تاریخ : 1393,یکشنبه 21 دي18:29
کد خبر : 153943 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

اوریانا فالاچی از رهبر انقلاب ایران چه شنید؟

حسن خمینی: امام نگفت مردم با حجاب شوید/ حسن روحانی: امام بر لزوم حجاب تاکید داشتند

حضرت امام حتی دوسال بعد در مصاحبه با اوریانا فالاچی که نسبت به اجباری شدن حجاب اعتراض می کند، می فرمایند: «ما یک پوشش خاصى را نمى‏‌گوییم. براى حدود زن‌هایى که به‏ سن و سال شما رسیده‏‌اند هیچ چیزى نیست. ما زن‌هاى جوانى که وقتى ایشان آرایش مى‏‌کنند و مى‏‌آیند، یک فوج را دنبال خودشان مى‏‌کشند، اینها را داریم جلوشان را مى‌گیریم. شما هم دلتان نسوزد

خبرنامه دانشجویان ایران: اظهارات روز گذشته سیدحسن خمینی درباره عدم تاکید امام(ره) در مورد حجاب در حالی است که مجموعه گفتارهای حضرت امام خمینی در این زمینه و نیز خاطرات اشخاص مختلف از ایشان درباره پوشش و حجاب، سخنان حسن خمینی را رد می کند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، سیدحسن خمینی روز گذشته در بخشی از اظهارات خود در جمع مدیران فرهنگی دذانشگاه آزاد به صراحت می گوید: «امام هیچ وقت به مردم نگفت با حجاب شوید، اما مردم آن زمان با حجاب شدند... «!

در این میان مرور گفتارهای حضرت امام در مورد این موضوع و نیز خاطرات شخصی اشخاص مختلف از سیره و بیانات ایشان، گفته های حسن خمینی را رد می کند.

اوریانا فالاچی

چنانچه در بخشی از خاطرات حسن روحانی از سالهای آغازین انقلاب در باره این قضیه می خوانیم:

" علمای قم به بی‌حجابی زنان اعتراض کردند و گفتند: درحکومت اسلامی همه زنان باید باحجاب باشندامام نیز در یکی از بیانات خود به لزوم حجاب برای زنان اشاره کردند و همین باعث شد عده‌ای از زنان بی‌حجاب در خیابان‌ها تظاهرات کنند و در مقابل کاخ دادگستری و نخست‌وزیری تحصن نمایند.

در این هنگام نیز آقای طالقانی پای پیش گذاشت و سخنانی درباره حجاب ابراز کرد و گفت: «حجاب اجباری نداریم و خانم‌ها باید خودشان حجاب را انتخاب کنند.» در اینجا نظر آقای طالقانی با نظر علمای دیگر متفاوت بود. به یاد دارم روزی آقای بنی‌صدر به سازمان رادیو-تلویزیون در جام جم رفته بود و در آنجا زنان بی‌حجاب دور وی جمع شده و پرسیده بودند که دلیل لزوم حجاب زنان چیستبنی‌صدر در پاسخ بحثی کرد و در ضمن گفت: زن‌ها باید روسری سر کنند، زیرا از موی سر آنان اشعه‌ای متصاعد می‌شود که باعث می‌شود چنین و چنان شود! این سخنان موجب تعجب همه شده بود.

گروهک‌ها و مجاهدین خلق هم اطلاعیه‌ می‌دادند که حجاب نباید اجباری باشد."

بر اساس گزارش حسن روحانی از این قضیه به نظر می رسد که گوبا اعتراض و تظاهرات بخشی از زنان نیز علیه حجاب، پس از تاکید امام خمینی بر لزوم حجاب اتفاق افتاد.

حسن روحانی : به دژبان دستور داده‌ایم از فردا هیچ زن بی‌حجابی را به پایگاه راه ندهند

حسن روحانی در ادامه بیان خاطرات خود از موضوع حجاب می نویسد: طرح اجباری شدن حجاب در ادارت مربوط به ارتش، به عهده من گذاشته شد و بدین جهت در گام اول، همه زنان کارمند مستقر در ستاد مشترک ارتش را که نزدیک به سی نفر بودند، جمع کردم و پس از گفتگو با آنان قرار گذاشتیم از فردای آن روز با روسری در محل کار خود حاضر شوندزنان کارمند که همگی به جز دو یا سه نفر بی‌حجاب بودند، شروع کردند به غر زدن و شلوغ کردن، ولی من محکم ایستادم و گفتم: از فردا صبح دژبان مقابل درب ورودی موظف است از ورود خانم‌های بی‌حجاب به محوطه ستاد مشترک ارتش جلوگیری کند. پس از ستاد ارتش، نوبت به نیروهای سه‌گانه رسید. در آغاز به پادگان دوشان تپه رفتم و همه کارمندان زن را که تعداد آن‌ها هم زیاد بود در سالنی جمع و درباره حجاب صحبت کردم. در آنجا زن‌ها خیلی سر و صدا راه انداختند اما من قاطعانه گفتم: «این دستور است و سرپیچی از آن جایز نیست.« بعد توضیح دادم که ما نمی‌گوییم چادر سر کنید، بحث چادر مطرح نیست، سخن بر سر استفاده از روسری و پوشاندن سر و گردن است. در نهایت، در آنجا هم گفتم به دژبان دستور داده‌ایم از فردا هیچ زن بی‌حجابی را به پایگاه راه ندهند.

در نیروی زمینی و نیروی دریایی نیز برای کارمندان زن صحبت کردم و با خواندن آیات و روایات و کشاندن بحث حجاب به مسائل اجتماعی و سلامت جامعه و ارائه دلایل مختلف درباره لزوم حجاب، موضوع را تبیین کردم و دست آخر نیز با بخشنامه، رعایت حجاب الزامی شد. بحمدالله این تلاش‌ها نتیجه مثبت داشت و پس از تعطیلات نوروز، همه زنان کارمند در ارتش با روسری به محل کار خود می‌آمدند. در وزاتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و حتی صداوسیما نیز به‌تدریج حجاب عملی شد و همه زنان با روسری از خانه بیرون می‌آمدند. البته در روزهای رفراندوم هنوز شماری از زنان بی‌حجاب بودند و با سر برهنه در پای صندوق‌های رای حاضر شدند، ولی این معضل اجتماعی خیلی زود جمع و جور شد و به سامان مناسبی رسید».

امام خمینی به اوریانا فالاچی درباره حجاب چه گفت؟

پیش از اظهارات حسن خمینی درباره حجاب بخشی از اصلاح طلبان نیز با تحریف نظر امام در مسئله حجاب، نظر ایشان در این مسئله را وارونه جلوه دادند.

مدتی قبل موسوی تبریزی در گفتگوی با ایلنا مدعی شده «ما حتی یک بار هم نمی‌بینیم که امام در مورد زنان گفته باشد که باید حتما حجاب داشته باشند».

همه این اظهارات در حالی بیان می شود که نظر صریح امام در صحیفه حضرت ایشان موجود است. روند آغاز اجباری شدن حجاب از سخنرانی معروف امام (قدس سره) شروع شد. در این سخنرانی امام نسبت به وضعیت حاکم در جامعه و به‌ویژه ادارات دولتی انتادات گسترده‌ای را مطرح کرد که یکی از آن‌ها وضعیت حجاب و پوشش در جامعه و ادارات بود. امام فرمود«الآن وزارتخانه‌ها ـ این را می‏گویم که به دولت برسد، آن طوری که برای من نقل می‏‌کنند ـ باز همان صورت زمان طاغوت را دارد. وزارتخانه اسلامی نباید در آن معصیت بشود. در وزارتخانه‏‌های اسلامی نباید زن‌های لخت بیایند؛ زنها بروند اما با حجاب باشند. مانعی ندارد بروند؛ اما کار بکنند، لکن با حجاب شرعی باشند، با حفظ جهات شرعی باشند 15)«اسفند 57- صحیفه نور جلد 6 ص323)

حضرت امام حتی دوسال بعد در مصاحبه با اوریانا فالاچی که نسبت به اجباری شدن حجاب اعتراض می کند، می فرمایند:«ما یک پوشش خاصى را نمى‏‌گوییم. براى حدود زن‌هایى که به‏ سن و سال شما رسیده‏‌اند هیچ چیزى نیست. ما زن‌هاى جوانى که وقتى ایشان آرایش مى‏‌کنند و مى‏‌آیند، یک فوج را دنبال خودشان مى‏‌کشند، اینها را داریم جلوشان را مى‌گیریم. شما هم دلتان نسوزد(صحیفه امام، ج‏10، ص: 91-103)


کد خبرنگار : 19