تاریخ : 1395,سه شنبه 19 مرداد16:27
کد خبر : 206788 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

در پی لغو آزمون نوبت آبان‌ماه دکتری 95؛

تغییر سه آزمون مهم، در یک هفته!/ بازهم داوطلبین ضرر کردند +اینفوگرافیک

پس از کش‌وقوس‌های فراوان نهایتا امروز رئیس سازمان سنجش آموزش کشور آب پاکی را به روی دستان داوطلبان آزمون دکتری ریخت و از لغو برگزاری این آزمون، تنها 90 روز مانده به زمان برگزاری آن خبر داد و با این حساب، داوطلبان این کنکور باید منتظر بمانند و اگر مشکل خاصی در برنامه آنها پیش نیاید، اسفندماه بر روی صندلی آزمون دکتری تکیه بزنند.

خبرنامه دانشجویان ایران: پس از کش‌وقوس‌های فراوان نهایتا امروز رئیس سازمان سنجش آموزش کشور آب پاکی را به روی دستان داوطلبان آزمون دکتری ریخت و از لغو برگزاری این آزمون، تنها 90 روز مانده به زمان برگزاری آن خبر داد و با این حساب، داوطلبان این کنکور باید منتظر بمانند و اگر مشکل خاصی در برنامه آنها پیش نیاید، اسفندماه بر روی صندلی آزمون دکتری تکیه بزنند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تیرماه سال گذشته مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم در گفتگویی از برگزاری آزمون‌ سراسری دکتری به شیوه جدید و 2 بار در سال (ماه‌های آبان و اسفند) خبر داده بود و اعلام کرده بود این آزمون شامل دروس زبان، استعداد تحصیلی و 3 درس پایه در هر گروه درسی خواهد بود. این خبر واکنش های مختلف دانشجویان را در پی داشت و علی رغم اینکه دانشجویان اظهارنظرهای مسئولان درباره آزمون دکتری را ابهام برانگیز می دانستند، اما عموم دانشجویان، علی الخصوص دانشجویان پسر که آینده خود را در پس مانع بزرگ «سربازی» می دیدند، از این اقدام وزارت علوم استقبال کردند و آن را به فال نیک گرفتند.

بر این اساس و طبق آنچه در اطلاعیه سازمان سنجش برای آزمون دکتری سال 95 (فایل آن را اینجـــا ببینید) آمده بود برنامه برگزاری آزمون دکتری به شرح زیر بود:

طبق برنامه فوق که در مردادماه سال 94 اعلام شد، بسیاری از دانشجویان و داوطلبان آزمون دکتری در برنامه خود اعم از زمان اعزام به خدمت سربازی، ازدواج، اشتغال و... تغییراتی ایجاد کردند و مطابق با اقتضائات شخصی خود، یکی از 2 تاریخ جدول فوق را جهت شرکت در آزمون انتخاب نمودند.

داوطلبان آزمون دکتری 95 که در اسفند در آزمون شرکت کرده بودند به طور محسوسی(حدود 50 هزار نفر) کاهش یافته بودند و احتمالا برخی از داوطلبان آزمون را به نوبت دوم یعنی آبان 95 موکول کرده بود. در هر صورت آزمون نوبت اسفند دکتری 95 بدون حاشیه خاصی انجام شد، اما ماجرا از آنجا آغاز شد که مصاحبه ها و اطلاعیه های مسئولین وزارت علوم و سازمان سنجش درباره برگزاری یا عدم برگزاری آزمون دکتری 95 در نوبت آبان، داوطلبان را دچار تردید نمود. روزی یکی از مسئولین از تصمیم جدی برای برگزاری آزمون در آبان سخن می گفت روز دیگر، مسئولی از ابهام در برگزاری این آزمون حرف به میان می آورد. ابهام در مواد درسی آزمون دکتری را نیز مزید بر علت شد تا داوطلبان 95 کنکور دکتری یکی از عجیب ترین و مبهم ترین سال های عمر خود را سپری کنند و تمرکز خود را در درس خواندن از دست بدهند.

پس از کش‌وقوس‌های فراوان نهایتا امروز رئیس سازمان سنجش آموزش کشور آب پاکی را به روی دستان داوطلبان آزمون دکتری ریخت و از لغو برگزاری این آزمون، تنها 90 روز مانده به زمان برگزاری آن خبر داد!

با این حساب، داوطلبان این کنکور باید منتظر بمانند و اگر مشکل خاصی در برنامه آنها پیش نیاید، اسفندماه بر روی صندلی آزمون دکتری تکیه بزنند. آزمونی که احتمالا با جرح و تعدیلاتی که سازمان سنجش در آن ایجاد کرده است، دچار نقاط مبهمی خواهد بود و باید منتظر ماند و دید که سرنوشت این آزمون چه خواهد شد.

آنچه در این بین شائبه برانگیز است، نحوه برنامه ریزی سازمان سنجش و تغییرات ناگهانی در این برنامه ها است. سازمان سنجش اخیرا نیز آزمون استخدام دستگاه های اجرایی را به دستور رئیس جمهور لغو کرده بود که با انتقادات زیادی مواجه شد و این بار نیز با لغو آزمون دکتری پازل بدقولی خود را تکمیل کرد.

لغو و تاخیر در دیگر آزمون ها
البته این مسئله تنها به آزمون دکتری ختم نمی شود، و دو آزمون دیگر این سازمان یکی با دستور رئیس جمهور و دیگری به دلایل «نامعلومی» با تأخیر افتاد. آزمون استخدام نیروی انسانی برای ۶۸ دانشگاه علوم پزشکی کشور قرار بود هم زمان با آزمون استخدامی برگزار شود. پس از دستور اکید ریاست جمهوری مبنی بر لغو آزمون استخدامی تا زمان مشخص شدن شرایط جذب بانوان در این آزمون و بهبود وضعیت، آزمون استخدام نیروی انسانی برای ۶۸ دانشگاه علوم پزشکی نیز به زمان دیگری موکول شد.

بنا شده آزمون استخدامی کشور و آزمون جذب نیرو در ۶۸ دانشگاه علوم پزشکی به صورت یکپارچه و در یک زمان مقرر برگزار شود و تا زمان اعلام مجدد و ابلاغ به سازمان سنجش، این آزمون به تعویق افتاده است. تکلیف آزمون جذب نیرو در ۶۸ دانشگاه علوم پزشکی کشور نیز هم زمان با آزمون استخدامی دستگاه های دولتی مشخص خواهد شد.

به هر حال به نظر می رسد با توجه به اجرایی شدن قانون «سنجش و پذیرش» و اعمال آن بر روی آزمون ها، شاهد این شکل مشکلاتی در برگزاری آزمون ها دانشجویان باشند. مسئله ای که قطعا مشکلات زیادی را برای داوطلبین بوجود می آورد.


کد خبرنگار : 20