تاریخ : 1393,یکشنبه 22 تير15:29
کد خبر : 135698 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

نبود خوابگاه‌های متاهلی؛ معضل دانشجویان پزشکی مشهد

خبرنامه دانشجویان ایران: بیشترین مشکلات دانشگاه علوم پزشکی مشهد در بحث خوابگاه، نبود خوابگاهی برای دانشجویان متاهل است و این موضوع باعث شده که زوجین دانشجو ...

به گزارش «خبرگزاری دانشجو»، خوابگاه دانشجویی یکی از آن فضاهایی است که در کنار ابعاد مهمی چون ایجاد فضای آرام جهت استراحت و برقراری آرامش دارای اهمیت مهم دیگری است و آن داشتن شرایط لازم جهت پرداختن به مسائل علمی، آموزشی و دروس دانشگاهی است.

یک دانشجوی خوابگاهی مدت زیادی از عمر دانشجویی خود را در خوابگاه سر می‌کند و اگر نگوییم بیشترین وقت خود را؛ اما می‌توان به جرات گفت مهمترین ساعات دوران دانشگاهی خود پس از ساعات حضور در دانشگاه و کلاس درس را در خوابگاه می‌گذراند.

فارغ از پرداختن به این موضوع که یک خوابگاه استاندارد باید دارای چه شرایطی باشد به دنبال رسیدن به پاسخ این سوال برآمدیم که خوابگاه‌های دانشگاهی در شهر مقدس مشهد دارای چه مشکلات و یا چه نقاط قوتی هستند و باید مسئولان دانشگاهی در این خصوص چگونه ورود کنند.

افزایش ظرفیت دانشجویان خوابگاهی مشکل اساسی اکثر خوابگاه‌های کشور

عضو شورای فرهنگی خوابگاه برادران دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این خصوص بیان داشت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد دارای چهار خوابگاه دانشجویی برای خواهران به نام بهارستان یک تا چهار و دو خوابگاه برای برادران با نام بوستان و گلستان است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه شش خوابگاه دانشجویی در این دانشگاه وجود دارد؛ اما گرفتن دانشجوی خوابگاهی بیش از ظرفیت خوابگاه از مشکلات عمده ما نه تنها در استان؛ بلکه با توجه به اینکه ساکن تهران هستم حتی در تهران و دیگر شهرستان ها محسوب می‌شود.

این دانشجوی رشته پزشکی در ادامه از حضور 2140 دانشجوی خوابگاهی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد خبر داد و بیان داشت: این در حالی است که ظرفیت شش خوابگاه بهارستان، بوستان و گلستان در کل 1800 دانشجو است و ما در حال حاضر 340 دانشجو بیش از ظرفیت در خوابگاه‌های دانشگاه ساکن داریم که این درست نیست.

امکانات رفاهی به دلیل افزایش جمعیت به خوبی در اختیار دانشجوان قرار نمی‌گیرد

این فعال دانشجویی با بیان اینکه مشکل اساسی ما از سمت وزارت خانه است نه دانشگاه گفت: وزارت خانه باید ظرفیت خوابگاه‌ها را به اندازه دانشجویان مازادی که پذیرش می‌کند بالا ببرد و در این مورد مشکل از سوی وزارت خانه است نه مسئولان دانشگاهی.

عضو شورای فرهنگی خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرایطی مانند نبود فضای رفاهی مناسب، سلف سرویس، مشکلات آموزشی و فرسودگی خوابگاه‌ها مشکلاتی است که متاثر از افزایش بی‌حساب دانشجویان خوابگاهی و عدم برنامه ریزی مسئولان امر است.

وی با تاکید بر اهمیت خوابگاه در رشد علمی دانشجویان نخبه بیان داشت: طبق اطلاعاتی که تا کنون به دست آورده‌ایم وضعیت خوابگاه‌ها در دانشگاه‌های مشهد به خصوص علوم پزشکی از بسیاری از دانشگاه‌های هم سطح خود در کشور بالاتر است.

این فعال دانشجو گفت: بیشترین مشکلات ما به دلیل نبود خوابگاه متاهلی است و این امر برای متاهلان دانشجویی که باید شش یا هفت سال از عمر خود را در دانشگاه بگذرانند گران تمام می‌شود.

نبود خوابگاه تاهلی موجب بالاتر رفتن سن ازدواج دانشجویی می‌شود

این فعال دانشجویی با اشاره به مشکلات پیش روی دانشجویان متاهل تصریح کرد: افرادی که نیاز به ازدواج دارند؛ اما در طول مدت سکونت خود در دانشگاه مجبور هستند دور بودن از همسر خود را در بازده زمانی شش ساله تحمل کنند آیا رغبت به ازدواج در سنین دانشجویی را خواهند داشت؟

وی مازاد دانشجوی خوابگاهی را از دلایل بروز این مشکل در دانشگاه علوم پزشکی دانست و گفت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ابتدا یک خوابگاه دانشجویی متاهلی را ساخته و تصمیم داشت در اختیار دانشجویان متاهل قرار دهد که به دلیل افزایش تعداد دانشجویان خوابگاهی دختر، این خوابگاه اکنون در اختیار این دانشجویان است.

عضو شورای فرهنگی خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به برخی مشکلات فرهنگی و اخلاقی در خوابگاه‌ها تصریح کرد: نمی‌شود بسیاری از این مشکلات را بر گردن تنها دانشجو انداخت ما نیز باید کار فرهنگی را از خود شروع کنیم و اشاعه دهیم.

این فعال دانشجو در ادامه تاکید کرد: استعمال دخانیات و یا حتی مشروبات الکلی و یا متاسفانه همجنس بازی در میان برخی دانشجویان از اهم مشکلات فرهنگی خوابگاهی است که نمی‌شود از کنارش به سادگی عبور کرد و باید برخورد فرهنگی با این رفتارها صورت بگیرد.

انتصاب افراد نا آشنا به کار فرهنگی بر مشکلات می‌افزاید

 وی به برخی برنامه‌های فرهنگی در خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اشاره داشت و بیان کرد: برگزاری نماز جماعت صبح دو روز در هر هفته، حضور در حرم مطهر امام رضا(ع) با سرویس رفت و برگشت، برگزاری مراسم‌های مذهبی اعم از اعیاد و شهادت‌ها و برگزاری اردو مخصوص دانشجویان خوابگاهی در کنار کلاس‌های آموزشی، خطاطی و فتوشاپ از جمله برنامه‌های فرهنگی ما است.

عضو شورای فرهنگی خوابگاه‌های علوم پزشکی مشهد در ادامه بیان داشت: در دیدار با وزیر کشور مشکلات خوابگاهی از جمله نبود خوابگاه برای دانشجویان PHD و ریزیدنت‌های پزشکی، افزایش هزینه دانشجویان خوابگاهی نزدیک به چهار برابر در حالی که وعده صبحانه دانشجویان خوابگاهی حذف شده است و غیره مطرح شد و امید به حل این مشکلات داریم.

این فعال دانشجویی با انتقاد از مدیریت فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: متاسفانه با گذشت زمانی قریب به پنج ماه از حضور مدیریت جدید؛ اما ما تا کنون رفتاری از وی که بازخورد فرهنگی داشته باشد، ندیده‌ایم.

وی در پایان ادامه داد: انتصاب افرادی که کار فرهنگی نمی‌دانند و سبقه فرهنگی ندارند خود موجب بروز مشکلات بسیاری در دانشگاه‌ها شده است و ما از وی تقاضا داریم در رفتار خود تجدید نظر کنند.

در ادامه با یک دانشجوی فعال و عضو جامعه اسلامی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفتگو و از وی شرایط خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد را جویا شدیم.

نبود برنامه‌های تفریحی مناسب، دانشجوی خوابگاهی را بی انگیزه می‌کند

وی گفت: دو خوابگاه بوستان و گلستان در اختیار  دانشجویان آقا در دانشگاه است که وضعیت بوستان با توجه به دو نفره بودن آن از لحاظ جمعیتی و فرهنگی از گلستان که شش نفره است بهتر است.

این دانشجو که خواست نامش فاش نشود، تصریح کرد: شرایط فرهنگی در خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی حتی از فردوسی مشهد نیز دارای شرایط بهتری می‌باشد و اگر کمی مسئولان دانشگاهی رسیدگی خود را بیشتر کنند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

عضو تشکل جامعه اسلامی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اتلاف وقت دانشجو در خوابگاه ها را مهمترین دغدغه دانشجویان خوابگاه دانست و گفت: متاسفانه به دلیل نبود امکانات رفاهی مناسب خوابگاهی؛ دانشجویان وقت و زمان بسیاری از حضور خود در خوابگاه را بدون برنامه هدر می‌دهند.

دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: متاسفانه نداشتن شورای صنفی دانشجویی و نبود راهی برای انتقال مشکلات صنف‌های مختلف دانشجویی دردهای بی درمان و معظلات دانشجویی را ادامه دار می‌کند.

وی با انتقاد از مدیریت فرهنگی جدید دانشگاه تصریح کرد: مدیریت قبل با نگرشی مثبت سهم عمده برنامه‌ها را بر دوش دانشجو گذاشت و دانشجو را به خوبی در امور مربوط به خودش سهیم کرد؛ اما در این دوره و مدیریت جدید تحولی دیده نمی‌شود و ما کندی کارهای فرهنگی را به خوبی حس می‌کنیم.

این فعال دانشجوی با بیان اینکه ما برای گرفتن مجوز جهت ارائه نشریه از سوی مدیریت جدید به مشکل برخورد کرده‌ایم، گفت: متاسفانه دو نشریه مناسبتی ما با وقفه بسیار از سوی مدیریت جدید دچار سکون و در نهایت با مطالبی سوخته مورد استفاده دانشجویان قرار نگرفت.

عضو تشکل جامعه اسلامی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: متاسفانه ریزش بسیار سریع نیروهای با سابقه فرهنگی از سوی مدیریت جدید ما را نگران کرده است، زیرا افرادی که کاربلد فرهنگی بوده و برای دانشجویان شش یا هفت سال است زحمت کشیده‌اند را به راحتی از کار برکنار می‌کنند.

دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با انتقاد از این رفتار تصریح کرد: مدیریت فرهنگی جدید باید با دید بازتری به مسائل خوابگاهی و دانشجویی نگاه کنند و به جای سنگ اندازی با مشکلات با رویکرد فرهنگی نگاه کرده، که البته با عقبه کاری وی که در آن کار فرهنگی کم رنگ است این خواسته سخت اجرایی می‎‌شود.

وی بیان داشت: خوابگاه متاهلی که در اختیار خانم‌های دانشجو قرار دارد به شکل سوئیتی است که برای دانشجویان متاهل ساخته شده بود که متاسفانه اکنون غیر قابل استفاده برای زوج‌ های دانشجو است و امید داریم حداقلی ساختمان خوابگاه جدیدی برای انتقال دانشجویان دختر ساخته شود تا این مشکل حل شود.

این فعال دانشجو در پایان تصریح کرد: استعمال دخانیات در خوابگاه وجود دارد؛ اما در ملاء عام کمتر این اتفاق رخ داده است.

«خبرگزاری دانشجو» تلاش دارد با مدیریت فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفتگویی داشته باشد تا مشکلات عنوان شده از سوی دانشجویان پسر دانشگاه علوم پزشکی مشهد را پاسخگو باشند و شرایط فرهنگی و آموزشی دانشجویان دختر دانشگاه ها را نیز دنبال کنیم که متاسفانه تا کنون مدیریت جدید فرهنگی این دانشگاه پاسخگو نبوده است.