تاریخ : 1393,جمعه 17 مرداد03:10
کد خبر : 138303 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

معرفی مراکز دانشگاهی-14

با دانشگاه قم آشنا شوید

قم به دلیل مجاورت و نزدیکی مساحتی که با تهران دارد سالانه دانشجویان زیادی را از تهران به خود جذب کرده است. شاید یکی از دلایل آن عدم نیاز به خوابگاه و یا آسانی رفت و آمد به محل زندگی باشد. از جمله اصلی ترین دانشگاه سراسری مربوط به قم دانشگاهی است که در این گزارش شما را با آن آشنا می کنیم:

خبرنامه دانشجویان ایران: با اعلام اسامی مجازین به انتخاب رشته در کنکور سراسری، اهمیت شناخت دانشگاه ها و رشته های تحصیلی بیش از پیش بیشتر می شود.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با توجه به نقشی که دانشگاه می تواند در پیشرفت علمی دانشجویان و شکل گیری مسیر زندگی جوانان داشته باشد، باید قبل از انتخاب رشته و دانشگاه، در مورد هریک از آنها شناخت دقیقی بدست آورد. آشنایی با رشته های تحصیلی موجود در دانشگاه ها در مقاطع مختلف نیز جز مواردی است که دانشجویان را برای انتخاب بهتر کمک می کند.

قم به دلیل مجاورت و نزدیکی مساحتی که با تهران دارد سالانه دانشجویان زیادی را از تهران به خود جذب کرده است. شاید یکی از دلایل آن عدم نیاز به خوابگاه و یا آسانی رفت و آمد به محل زندگی باشد.

از جمله اصلی ترین دانشگاه سراسری مربوط به قم دانشگاهی (اینجا) است که در این گزارش شما را با آن آشنا می کنیم:

دانشگاه قم یکی از دانشگاه‌های دولتی ایران است و در محوطه‌ای ۱۴۰ هکتاری در جنوب‌غربی شهر قم و بزرگ‌راه الغدیر بعد از شهرک قدس قرار دارد. دانشگاه قم را در سال ۱۳۷۶ خورشیدی، مهدی قاضی پایه‌ریزی کرد.

این دانشگاه، از معدود دانشگاه‌های سراسری ایران است که تفکیک نسبی جنسیتی را در دانشگاه برقرار ساخته‌است و در واقع دانشگاه قم را مرکب از دو واحد برادران و خواهران کرده‌است که هر کدام دارای فضای آموزشی مجزا هستند.

دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی

دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی: که شامل گروه‌های تربیت بدنی، زبان و ادبیات انگلیسی، زبان و ادبیات عرب، زبان و ادبیات فارسی، علوم تربیتی و علم اطلاعات و دانش شناسی می‌باشد.

 دانشکده‌ی الهیات و معارف اسلامی : که شامل گروه‌های اخلاق، الهیات، شیعه شناسی، علوم قرآن و حدیث، فقه و مبانی حقوق اسلامی و فلسفه و کلام اسلامی می‌باشد.

 دانشکده‌ی حقوق: که شامل گروه‌های حقوق، حقوق جزا و جرم‌شناسی، حقوق خصوصی، حقوق بین‌الملل و حقوق مالکیت فکری می‌باشد.

 دانشکده‌ی فنی و مهندسی: که شامل گروه‌های مهندسی مکانیک، معماری، مهندسی صنایع، مهندسی عمران، مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر و مهندسی فناوری اطلاعات می‌باشد.

 دانشکده‌ی علوم پایه: شامل گروه‌های [آمار]، [شیمی]، [ریاضی]، [زیست‌ شناسی]، [علوم کامپیوتر] و [فیزیک] می‌باشد.

 دانشکده‌ی مدیریت: شامل گروه های علوم اقتصادی مدیریت صنعتی،مدیریت بازرگانی،وحسابداری می باشد.

 دانشکده‌ی آموزش های الکترونیکی: شامل گروه‌های حقوق جزا،جرم‌شناسی و حقوق خصوصی است،این دانشکده به صورت مجازی می‌باشد.

دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه قم در سال 1382 بطور رسمی با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی در 2 رشته مهندسی عمران گرایش سازه که بعدها به درخواست دانشکده عمران به مهندسی عمران تبدیل شد، در دوره روزانه و مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار در دوره نوبت دوم (شبانه) در بهمن ماه آغاز به کار نمود. از مهر ماه سال 1383 نیز رشته مهندسی صنایع در دوره شبانه به رشته های فنی و مهندسی اضافه شد تا رسماً شکل دانشکده به خود بگیرد.

در حال حاضر دانشکده ضمن دارا بودن رشته های فوق در رشته های معماری، برق و مکانیک در مقطع کارشناسی و رشته صنایع در مقطع کارشناسی ارشد و رشته های فناوری اطلاعات و مهندسی عمران ( گرایشهای سازه، سازه های هیدرولیکی - سازه دریایی و خاک و پی ) هم در مقطع کارشناسی ارشد و هم در مقطع دکتری در دوره های شبانه  و روزانه اقدام به پذیرش دانشجو می نماید.

دانشکده فنی و مهندسی می کوشد تا با پذیرش دانشجو در رشته های موجود و جذب اساتید متخصص و فنی و نیز گسترش رشته های متنوع مهندسی، نیازهای عمومی استان را در بخش تخصص نیروی انسانی و نیز جذب بازار سرمایه و استفاده بهینه از داشته های استان قم، باعث پیشبرد اهداف مقدس جمهوری اسلامی گردد.

امکانات دانشگاه

خوابگاه پسران جمعاً ۱۶۰۰ نفر و  خوابگاه دختران با گنجایش ۳۵۰ الی ۴۰۰ نفر ظرفیت دارد.

سایر شرایط واگذاری خوابگاه را از اینجا بخوانید.

 کتابخانه مرکزی که دارای بیش از ۴۹۹۰۸ عنوان کتاب فارسی و ۵۷۶۹ عنوان کتاب لاتین و ۴۰۸ عنوان نشریه به زبان‌های عربی، فارسی و انگلیسی است. از این تعداد ۱۰۷۲۰ عنوان کتاب فارسی و عربی، ۱۵۰۰ عنوان کتاب لاتین می‌باشد.

 کتابخانه دانشکده علوم پایه که دارای بیش از ۱۱۰۰۰ عنوان کتاب فارسی و لاتین و ۳۵۰۰ مقاله الکترونیکی لاتین می‌باشد.

توضیحات پیوست دفترچه انتخاب رشته 93

-1 این دانشگاه در سال تحصیلی 94 1393 (دو نیمسال) فاقد ظرفیت خوابگاهی برای پذیرش دانشجویان جدیدالورود می باشد. ضمناً واگذاری خوابگاه در سنوات بعدی تحصیل - دانشجویان روزانه، در صورت وجود ظرفیت و بر اساس الویت بندی انجام می شود.

2-دانشجویان روزانه جدیدالورود دختر می توانند با پرداخت اجاره بها از خوابگا ه های غیردولتی واقع در داخل شهر استفاده نمایند. (هزینه خوابگاه غیردولتی در سال تحصیلی 93- 1392 به ازای هر نیم سال تحصیلی مبلغ 6000000 ریال بوده است ).

3- به دارندگان رتبه های یک و دو رقمی آزمون سراسری سال 1393 خوابگاه به صورت رایگان ارائه می شود.

4- این دانشگاه فاقد امکانات خوابگاهی برای دانشجویان نوبت دوم (شبانه) در تمام مدت تحصیل م یباشد.5- تغذیه دانشجویان فقط در روزهای غیرتعطیل از شنبه تا چهارشنبه برابر با ضوابط و مقررات ارائه می شود. 6- سرویس ایاب و ذهاب به تعداد محدود و برای دانشجویان روزانه دختر ساکن در خوابگاه های خارج دانشگاه وجود دارد.

 7- داشتن حجاب کامل اسلامی (پوشش چادر ) در تمام محیط دانشگاه و اماکن وابسته برای دانشجویان دختر الزامی است. 8- در این دانشگاه محیط آموزشی، اداری و فرهنگی خواهران و برادران کاملاً مجزا می باشد.

آدرس پستی: قم - بلوار الغدیر - بعد از شهرک قدس – دانشگاه قم

تلفن : 32103000- 025


کد خبرنگار : 21