تاریخ : 1393,دوشنبه 06 بهمن04:31
کد خبر : 155749 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

شرایط فروش سربازی به فراری‌ها مشخص شد؛ سن 30 سال جریمه 30 میلیون

غلامعلی جعفرزاده عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 94 از تعیین تکلیف این کمیسیون برای سرباز فراری‌ها و تعیین جریمه 30 میلیون تومانی برای سربازان فراری 30 سال به بالای مجرد خبر داد.حداقل دولت درآمدی 1000 میلیارد تومانی از فروش سربازی به دست می آورد.


خبرنامه دانشجویان ایران: غلامعلی جعفرزاده عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 94 از تعیین تکلیف این کمیسیون برای سرباز فراری‌ها و تعیین جریمه 30 میلیون تومانی برای سربازان فراری 30 سال به بالای مجرد خبر داد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ موسی کمالی جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح آذر ماه 93 از لایحه دولت برای فروش سربازی به سرباز فراری ها خبر داده بود.

سردار کمالی که فروش سربازی را در راستای اجرای عدالت عنوان کرده بود از اعطای معافیت به افرادی گفته بود که بیش از 8 سال غایب و سن آنها حداقل 27 سال و حداکثر 50 سال است.

اما جعفرزاده در مصاحبه با ایسنا در خصوص آخرین مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه می گوید: به موجب مصوبه کمیسیون تلفیق افراد مجرد بالای سی سال سن که سربازی نرفته‌اند 30 میلیون تومان جریمه می‌شوند و سالیانه 1 میلیون تومان به این مبلغ اضافه می‌شود.

مهدی کوچک زاده نماینده مجلس پیش از این گفته بود که حداقل دولت درآمدی 1000 میلیارد تومانی از فروش سربازی به دست می آورد.

بعضی کارشناسان می گویند کاهش قیمت نفت در بازار جهانی و کمبود منابع بودجه دلیل قرار دادن فروش سربازی به سرباز فراری ها در بودجه سال 94 است.

عده ای معتقد هستند که فروش سربازی به سرباز فراری های بالای 30 سال دهن کجی به دانشجویانی است که مدارج عالی علمی را طی کرده اند و پس از آن هم باید 2 سال را در پادگان های نطامی سپری کنند.

خرید وو فروش سربازی پیش از این هم در ایران اجرا شده بود. در سال ۱۳۷۰ و از سوی شورای امنیت ملی برای مشمولین غایب خارج از کشور قانونی مبنی بر پرداخت ۱۶ هزار و ۳۰۰ دلار به ازای هر دلار ۱۷۵ تومان و البته برای داخل کمتر از این مبلغ مصوب شد. این طرح تا جایی پیشرفت که با نارضایتی سربازانی که توان خرید سربازی را نداشتند و به ناچار عازم خدمت سربازی می‌شدند روبروگردید. از طرفی نیز انتقادات شدید مسئولان و نمایندگان مجلس را با خود به همراه داشت تا بالاخره در سال ۱۳۸۰ این طرح متوقف شد. البته فروش یا خرید سربازی برای مشمولان خارج از کشور تا سال ۱۳۹۰ همچنان ادامه داشت.

گرچه عضو کمیسیون بررسی بودجه 94 می گوید بعضی افرادی که شامل این طرح هستند از جنس مستضعف و فقیر جامعه اند اما به نظر می آید اولین گروهی که اقدام به دریافت معافیت پولی خود کنند کسانی هستند که در مدت غیبت خود با پرداختن به کار آزاد حداقل سرمایه 30 میلیونی را دارند.

کامران صداقت استادیار جهاد دانشگاهی  در خصوص طرح جریمه یا همان فروش سربازی می گوید: در خرید خدمت سال 79 متوجه شدیم که فقط 360 هزار نفر از افرادی که استطاعت مالی داشتند توانستند خرید خدمت کنند و مابقی آنها با روحیه‌ای بسیار پایین خدمت کردند به طوری که در پاسخ به سوال چه کسی خسته است؟ به جای آنکه بگویند دشمن می‌گفتند فقیر با بی‌پول متأسفانه شعارها عوض می‌شد.

موسی کمالی در خصوص اینکه این لایحه می تواند باعث رغبت جوانان به فرار از سربازی و خرید آن در آینده باشد می گوید قوانین سخت گیرانه ای را وضع و از سال 94 اعمال می کنیم که کسی از سربازی فرار نکند. طبق آمار های متفاوت حدود 1 میلیون و 500 هزار تا 2 و میلیون 400 هزار سرباز فراری وجود دارند که می توانند با پرداخت این جریمه کارت معافیت خود را دریافت کنند.


کد خبرنگار : 18