تاریخ : 1394,شنبه 17 بهمن11:19
کد خبر : 192270 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

گزارشی از بزرگترین گردهمایی تشکل‌های دانشجویی؛

از بازداشت تا انتخاباتی‌ترین نشست

دو هفته ابتدای بهمن ماه هرسال نشست های عمومی تشکل های دانشجویی برگزار می شود؛ نشست هایی که امسال با اتفاقات خاصی همراه بود. از یک طرف اتفاقات «تلخ» تجمع دانشجویان مقابل وزارت نفت که به بازدداشت چند نفر از دانشجویان همراه بود و از طرفی دیگر مسئله انتخابات باعث شد که تعداد زیادی از سیاسیون در این همایش ها شرکت کنند.

خبرنامه دانشجویان ایران: دو هفته ابتدای بهمن ماه هرسال نشست های عمومی تشکل های دانشجویی برگزار می شود؛ نشست هایی که امسال با اتفاقات خاصی همراه بود. از یک طرف اتفاقات «تلخ» تجمع دانشجویان مقابل وزارت نفت که به بازدداشت چند نفر از دانشجویان همراه بود و از طرفی دیگر مسئله انتخابات باعث شد که تعداد زیادی از سیاسیون در این همایش ها شرکت کنند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ چهار اتحادیه دانشجویی دفتر تحکیم وحدت، اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل، اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان و جنبش عدالتخواه دانشجویی از جمله تشکل هایی بودند که طی دو هفته اول بهمن ماه نشست های خود را با حضور تمامی دفاترعضو برگزار کردند. هدف از این نشست ها، آموزشی اعضا برای حضور و کار تشکیلاتی در ترم «بهاره» است. گفتنی است دیگر نشست سراسری این تشکل ها که با انتخاب اعضای جدید شورای مرکزی همراه است در اواخر تابستان برگزار می شود.

نشست جنبش عدالتخواه دانشجویی و حاشیه های آن
پرحاشیه ترین نشست تشکل های دانشجویی را می توان نشست سراسری جنبش عدالتخواه دانشجویی دانست.

سی و دومین نشست سراسری این تشکل دانشجویی از ششم بهمن ماه در اردوگاه آبعلی تهران آغاز شد و تا یازدهم ادامه داشت. معتمدی‌نژاد عضو شورای مرکزی این تشکل دانشجویی به خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ درباره این نشست گفته بود: در این نشست، کارگاه‌هایی در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و زنان (ویژه بانوان) با حضور فعالان فرهنگی و اجتماعی برجسته و صاحب فکر، استادان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌های برتر کشور و فارغ‌التحصیلان جنبش عدالتخواه برگزار شده است.

عکس:: نشست جنبش عدالتخواه دانشجویی

بررسی تاریخچه عدالتخواهی، خط امام(ره)، مسائل جهان اسلام، بانکداری و اقتصاد، مسکن، فرهنگ و هنر از دیگر برنامه‌های این نشست بوده است. همچنین پخش مستند و فیلم‌هایی که از دریچه گفتمان عدالتخواهی و اصیل انقلاب اسلامی به مسائل مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نگاه می‌کنند؛ در کنار توزیع کتب و جزوات آموزشی از دیگر برنامه‌های دیگر این نشست بود.

اسماعیل رئیسی کارشناس اقتصادی و مترجم کتاب «بهای نابرابری»، حسن رحیم پور ازغدی، سعید قاسمی و وحید جلیلی از مهمترین مهمانان این نشست بودند.

حاشیه های این نشست
از روزپایانی این نشست با حاشیه هایی همراه بود؛ صبح روز شنبه دهم بهمن ماه، جمعی از دانشجویان عضو جنبش عدالتخواه دانشجویی و اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر، امام صادق(ع) و خواجه نصیرالدین طوسی در اعتراض به نسل جدید قراردادهای نفتی (Ipc) مقابل ساختمان وزارت نفت تجمع کردند. دانشجویان تجمع کننده در حالی که از سمت دانشگاه صنعتی امیرکبیر و در پیاده رو خیابان حافظ به سمت طالقانی در حال سرودن شعرهایی همچون «وزیر نفت بیرون بیا وقت جوابه» بودند، به محض نزدیک شدن به ساختمان وزارت نفت از سوی مأموران یگان ویژه نیروی انتظامی مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. (جزئیات بیشتر)

در این تجمع نزدیک به 25 تن از دانشجویان بازدداشت و دبیر تشکیلات جنبش عدالتخواه به اوین منتقل شد. گزارش کامل این تجمع را می توانید از اینجــا  و اینجــا دنبال کنید.

نشست دفتر تحکیم وحدت
همزمان و به فاصله یک روز از شنست جنبش عدالتخواه دانشجویی، نشست دفتر تحکیم وحدت از هفتم بهمن ماه در مشهد مقدس آغاز شد. محمدحسین قائدشرف دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت در گفتگو با خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ قبل از آغاز این نشست گفته بود:  نشست سراسری دفتر تحکیم وحدت با شعار «نظارت استصوابی، بصیرت ملی، مجلس انقلابی» از روز چهارشنبه 7 تا روز شنبه 10 بهمن ماه در مشهد مقدس برگزار می شود.

عکس:: نشست جنبش عدالتخواه دانشجویی

 نشست‌ها و کارگاه های آموزشی از مهمترین برنامه این نشست بود.

حسن رحیم پور ازغدی، حجت الاسلام حمید رسایی، حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم و حجت الاسلام محمدیان از مهمانان شاخص این نشست بودند.

در این نشست اعضای انجمن های اسلامی دانشجویان عضو این اتحادیه حضور داشتند.

عکس:: نشست جنبش عدالتخواه دانشجویی

از مهمترین اتفاقات این نشست می توان به سخنرانی رحیم پور ازغدی درباره جریان شناسی انجمن های اسلامی اشاره کرد؛ وی در بخشی از سخنرانی خود گفت: اصل انجمن اسلامی یعنی چشم بیدار انقلاب و جنبش دانشجویی اسلامی منتقد ۀمر به معروف و ناهی از منکر موذن و دیده بان انقلاب است. انجمن اسلامی خاکریز دفاع از انقلاب در دهه 60 در دانشگاه ها بود. (اینجــا)

عکس:: نشست جنبش عدالتخواه دانشجویی

اردوی جهاد اکبر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل
به فاصله دو روز بعد از آغاز نشست دفر تحکیم وحدت، چهاردهمین اردوی آموزشی تشکیلاتی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل تحت عنوان «جهاد اکبر» با شعار «دانشجوی انقلابی، دانشگاه اسلامی زمینه‌ساز تحقق تمدن نوین اسلامی» از 9 با حضور بیش از 800 نفر از دانشجویان عضو انجمن های اسلامی سراسر کشور در مشهد مقدس آغاز شد.

این اردو که تا شانزدهم بهمن ماه ادامه داشت، حجت الاسلام محمد محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها،  سیدمحمدرضا حسینی، عضو مؤسس این اتحادیه دانشجویی، (اینجــا)، الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و محمدهادی همایون استاد و عضو هیئت امنای دانشگاه امام صادق(ع) (اینجـــا)، وحید جلیلی معاون فرهنگی شهرداری مشهد و محمد محمدی مسعودی عضو سابق شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا (اینجــا)، حسین شیخ الاسلام و محمد دهقان (اینجــا)، از مهمترین مهمانان این اردوی دانشجویی بودند.

جهاد اکبر

گفتنی است اردوی جهاد اکبر  بزرگترین گردهمایی انجمن‌های اسلامی سراسر کشور نامیده می شود.

همایش سراسری «عزت ملی» اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان
اما همایش سراسری اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان پایان بخش نشست های سراسری تشکل های دانشجویی در بهمن ماه بود؛ همایش "عزت ملی" این تشکل دانشجویی از دوازدهم بهمن ماه آغاز شد و تا روز گذشته (جمعه) در مجتمع فرهنگی آموزشی آدینه  تهران و دانشگاه تهران  ادامه داشت.

حسین زینلیان دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان پیش از این نشست به خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ گفت: این همایش در جهت حفظ همدلی و همزبانی در بین دانشجویان و بیان اهداف گفتمان عزت ملی برگزار می شود. و نزدیک به 60 دفتر این اتحادیه دانشجویی حضور دارند.

لطف الله فروزنده سخنگوی جمعیت ایثارگران، نادر قاضی پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس، مهرداد بذرپاش، آیت الله موحدی کرمانی امام جمعه موقت تهران، محمدنبی حبیبی دبیر حزب مؤتلفه اسلامی، مسعود ده‌نمکی، فاطمه رهبر نماینده مردم تهران، لاله افتخاری نماینده مجلس، حسن رحیم پور ازغدی، سیدمحمد حسینی وزیر سابق ارشاد، اسماعیل کوثری و  ناصر ابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی(اینجــا)، سعید جلیلی (اینجــا) و محمدحسین صفارهرندی از مهمترین مهمانان نشست چهار روزه اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان بودند.

نشست اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان را می توان سیاسی و انتخاباتی ترین  نشست تشکل های دانشجویی طی این بازه زمانی دانست.

به هر حال طی شانزده روز برگزاری نشست های سراسری چهار اتحادیه دانشجویی بزرگ کشور، نزدیک به 2000 نفر از فعالان دانشجویی در کارگاه های آموزشی و تشکیلاتی شرکت کردند.


کد خبرنگار : 16