تاریخ : 1395,چهارشنبه 13 مرداد19:41
کد خبر : 206274 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

در گفتگو با چهار دبیر اتحادیه دانشجویی کشور؛

استقبال از حضور دانشجویان در پیش خطبه‌های نماز جمعه مثبت است

سیاسی بودن ماهیت نماز جمعه اهمیت آن را دو چندان می‌کند، خطبه‌های عبادی سیاسی این نماز جماعت گسترده که بعد از شکل‌گیری انقلاب اسلامی در شهرهای مختلف برگزار می‌شود، یکی از رسانه‌های موثر و برای تبیین و روشنگری در سطح جامعه به شمار می‌رود.

خبرنامه دانشجویان ایران: در دیدار ماه گذشته دانشجویان با مقام معظم رهبری در ماه مبارک رمضان یکی از نکات قابل تاملی که معظم له مطرح کردند در حوزه ی مطالبات و اعلام مواضع دانشجویی, تریبون تاثیر گذار نماز جمعه بود.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سیاسی بودن ماهیت نماز جمعه اهمیت آن را دو چندان می‌کند، خطبه‌های عبادی سیاسی این نماز جماعت گسترده که بعد از شکل‌گیری انقلاب اسلامی در شهرهای مختلف برگزار می‌شود، یکی از رسانه‌های موثر و برای تبیین و روشنگری در سطح جامعه به شمار می‌رود.

حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار 12 تیر با دانشجویان چند نکته را متذکر شدند که یکی از مهم ترین قسمت های این سخنرانی، ارتباط برقرار کردن نمایندگان تشکل‌های دانشجویی با نماز جمعه برای انتقال مواضع انقلابی بود، ایشان ضمن داشتن «اطلاعات دقیق و صحیح، مستدل بودن و به هنگام بودن» را از الزامات موضع گیری تشکلهای دانشجویی برشمردند و در ادامه این مواضع باید به خوبی در نشریات دانشجویی انعکاس یابد، ضمن اینکه می توان با روشهای دیگر از جمله سخنرانی نمایندگان تشکلها پیش از خطبه های نماز جمعه شهرهای بزرگ، این مواضع را به گوش جامعه نیز رساند.

سخنرانی و حضور  نمایندگان دانشجویی در نماز جمعه بی شک می‌تواند در مطرح کردن مطالبات مردم و ایرادات -اقدامات و سیاست های دولت مفید و موثر باشد. سخنان و مطالباتی از جنس مردم که می‌تواند راهبردهای مهمی را برای جامعه به وجود آورد.

این در حالی است که محمدباقر پیش‌نمازی، رئیس ستاد نماز جمعه تهران، با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری به سخنرانی دانشجویان پیش از خطبه های نماز جمعه اعلام کرد: ستاد نماز جمعه تهران در نامه‌ای به ریاست حوزه نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های تهران آمادگی خود را جهت این رهنمود اعلام کرده است.

ایشان ضمن تاکید بر آماده گی ستاد اعلام کرد از همین هفته آماده‌ی سخنرانی نماینده تشکل ها در نماز جمعه هستیم؛ در حال حاضر منتظر پاسخ این نهاد و اجرایی کردن این سازوکار هستیم. 

سخنرانی یک دانشجو از تریبون نماز جمعه قم
اما بعد از توصیه رهبر معظم انقلاب مبنی بر سخنرانی دانشجویان در اجتماعات علی‌الخصوص نماز جمعه، سیدحامد ترابی دانشجوی ارشد روابط بین‌الملل دانشگاه شهید بهشتی به نمایندگی از قرارگاه شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی در پیش از خطبه های نماز جمعه قم سخنرانی کرد. (اینجــــــــا)

اهمیت نماز جمعه
ابعاد سیاسی نماز جمعه آن را از دیگر عبادات متمایز کرده و به آن جذابیت و فراگیری بیشتری می بخشد. تریبون نماز جمعه گاهاً در اختیار مسئولین سیاسی و و اجرایی قرار گرفته است.

همچنین حضور اقشار مختلف مردم در این مراسم بر تأثیر این سخنرانی ها افزوده و گاه به دنبال یک سخنرانی موجی از مطالبه گری در جامعه به راه افتاده است.

از سوی دیگر این سخنرانی بعضا باعث چالش میان سخنرانان و حتی امام جمعه با رانت های قدرت و ثروت شده و مخالفت هایی را ایجاد کرده اند.

برای مثال حسن رحیم پور ازغدی یکی از سخنرانان پیش از خطبه نماز جمعه تهران بود که با سخنان روشنگرانه و کوبنده خود درباره مفاسد  رانت های سیاسی و اقتصادی و هشدار در مورد انحرافات ارزشی در جامعه مخالفت گروهی را برانگیخت و موجب شد که بیش از چند جلسه سخنرانی این خطبه ها را بر عهده نداشته باشد.

اما مسیر سخنرانی دانشجویان از تریبون نماز جمعه، تا چه حدی پیش رفته است؟

نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی کشور
پوریا صیاد: قطعا بعد از آماده شدن مطالب و محورهای سخنرانی و اعلان برنامه توسط تشکل پیگیر حضور در نماز جمعه برای اعلام مواضع انقلابی و گفتمان انقلاب اسلامی هستیم.

باید مطالبی ارائه شود که عموم مردم استقبال کنند البته ما هم سعی داریم در حوزه ی تخصصی خودمان به سخنرانی بپردازیم.

دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان
متین منتظمی: رایزنی های مقدماتی انجام شده است که ارزیابی ما از واکنش به مطالبه ی ما در جهت سخنرانی در نماز جمعه مثبت است.

دبیر تشکیلات اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل
علیرضا احمدی: هم به طور شفاهی و هم به شکل مکتوب با مجموعه های مرتبط ارتباط برقرار کردیم، برای مثال در بعضی شهرها اجابت شده است به مانند قم نماینده ما حضور پیدا کرده است در نماز جمعه البته 3 الی 4 مورد سخنرانی در شهرها و استان های مختلف صورت گرفته است.

اما در رابطه با تهران خبر خاصی منتشر نشده است! امیدواریم این امر محقق بشود و نمایندگان تشکل های دانشجویی بتوانند در نماز جمعه حضور پیدا کنند و زمینه ساز تحولات خوبی بشود در انتها هم نمایندگان به خوبی مواضع انقلابی شان را مطرح کنند.

دبیر تشکیلات جنبش عدالتخواه دانشجویی
مجتبی رئیسی: با توجه به اعلام آمادگی رییس ستاد نماز جمعه و نامه ی ایشان به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها ما هم اعلام می کینم که این اتفاق خوبی است فضای خوبی را بین مردم و دانشگاهیان ایجاد می‌کند.

امیدواریم از همه ی تشکل ها با نگاه های مختلف دعوت بشود تا فضای خوبی برای تحقق آرمان های انقلاب ایجاد شود.


کد خبرنگار : 17