدید کننده داشته است. در این دوره چیزی در حدود 5 هزار بازی در نمایشگاه نمایش داده شده است.

البته در مورد این دوره باید گفت که با توجه به گسترش نفوذ بازی های تلفن همراه و باز بودن دست بازی سازهای مستقل، رقم تعداد بازی های حاضر در نمایشگاه از دست خارج شده و به نوعی می‌توان گفت که سر به فلک کشیده است.

کنسول مایکروسافت یا کنسول سونی؟

بسیاری از افراد برای خرید کنسول همیشه بر سر دوراهی گیر می کنند و به خصوص در چند سال گذشته همیشه به این صورت بوده که میان سونی و مایکروسافت رقابت شدیدی برای ارائه کنسول های ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 وجود داشته است. بعد از برگزاری نمایشگاه E3 در این زمینه راحت تر می توان نظر داد.

در نمایشگاه E3 2014 از شرکت های کوچک و کم سرو صدایی نظیر From Software گرفته تا شرکت های بزرگی نظیر یوبی سافت، همه بازی ها و محصولات جدیدی را برای ارائه داشتند. در این دوره فیل اسپنسر، منجی برند ایکس باکس و مدیر فعلی این قسمت در مایکروسافت، برنده نمایشگاه امسال را گیمرها معرفی کرد.

در حقیقت منظور او گیمرهایی بودند که در نوسان و تلاطم شروع نسل هشتم منتظر بازی های با ارزش برای خرید هستند. بدون شک می توان گفت که سونی و مایکروسافت هر دو در نمایشگاه E3 امسال خوب ظاهر شدند و به نوعی رقابت بسیار نزدیکی داشتند. شاید با خودتان بگویید که چرا نینتندو، در رابطه با تولید کنسول در این رقابت حضور نداشته است، در این راستا باید گفت که رقابت Wii U با پلی استیشن 4 یا ایکس باکس وان کاملا بی ربط است.

اگر شما یک فرد عادی و علاقه مند به صنعت بازی هستید و قصد خرید کنسول را دارید باید بدانید که کدام یک از این دو کنسول برای شما کاربردی تر است. کسانی که رو به خرید کنسول می آورند معمولا یک بار در این زمینه سرمایه گذاری کرده و حدود 5 تا 6 سال از کنسولی که خریداری کرده اند، استفاده می کنند. در ادامه این دو کنسول را به صورت جزئی تری برای شما مقایسه خواهیم کرد. ایکس باکس وان، با قیمت 400 دلار بدون کینکت در E3 این دوره عرضه شد.

به این ترتیب می توان گفت که قدرت و قیمت دو کنسول ایکس باکس و پلی استیشن تقریبا در یک رده قرار گرفته ست. باندل هایی که کینکت یا دوربین پلی استیشن روی آن ها قرار دارد ، قیمتی در حدود 500 دلار دارند. اگر این دوربین ها برای شما زیاد جالب نیست، می توانید به سراغ باندل هایی روید که خلوت تر بوده و چیزی در حدود 100 دلار قیمت دارند.

در رابطه با خرید و فروش بازی های دست دوم باید گفت که هیچ قانونی در این زمینه وجود ندارد و لازم نیست که شما هر 24 ساعت آنلاین شده و تیک حاضر برای مایکروسافت بزنید. در حال حاضر در یک نگاه کلی می توان گفت که همه چیز میان این دو کنسول برابر است و رقابت اصلی در رابطه با محتوایی است که قرار است ارائه شود.

تصمیم بزرگی که مایکروسافت گرفته این بوده است که شما بتوانید از این ماه بدون کینکت هم یک ایکس باکس وان داشته باشید و این یک حق بسیار مناسب برای آن دسته از افرادی است که تمایل به داشتن یک کنسول ارزان قیمت تر دارند.

به هر حال باید اعتراف کرد که دوربین مایکروسافت، نتوانست به موفقیتی که این شرکت انتظار داشت دست پیدا کند و در حال حاضر اختلاف دو دوربین پلی استیشن و ایکس باکس وان، تنها نقطه اختلاف این دو کنسول به حساب می آید و در این رابطه باید گفت که کینکت مایکروسافت در این زمینه بسیار موفق تر عمل کرده و مجهز به سخت افزار پیشرفته تری است.

بر همین اساس اگر قرار باشد که برای کنترلرهای حرکتی پیش بینی داشته باشیم، کینکت در این زمینه پیروز میدان خواهد بود. پس اگر می خواهید دوربین پلی استیشن سونی را که هیچ دردی از گیمر دوا نمی کند با قیمت 60 دلار بخرید، به جای آن بهتر است که کمی بیشتر هزینه کرده و با 100 دلار یک کینکت در کنار ایکس باکس وان خود داشته باشید.

نینتندو و نوستالژی هایش

قبل از این که نمایشگاه برگزار شود، شایعاتی در مورد نینتندو و غرفه مربوط به این شرکت منتشر شده بود که بعد از نمایشگاه مشخص شد تمامی آن حرف ها حقیقت داشته است. شرکت نینتندو برای آن دسته از کاربرانی که از بازی سوپر ماریو این شرکت خاطره داشته و به آن علاقه زیادی دارند، یک سورپرایز ویژه داشت.

به این ترتیب که بازی ماریو میکر Mario Maker توسط این شرکت در طول برگزاری نمایشگاه به مردم معرفی شد. البته باید گفت که ماریو میکر بیشتر از این که یک بازی باشد، یک ابزار است که کاربران می‌توانند از طریق آن به ساخت دنیای ماریو بپردازند. بیش از 20 سال، مردم برای ساخت مراحل ماربو به شیوه خودشان عمل می کردند و دنیاهایشان را به اشتراک می گذاشتند. اما در حال حاضر همه چیز فرق کرده است.

در مورد ماریو میکر باید گفت که این بازی در حقیقت یک ابزار یا یک ادیتور جدید است که برای کنسول Wii منتشر خواهد شد. این ابزار جایگزین بسیار قدرتمندی برای تمامی ادیتورهای نصفه و نیمه ای خواهد شد که تا امروز به وجود آمده اند.

در این ادیتور هر چیزی که طراحان گیم پلی در نینتندو در اختیار داشته و با آن ها کار می کنند، در اختیار کاربران علاقه مند هم قرار خواهد گرفت تا با استفاده از این ابزارها بتوانند بهترین مراحل ماریویی که خودشان دوست دارند را به وجود آورند.

کارشناسان در این رابطه می گویند که به نظر می رسد، ماریو میکر یک پاسخ بسیار دیر هنگام از جانب شرکت نینتندو به سری Little Big Planet شرکت سونی بوده باشد. البته شرکت نینتندو خیلی زود تصمیم به معرفی این ابزار گرفته است زیرا قرار است نسخه اصلی ادیتور در سال 2015 منتشر شود و هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد قیمت یا تاریخ انتشار دقیق آن مشخص نیست.

برنامه هایی که نینتندو برای سال 2014 در نمایشگاه اعلام کرد خیلی جالب توجه نبودند و هر چیزی که توسط کارشناسان این کمپانی معرفی شد به نوعی به سال 2015 موکول شد، البته به غیر از بایونتا 2 که آن هم زیاد مورد توجه واقع نشد.

آمارهایی از نمایشگاه E3 2014

در پایان هر نمایشگاه، آمار و ارقامی در رابطه با آن توسط رسانه های مختلف انتشار پیدا می کند که شاید بد نباشد شما هم از بخشی از این آمارها اطلاع پیدا کنید. نمایشگاه این دوره با تعداد زیادی از اتفاقات جالب، مهم و خاطره انگیز به پایان رسید و از جمله اتفاقات بسیار مهم آن می توان به معرفی بازی GTA V برای PC اشاره کرد.

شرکت مایکروسافت هم لباس بازندگی خود را به کناری گذاشت و قدمی جدی به سمت کسب موفقیت برداشت. از دیگر شرکت های پر سرو صدا در این دوره می توان به سونی اشاره کرد که با ابزارهای انحصاری اش هوش را از سر گیم دوستان برد.

گذشته از این اطلاعات آمار و اعداد و ارقامی هم در این رابطه منتشر شده است از جمله این که سال گذشته 48 هزار و 200 نفر برای بازدید از این نمایشگاه دعوت شده بودند اما این عدد در امسال کمی افزایش داشت و تعداد افرادی که برای بازدید دعوت شده بودند به 48 هزار و 900 نفر رسیده بود.

با وجود افزایش تعداد بازدیدکنندگان با کاهش تعداد شرکت های حاضر در نمایشگاه روبه رو بودیم. در مقایسه با سال گذشته باید گفت که در E3 2013 تعداد شرکت های حاضر در نمایشگاه 230 کمپانی از سراسر جهان بود اما امسال تنها 200 شرکت در این نمایشگاه شرکت کرده و بازی های خود را در نمایشگاه به معرض نمایش گذاشتند.

رکورد بیشترین دعوت شدگان به این نمایشگاه مربوط به دوره های سال‌های 1998 و 2005 بوده است که در این دوره ها، تعداد بازدید کنندگان چیزی در حدود 70 هزار نفر بوده است. در مورد دوره بعدی نمایشگاه یعنی E3 2015 باید گفت که این دوره 368 روز دیگر برگزار خواهد شد و به نظر کارشناسان هیچ سالی به اندازه E3 2015 در دنیای بازی های رایانه ای و ویدئویی تا این حد اهمیت نداشته است.

در مورد محل برگزاری نمایشگاه هم باید گفت که سال آینده هم باز در لس آنجلس آمریکا و در Convention Center برپا خواهد شدو اما در مورد سال 2016 احتمالا شرایط به این شکل نبوده و دیگر شهرهای بزرگ ایالات متحده هم برای داشتن فرصت میزبانی این رویداد بررسی شوند.