تاریخ : 1394,سه شنبه 08 ارديبهشت15:36
کد خبر : 165024 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

برگزاری کرسی آزاد اندیشی در دانشگاه بیرجند؛

آزادی بیان، آزادی اندیشه، آزادی دین در ایران امروز +عکس

عده ای از آزادی غربی صحبت می کنند ولی اگر تعاریفی که فلاسفه غربی از آزادی را دارند بررسی کنند متوجه می شوند که چه اختلافاتی باهم دارند. اگر ما فهرستی را از دو تعریف آزادی تهیه کنیم به تضاد دو معنا پی می بریم.

خبرنامه دانشجویان ایران: شب گذشته در تالار ولایت دانشگاه بیرجند کرسی آزاداندیشی با موضوع «آزادی بیان،آزادی اندیشه،آزادی دین در ایران امروز»، به همت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل برگزار شد که دانشجویان در فضایی آزاد به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران» در ابتدای جلسه حمید نظریان دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بیرجند ضمن خوش آمد گویی به دانشجویان این نکته رابیان کرد که انجمن اسلامی مستقل به قولش عمل کرد و ان شاءالله قول هایی دیگر که داده شده محقق می شود و همچنین از دانشجویان دعوت کرد که در انتخابات انجمن اسلامی مستقل که در ۲۱ اردیبهشت برگزار می شود حضور به عمل بیاورند تا سبب دلگرمی اعضای انجمن اسلامی مستقل شوند و انجمن اسلامی مستقل سال آینده نیز با قدرت به فعالیت های خود ادامه دهد.

«خیر مقدم حمید نظریان- دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بیرجند»

وی همچنین این نوید را به دانشجویان داد که اگر مشکلاتی که وجود دارد برطرف شود، ان شاءلله در آخر همین هفته انجمن اسلامی مستقل، مناظره ای با حضور آقایان قدیری ابیانه و بهشتی پور برگزار خواهد کرد.

پس از پایان صحبت های نظریان، مجری جلسه توضیحاتی درباره نحوه برگزاری کرسی و زمان بندی های دو گروه دادند.

شروع کننده بحث محمدعلی کول از اعضای گروه الف بود که صحبت خود را با این موضوع آغاز کرد که ما در مقوله تعریف آزادی با دو تعریف رو به رو هستیم . آزادی که ما آن را معنای درست می دانیم جز شرعیت ماست و این آزادی مقدس است و در واقع ما معتقدیم که انبیا به این دلیل آمده اند که نشان دهند می توان آزادی اندیشه داشت و این که انبیا در برابر حکومت طاغوت  ایستادگی می کردند به این دلیل بوده است که حاکمان ظاغوت سعی در انکار آزادی داشتند.

اگر ما فهرستی را از دو تعریف آزادی تهیه کنیم به تضاد دو معنا پی می بریم.

عده ای از آزادی غربی صحبت می کنند ولی اگر تعاریفی که فلاسفه غربی از آزادی را دارند بررسی کنند متوجه می شوند که چه اختلافاتی باهم دارند.

پس از آن پوریا ثائری، از گروه ب چنین آغاز کرد هرکسی تعریفی از آزادی دارد بنابراین با قضاوت شخصی نمی توان تعریف آزادی را تعریف کنیم .در واقع آزادی به معنای عمل کردن است که این با محدودیت های اجتماعی قابل دست یابی نیست و مسئله آزادی باید در ایران هم مورد بررسی قرار بگیرد که آیا در ایران آزادی است یا نه ؟

وی در ذیل صحبت های خود این مطلب را بیان کردند که  امیرالمومنین(ع) در نامه خود به مالک اشتر زمانی که حاکم مصر شده بود این نکته را بیان کردند که ای مالک اگر شب هنگام کسی را در حال گناه دیدی صبح هنگام نگاه خود را به آن عوض نکن شاید سحرگاهان توبه کرده باشد.اما اگر در جامعه خود این فرمایش امام علی را بررسی کنیم متوجه آن می شویم که این نوع نگاه وجود ندارد زیرا می بینیم که اگر کسی در گذشته دچار اشتباهی شده است هنوز هم به او با همان دید نگاه می شود.

علی کرد این نکته را متذکر شدند که ما با آزادی اندیشه روبه رو هستیم و اگر بخواهیم که روی مبنای آزادی به طور کل متمرکز شویم در واقع زمان زیادی را طلب می کند به همین دلیل مبنا را بر این قرار می دهیم که همه مفهوم یکسانی از آزادی داریم .

وی در ادامه صحیت های خود آزادی در حوزه مطبوعات را مطرح کردند و بیان کردند که در غرب تعریفی که از آزادی برطبق نظر فلاسفه مطرح است این است که آزادی جز حقوق طبیعی افراد است و هرگونه ممانعت دولت در واقع نشان دهنده عدم آزادی است بر طبق همین نظریه در غرب و به ویژه در کشو امریکا مطبوعات می توانند به راحتی عقاید ،دیدگاه و نظرات خود را درباره هر موضوعی حتی انقاد به دولت  بیان کنند و کسی حق مخالفت با آن را ندارد

اگر ما نطریه های فلاسفه آمریکایی را بررسی کنیم می بینیم که معنای آزادی با آن چیزی که حال در آمریکا ست مغایرت دارد.

مطبوعات بودجه و هزینه ای که می کنند را یا از طریق دولت تامین می نند که زیر نظر دولت هستند و یا اینکه تحت نظر اشخاصی که معمولا ثروتمندان و سیاست مداران هستند به صورت خصوصی کار می کنند. در آمریکا با وجود آنکه می توانند به راحتی به دولت انتقاد کنند اما مطبوعات مطرح آن ها که زیر نظر ثرتمندان هستند به گونه ای اخبار را پوشش می دهند که این انتقادات به چشم هم نمی آید.

در جواب سیدسجاد عابدی از گروه ب، این مطلب را بیان کردند که ما به آزادی نیاز داریم تا بتوانیم صحبت ها، نظرات و انتقادات افراد را بشنویم و درباره آن ها تفکر کنیم . درواقع مبحث آزادی اندیشه یک مبحث شخصی است زیرا هر انسانی فارغ از آن اندیشه ای که دارد یکسری حقوق برای آن مشخص شده است که هیچ حکومتی حق پایمال کردن آن حقوق را ندارد.

در واقع در کشور ما ایران نیز هر شخصی با هر اندیشه و حتی هر فرق و مذهبی حقوق یکسانی دارد که باید این حقوق رعایت شود اما می بینیم که در واقع در یک چاچوب بسته فکری قرار داریم و حتی اقلیت ها مذهبی نیز از کمترین حقوق خود برخوردار نیستند.

علی کرد در ادامه صحبت های خود متذکر شدند که از سی هزار نشریه ای که در کشور آمریکا چاپ می شود بیش تر آن ها وابسته به یک ثروتمند دنیاست. حتی اگر فضای سینمای هالیوود را هم بررسی کنیم چون زیر نظر اشخاصی خاص است و مبنای همه چیز از قبل مشخص است به همین دلیل در خود کشور آمریکا می بینیم که موفقیت چندانی ندارد.

اگر اوضاع نشریات کشور را در سالهای اخیر بررسی کنیم می بینیم که در سه ماه سال ۹۳ روزنامه های (با بینش غیر اسلامی )بیش ترین بودجه را دریافت کردند .

در ادامه حمزه خسروی با ذکر چندین مصداق به طور مثال ذکر دلایل  توقیف چندین باره روزنامه شرق ،توقیف روزنامه بهار و…این مطلب را متذکر شدند که این اتفاقات نشان دهنده آن است که در ایران نظارت بر بعضی از نشریات اتفاق نمی افتد.

در پاسخ گروه ب ابتدا صحبت خود را با سخن شهید بهشتی آغاز کرد که ایشان فرمودند انسان موجودیست که انتخاب گر به دنیا می آید و انتخاب گر زندگی می کند و انتخاب گر بزرگ می شود و انتخاب گر  به راه کج می رود.

در دفاع از نشریات ذکر شده این مطلب را بیان کردند که دلیل توقیف روز نامه بهار این بوده است که (علی اصغر غربی)که فردی محقق دین است در واقع تنها دیدگاه خود را در باره حضرت علی بیان کرده بودند وهرکسی می توان دید گاه خود را بیان کند و این دلیل بر این نمی شود که آن را مغایر با دین دانست و محکوم کرد که این کار خود نوعی نفع آزادی است.و شاید دلیل مقابله با آن این مسئله است که توان مقابله با آن را ندارند.

و همچنین ایشان به ماجرای اسید پاشی اشاره کردن که در تجمع یک عکاس که در حال عکس گرفتن بوده است را دستگیر کرده اند و این در حالیست که خبرنگاران افراد بی طرف و در واقع تنها انتقال دهنده اتفاقات هستند و نباید چنین برخوردی با آن ها شود.

ایشان حتی این مطلب را متذکر شدند که کشور ایران دارای بیشترین زندانی خبرنگار است.

در ادامه محمدعلی کول صحبت های خود را با این موضوع آغاز کرد که ما با این موافقیم که آزادی لازمه زندگی است ولی در اصل بحث ما درباره ساز و کار و اجراست.ما چون درباره سیستم صحبت می کنیم پس گفتن مصداق مطرح نیست.

در باب موضوع سخن حضرت علی(ع) این نکته را بیان کردند که درباره نگاه به گناه کار باید مصداقی نباشد و به طور کامل از تمام زوایا بررسی شود. ایشان این مطلب را نیز یاد آور شدند که این درست است که در کشور ما بر بهاییت اجهاف هایی شده است اما اینکه بهایی حق تحصیل ندارند صحت ندارد.

ایشان این مطلب را متذکر شدند که اگر تحقیقی درباره تعداد مساجد اهل تسنن و تشیع انجام دهیم متوجه حقیقت امر می شویم.

پوریا ثائری با بیان اینکه ما سه نوع آزادی دایم ۱-آزادی اجتماعی این است که شما آزادانه بتوانید انتخاب کنید۲-آزادی جسمی ۳-آزادی روانی است که بدین معنی است که به طور مثال زمانی که فرد در انتخابات شرکت کرد این مسئله مطرح نشود که شناسنامه شما باید مهر بخورد یا اینکه از فرد درباره سو سابقه ان سوال نشود و همین مسئله باعث می شود که جوانان نتوانند به راحتی ازدواج کنند.

ایشان این مطلب رانیز متذکر شدند گاهی ممکن است در یک کشور مردم کشور بخواهند یکی از سیستم های کشور را که مشکل آفرین است را تصحیح کنند و برای انجام این کار از گروه های دیگر

کمک می گیرند اما می بینیم که با  زدن برچسب بر آن ها، به اسم انقلاب رنگی و اینکه آن ها را توطئه گر نشان می دهندو این کار درستی نیست.

گروه ب به این نکته نیز اشاره کرد که اگر بررسی شود می توان دید که در کشور به نشریات متعلق به مذاهب توجهی نمی شود و به طور کامل پوشش داده نمی شود این خلاف آزادی است.

ایشان همچنین بیان کردند که ما زمانی از آزادی بیان صحبت می کنیم که شخصی مانند آقای خاتمی نه تنها ممنوع البیان هستند و بلکه ممنوع التصویر نیز هستند.

محمدعلی کول در پاسخ به مصادیقی که گروه ب درباره تعاریف آزادی بیان کردند این مطلب را بیان کردند که چنین چیزی با توجه به مستندات وجود ندارد.

همچنین درباره انقلاب های رنگی این مطلب را بیان کردند که درواقع این یک برچسپ نیست بلکه یک تئوری است که در دانشکده های غربی سند آن را امضا کردند.

سیدسجاد عابدی  در باب موضوع شکنجه در کشور ایران توسط قوه قضاییه با ذکر مستنداتی دال بر غیر قانونی و شرعی بودن این کار، قوه قضاییه را محکوم کرد و این کار را غیراسلامی خواند.

و ایشان با دادن آمار و ارقامی که نشان دهنده آن بود که ایران در جهان چهارمین کشور در سانسور رسانه است این مطلب را بیان کردند که چرا در کشوری که به گفته عده ای آزادی وجود دارد این موضوع وجود داشته باشد؟

گروه ب همچنین این مطلب را متذکر شدند که ما می بینیم در کشور ایران حق تحقیق درباره یکسری از موضوعات را نداریم.

در پایان صحبت های دو گروه جناب دکتر بخشی به عنوان کارشناس صحبت هایی در مورد آزادی بیان کردند.

ایشان بیان کردند که در واقع انسان ها باید آزاد باشند .آزادی ازحقوق بشر است.ولی آزادی در دولت های مختلف تعابیری مختلف دارد.

دکتر بخشی با بیان اینکه در قانون اساس آمده است که همه انسان ها آزادند در زندگی ،تجمع و..این نکته را بیان کردند که اما گاهی اوقات این آزادی محقق نمی شود زیرا  بار ایدولوژیک پیدا می کند.یکسری افراد در پشت لایه های قدرت جمه می شوند و از کسانی که ساختار ندارند سو استفاده می کنند در واقع یک صنف اعتصاب می کنند اما کسانی دیگر خلل ایجاد می کنند چون صنف اعتصاب کننده ساختار ندارد.

ایشان این را متطلب متذکر شدند که وقتی تجمع می شود در قانون آمده که هیچ مشکلی وجود ندارد اما چون صنفی می شود مشکل ایجاد می کند.در واقع هر کشوری خط قرمزی دارد که امنیت ملی را به خطر نندازد اما گاهی اوقات به دلیل اینکه امنیت ملی تحریک می شود بعضی احزاب این خط قرمز ها را می شکنند.

ایشان با بیان اینکه در تمام ادیان الهی بحث آزادی وجود دارد و لی زمانی که بحث جزیی می شود تعبیر ها متفاوت می شود  این مطلب را بیان کردند که این به دلیل این است که منافع ملی را در نظر نمی گیریم و منافع حزبی را ارجع قرار می دهیم .


کد خبرنگار : 26