تاریخ : 1394,یکشنبه 15 شهريور22:11
کد خبر : 178051 - سرویس خبری : یادداشت

محمدمهدی تهرانی

بیت هاشمی؛ اظهارنظرهای ساده یا برنامه‌ریزی شده؟

پای یک کارناوال تبلیغاتی و سیاسی در میان است که خط فتنه را ادامه می ‏دهد. هرگونه مسامحه دستگاه قضایی با جریانی که حکم دادگاه را پدرسوختگی می‏ خواند و درصدد پیگیری اهداف گذشته‏‌ی سیاسی خود در مواجهه با نظام است، تبعاتی جبران‏ ناپذیر به دنبال خواهد داشت.

خبرنامه دانشجویان ایران: محمدمهدی تهرانی*//

پرده اول
یکم. کمیسیون اصل نود مجلس در گزارش خود به پیام‌هایی اشاره می‏ کند که غربی ها قبل از فتنه 88  مستقیماً از داخل ایران دریافت می‏ کردند: «این پیام‌ها منجر به شکل‌گیری این اشتباه محاسباتی در ذهن آن‌ها شد که سال 88 زمانی مناسب برای کلید زدن پروژه کودتاست، اطلاعات موجود در اسناد اطلاعاتی که به هنگام نگارش این گزارش به آن‌ها مراجعه شده نشان می‌دهد "مهدی هاشمی" نقشی عمده در ارسال این پیام‌ها به بیرون داشته و از جمله پیام‌های مستقیم وی برای آمریکا در اواخر سال 1387 موجب شد آمریکا پروژه مذاکرات هسته‌ای با ایران را که اهمیت حیاتی برای آن داشت، تعطیل کرده و انرژی خود را به پیروزی اصلاح‏طلبان در انتخابات 1388 متمرکز نماید.» نیک آهنگ کوثر نیز از نقش‏ آفرینی رسانه‏ای مهدی هاشمی سخن می‏ گوید:«ماجرا بر سر این بود که خبرهایی بدون ارائه مستندات و شواهدی در سایت‌های سبز (فتنه) منتشر می‌کردند که عملاً وجود خارجی نداشته و وقتی از آدم‌ها و سایت‌های مختلف می‌پرسیدم، آخر سر کارها به مهدی هاشمی ختم می‌شد. من به مهدی هاشمی می‌گفتم شما خبر را جعل می‌کنید و خبرسازی می‌کنید. گاهی مهدی هاشمی اطلاعات مختلفی به ما می‌داد که منبع دوم خبری هم با وی هماهنگ بود و برخی از خبرسازی‌هایش برای تحت تأثیر قرار دادن حکومت انجام می‌گرفت.» مهدی هاشمی در فایل صوتی منتشر شده از گفت‏و‏گویش با نیک‏ آهنگ کوثر می‏ گوید:«همه نیروها باید متحد بشویم و جلوی نظام بایستیم، استراتژی ما از روز اول همین بوده است.»

دوم. فائزه که در اوج فتنه برای خرید ساندویچ در میان اغتشاشات حاضر شده بود، در زندان نیز فعالیت‏ هایش را به عنوان منتخب زندانیان و وکیل بند پی گرفت. او به دنبال نقش‏آفرینی‏هایش در ناآرامی‏ های زندان و شعارهای مرگ بر دیکتاتور زندانیان، میهمان زندان انفرادی نیز شد. فائزه خود می‏ گوید: «پس از دستگیری من‌، اعتراضات در زندان زیاد شد، مسائلی به وجود آمد، از نظر خبری به بند زنان زندانیان سیاسی زیاد پرداخته شد؛ یعنی خبرهایی که پس از آن منتشر می‌شد برای شان سنگین‌تر از بیرون‌ بودنم بود.» او می‏گوید: «دو بار می‌خواستند به من مرخصی بدهند و از شرّ من خلاص شوند که نپذیرفتم!»

فائزه به اینکه در مصاحبه ‏ای به نقل از او از عنوان "امام" و "مقام معظم رهبری" استفاده شده، اعتراض می‏ کند: «از قول من نوشته شده "مقام معظم رهبری"، من اصلاً توی عمرم اینو نگفتم، همیشه می‏گم آقای خامنه‏ ای! اصلاً این برای من خوب نیست که از زبون من بنویسن مقام معظم رهبری، این حرف من نیست و اصلاً به ادبیات من نمی‏ خوره!» او ادامه می‏ دهد: «من اصلاً به آقای خمینی نمی‏ گفتم امام، همیشه می‏ گفتم و الان هم می‏گم آقای خمینی!» او در جریان فتنه گفته بود: «زمانی که بابا رئیس‏ جمهور شد باز رئیس‏ جمهور، رئیس‏ جمهورِ آقا نبود. خاتمی که رئیس‏ جمهور شد، باز اون نبود. تنها دوره‌ای که رهبر واقعیه‌ الانه.»

سوم. حیدر مصلحی وزیر اطلاعات سابق تصریح کرد: «کسی که خود را پیشگوی حوادث 88 عنوان می‏ کند و می‏ گوید "من گفتم، من بیانیه دادم" در حقیقت پیشگویی نکرده است، ما اطلاعات دقیقی داریم که این آقا در فتنه دست داشته است. زمانی که رهبری در نماز جمعه آن خطبه‏ ها را بیان فرمودند چه کسی بود که نامه بدون سلام علیکم داد؟...» در نامه هاشمی که قبل از رسیدن به دست رهبری از رسانه‏ ها سر در آورد، آمده بود: «بر فرض اینکه اینجانب صبورانه به مشی گذشته ادامه دهم، بی‌شک بخشی از مردم و احزاب و جریان‏ ها این وضع را بیش از این بر نمی‌تابند و آتش‌فشان‏ هایی که از درون سینه‌های سوزان تغذیه می‌شوند، در جامعه شکل خواهد گرفت که نمونه‌های آن را در اجتماعات انتخاباتی در میدان‏ ها، خیابان‏ ها و دانشگاه‏ ها مشاهده می‌کنیم.»

چهارم. به دنبال نامه بدون سلام هاشمی قبل از انتخابات 88، علی هاشمی رفسنجانی در ستاد قیطریه و در جمع شش نفر از اعضای اصلی ستاد موسوی با هیجان وصف‏ ناپذیری گفت: «این نامه حاج آقا خیلی تند است. ما داریم آن را چاپ می‏ کنیم، شما هم بگویید چاپ کنند. باید دست به دست هم بدهیم تا موج ایجاد کند. حاج آقا گفته ‏اند یا اینجا کار خراب می ‏شود یا فضا بر می‏ گردد.»
 پنجم. عفت مرعشی پس از رأی دادن در انتخابات 88 در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه "توصیه‌ شما به هواداران چیست؛ به نامزدها بعد از روز انتخابات؟" گفت: «اگر تقلب کردند، بریزند تو خیابون‌ها!»

ششم. مهدی هاشمی در گفت‏و‏گو با نیک‏ آهنگ کوثر از یک تقسیم کار محرمانه سخن می‏گوید. او تصریح می‏ کند:«ما داریم رو بازی می کنیم، من با بی‏ بی‏ سی و اینها نمی‏ توانم مصاحبه کنم چون در ایران این کار جرم تعریف شده است. حرف ‏هایی که ماها می ‏زنیم، حرف‏ هایی که بابای من زد، از همه‏ حرف‏ های آقایون (اصلاح ‏طلب) تندتر بوده است! ما تقسیم کار کرده ‏ایم؛ هر کسی کار خودش رو می‏ کند. بابا کار خودش رو می‏ کند. اینها به من گیر داده‏ اند چون می‌خواهند وظیفه اصلی‏ ام را انجام ندهم.»

پرده دوم
یکم. بالاخره بعد از سال‏ها پرونده مهدی هاشمی نیز بررسی شد تا متهم نه به خاطر یک جرم که به واسطه‏ سه جرم محکوم شود! مهدی هاشمی به خاطر اختلاس به 10 سال زندان، به خاطر رشوه به 10 سال زندان و به خاطر مسائل امنیتی نیز به 5 سال حبس محکوم شد. با توجه به اینکه بنابر قانون جدید، در مقام اجرا، تنها مجازات اشد اجرا می‌شود، او در نهایت می ‏بایست 10 سال زندان را تجربه کند. مهدی هاشمی همچنین به انفصال از مسئولیت‏های دولتی و رد مال نیز محکوم شد.

دوم. اگر چه در جریان برگزاری دادگاه نیز حاشیه‏ سازی‏ های بیت هاشمی کم نبود، اما پس از اعلام حکم، شدتی دو چندان یافت. مهدی هاشمی قبل از ورود به زندان اوین، در مقابل خبرنگاران بیانیه خواند! در این بیانیه آمده بود:«بسم‌الله الرحمن الرحیم، ملت بزرگ و فهیم ایران! اکنون که براساس حکم محاکم قضایی برای تحمل کیفری که آن را عادلانه و قانونی ندانسته بلکه اغراض سیاسی را در آن عامل اصلی می‌دانم، مهیا گشته‌ام به عنوان عضو خانواده بزرگ انقلاب اسلامی که همواره در خدمت انقلاب و نظام جمهوری اسلامی بوده و خواهم بود، به منظور صیانت و دفاع از حیثیت و شخصیت مبارز و نستوه یار دیرینه و وفادار حضرت امام خمینی(ره) و همراه و وفادار همیشگی مقام معظم رهبری، پدرم بزرگوارم و با توجه به عدم پذیرش خواست اینجانب مبنی بر برگزاری علنی دادگاه، بار دیگر درخواست اجازه پخش کامل و بدون حاشیه کلیه جلسات محاکمه اینجانب را از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران دارم. امیدوارم که این تقاضا مورد پذیرش واقع شود. رجاء واثق دارم که این اقدام از سوءاستفاده افراد افراطی و مغرض در ضربه به زدن یکی از ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران پیشگیری خواهد کرد.» او بعد از صدور حکم نیز در صفحه فیسبوک خود نوشت: «محتاج قصه نیست گرت قصد خون ماست/ چون رخت از آن توست به یغما چه حاجت است.»

سوم. خیلی زود فیلم وداع هاشمی با فرزندش رسانه‏ ای شد؛ فیلمی که از جهاتی شباهت قابل ملاحظه‏ ای با نامه بدون سلام و والسلام داشت. هاشمی در این فیلم در گوش فرزند دعا می‏ خواند و در نهایت می‏ گفت:«من به روشنی می‏ بینم که ان شاء الله به زودی سالم و با نشاط بیرون می‏ آیید و وارد جامعه می‏ شوید برای خدمت و خداوند اجر زحمات طولانی‏ات را فراموش نخواهد کرد. جامعه هم به حمدلله تا کنون متوجه شده و بیشتر متوجه خواهد شد که بر تو ظلم رفت.»

چهارم. عفت مرعشی در پاسخ به این پرسش که "نظر شما درباره حکم مهدی هاشمی چیست؟" گفت: «حکم آقای هاشمی یعنی تقلب، تقلب، پدرسوخته‌بازی.» او ادامه داد: «بروید و همین را بزنید.» عفت مرعشی تصریح کرد: «بروید بنویسید که خانم هاشمی گفت که، "پدرسوخته‌بازی بوده، حکمش (حکم مهدی هاشمی) پدرسوخته‌بازی بود و حکم نیست."»

پنجم. در صفحه توئیتر منتسب به مهدی هاشمی اتهامات کذبی راجع به سید مجتبی خامنه‌ای مطرح شد که بازتاب گسترده ‏ای داشت. مهدی هاشمی البته ارتباطش را با این صفحه تکذیب کرد و گفت که این شایعه توسط "عوامل" افرادی منتشر شده که با "پرونده‌سازی" برای او در پی جدا کردن اکبر هاشمی رفسنجانی از آیت‌الله علی خامنه‌ای بوده‌اند.

ششم. بیت هاشمی در واکنش به انتقادات از نشر فیلم وداع و مظلوم‏نمایی مجرم، بیانیه ‏ای سیاسی صادر کرد. در ابتدای این بیانیه آمده بود: «گرچه درباره این حکم و چگونگی طی مراحل دادرسی و تعیین قاضی و تعیین حکم، سخن بسیار وجود دارد اما همان گونه که آیت‌الله هاشمی تصریح کردند به دلیل پرهیز از ایجاد تنش و حاشیه در کشور در آستانه اجرای توافق هسته‏ ای، سکوت اختیار می‎‏کنند و خانواده آیت‌الله هاشمی نیز به تأسی از ایشان مهر سکوت بر هزاران نکته و سخن ناگفته درباره این پرونده می‏ زند.» این بیانیه سپس 5 بند سیاسی را مطرح می‏کرد که از سکوت مسئولین قضایی در برابر "ده‏ ها مورد انتشار فیلم از صداوسیما و فضای مجازی وابسته به ارگان‌های نظام طی سال‌های اخیر که درآن برخلاف شرع، قوانین و مصالح کشور دروغ‌ها و اکاذیب آشکار طرح و به یاران انقلاب تهمت‌های شرم‌آور نسبت داده می ‏شوند"، شکایت داشت.

این بیانیه از موضوعات بی‏ ربطی مثل ماجرای متوقف شدن سخنرانی سیدحسن خمینی در حرم امام و برخوردها با علی مطهری می‏ گفت و برخورد با دانه ‏درشت‏ ها را مطالبه می‏ کرد! بیانیه در پایان، ضمن مطالبه مجدد انتشار فیلم دادگاه مهدی هاشمی تصریح می‏ کرد: «اگرچه شیوه آیت‌الله هاشمی تاکنون گذشت از حق شخصی خود در جهت حفظ مصالح کشور بوده است، اما انتظار افکار عمومی از مسئولان آن است که به گونه‌ای رفتار نکنند که حتی هواداران نظام قادر به دفاع از این عملکرد که جامعه را به تعبیری، به "شهر مردگان" تبدیل می کند، نباشند.»

هفتم. خبری جدید در شبکه‌های اجتماعی منتشر ‌شد که ادعا می‌کرد مهدی هاشمی توسط یک زندانی متهم به جاسوسی مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. این در حالی بود که مهدی هاشمی محکومیت خود را در کنار زندانیان مهریه، نفقه و جرایم مالی می‌گذراند نه در جوار زندانیان متهم به جاسوسی!

خاتمه
باز هم تقسیم کار محرمانه، باز هم مظلوم ‏نمایی پدری که در انتخابات 84 نیز برخی جوانان حاضر در فیلم تبلیغاتی‏ اش بازیگر از آب در آمده بودند، باز هم مصاحبه عفت مرعشی، باز هم بیانیه‏ ها و اظهارنظرهای سیاسی و حاشیه‏ سازی‏ ها و خبرسازی‏ های رسانه ‏ای. بیت هاشمی بارها و بارها به شیوه‏ های مختلف باورهای عجیب خود را در خصوص نظام بیان کرده؛ باورهایی که حتی حضور فائزه در زندان را نیز حاشیه‏ ساز می‏ کند. این بار البته هنوز نقش فائزه معلوم نشده. درست از همین روست که در پاسخ به خبرنگاران می‏ گوید:«به من گفتند در این مورد مصاحبه نکن تا ببینیم چه تصمیمی می‌گیرند.» این جریان همان نقش گذشته را بازی می‏ کند منتهی در لوکیشنی جدید! احتمالاً در جلسات دادگاه هم پرده‏ی دیگری از این فیلم به نمایش در آمده و از همین روست که بیت هاشمی مشتاق رسانه‏ای شدن آن است تا راش‏هایی که گرفته نسوزد و بیت معظم بتواند پروژه تبلغاتی‏ اش را کامل کند. به خاطر داریم که مهدی هاشمی گفته بود:«همه نیروها باید متحد بشویم و جلوی نظام بایستیم، استراتژی ما از روز اول همین بوده است.»

به راستی تا کی این کارناوال تبلیغاتی می‏ خواهد به راه خود ادامه دهد؟ آیا حدّ یقفی برای آن متصور است؟ آیا هر روز قرار است خبری جدید از زندان مخابره شود؟ مسئولین قضائی کشور باید بدانند پای چند اظهارنظر ساده در خصوص حکم دادگاه مطرح نیست که بتوان ساده از کنار آن گذشت و با یک مصاحبه بدان پاسخ گفت. پای یک کارناوال تبلیغاتی و سیاسی در میان است که خط فتنه را ادامه می ‏دهد. هرگونه مسامحه دستگاه قضایی با جریانی که حکم دادگاه را پدرسوختگی می‏ خواند و درصدد پیگیری اهداف گذشته‏‌ی سیاسی خود در مواجهه با نظام است، تبعاتی جبران‏ ناپذیر به دنبال خواهد داشت. مسئولین قضائی کشور باید هر چه سریعتر فتنه بیت هاشمی را متوقف کنند؛ این فتنه اگر پا بگیرد نه آبرویی برای قوه قضائیه باقی خواهد گذاشت نه آرامشی در کشور.

* مسئول اسبق بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس


کد خبرنگار : 23