تاریخ : 1394,شنبه 20 تير13:51
کد خبر : 172418 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

اعدام محمد‌مرسی خطرناک‌ترین کار خواهد‌بود

خبرنامه دانشجویان ایران: اَیمِن عبدالعزیز نور سیاست‌مدار لیبرال و مخالف سیاسی مصری می گوید اعدام محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر خطرناک‌ترین اقدام در طول عمر سیاسی عبدالفتاح السیسی خواهد بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان اَیمِن عبدالعزیز نور سیاست‌مدار لیبرال و مخالف سیاسی مصری می گوید اعدام محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر خطرناک‌ترین اقدام در طول عمر سیاسی عبدالفتاح السیسی خواهد بود.

به  نقا از گزارش خبرگزاری آناتولی از آنکارا، ایمن نور با هشدار به عبدالفتاح السیسی در خصوص اعدام مرسی گفت اگر السیسی این کار را انجام دهد مرتکب خطرناک‌ترین اقدام عمر سیاسی خود شده است.

این سیاست‌مدار لیبرال مصری که در گفتگو با خبرگزاری آناتولی این سخنان را بیان می کرد، گفت السیسی تلاش می کند افکار عمومی را برای اعدام محکوم شدگان به اعدام آماده کند اما توانایی او برای انجام این کار هرچه باشد، هیچ چیزی در مصر، خطرناک تر از اعدام مرسی نخواهد بود.

بنیانگذار و رهبر حزب فردا (الغد) افزود هیچ کس در مصر، در جهان عرب و حتی در سراسر جهان نمی داند که چه چیزی در سر سیسی می گذرد. او فقط می خواهد انتقام خود را از مرسی بگیرد.

این مخالف سیاسی مصری که اکنون در خارج از مصر زندگی می کند با انتقاد شدید از رئیس جمهور کنونی مصر می گوید پیش بینی اینکه السیسی چه می خواهد انجام دهد غیر ممکن است چون وی در سیاست آدم کارکشته ای نیست. تجربه کافی ندارد و به طور مرتب مرتکب اشتباه می شود. از سوی دیگر مشاوران خوبی در اطراف او قرار ندارند. تنها کسانی که به وی در امور سیاسی و کشورداری مشورت می دهند یک مشت نظامی و عناصر اطلاعاتی هستند.

به باور ایمن نور، رژیمی که السیسی در مصر بنیان نهاده است هیچ راه کاری برای حل مشکلات کشور ارائه نکرده است و بقای خود را در این می بیند که جناح مخالف یعنی اخوان المسلمین را مجبور به روی آوردن به خشونت کند. السیسی تاکنون به هیچ کدام از قول هایی که به مردم داده بود عمل نکرده است و در توجیه ناکامی اش در عمل به وعده هایش، مبارزه با تروریسم را مطرح می کرد. مبارزه با تروریسم شاید آن اوایل برای مردم مصر تا حدودی قابل قبول بود اما اکنون قابل قبول نیست ، به طوری که وجود السیسی برای مردم غیر قابل تحمل شده است.

به باور این سیاستمدار مصری که در فاصله سالهای 1995 تا 2005 نماینده مجلس بود السیسی دیگر متحدان چندانی هم ندارد: در سطح ملی و داخلی افرادی چون محمد البرادعی و لیبرال ها به او پشت کرده اند. چون رئیس جمهور کنونی مصر فردی نیست که بتوان از آن حمایت کرد . او حتی لیبرال ها و چپگرایان را که زمانی از او حمایت می کردند به شدت سرکوب کرده است. در سطح منطقه ای نیز کشورهای حوزه خلیج (فارس) که تاکنون از هر نظر (مالی و سیاسی) ‌از وی حمایت می کردند از او رویگردان شده اند. عربستان سعودی و امارات عربی متحده کمک های خود را به السیسی به شدت کاهش داده اند. تنها متحد السیسی در منطقه اکنون اسرائیل است.

او متحدی در داخل و در خارج از کشور ندارد چون همه می دانند سیاست و رفتاری که وی در پیش گرفته است مصر و منطقه را به سوی فاجعه پیش خواهد برد. در سطح بین المللی نیز اوضاع السیسی خوب نیست چون در سطح بین المللی نیز به طور مرتب از وی انتقاد می کنند که چرا حقوق بشر را در سطحی گسترده نقض می کند و خون مخالفان را به زمین می ریزد.

ایمن نور در بخش دیگر از سخنان خود درباره مسلح کردن مخالفان و انقلابیون هشدار داد و گفت السیسی اتفاقا منتظر همین کار است تا در گفتمان مبارزه با تروریسم خود در سطح ملی و بین المللی توجیه پیدا کند.

ایمن نور با هشدار درباره اوضاع سیاسی و اجتماعی که اکنون بر مصر حاکم شده است گفت در مصر تحت رهبری السیسی منطق حاکم نیست بلکه جنون حاکم است .

وی افزود اخوان المسلمین برعکس جز لاینفک عرصه سیاسی مصر است، آنها با مردم در ارتباط هستند و تعامل مثبتی با آنها دارند در حالی که السیسی هیچکدام از این ویژگی ها را ندارد.

وی درهمین باره افزود درست است که اخوان المسلمین در طول مدتی که قدرت را در مصر در دست داشتند نتوانست به ماموریتی که به آن سپرده شده بود خوب عمل کند اما آنها هنوز هم اصلی ترین جریان سیاسی کشور هستند و هیچ کسی نمی تواند آنها را در عرصه سیاسی مصر دور بزند یا نادیده بگیرد.

ایمن نور خاطر نشان کرد مشکل اصلی کنونی مصر رویارویی بین لیبرال ها و اسلامگرایان نیست بلکه رویارویی بین دموکرات‌ها و غیر دموکرات‌هاست. رویایی بین انقلابیون و ضد انقلابیون است.

وی گفت: چیزی که اکنون در کشور ما مهم است و باید انجام گیرد رعایت ویژگی ها و باورهای هر فرد و برقراری صلح و آرامش است. چون واقعیت امر آن است که همه مصری ها در یک جناح قرار دارند و آن جناح حاکمیت قانون است و از همین رو، ضروری است که هرآنچه ممکن است در چارچوب همکاری و شراکت مالی ساخته شود، چیزی که متاسفانه اخوان المسلمین و مرسی در طول مدتی که قدرت را در مصر در اختیار داشتند نتوانستند آ‌ن را انجام دهند.

وی درباره آینده مصر نیز گفت تلاش می کند همه نیروهای سیاسی کشور را از لیبرال ها ، ملی گراها و چپگرا گرفته تا اسلامگرایان با هم متحد کند که البته کاری که السیسی کرده است باعث شده است تا این نیروها متحد شوند .

وی همچنین خواستار تدوین سند ملی 10 ماده ای شده است که دربرگیرنده چارچوب کلی از ارزشها و تحقق برنامه ها و اصول انقلاب 25 ژانویه 2011 باشد.