تاریخ : 1394,یکشنبه 18 بهمن18:44
کد خبر : 192450 - سرویس خبری : یادداشت

سیدمهدی حاجی آبادی

براندازی از «اسلام منهای روحانیت» به «روحانیت منهای اسلام»

پس از گذشت ۳۷ سال از انقلاب اسلامی، دشمن به خوبی متوجه شد که تز فوق دیگر جوابگو نیست، زیرا ریشه های فکری عقیدتی و قلبی در میان مردم و روحانیت شیعه مطلبی نبود که با این شیوه ها از بین رود.

خبرنامه دانشجویان ایران: سیدمهدی حاجی آبادی// از همان روزی که مقام معظم رهبری در مورد تحریف امام و خط امام(ره) توسط عده ای در داخل و خارج کشور برای انحراف جمهوری اسلامی از مسیر خود هشدار دادند، خط کش اسلام انقلابی امام راحل را به عنوان وسیله ای برای شناخت خط انحرافی از اصیل را به دست همه سپردند.

اصلی ترین نتیجه ای که از تحریف امام و خط ایشان گرفته می شود، تغییر رفتار جمهوری اسلامی از ارزش های انقلابی به سوی مفاهیمی با ظاهری انقلابی اما در باطن لیبرال است.

اگر بازخوانی نسبت به مفاهیمی که در دوره پهلوی و پس از آن توسط شبه روشنفکرین طرح می شد، انجام شود، به مفهومی به نام «اسلام منهای روحانیت» بر می خوریم. به صورت خلاصه می توان گفت که در دین شناسی مسلمانان نهاد مرجعیت و تقلید جایگاه برجسته‌ای دارند. مطابق با این اصل، اکثریت افراد جامعه اسلامی که مسلمانان غیرمتخصص در امور دینی محسوب می شوند، برای فهم و تفسیر دین به متخصصان امور دینی (علما) رجوع می‌کنند. حال آنکه تز اصلی آنان اسلام منهای روحانیت بود، شعاری که در عمل به اسلام منهای فقه، اسلام منهای شریعت و اسلام منهای حوزه منتهی شد. در واقع، معتقد به حذف ضابطه‌مندی تفسیر دین و به تبع آن حذف مرجعیت و روحانیت از دین شناسی خود بودند که در این صورت، هرکسی خود را مجاز می دانست، به تفسیر دین و قرآن بپردازد. در نتیجه برای آنان فقه به یک موضوع عمومی تبدیل شد و هر کس مطابق با فهم خود به تفسیر آن می پرداخت که حاصل آن تولید خشونت و ترور و حتی مستند کردن آن به نص قران و روایات بود.

طرح فوق در زمان دولت سازندگی از سوی برخی وابستگین فکری به جریان سروش و به اصطلاح دگراندیشان دوباره مطرح و به صورت عملی در دوران دوم خرداد با شدت هرچه بیشتر پیگیری شد. پس از سال ۸۴ و شکست های پی در پی جریان مذکور در انتخابات، می رفت که رو به اضمحلال رود اما در اواخر دولت دهم و با قدرت گرفتن جریان انحرافی که به نوعی بازتولید ضعیف گفتمان اصلاح طلبی بود از سوی افرادی چون مشایی و اطرافیان او پی گرفته شد که در سفر قم رهبر معظم انقلاب این مواضع با واکنش قاطع ایشان رو به رو شد.

تز امروز پس از شکست طرح انحرافی اسلام منهای روحانیت چیست؟
پس از گذشت ۳۷ سال از انقلاب اسلامی، دشمن به خوبی متوجه شد که تز فوق دیگر جوابگو نیست، زیرا ریشه های فکری عقیدتی و قلبی در میان مردم و روحانیت شیعه مطلبی نبود که با این شیوه ها از بین رود.

لذا با توجه به شیوه های جدیدی که در جنگ نرم پیش گرفته رو به ترفند جدیدی آورده است. این موضوع که پیش از انتخابات ۹۲ آغاز شد، امروز با قدرت هرچه بیشتر و همراه نوعی عجله از سوی دشمن داخلی و خارجی پی گرفته می شود.

در طرح جدید دیگر خبری از مفاهیم تند و زاویه دار با ارزش های اسلامی مانند ولایت فقیه، حجاب و… چون دوران دوم خرداد نیست. بلکه در نقابی از انقلابی گری آن هم با قرائت تقلیلی خاطره محوری برخی افراد چون آقای هاشمی، موسوی بجنوردی و برخی منتسبین به بیت امام راحل(ره) ابتدا امام انقلابی را تبدیل به امامی ملایم خواهند کرد که اهل سازش با دشمن در اشکال گوناگون آن بوده است!

پس به صورت بسیار خلاصه می توان نوشت که امروز دشمن از طریق افرادی نفوذی که به انقلابیون خسته از انقلابی گری و نفوذپذیر نزدیک کرده است، به دنبال تز «روحانیت منهای اسلام» است.

طرح فوق مورد اشاره رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفت آنجا که ایشان هشدار دادند دشمن به دنبال خالی کردن جمهوری اسلامی از محتوای اسلامی اش هستند ولو یک معمم نیز در راس آن قرار گرفته باشد.

یعنی کسانی که در تور اروپا گردی شان و یا در نطقهای سازمان ملل و دیگر نهادهای بین المللی حتی به مقدار لازم برای خالی نبودن عریضه هم ادبیات انقلابی مصرف نمی کنند. سخنانی که چندان تفاوتی با دیدگاه های رییس یک کشور متوسط الحال سکولار مسلک ندارد. آنجا که همه همت خود را بر جذب سرمایه خارجی قرار می دهند و طبعاً انقلابی بودن برای نشست و برخاست با کلان سرمایه داران اروپایی و امریکایی چندان دلچسب نیست.

ایدئولوژی زدایی از سال های گذشته در مجمع تشخیص مصلحت نظام شروع شده است و این مجمع در مرکز تحقیقات استراتژیک خودش رسما سند اقتصادی منتشر می کند و آن افرادی که آن سند را تولید کرده اند امروز در دولت یازدهم مسئولیت های گوناگونی دارند و رسما اعلام می کنند که باید مکتب نئوکینزی ها را به عنوان الگوی مطلوب جمهوری اسلامی ایران پیاده کرد و بعد در تیر ماه 1394 در مقابل خبرنگاران سخنگوی دولت اعلام می کند که مبنای برنامه ششم توسعه ایران همان کتاب نظام های اقتصادی است یعنی همان کتابی که صدر تا ذیل اش مبتنی بر ایدئولوژی لیبرالیسم نوشته شده است و طبیعی است که این دیدگاه با ایدئولوژی خمینی(ره) و اسلام ناب زاویه داشته باشد.

روحانیت منهای اسلام یعنی اینکه شما می توانید یک فرد روحانی باشید لیبرالیزم را در جامعه خودتان پیاده کنید مثل دولت اصلاحات و کسانی هم در اجرای اهدافش به او می پیوندند که اصلا اعتقادی به پیاده کردن دین ندارند و پدیده ای در دولت های دو دهه اخیر شکل گرفته است پدیده روحانیت منهای اسلام است.

یعنی روحانیتی که معمم است اما به جای اجرای اسلام به دنبال مفاهیم غربی لیبرالیستی است.

به همین سادگی


کد خبرنگار : 16