تاریخ : 1393,سه شنبه 21 بهمن02:28
کد خبر : 157562 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

یادداشتی بر انیمیشن «شاهزاده روم»؛

فـیـلـمی که نـبـایـد دیـدن آن را از دسـت داد

داستان این فیلم انیمیشن قسمتی از زندگی حضرت نرجس(س) مادر امام زمان ارواحنا فدا است که در این فیلم اتفاقات سرزمین روم و در پی آن آمدن مادر امام زمان به سرزمین های اسلامی و ورود ایشان به منزل امام حسن عسکری(ع) و همچنین اتفاقات میلاد با سعادت امام زمان ارواحنا فدا به تصویر کشیده شده است.

خبرنامه دانشجویان ایران: فیلم انیمیشن "شاهزاده روم" در سی و سومین جشنواره فجر به کارگردانی هادی محمدیان و با همکاری موسسات فرهنگی هفت سنگ و سلوک  افلاکیان در حال اکران است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مهدی چراغ زاده در یادداشتی به نقد و بررسی این انیمیشن پرداخته است که در ادامه ملاحظه خواهید کرد.

داستان این فیلم انیمیشن قسمتی از زندگی حضرت نرجس(س) مادر امام زمان ارواحنا فدا است که در این فیلم اتفاقات سرزمین روم و در پی آن آمدن مادر امام زمان  به سرزمین های اسلامی و ورود ایشان به منزل امام حسن عسکری(ع) و همچنین اتفاقات میلاد با سعادت امام زمان ارواحنا فدا به تصویر کشیده شده است.

از دیگر عوامل تولید این فیلم مهدی پاکدل بوده که مدیریت تولید آن را انجام داده و تدوین آن را حسن ایوبی برعهده داشته است، همچنین موسیقی آن را آریا عظیمی نژاد  ساخته و مدیر دوبلاژ آن را ناصر تهماسب انجام داده است.

هادی محمدیان از هنرمندان جوانی است که  چند سال است در زمینه ساخت انیمیشن فعالیت می کند، محمدیان هنرمندی دغدغه مند است و معمولا سعی می کند آثاری در موضوعات ملی و انقلاب اسلامی  و با حساسیت و ظرافت های خاص محتوایی بسازد و در عین حال از نکات فنی آن چشم پوشی نمی کند و به جرات می توان گفت وی از بهترین سازندگان انیمیشن در کشور است که از نمونه کارهای موفق محمدیان می توان به "پرواز تا بی نهایت" اشاره کرد.

انیمیشن "شاهزاده روم" در  بخش نگاه نو جشنواره سی و سوم که این روزها در حال برگزاری است اکران شده و می تواند نوید بخش تحولی بزرگ در زمینه انیمیشن در کشور باشد چرا که این اولین انیمیشن جدی در سینمای ایران است که هم از لحاظ محتوایی و هم از لحاظ فنی در بالاترین سطح انیمیشن کشور قرار دارد.

انیمیشنی برای همه سنین

هرچند شاهزاده روم برای سنین نونهالان و نوجوانان ساخته شده اما داستان جذاب و پرکشش آن و بخصوص لحظات آغاز فیلم و بعد از تیراژ ابتدایی با حرکت یه پروانه در جنگل و خفاشی که در تعقیب اوست آغاز می شود و کارگردان با ممزوج کردن این تعقیب و گریز در ضرب آهنگی با ریتم تند نه تنها مخاطب کودک و نوجوان بلکه برزگسالان را نیز محذوب فیلم کرده و پای دیدن ادامه فیلم بنشاند.

کارگردانی عالی با تصویر برداری جذاب

شاهزاده روم به صورت 3D ساخته شده و از لحاظ کیفیت و جذابیت های بصری می توان گفت نمونه منحصر بفردی در داخل ایران محسوب می شود، انتخاب و تلفیق رنگ ها و چهره پردازی و تصویر سازی نسبتا درست و بجای کارگردان با در نظر گرفتن سن مخاطب اصلی این فیلم ازدیگر نکات تحسین برانگیز این فیلم است.

قاب بندی ها و کاردهای زیبا و جذاب از دیگر نکات فنی است که کارگردان با دقت نظر خاصی آنها را رعایت کرده به طوری که تصاویر در کادر دوربین بسیار دقیق و منظم هستند و هیچ تصویر اضافه در آن وجود ندارد و همچنین هیچ یک از تصاویر از کادر بیرون نیستند.

داستان جذاب و پر کشش ولی با نقص فیلمنامه

داستان این فیلم که قسمتی از زندگی حضرت نرجس(س) می باشد داستانی جالب و جذاب است که ماجرای اتفاقات روم و در نتیجه آن سفر مادر امام زمان ارواحنا فدا به بغداد را روایت می کند.
کارگردان نه تنها در انتخاب داستان دقت نظر خاصی داشته بلکه در موثق بودن منابع نیز وسواس خاصی به خرج داده است و از آوردن موضوعاتی که بر سر آن شبهه وجود دارد پرهیز کرده و توانسته از نظر روایت تاریخی کاری بدون عیب و نقص انجام دهد و حتی نظر کارشناسان تاریخی را نیز جلب کند.

هرچند طبق آنچه گفته شد داستان فیلم و موثق بودن روایت تاریخی آن از نقاط قوت فیلم است اما در فیلمنامه نکات مبهمی وجود دارد مانند مبهم بودن سرنوشت پدرو مادر ملیکا یا همان حضرت نرجس(س) و زندگی او با پدربزرگش قیصر کبیر روم، که این ابهامات ذهن مخاطب را درگیر خود می کند.

ضعف دیگر فیلمنامه برشی است که در اواسط فیلم وجود دارد و ناگهان داستان یکسال به جلو تر می رود و نحوه ورود حضرت نرجس به خانه امام حسن عسکری و اتفاقات یکساله در هاله ای از ابهام قرار می گیرد.

برتری فاحش نسبت به انیمیش های قبلی جشنواره فجر

سالهای گذشته نیز در برخی موارد انیمیشن هایی مانند "تهران 1500" در جشنواره فجر به اکران در آمده اند اما نه تنها از لحاظ فنی و کیفیت بسیار پایین تر از انیمیشن شاهزاده روم بود ه بلکه از لحاظ محتوایی نیز محتوای تهران 1500 بیشتر به یک فکاهه شبیه بود که از این لحاظ نیز قابل قیاس با اثرفاخری مانند شاهزاده روم نیست.

صنعت انیمیشن در ایران

اگر بخواهیم انیمیشن شاهزاده روم را به عنوان بهترین انیمیشن ایران قلمداد کنیم در مقایسه با صنعت روز انیمیشن دنیا ضعیف تر باشد و برای رسیدن به و رقابت با آنها کار و زمان زیادی لازم است اما با این انیمشن می توانیم در دنیا مدعی داشتن صنعت انیمیشن در ایران باشیم.

همچنین باید توجه داشته باشیم که اولا صنعت انیمیشن در ایران، صنعت نوپایی است و ثانیا برخلاف هزینه های چند میلیارد دلاری برای ساخت یک انیمیشن در دیگر کشورهای دنیا، این فیلم های با هزینه های بسیار کم ساخته می شوند.

اما باتوجه به ظرفیت های زیادی که انیمیشن در رساندن مفاهیم به مخاطب دارد و نیز بازتر بودن دست کارگردان در شخصیت پردازی و ساخت اتفاقات مختلف ضروری است که از این صنعت در ایران حمایت بیشتری شود تا در آینده ای نزدیک شاهد ساخت آثار بهتر و جذاب تری باشیم.


کد خبرنگار : 25