تاریخ : 1395,شنبه 18 ارديبهشت18:20
کد خبر : 199033 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

مقایسه صنعت خودروسازی ایران و کره در مستند «تهران، تقاطع سئول»/ پایانی

صادرات خودروهای ایرانی زیر قیمت تمام شده!/ فروش قطعه بی کیفیت چینی به اسم جنس فابریک توسط خودروسازها +فیلم

گسترش روابط اقتصادی دولت احمدی نژاد با دیگر کشورهای در حوزه انتقال صنعت خودروسازی از جمله ونزوئلا، عراق و سوریه که به فروش خودرو پراید به این کشورها همراه شد، صادرات خودروهای ایرانی زیر قیمت تمام شده و با ضرر با هدف فروش خودرو، فشار دولت به خودروسازان برای تولید خودروهای جدید، عدم تولید مدل های متفاوت خودروایرانی به دلیل نبود زیرساخت های تحقیق و توسعه، ماجرای تولید خودرو ملی مینیاتور که بعدها به نام "تیبا" وارد بازار

خبرنامه دانشجویان ایران: مجموعه مستند «تهران تقاطع سئول» با موضوع صنعت خودروی ایران و مقایسه آن با کره جنوبی در ایام نوروز از شبکه افق پخش شد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ این جمله را بارها شنیده ایم که صنعت خودروسازی در ایران و کره جنوبی با هم آغاز شده ولی امروز پیشرفت کره جنوبی در این زمینه قابل مقایسه با ایران نیست.

کسی تا به حال به این پرسش پاسخ نداده که مسیری که ایران و کره در خودروسازی طی کره اند چه تفاوتی با یکدیگر داشته و چرا آنها توانسته اند سهمی از بازار جهانی خودرو را در اختیار بگیرند.

مجموعه «تهران تقاطع سئول» می کوشد به این پرسش و مسائلی از این دست پاسخ دهد. در نخستین قسمت بیان می شود که آغاز صنعت خودرو در کره جنوبی به مردادماه سال ۱۳۳۴ باز می گردد در آن زمان بازرگانی کره ای به همراه دو برادرش با استفاده از موتور جیپ های کهنه آمریکایی یک اتومبیل ساختند.

در نهمین و قسمت پاپانی این مستند، گسترش روابط اقتصادی دولت احمدی نژاد با دیگر کشورهای در حوزه انتقال صنعت خودروسازی  از جمله ونزوئلا، عراق و سوریه که به فروش خودرو پراید به این کشورها همراه شد، صادرات خودروهای ایرانی زیر قیمت تمام شده و با ضرر با هدف فروش خودرو، فشار دولت به خودروسازان برای تولید خودروهای جدید، عدم تولید مدل های متفاوت خودروایرانی به دلیل نبود زیرساخت های تحقیق و توسعه، ماجرای تولید خودرو ملی مینیاتور که بعدها به نام "تیبا" وارد بازار، فروش محصولات ایرانخودرو در چین، ماجرای شکست تولید خودروی "رانا"،عرضه نسل جدید خودروهای کیا و هیوندا پس از چندین سال کار تحقیقاتی و...  از مهمترین بخش های آخرین قسمت این مستند است.


دانلــود

در بخش اول این برنامه به گفتگو با مدیران و دست اندرکاران صنعت خودرو در کره اختصاص دارد و سپس تاریخچه صنعت اتومبیل سازی در ایران مورد بررسی قرار می گیرد. (از ایــنجــا ببینید.)

در بخش دوم این برنامه نیز مقایسه ای بر تولید خودروی ملی بین ایران و کره جنوبی بررسی می شود، و از بازار خودرو خارجی بین این دو کشور پرده در دهه 50 میلادی می گوید. (از ایــنجــا ببینید.)

بخش سوم این برنامه به روند دولتی شدن صنعت خودرو پس از انقلاب، مشکلات تامین قطعات خودرو در دهه شصت، وضعیت صنعت خودرو در جنگ تحمیلی، اشاره می کند. (از اینجــا ببینید.)

در بخش چهارم، تاریخچه ورود نیسان پاترول به ایران در دهه 60، عدم همکاری شرکت های مهم خودروسازی در ساخت خودروهای بروز آن زمان، ورود خودروهای پژو 405 به ایران، و حاشیه های «پیکان پژویی» در دولت سازندگی، ضربه هایی دولتی بودن صنعت خودروسازی و ماجرای ورود پراید به ناوگان حمل و نقل اشاره می شود.(از اینجــا ببینید.)

در بخش پنجم، وضعیت صنعت خودرو در دهه 90 میلادی به تصویر کشیده می شود، حمایت خودروسازان کره ای طرح های دانشجویی، نگاه متفاوت کره ای به مراکز تحقیقاتی، تولید اولین  خودروی مفهومی کره، مونتاژ دوو سیلو در بازار ایران در سال 1373، راه اندازی مرکز تحقیق و نوآوری در ایران خودرو و سایپا، دیدگاه جالب مدیران خودروسازی کره جنوبی با ایران خودرو درباره موضوع تحقیق و توصیه که مدیران ایرانی آن را اسراف «محض» می دانستند در حالی که کره ای نظر متفاوتی داشتند، تولید پژو RD در ایران خودرو، تولید اولین خودرو ملی در ایران در اواخر نیمه دوم دهه 70، و تفاوت های تفکر مدیران ایرانی و کره ای در ماجرای طراحی خودرو ملی از مهمترین بخش های این قسمت بود.( از اینجــا ببینید.)

در بخش ششم، تحول بنیادی در شرکت هیوندا پس از درگذشت رئیس این شرکت، ادامه سرمایه گذاری در مرکز تحقیق و توسعه مشترک هیوندا و کیا، و را اندازی مرکزی با 500 برابر زمین فوتبال، گارانتی خاص کره ای برای جذب مشتری، پی بردن دولت وقت در دهه 70 به زیان ده بودن خودروسازی دولتی، خرید سهام پارس خودرو توسط سایپا، تغییر نام ایران کاوه به سایپا دیزل، خرید سهام گروه کاوه توسط ایران خودرو، مشکلات مالکیت خصوصی و مدیریت دولتی دو خودرو ساز بزرگ کشور، رونمایی از پژو پرشیا به عنوان خودروی لوکس، رونمایی از خودرو پژو 206 همزمان عرضه اروپایی با قیمت چهار میلیون تومان، رونمایی از زانتیا و ماکسیما توسط سایپا، شکست خودرو pk، ادامه عرضه خودروهای بی کیفیت در ایران، ساخت یک مرکز تحقیقاتی توسط هیوندا و کیا در آمریکا، لغو قراردادهای دوو با توجه به تحریم های آمریکا علیه ایران،  از مهمترین بخش های این مستند بود.(از اینجـــا ببینید.)

در بخش هفتم، منصوب مدیر پروژه سمند به رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، شکست پروژه خودروی ملی سایپا با نام s81 در سال 78، که قرار بود بر اساس پلت فرم پراید ساخته شود، عدم همکاری شرکت های خودروسازی حتی برای ساخت یک پیچ، تلاش ایران برای جایگزین کردن پیکان با یک خودروی روز، که در نهایت این ایده به خودرو x90  یا لوگان عملیاتی شد. این خودرو با شاخص ایران که 6000هزار دلاری بود، مطابق بود.

که در نهایت شرکت فرانسوی رنو، با مشارکت ایران خودرو و سایپا خودروی l90  را در سال 1382 به عنوان یک خودرو کم هزینه تولید کردند.

این قرار ادامه داشت تا پس از دو سال دولت جدید در ایران مستقر شد، و دستور توقف آن را داد. و نمایندگان مجلس نیز که ایراداتی از این طرح گرفته بودند، از این تصمیم استقبال کردند.

نگاه درآمدزایی و کیفی بودن دولت بر این صنعت، باعث شد که کیفیت کاهش یابد و اتفاقات بعد از آن را رقم زند. (از اینجــا ببینید.)

در بخش هشتم این مستند، خرید و فروش سهام خودرهای کره ای توسط چینی ها، گسترش مراکز تحقیق و توسعه توسط شرکت های کیا و هیوندا در سال 1384 شمسی که در آلمان با حضور برجسته ترین طراحان برجسته بود، مورد بررسی قرار میگیرد.

این در حالی بود که ایران خودرو بدنبال جایگزین کردن خودرو پیکان بود که طرح 206 صندوقدار ارائه شد. اشتباه محاسباتی ایران خودرو در قیمت گذاری بر روی خودرو 206 صندوقدار و حاشیه های نام گذاری این خودرو به دلیل مخالفت شرکت فرانسوی، گسترش رابطه دولت و خودروسازان در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد، تولید خودرو در ایران در سه شیفت کاری! و عدم توجه به کیفیت، تولید خودروهای L90  با مدیریتی جدید، ساختار معیوب همکاری و رابطه خودروسازها و قطعه سازها، ناگفته هایی از چشم پوشی خودروسازها از قطعات معیوب و سکوت مسئولین وقت از مهمترین بخش های این قسمت مستند تهران تقاطع سئول است.(از اینجــا ببینید.)


کد خبرنگار : 16