تاریخ : 1393,شنبه 25 مرداد03:20
کد خبر : 141359 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

معرفی رشته دانشگاهی-66

با رشته پرورش طیور آشنا شوید

مجموعه علوم دامی در برگیرنده تخصص های متنوعی است که این تخصص ها در سطوح مختلف باتوجه به نیاز از دو جنبه موضوعی و کاربردی قابل طرح و بررسی است.

خبرنامه دانشجویان ایران: با اعلام نتایج در سایت سازمان سنجش و آموز کشور تعدادی کثیری از دانش آموزان وارد دانشگاه خواهند شد. قبل از آن دانشجویان آینده باید ذهنیتی راجع به رشته‌های موجود در دانشگاه‌ها داشته باشند و راه و رشته درستی را انتخاب نمایند. از این رو ضروری است که رشته‌هایی را برای آشنایی شما منتشر نماییم.

به گزارش خبرنگار صنفی- آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مجموعه علوم دامی در برگیرنده تخصص های متنوعی است که این تخصص ها در سطوح مختلف باتوجه به نیاز از دو جنبه موضوعی و کاربردی قابل طرح و بررسی است. از جنبه موضوعی عناوین تخصصی تغذیه دام، اصلاح نژاد، فیزیولوژی، اقتصاد دامپروری، فرآورده های دامی … از مهمترین تخصص هایی است که در سطوح عالی دامپروری مطرح بوده و از جنبهکاربردی نیز پرورش گاو و گاومیش، پرورش زنبور عسل،… از مهمترین عناوین قابل طرحمی باشد.

انشعاب عنوان کلی امور دام (دامپروری) در تخصص های فوق الذکر از هریک از جنبه های موضوعی و با کاربردی می تواند زمینه های لازم را برای رشد و توسعهبخش مربوطه فراهم آورد و مانع از اتلاف نیروهای آموزش دیده در زمان ورود به کارگردد. با توحه به عملکرد مورد انتظار از کاردان برای ارائه خدمات مشخص در زمینههای مختلف اجرایی، تخصصی نمودن آموزش ها در این مقطع ضمن افزایش کارآیی افراد آموزشدیده در زمینه خاص آموزشی از اتلاف زمان برای احراز شرایط لازم در جهت وظایف محوله جلوگیری خواهد نمود.

در همین ارتباط به لحاظ نوع وظایف تعیین شده برای فارغ التحصیلان این مقطع آموزشی و لزوم توجه بیشتر به جنبه های کاربردی، تقسیم بندی تخصص های مورد نیاز در مقطع کاردانی را اجتناب ناپذیر ساخته است.

روند بررسی وتهیه برنامه
برنامه تکنولوژی پرورش طیور به طور مشترک توسط کارشناسان معاونت آموزش و تحقیقات وزارت جهاد سازندگی و کارشناسان آموزش کشاورزی وزارت آموزش و پرورش تهیه و تدوین گردیده است و روند بررسی و تهیه آن به شرح ذیل می باشد.
با توجه به تنوع مشاغل مرتبط با صنعت دامپروری و گستردگی روز افزون آن و به لحاظ اختلافنسبتا زیاد گرایش های مختلف قابل طرح در آن، امکان جمع بندی کلیه تخصص ها و تامین نیاز این بخش تحت عنوان مجموعه ای واحد بنام دامپروری وجود ندارد.

لذا به منظور پوشش دادن نیازهای کلیه زیر بخشهای دامپروری و با استناد به نظرات مسئولین اجرایی امور دام کشور تفکیک عنوان کلی دامپروری در گرایشهای پرورش گاو گاومیش، پرورش گوسفند و بز، پرورش طیور، پرورش زنبور عسل طرح و توسط صاحب نظران این صنعتدر بخشهای مختلف آموزشی، تحقیقاتی و تولید کنندگان، تفکیک عنوان کلی دامپروری درعناوین تخصصی تر مورد تایید قرار گرفت.
در این میان با توجه به مشاغل موجود وقابل طرح ، تکنولوژی پرورش طیور بعنوان یک گرایش تخصصی مطرح گردید تا زمینه لازم راجهت رشد و شکوفایی این بخش از صنعت دامپروری فراهم آورد.

مراحل تدوین برنامه
الف)تعیین مشاغل موجود و نیازمندی های شغلی
ب)تعیین دانش و مهارت های موردنیاز کار و پاره کارهای هر یک از مشاغل براساس دستور العمل کلی تدوین برنامه های آموزشی دو ره های کاردانی و کارشناسی علمی – کاربردی
ج‌) تعیین دروس و محتوای آموزشی براساس دانش و مهارتهای مورد نیاز هر یک از مشاغل
د)تعیین ریز محتوای آموزشی براساس نظام آموزشهای کاردانی در بخش کشاورزی از آموزش های علمی – کاربردی
ه)رعایت اصول و مصوبات شورای عالی برنامه ریزی وزارت فرهنگ و آموزش عالی) دستورالعمل کلی تدوین برنام های آموزشی دوره های کاردانی و کارشناسی علمی –کاربردی و نظام آموزشهای کاردانی در بخش کشاورزی و آموزشهای علمی – کاربردی )

تعریف و هدف دوره
این دوره بعد از دوره های آموزشی بلند مدت کاردانی علمی – کاربردی با هدف تربیت نیروی انسانی متخصص در زمینه پرورش طیور می باشد تا ضمناشاعه فرهنگ نوین پرورش طیور امکان رشد و توسعه این بخشها از صنعت دامپروری رافراهم آورد.

اهمیت و ضرورت دوره
واحدهای پرورش طیور در کشور با سرعت روزافزون در حال توسعه می باشند این بخش از صنعت دامپروری نقش قابل توجهی در تامینمواد پروتئینی جامعه دارد و به لحاظ فقدان نیروهای کارآمد اجرایی اغلب این واحدهااز بازده اقتصادی کافی برخوردار نمی باشند. لذا تربیت نیروهای کاردان با تخصص پرورشطیور می تواند نقش موثری در ارتقای فعالیتهای این بخش از صنعت دامپروری داشته باشد.

منبع : سایت کنکور