تاریخ : 1393,پنجشنبه 27 آذر22:03
کد خبر : 151226 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

آیت‌الله جوادی آملی: وحدت حوزه و دانشگاه سفارشی نیست

خبرنامه دانشجویان ایران: یکی از مراجع تقلید شیعیان با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه سفارشی نیست، گفت: حوزه و دانشگاه در برابر جامعه مسئولیت مشترک دارند.

به گزارش مهر، آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی بعد از ظهر چهارشنبه در آستانه روز وحدت حوزه و دانشگاه در دیدار جمعی از مسئولین و دانشجویان دانشگاه‌های قم اظهار داشت: ائمه (ع) با سلاح، عقل و عدل آمدند و جهان را تنها با عقل و عدل می‌توان اداره کرد.

وی با بیان اینکه شناخت به بیرون ما کمک می‌کند درون را بشناسیم با طرح سئوالی با این مضمون راز اینکه بعضی چیزی را می‌دانیم، ولی عمل نمی‌کنیم و عالم بی‌عمل داریم گفت: تا از بیرون عبور نکنیم به درون نمی‌رسیم و اگر بیرون را اصلاح کنیم می‌توانیم درون را اصلاح کنیم.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه ما سلسله اموری داریم که با آنها می‌فهمیم و یک سلسله اموری داریم که با آن کار می‌کنیم تصریح کرد: کسانی که در هر دو بخش سالم‌اند و هم خوب می‌فهمند و هم خوب کار می‌کنند؛ اگر مشکلی ببینند خوب می‌فهمند و آن را درست می‌کنند.

آیت الله جوادی آملی ادامه داد: کسی که عالم بی‌عمل است، رازش این است که در عمل مشکل دارد، مشکل را خوب می‌بیند، ولی قدرت نجات ندارد این شخص مشکل علمی ندارد بلکه مشکل عملی دارد.

وی افزود: گروهی از مردم با اینکه مشکلی در عمل ندارند ولی علم نیز ندارند این افراد مشکل را نمی‌بینند تا بخواهند آن را حل کنند و گروه بعدی کسانی هستند که هم مشکل عملی دارند و هم مشکل علمی.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه اگر نیروی عملی شکست بخورد، عالم بی‌عمل می‌شود افزود: این گروه در بخش اندیشه قوی هستند و هیچ مشکل علمی ندارند، امادر جنگ عقل و هوس دست و پا بسته هستند.

وی با بیان اینکه تعصب جاهلی و قدرت کاذب با شمشیر مساوی است، ابراز داشت: داعشی‌ها کسانی هستند که دست و پای آنها باز است، ولی چشم و گوش آنها بسته است.

آیت الله جوادی آملی ادامه داد: خوارج صدر اسلام همین گونه بودند و داعشی‌ها هم همین طور هستند، قدرت دارند، ولی چشم باز ندارند.

وی با بیان اینکه حوزه و دانشگاه در برابر جامعه مسئولیت مشترک دارند گفت: مسئولیم که جامعه و ملتمان را حفظ کنیم،‌‌ همان طور که مسئولیم چشم و گوش خود را حفظ کنیم.

این مرجع تقلید بیان کرد: مردم به منزله چشم و گوش دولت هستند و دانشجو چشم و گوش استاد است و باید آن را حفظ کنیم و اگر حفظ نکنیم با مشکل مواجه خواهیم شد.

حریت و آزادمنشی دستور دین است

وی با اشاره به اینکه وحدت سفارشی نیست، تصریح کرد: اگر در درون توانستیم بین نظر و عمل وحدت ایجاد کنیم و‌‌ همان طور که می‌اندیشیم با انگیزه باشیم و خودمان واحد شویم با دیگری می‌توانیم کنار بیاییم و وقتی خودمان با خودمان مشکل داریم با دیگری نیز نمی‌توانیم یکی باشیم.

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه حریت و آزادمنشی دستور دین است و پیامبر (ص) با این دستور آمدند ادامه داد: امام حسین (ع) می‌فرماید انسان اگر مسلمان نباشد و کافر باشد باید عقل را مراعات کند.

وی با اشاره به اینکه بعضی چیز‌ها شیرینی‌اش مقطعی است و تلخی هم دنبالش دارد و فراز و فرود زندگی برای همه است، گفت: زمانی که در شیرینی زندگی هستیم باید به فکر روزی که ممکن است به قسمت فرود زندگی برویم باشیم.

این مرجع تقلید بیان کرد: برای وحدت حوزوی و دانشجو باید با خودش واحد باشد تا وحدت به وجود بیاید.

وی مطرح کرد: وحدت حوزه و دانشگاه با بیان امام رضا(ع) حاصل می‌شود که فرمودند؛ وقتی دور هم جمع شدید و حرف‌های ما را بزنید که شما را متحد می‌کند.

زیر میزی جای قرض الحسنه را بگیرد شاهد ۱۰ میلیون پرونده قضایی خواهیم بود

این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه آنچه سنگ را روی سنگ بند می‌کند ملات است، بیان کرد: امام رضا(ع) فرمود عاطفه، مهر، علاقه و انصاف ملات زندگی است که انسان‌ها را کنار هم جمع می‌کند.

به گزارش مرکز خبر حوزه، آیت الله جوادی آملی عنوان کرد: در جامعه‌ای که قرض‌الحسنه در آن از بین برود و زیر میزی روح پیدا کند موجب می‌شود بیش از ۱۰ میلیون پرونده حقوقی و کیفری داشته باشی و این همه زندانی در بند باشند.