تاریخ : 1395,دوشنبه 14 تير22:01
کد خبر : 203947 - سرویس خبری : فناوری اطلاعات

پایان مسابقات جهانی ربوکاپ 2016 آلمان؛

کاروان علمی ایران با کسب ۱۳ مقام خوش درخشید

بزرگ‌ترین و معتبرترین رقابت رباتیک جهان با کسب 13 مقام برای کاروان علمی جمهوری اسلامی ایران در شهر لایپزیک آلمان به پایان رسید.

خبرنامه دانشجویان ایران: زرگ‌ترین و معتبرترین رقابت رباتیک جهان با کسب 13 مقام برای کاروان علمی جمهوری اسلامی ایران در شهر لایپزیک آلمان به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ستاد اطلاع رسانی مسابقات جهانی ربوکاپ 2016 آلمان، موسی‌خانی رئیس کمیته ملی ربوکاپ جمهوری اسلامی ایران گفت: پس از 3 روز رقابت فشرده و نفس‌گیر، تیم‌های ایرانی موفق به کسب 13 مقام در مسابقات جهانی ربوکاپ 2016 آلمان شدند که تیم MRL دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با کسب 6 مقام به عنوان پرافتخارترین تیم این دوره از مسابقات دست یافت.

موسی خانی با اشاره به پایان مسابقات، در زمینه نتایج تیم‌های ایرانی، گفت: در مسابقات بخش دانش آموزی و در لیگ امدادگر سطح الف تیم کاوش از دبیرستان نقش قلم رتبه ی دوم انفرادی را کسب کرد. این تیم همچنین عنوان بهترین طراحی سخت افزار را در این لیگ به خود اختصاص داد.

وی افزود: در لیگ امداد فضای مشترک (co-space) دانش آموزی نیز عنوان بهترین ارائه فنی به تیم دبیرستان علامه طباطبائی (دوره اول) رسید.

رئیس کمیته ملی ربوکاپ کشورمان ادامه داد: اما در مسابقات بخش بزرگسال یا دانشجویی نیز تیم ربات فوتبالیست سایز کوچک MRL دانشگاه آزاد قزوین، قهرمان جهان شد.

به گفته وی، در لیگ ربات شبیه ساز عامل امداد نیز در رقابت اصلی تیم MRL دانشگاه آزاد قزوین با کسب مقام نخست، قهرمانی جهان را از آن خود کرد، تیم دبیرستان فرزانگان تهران در این بخش دوم شد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در لیگ ربات شبیه ساز عامل امداد در شاخه ی توسعه ی زیر ساخت تیم MRL دانشگاه آزاد اسلامی قزوین به مقام نخست رسید. این تیم مقام اول بخش رقابت فنی را نیز به خود اختصاص داد.

رئیس کمیته ملی ربوکاپ جمهوری اسلامی ایران گفت: در لیگ امدادگر واقعی تیم MRL دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با اختلاف 8 امتیاز پس از نماینده تایلند، نایب قهرمان شد. این تیم در بخش رقابت فنی به مقام نخست دست یافت.

موسی خانی افزود: در لیگ فوتبالیست انسان نما (بزرگسال) تیم باسط پژوه به مقام نخست دست یافت و تیم دانشگاه آزاد ایلخچی تبریز پس از آلمان به مقام سوم رسید.

وی ادامه داد: در لیگ فوتبالیست انسان نما (سایز نوجوان) در بخش رقابت فنی تیم دانشگاه امیرکبیر به مقام نخست این مسابقات رسید.

در دیدار رده بندی این دوره از مسابقات، تیم دانشگاه صنعتی امیرکبیر با شکست تیم آلمان، موفق به کسب عنوان سوم این دوره از مسابقات رسید.

سروش صادق نژاد، سرپرست تیم‌های ربوکاپ دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: تیم ربات‌های انسان نمای سایز نوجوان دانشگاه صنعتی امیرکبیر که موفق شده بود در رقابت‌های فنی این دوره از مسابقات، که با حضور تیم‌هایی از کشورهای آلمان، تایوان و برزیل صورت پذیرفت، به مقام اول دست یابد، در دیدار رده بندی این مسابقات نیز موفق شد تا مقام سوم این لیگ را کسب کند.

عضو هیئت رئیسه فدراسیون جهانی ربوکاپ در لیگ ربات‌های انسان نما در این زمینه اضافه کرد: بیستمین دوره مسابقات جهانی ربوکاپ 2016 از روز 10 مرداد ماه سال جاری با حضور بیش از 200 تیم از دانشگاه‌ها و مدارس و آموزشگاه‌های مختلف از 45 کشور دنیا آغاز به کار کرد که دانشگاه صنعتی امیرکبیر با سه تیم در لیگ ربات‌های شبیه ساز امداد و نجات، ربات‌های فوتبالیست سایز کوچک و ربات‌های انسان نما شرکت کرده است.

صادق نژاد اضافه کرد: رقابت‌ها امسال با حضور 29 تیم در شهر لایپزیگ در کشور آلمان برگزار شد. تیم ربات‌های انسان‌نمای سایز نوجوان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به کسب مقام قهرمانی جهان شد.

وی افزود: در پایان رقابت‌های فنی این مسابقات که در روز سوم صورت پذیرفت، تیم دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رقابت با سایر تیم‌های این لیگ، موفق شد با اقتدار به مقام قهرمانی دست یابد.  این تیم در سال 2015 و در رقابتهای این لیگ در کشور چین موفق به کسب مقام دوم جهان شده بود. این رقابت‌ها با حضور تیم‌های از کشور ایران، آلمان، برزیل و تایوان برگزار شد.

رئیس لیگ ربات‌های انسان نمای مسابقات جهانی ربوکاپ در کشور آلمان اضافه کرد: بیستمین دوره مسابقات جهانی ربوکاپ 2016 با حضور بیش از 200 تیم ازدانشگاه‌ها و مدارس و آموزشگاه‌های مختلف از 45 کشور دنیا آغاز به کار کرد که دانشگاه صنعتی امیرکبیر با سه تیم در لیگ ربات‌های شبیه ساز امداد و نجات، ربات‌های فوتبالیست سایز کوچک و ربات‌های انسان نما شرکت کرده است.

عضو هیئت رئیسه فدراسیون جهانی ربوکاپ در لیگ ربات‌های انسان نما در این زمینه گفت: امسال مسابقات در سطح بالایی در حال برگزاری است و تیم‌ها اغلب از آمادگی بالایی برخوردار هستند. تغییرات زیادی در قوانین مسابقات صورت پذیرفته است تا تیم‌ها در راستای آماده‌سازی برای هدف ربوکاپ در سال 2050 که انجام بازی فوتبال بین تیم ربات‌های انسان نما و تیم منتخب انسان‌ها در رشته فوتبال است، آماده شوند.

وی اضافه کرد: همچنین اعضای هیئت رئیسه فدراسیون در این لیگ و سایر اعضای کمیته فنی، نقشه راه علمی این لیگ را تا سال 2050 آماده کرده‌اند تا با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته، ظرف سال‌های معین، تغییرات عمده‌ای در سطح برگزاری لیگ انجام پذیرد.

صادق‌نژاد گفت: در همین راستا، تیم‌های جدیدی نیز برای اولین بار در این مسابقات حضور دارند که نشان از عزم سایر کشورها در راستای توسعه تکنولوژی و نگاه ویژه آنها به امر رباتیک، اتوماسیون و هوش مصنوعی است. در همین راستا نمایشگاه صنعتی از شرکت‌های خارجی و داخلی کشور آلمان در محل برگزاری مسابقات برپا گردیده است که حاضرین با جدیدترین محصولات این شرکت‌ها در حوزه رباتیک آشنا شوند.

وی اظهار داشت: همچنین در کنار برگزاری مسابقات ربوکاپ، بیستمین سمپوزیوم علمی ربوکاپ هم برگزار می‌شود که محلی برای بحث و در اختیار قرار دادن دستاوردهای علمی در این حوزه باشد.

وی خاطر نشان کرد: پژوهشگران ایرانی در زمره بهترین‌های دنیا در این زمینه هستند و نگاه ویژه دانشگاه‌ها، صنعت و دولت، باعث تعالی این رشته در کشور و در نهایت منجر به تبدل ساختاری مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان خواهد شد.