تاریخ : 1394,چهارشنبه 27 خرداد18:10
کد خبر : 169981 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

زمان افتتاح بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن

خبرنامه دانشجویان ایران: رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب از افتتاح بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن خبر داد و گفت: این بخش از فردا کار خود را آغاز می‌کند و تا ۱۹ تیر ادامه خواهد داشت.

به گزارش فارس، محمدعلی صدق‌آمیز در نشست هم‌اندیشی برگزاری بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن توسط انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب گفت: ما در نقش پوشاک به عنوان هویت‌بخشی به انسان و ارتباط آن با باورها تردید نداریم و متأسفانه کشورهای بزرگ در جهت سلطه بر منابع کشورهای دیگر تلاش‌های بسیاری در جهت تضعیف باورها دارند.

وی به لزوم حضور روزافزون زنان در جامعه اشاره کرد و گفت: حضور روزافزون زنان در فعالیت‌های اجتماعی نیازمند پوشاکی است که متناسب با فرهنگ، اعتقادات، نیازها و اقتضائات جامعه باشد. این موضوعات مجموعه‌ای از جمله اساسی‌ترین مطالب و نکاتی است که بخشی از فعالان و افراد متدین و متعهد را بر آن داشت تا به صورت خودجوش انجمنی را تحت عنوان انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب راه‌اندازی کنند که به صورت خودجوش توسط نهادهای مردمی تشکیل شد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب افزود: اکثر فعالیت‌هایی که در این حوزه صورت می‌گیرد با نگرش اقتصادی است و تفکیک میان اقتصاد و فرهنگ صورت نمی‌گیرد در حالی که در فعالیت‌‌های انجمن توجه به فرهنگ و ارزش‌های اصیل اعتقادی جزء ارکان اصلی فعالیت‌هاست که البته در این مسیر مشکلاتی نیز وجود دارد.

صدق‌آمیز با بیان اینکه بیشتر تولیدات در حوزه پوشاک اسلامی و ملزومات حجاب در بخش سنتی و خانگی تولید می‌شود، گفت: تولید محصولات حجاب در خانه‌ها باعث می‌شود تا قیمت تمام شده محصول پایین‌تر از قیمتی باشد که تولیدی‌های صنعتی تولید می‌شود و تولیدکنندگان باید با این قیمت‌ها مقابله کنند.

وی افزود: حدود 85 درصد چادرها در محیط خانگی تولید می‌شوند و انگیزه چندانی برای حضور در این حوزه از سوی تولیدکنندگان وجود ندارد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در زمینه تولید محصولات عفاف و حجاب می‌توان به آن اشاره کرد این است که هیچ حلقه واسطه‌ای بین طراحان، تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان وجود ندارد، عدم نظارت کافی، عدم نظارت بر عرضه منسجم و شرایط خوب برای فروش این محصولات از جمله دیگر مشکلاتی است که باعث شده است تولید محصولات عفاف و حجاب در جامعه با مشکلاتی مواجه شود.

صدق‌آمیز با بیان اینکه برگزاری عفاف و حجاب در نمایشگاه قرآن با هدف ایجاد انگیزه در میان تولیدکنندگان برگزار می‌شود، گفت: علاوه بر ایجاد انگیزه در میان طراحان، تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان آگاهی‌بخشی به مردم و تأمین نیازهای آنها و عرضه محصولات مطلوب از جمله اهداف برگزاری بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن است.

وی تصریح کرد: بعد از تدوین قانون عفاف و حجاب در سال 84، 26 دستگاه موظف به اجرای برنامه‌هایی در حوزه عفاف و حجاب شدند و پس از آن قانون ساماندهی مطالبات در سال 86 به تصویب رسید که منجر به شکل‌گیری دبیرخانه ساماندهی مد و لباس در سال 88 شد و از سال 89 این دبیرخانه فعالیت‌های خود را آغاز کرد. در سال 90 برای اولین بار بخش عفاف و حجاب در نمایشگاه قرآن راه‌اندازی شد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب گفت: در سال‌های بعد از سال 90 با شرایطی مواجه شدیم که احساس می‌شد تغییر نگرشی بر متولیان برگزاری نمایشگاه عارض شده است به گونه‌ای که در سال 90 بخش نمایشی، فرهنگی و محتوایی بر سایر بخش‌ها غلبه داشت اما در سال‌های بعد اتفاقات دیگری افتاد به عنوان مثال در سال 90 برای استفاده از غرفه‌ها هزینه‌ای پرداخت نمی‌شد اما با اینکه در سال‌های بعد وضعیت بودجه دستگاه‌های مرتبط بهتر شد اما در این زمینه تغییر رویه وجود داشت.

صدق‌آمیز تصریح کرد: همه این موضوعات به همراه ضرورت ایجاد رابطه میان طراح، تولیدکننده و توزیع‌کننده و در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری ما را بر آن داشت تا انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب را راه‌اندازی کنیم که بدون وابستگی به هیچ گونه نهاد دولتی و حاکمیتی و البته در تعامل با تمام آنها به صورت مستقل کار خود را انجام دهیم.

وی افزود: پس از برگزاری نمایشگاه در سال 90 در سال‌های بعد شاهد بودیم که نگاه‌های اقتصادی و گزارش دادن به فضای نمایشگاه حاکم شد و به تدریج این نمایشگاه‌ها زیان‌ده شدند به طوری که در سال 93 نزدیک 7 نمایشگاه مختلف در این حوزه برگزار شد که تمام اینها برای شرکت‌کنندگان ضررهای مالی و زحمات زیادی را به دنبال داشت. به دنبال آن تأثیرگذاری این نمایشگاه‌ها در زمینه فرهنگی نیز تضعیف شد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب با انتقاد به اینکه امسال از بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن با عنوان بازارچه یاد می‌کنند، گفت: در بخش‌های مختلف خبری از سوی مسئولان برگزاری نمایشگاه قرآن بخش عفاف و حجاب این نمایشگاه با عنوان بازارچه معرفی می‌شود که این موضوع در شأن عفاف و حجاب کشور نیست و بر این اساس که امسال در نمایشگاه شب‌های نورانی ماه رمضان در مصلی امام خمینی (ره) فعالان و مخاطبان حوزه عفاف و حجاب گرد هم می‌آیند و بخش عفاف و حجاب را با مدیریت مستقیم این نمایشگاه انجام می‌دهند که ادعا داریم تغییرات محسوسی در این نمایشگاه به نمایش خواهد در ‌آمد و از جمله در بخش نمایش محتوا، بخشی برای دوخت رایگان با ظرفیت بیش از 300 قطعه چادر و نزدیک 10 دستگاه چرخ خیاطی از جمله خصوصیات این نمایشگاه است.

صدق‌آمیز افزود: سال گذشته یک سوم نمایشگاه به پارچه‌فروشی‌ها اختصاص داشت اما امسال با جدیت این برنامه را اجرا می‌کنیم که فعالیت پارچه فروشی‌ها نسبت به سال گذشته کمتر شود.

وی گفت: بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن ساعت 18  فردا  افتتاح می‌شود و تا 19 تیر ماه از ساعت 6 عصر تا یک نیمه ‌شب پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.