تاریخ : 1348,پنجشنبه 11 دي07:00
کد خبر : 20637 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

مهرداد بذرپاش؛

از ریاست ائتلاف حامیان احمدی ن‍ژاد تا عزل به خاطر یک شخص مهم تر!

خبرنامه دانشجويان ايران: "مهرداد بذرپاش رئيس سازمان ملي جوانان بركنار شد" اين خبري بود كه روز گذشته باعث تعجب خيلي از حاميان و حتي منتقدان احمدي ن‍ژاد شد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجويان ايران»، كنار گذاشتن يكي از نزديكان به محمود احمدي ن‍ژاد و انتصاب سريع جانشين وي نشان از آن دارد كه كنار گذاشتن بذر پاش بدون سابقه نيست.

جالب آنكه جانشين ابتدايي بذرپاش، دکتر فرحناز ترکستانی معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت خواهر زن بقايي يعني نزديكترين فرد دولت به مشايي است.

چندی پیش دفتر رییس جمهور به مهرداد بذرپاش پیشنهاد می‌دهد که به عنوان نماینده سیاست خارجی رییس جمهور در آفریقا فعال شود، که بذرپاش در پاسخ می‌گوید: «این معاونت به معنای کار موازی با وزارت امور خارجه است، و من حاضر نیستم این کار را بپذیرم. اگر می‌خواهید من در سازمان ملی جوانان نباشم صریح بگویید؛ من هم راضی‌ترم.»

از سوي ديگر تا كنون تنها شخص دولتي كه در خصوص بذرپاش موضع گرفته، اسفنديار مشايي بوده است، شخصي كه اكثر صاحب نظران علت كنار گذاشتن بذرپاش را انتقاد وي به مشايي در جلسه هيئت دولت مي دانند.

اسفندیار رحیم مشایی نيز براي برداشتن بار بركناري بذرپاش از نقطه انتقاد خود درخصوص برکناری بذرپاش از رياست سازمان ملی جوانان اظهار داشت: برکناری بذرپاش خواسته وي بود و مسأله عزل ایشان مطرح نبوده است.

مهرداد بذرپاش که در سال 1359 متولد شده، دارای کارشناسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف و کارشناس ارشد مدیریت اجرایی از دانشگاه علامه طباطبایی بوده و با انتخاب محمود احمدی‌نژاد به شهرداری تهران، مشاور جوان وی و رئیس فرهنگسرای خاوران گردید؛ سمتی که با ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد نیز در نهاد ریاست جمهوری بر عهده گرفت.

مهرداد بذرپاش علاوه بر اين داماد علي احمدي است كه وزير سابق آموزش پرورش دولت احمدي ن‍ژاد بوده است.

بذرپاش كه در دوران دانشجويي از اعضاي فعال بسيج دانشجويي دانشگاه شريف بوده است در مراسم تشيع شهداي گمنام در دانشگاه شريف حضور داشت و علاوه بر آن يكي از همراهان احمدي ن‍ژاد در سال 85 در هنگام حضور در دانشگاه اميركبير بود.

«روحیه تلاشگر» بذرپاش به وی کمک کرد تا پله‌های ترقی را بسیار زودتر از حد انتظار طی کند. با پیروزی اصول‌گرایان در انتخابات شورای شهر و انتخاب محمود احمدی‌نژاد به عنوان شهردار تهران در سال 81، بذرپاش که در آن زمان ریاست بسیج دانشجویی دانشگاه شریف را بر عهده داشت به عنوان مشاور شهردار به خدمت گرفته شد.

بذرپاش در سومین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران ریاست ستاد ائتلاف رایحه خوش خدمت(حامیان دولت) را برعهده داشت و بعنوان نامزد ورود به شورای شهر نیز در این لیست حاضر بود. در جریان این انتخابات، محمدعلی رامین از وی بعنوان «اسامه بن زید» (فرمانده 19ساله پیامبر) یاد کرد.

هرچند سخنان بذرپاش مبنی بر «لزوم خالص سازی جریان اصول‌گرا» با واکنش شدید برخی از اعضای این طیف روبرو شد، اما اقدامات بعدی او نظیر کنار گذاشتن «مهدی چمران» از لیست حامیان دولت به اثبات رساند که وی در راه «تنظیم کردن» شورای شهر تهران به هیچ وجه قصد مسامحه ندارد و قصد دارد تا شورايي را با حضور كمترين منتقدان به دولت ايجاد كند.

شایان ذکر است که وی پیش از انتخابات، از مشاورت و ریاست گروه مشاوران جوان رئیس‌جمهور استعفا داد.

در پی عدم موفقیت لیست رايحه خوش در انتخابات شورای شهر تهران، بذرپاش 28 ساله با حكم احمد قلعه‌باني (مدیرعامل شرکت سایپا) به مديرعاملي شركت پارس خودرو منصوب شد.

وی به هنگام تصدی این شغل، اظهار داشت که خودروسازان ایرانی باید ادغام شوند.

لازم با یادآوری است که مهرداد بذرپاش از سال 84 به‌نمایندگی از شرکت سرمایه‌گذاری تامین‌ اجتماعی عضو هیات مدیره گروه خودروسازی سایپا بود.

درحالیکه بذرپاش از 2بهمن 86 به مدیریت عامل کارخانه سایپا نیز انتخاب شد، وی موفق به اخذ مجوز انتشار روزنامه «وطن‌امروز» به مدیرمسئولی خویش گردید و در آبان 87 آن را روانه دکه‌ها کرد.

میرحسین موسوی و فاطمه كروبي كه پس از انتخابات اقدام به شکایت از برخی رسانه‌های منتقد خود کرده بودند ، از «وطن امروز» شكايت كردند.

دلیل شکایت موسوی از «وطن امروز» انتشار گفت‌وگو با اسرافیلیان درباره چگونگی ترور شهید دکتر سیدحسن آیت بود.
اسرافیلیان در این گفت‌وگو تصریح کرده بود: شهید آیت در حالی که اسنادی درباره موسوی به همراه داشت و به سمت مجلس در حرکت بود، از سوی عوامل ناشناس به شهادت رسید.

انتشار این گفت‌وگوی «وطن امروز» با اسرافیلیان با واکنش‌های بسیاری مواجه شد. رسانه‌های خبری حامی موسوی، اقدام به تکذیب این خبر و تخریب «وطن‌امروز» کردند در حالی که میرحسین موسوی خود در این‌باره موضع نگرفت.

واکنش‌ها به این گفت‌وگو تا بدانجا رسید که اسرافیلیان در تماس با «وطن‌امروز» از پیام‌های تهدیدآمیز علیه خود خبر داد و اعلام کرد که طی روزهای پس از انتشار گفت‌وگو تاکنون به شکل‌های مختلف از سوی برخی افراد ناشناس، تهدید «جانی» می‌شود.

روزنامه تحت نظارت بذرپاش يكي از پرسابقه ترين روزنامه ها با عمر كم در خصوص حمله به خانواده هاشمي رفسنجاني بوده و حتي دفتر هاشمي را به واكنش در اين خصوص مجبور كرد.

مدتي از وی بعنوان رئیس سازمان سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی موسوم به شستا یاد شد؛ خبری که با تائید و تکذیب‌های بسیاری مواجه گردید.

شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین‌ اجتماعی) یکی از بزرگ‌ترین بنگاه‌های اقتصادی کشور است که در اجرای تبصره 50 قانون بودجه سال 1357 کل کشور به منظور سرمایه‌گذاری و مشارکت از محل ذخایر سازمان تامین اجتماعی و تحصیل سود به نحوی که با توجه به نرخ تورم، حفظ حداقل ارزش واقعی ذخایر سازمان و تسهیل در تصمیم گیری و ایجاد منابع مالی جدید در قالب بازده سرمایه‌گذاری در جهت تامین امکانات مورد نیاز برای ایفای مسئولیتها، تعهدات بیمه‌ای و حقوق بازنشستگان مشمول سازمان تامین اجتماعی در تاریخ 6/1/1365 تاسیس شد.

پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم و در پی معرفی بخشی از معاونان رئیس‌جمهور، وی بعنوان رئیس سازمان ملی جوانان و معاون رئیس‌جمهور منصوب شد.

بذرپاش در زمان رياست خود بر سازمان ملي جوانان جشنواره اي تحت عنوان " جشنواره ملي جوان ايراني" برگزار كرد كه با انتقادهاي زيادي روبه رو بود.

هنوز چند روزی از اسفند سال 1388 نگذشته بود که افتتاحیه جشنواره ای با عنوان "جشنواره جوان ایرانی" با مدیریت سازمان ملی جوانان سروصدای زیادی برپا کرد. موضوع اخبار هم بیشتر حول حاشیه های برگزاری افتتاحیه، حضور و غیبت برخی افراد در این مراسم و همچنین ابراز شگفتی از تعیین دبیران بخش های این جشنواره و به‌ويژه سخنگوی آن، (خانم شبنم قلی خانی- بازیگر) بود.

گرچه به نظر گرداننده اصلي اين همايش بذرپاش بود ولي حضور مشايي در اكثر اختتاميه ها شائبه ها را در اين خصوص افزايش مي داد كه هدايت اين جشن از سوي ديگري است.

هزينه هاي اين جشنواره، تنها در دو بخش "جوان و هنرهاي تجسمي" و "جوان و رسانه"، حدود 88 ميليون تومان و 122 سكه تمام بهار آزادي كه با احتساب قيمت هر سكه 295000 تومان جمعا مبلغي حدود 124 ميليون تومان صرف اهداي جوايز به نفرات برتر شده است .

تک خوانی خانم معلول درجشنواره جوان با توانایی خاص، حضور خواننده غیر مجاز(شهرام شکوهی) در اختتامیه هنرهای تجسمی، حضور میترا حجار بازیگر ایرانی که در خارج از کشور چند فیلم بدون حجاب بازی کرده است و مجددا به کشور بازگشته، در جشنواره جوان ایرانی خارج از کشور، و هیجان افراطی و بی بند و باری و همهمه در سخنرانی بذرپاش در اختتامیه جشنواره موسیقی، که حتی به حذف برخی از عکس های این مراسم از خبرگزاری ها منجر شد، گوشه ای از حاشیه های این جشنواره بوده است.

اما حرف آخر

عزل بذرپاش از رياست سازمان ملي جوانان و انتصابي تشريفاتي در عنوان مشاور اجتماعي نشان از آن دارد كه بذرپاش از دخالت ها در حوزه فعاليتش ناراحت بوده و شايد كنار گذاشتن يكي از نزديكان دولت علتي نداشته جز انتقاد به مرد حاشيه دولت توسط بذرپاش.