تاریخ : 1394,سه شنبه 20 بهمن11:59
کد خبر : 192616 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

رحیم‌پور ازغدی در دانشگاه مذاهب اسلامی؛

اگر اختلافات برطرف نشد به زیباترین روش مجادله کنیم +تصاویر

حسن رحیم‌پور ازغدی با بیان این که امروزه تقریب مذاهب از اوجب واجبات است، گفت: «بیداری اسلامی» پیام انقلاب اسلامی ایران به بشریت و جهان اسلام است آن هم در سایه تقریب و وحدت مذاهب اسلامی محقق می‌شود.

خبرنامه دانشجویان ایران: حسن رحیم‌پور ازغدی با بیان این که امروزه تقریب مذاهب از اوجب واجبات است، گفت: «بیداری اسلامی» پیام انقلاب اسلامی ایران به بشریت و جهان اسلام است آن هم در سایه تقریب و وحدت مذاهب اسلامی محقق می‌شود.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ همایش «انقلاب اسلامی و نقش آن در وحدت و بیداری اسلامی» با سخنرانی حسن رحیم‌پور ازغدی در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد.

رحیم‌پور ازغدی در جمع  دانشجویان دانشگاه مذاهب اسلامی طی سخنانی با اشاره به ابعاد جهانی انقلاب اسلامی، بیان داشت: انقلاب اسلامی پیام جهانی و جنبش بیداری اسلامی با خاستگاه‌ ایران و تشیع بود اما شعارهایش ایرانی و شیعی نبود؛ بلکه پرچم اسلام و توحید را بالا برد.

وی گفت: این انقلاب یک پیام خطاب به بشریت و یک پیام خطاب به جهان اسلام دارد و آن هم «بیداری اسلامی» است که بدون تقریب و وحدت مذاهب اسلامی به جایی نمی‌رسد.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که اگر ما در پروژه «تقریب و وحدت» موفق نشویم،‌ نهضت بیداری اسلام شکست خواهد خورد، تصریح کرد: ملت‌های مسلمان عزت اسلامی، آزادی، پیشرفت و عزت را با هم می‌خواهند.

ازغدی با تاکید بر این نکته که امروزه تقریب مذاهب واجب، بلکه اوجب واجبات است، افزود: به لحاظ عملی هر جامعه مسلمان، طبق اکثریت مذهب آن کشور، قوانین آن کشور را اجرا کند و اقلیت‌های مذهبی در قوانین عمومی اجتماعی عام هستند و در خصومت شخصی، طبق مذهب خودشان و این منافاتی با وحدت و تقریب ندارد.

وی مشکل اصلی و اساسی در میان امت اسلامی را جریان و تفکرات تکفیری عنوان کرد و گفت: به نظر من در واقع در میان تمام فرقه‌ها و مذاهب اعم از شیعه و سنی تفکر تکفیری وجود دارد و امروز این مشکل جهان اسلام است که باید مراقب باشیم.

این استاد دانشگاه در ادامه سخنان خود با طرح مباحثی درخصوص وحدت شیعه و سنی، خاطرنشان کرد: شیخ محمد عبدو، از علمای اهل سنت مصر، نخستین گام وحدت اسلامی را برداشته، در این باره چنین می‌گوید: «هیچکس به مقدسات هیچ مذهبی نباید اهانت کند، بد رفتاری با مذاهب دیگر و تکفیر آن ها ممنوع است.»

رحیم‌پور ازغدی افزود: نباید فهم خود را در مورد قضاوت نسبت به دیگران، ملاک قرار دهیم زیرا هر کس شهادتین را بگوید و رو به قبله نماز بخواند او مسلمان است و تکفیرش حرام؛ این عقیده تمامی مذاهب اسلامی است.»

وی با تاکید بر این که تنها راه پیروزی دشمنان و رسیدن آنان به اهدافشان، ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی است، اظهار داشت: اگر دینی بر اساس عقل، علم و مطالعه نباشد به محض اینکه در محیطی الحادی قرار گرفت و شبهاتی مطرح گردید، آن دین حذف می‌شود.

این تحلیل گر مسائل جهان اسلام همچنین با اشاره به این که ضد تکفیری ترین مذاهب اهل سنت، مذاهب شافعی و حنفی است، خاطرنشان کرد: ابوحنیفه زمانی که زید فرزند امام سجاد(ع) قیام کرد، فتوا علیه هشام بن عبدالملک داد و حتی اعلام کرد: «حکومت حق شرعی آل علی(ع) است.» بنابراین اگر مسلمانان عقل و اعتدال را حفظ می کردند، بسیاری از اختلافات و درگیری های فعلی پیدا نمی‌شد.

رحیم پور ازغدی بیان داشت: در تمام مکتب‌ها و عقیده‌های بشری، اختلاف وجود دارد، اما اگر به همه نظرات و عقاید به دور از تعصب نگاه کنیم و آنها را بررسی نماییم، قطعا به حقیقت خواهیم رسید. عقیده، سلیقه نیست. عقیده یا حق است یا باطل؛ و دین هم هرگز سلیقه‌ای نیست و نخواهد بود.

وی در پایان سخنان خود با تاکید بر این که مسلمانان هرگز نباید با کوچکترین اختلافی درگیر شوند، گفت: باید با اختلافات با حکمت و عقل و قلب برخورد کنیم و اگر نشد به زیباترین روش مجادله کنیم و این یک آموزه و توصیه و دستور قرآنی و اسلامی است. شرکت در جلسات مناظره از منظر اهل بیت(ع) حقیقت است و اگر در مناظره لجبازی و اهانت به وجود آمد از اینجا به بعد می شود حرام و ادامه دادن آن هم حرام است.


کد خبرنگار : 20