تاریخ : 1395,شنبه 11 ارديبهشت18:12
کد خبر : 198494 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

آیا می‌دانید پس از فارغ‌التحصیلی حقوقتان چقدر است؟

حسابداری و مالی پردرآمدترین شغل/ فارغ‌التحصیلان فنی و مهندسی جزء کم درآمد‌ها +جدول

حقوق دریافتی افراد با تحصیلات فوق لیسانس به طور متوسط 15 درصد بالات از افراد با تحصیلات لیسانس است. در این بین به ترتیب شغل های میر مالی، مدیر فنی، سرپرست تحقیق و توسعه و کارشناس مالی اختلاف درآمدی بیشتری با سایر مرتبه های سازمانی دارند.

خبرنامه دانشجویان ایران: آخرین برآوردهای مرکز آمار ایران تعداد شاغلان ایران را بیش از 21 میلیون نفر نشان می دهد. از این جمعیت انبود هرکسی به سهم خود در تولید ناخالص داخلی 425 بیلون دلاری ایران نقش دارد.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی هر روز در حال افزایش است و این تحصیلکرده ها به «صف بیکاران» اضافه می شوند. البته این مسئله روی یک سکه است و تعدادی از فارغ التحصیلانی نیز هستند که «شانس» به یاری آنها می آید و شغلی برای خود دست و پا می‌کنند.

اما چیزی که برای این دسته از شاغلین اهمیت دارد این است که، آیا همه این افراد به همان اندازه که حقشان است حقوق می گیرند؟  طبق قانون کار هر سال حداقل حقوق که همه کارفرمایان ملزم به رعایت آن هستند رسما اعلام می شود، اما استانداردی برای حقوق های بالاتر وجود ندارد.

وب سایت «ایران تلنت» با انجام تحقیقاتی از بین 36 هزار شاغل به یک میانگین درآمدی برای 22 گروه شغلی مختلف دست پیدا کرده است. در ادامه این گزارش که روزنامه هفت صبح آن را منتشر کرده است، 10 نکته برجسته و جالب را از این گزارش استخراج کرده است:

1- حقوق دریافتی افراد با تحصیلات فوق لیسانس به طور متوسط 15 درصد بالاتر از افراد با تحصیلات لیسانس است. در این بین به ترتیب شغل های مدیر مالی، مدیر فنی، سرپرست تحقیق و توسعه و کارشناس مالی اختلاف درآمدی بیشتری با سایر مرتبه های سازمانی دارند.

2- جنسیت یکی از عوامل تاثیرگذار در میزان دریافتی افراد در بازار کار ایران است. به طور متوسط دریافتی زنان در سمت های مشابه 23 درصد کمتر از دریافتی مردان است. اختلاف دریافتی خانم ها و آقایان در رده مدیران بیشتر هم می شود به طوری که مدیران زن 36 درصد کمتر از مدیران مردم حقوق میگیرند و کارشناسان زن هم 28 درصد در دریفات حقوقو از همتایان مردشان عقب تر هستند.

3- این بررسی آماری نشان می دهد افرادی که به زبان انگلیسی مسلط هستند به طور متوسط 16 درصد بالاتر از افرادی که این دانش را ندارند حقوق می گیرند. این تفاوت در میان مدیران و کارشناسان به ترتیب 20 و 13 درصد است. بد نیست بدانید افرادی که در دانشگاه های دولتی تحصیل کردند هم 16 درصد از فارغ التحصیلان دانشگاهآزاد بیشتر حقوق میگیرند.

4- هرچند افزایش حداقل حقوق افراد مشمول قانون کار در سالی که گذشت 17 درصد اعلام شده بود، اما در عمل افزایش دریافتی شاغلان در شرکت های دولتی 21 درصد و شاغلان در شرکت های خصوصی 25 درصد بوده است. اگر شما از آن دسته از افرادی هستید که از تغییر محل کار خود واهمه دارید این رابدانید که 38 درصد افرادی که محل کار خود را تغییر دادند بین 13 تا 135 درصد درآمدشان بالاتر رفته است.

5- یکی از مشکلاتی که همیشه افراد با سطح درآمد پایین با آن دسته به گریبان هستند، نرخ بالای اجاره بها نسبت به حقوق دریافتی آنان است. این گروه  از افراد نزدیک نیمی از دریافتی آنان است. این گروه از افراد نزدیک نیمی از دریافتی خود را بابت اجاره پرداخت می کنند. از طرفی 35 درصد شاغلان کشور هم ماهانه مجبور به پرداخت اجاره مسکن هستند. البته از بین شاغلانی که هر ماه اجاره خانه می دهند تعداد مردان بسیار بیشتر از زنان است.

6- متخصصان حسابداری و مالی از گروه های شغلی پردرآمد کشور محسوب می شوند. مدیران این گروه به طور میانگین ماهانه 4 میلیون تومان، سرپرستان مالی دو میلیون تومان و کارشناسان مالی یک و نیم میلیون تومان حقوق میگیرند. در این گروه شغلی سابقه کار تاثیر قابل توجهی روی حقوق دریافتی دارد. به طور مثال یک مدیر مالی یا رئیس حسابداری که بیش از 15 سال سابقه کار داشته باشد به طور متوسط پنج میلیون و 500 هزار تومان حقوق می گیرد.

7- منشی یا پرسنل دفتری و اداری از جمله گروه شغل هایی است که شاغلان آن از سطح درآمد پایین تری نسبت به سایرین برخوردارند. بطور مثال یک منشی ساده یا یک متصدی دبیرخانه به طور متوسط یک میلیون تومان حقوق میگیرد. این افراد اگر بتوانند با ارتقای شغلی به مسئولیت رئیس دفتری یا مدیر دفتری یک مدیرعامل برسند به طور میانگنی تا یک و نیم میلیون تومان حقوق بگیرند.

8- فارغ التحصیلان رشته های مهندسی به رغم سال ها سروکله زدن با درس های سخت معمولاً یا سطح درآمد مناسبی ندارند یا با دوره های بیکاری فراوان مواجه می شوند. بگذارید اول حقوق یک کارشناس معمولی را در رشته های مختلف بررسی کنیم. با صرف نظر از اینکه در همه این رشته ها حداقل دریافتی مهندسین بین 800 تا 900 هزار تومان بوده، ما اینجا میانگین حقوقشان را مقایسه میکنیم. مهندسین صنایع، برق الکترونیک، مکانیک و هوافضا همگی بطور میانگین یک میلیون و 800 هزار تومان حقوق می گیرند، مهندسین عمران و معماری، کامپیوتر، نفت و شیمی هم به ترتیب یک میلیون و 700 هزار تومان، یک میلیون و 800 هزار تومان و دو میلیون تومان دریافتی دارند. این ارقام البته مربوط به جایگاه یک کارشناس عادی است و برای درجات بالاتری سرپرستی و مدیری این حقوق ها به میزان قابل توجهی بالا می رود.هرچند که بازهم به میزان حقوق همان مدیر محترم بخش مالی نمی رسد! بالاترین حقوق بین رشته های مختلف مهندسی را یک مهندس نرم افزار گرفته به مبلغ 14 میلیون 700 هزار تومان.

9- هنرمندان چقدر حقوق می گیرند؟ منظورمان از هنرمندان البته بازیگران سینما و تلویزیون و خواننده ها نیست. مقصودمان گروه هایی مثل گرافیست ها، عکاسان یا انیماتورهایی است که در شرکت های دولتی یا خصوصی مشغول به کار می شوند.  این افراد بسته به مرتبه شغلی کارشناس، سرپرست و مدیر به ترتیب و به طور متوسط یک میلیون و 300 هزار تومان، یک میلیون و 800 هزار تومان و دو میلیون و 600 هزار تومان حقوق می گیرند.

10- حالا می رسیم به بحث شیرین حقوق دریافتی مدیران عاملی و اعضای هیات مدیره. میانگین حقوق دریافتی این دوستان پنج میلیون و 500 هزار تومان است. از جمله آماری 319 نفری حاضر در این نظرسنجی حداقل حقوق یک میلیون و 900 هزار تومان و حداکثر 16 میلیون و 300 هزار تومان ذکر شده است. البته که در بعضی از شرکت های دولتی قبلا حقوق های بالای 20 میلیون تومانی پرداخت می شد که با تغییر دولت اندکی فتیله ها پایین کشیدند.


کد خبرنگار : 16