تاریخ : 1395,دوشنبه 25 مرداد19:30
کد خبر : 207221 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

لغو صدور پروانه نظام پزشکی به دعوای دانشجویان وزارت علوم و بهداشت رسید؛

ما در دانشگاه‌های تحت نظر وزارت بهداشت تحصیل کرده‌ایم/ آنها بعضاً در دانشگاه‌های پیام نور و غیرانتفاعی!

جنجال بر سر لغو صدور پروانه نظام پزشکی دانشجویانی که تحصیلات پایه‌شان علوم‌پزشکی نبوده است، همچنان ادامه دارد. جمعی از دانش آموختگان علوم پزشکی در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت، از مصوبه اخیر این وزرتخانه تقدیر کردند.

خبرنامه دانشجویان ایران: جمعی از دانش آموختگان علوم پزشکی در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت، از مصوبه اخیر این وزرتخانه در خصوص لغو اعطای کد نظام پزشکی به افراد فاقد مدرک در حیطه علوم‌پزشکی تقدیر کردند.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ جنجال بر سر لغو صدور پروانه نظام پزشکی دانشجویانی که تحصیلات پایه‌شان علوم‌پزشکی نبوده است، همچنان ادامه دارد.

بعد از تجمع معترضین به این مصوبه وزارت بهداشت در مقابل ساختمان این وزارتخانه که حاشیه‌های مختلفی را نیز به همراه داشت، جمعی از دانش‌اموختگان علوم‌پزشکی ضمن تقدیر از این مصوبه، به وزیر بهداشت خاطرنشان کردند که نارواست ما فارغ‌التحصیلان علوم پایه پزشکی که در دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های تحت نظر وزارت بهداشت تحصیل کرده‌ایم، با افرادی که در رشته‌های مهندسی مانند مهندسی شیمی و همچنین زیست شناسی که بعضا در دانشگاه‌های پیام نور و غیرانتفاعی فارغ‌التحصیل شده‌اند و صرفاً با خواندن چند جزوه و کتاب، موفق به قبولی در ارشد PH.D رشته‌های وزارت بهداشت شده‌اند، در یک معیار و تراز قرار بگیریم.

این دانشجویان معتقد هستند اشخاصی با پایه و تخصص بالینی بهتر و تخصصی تر می توانند در ارائه خدمات پزشکی به بیماران خدمت کنند؛ رشته های خرد ازجمله کشاورزی، بیولوژی، دامپزشکی و....فاقد درک صحیح از بالینی هستند.

در بخشی از نامه این دانشجویان آمده است:
ما دانشجویان مقطع PH.D و ارشد و کارشناسی وزارت بهداشت، با پایه علوم آزمایشگاهی، از مصوبه نظام پزشکی حمایت می کنیم و معتقدیم که بیماران نیازمند خدمات تخصصی هستند که تنها افرادی که پایه بالینی دارند برای این امر آموزش دیده اند. بدیهی است که افراد با پایه زیست شناسی، صنایع غذایی و دامپروری و دامپزشکی درک صحیحی از بالین ندارند.

خواهشمندیم به این امر توجه شود که جان بیمار بازیچه نیست که دوستان با پایه وزارت علوم آن را به شوخی گرفته اند و مرتبا از حق (حقی در این باره ندارند) خود برای لغو مصوبه نظام پزشکی صحبت می کنند. بدیهی است پذیرش فراوان و بدون رقابت وزارت علوم، آموزش تخصصی لازم را برای کار در بالین مریض فراهم نمی کند.

در بیانیه دیگری نیز آمده است:
ما قصد توهین به هیچ کدام از رشته های وزارت علوم را نداریم فقط خواستار این هستیم که هر کس باید در جایگاه تعریف شده خود باشد. در هیچ جای دنیا نظام پزشکی و نظام آزمایشگاه بالینی به افراد بدون پایه پزشکی و بالینی تعلق نمی گیرد!

این ها همه در حالی است که چهار دفتر بسیج دانشجویی درحمایت از معترضین این مصوبه، با توجه به زمان بسیار کمی که تا برگزاری آزمون دکتری تخصصی مانده بود، بیانیه‌ای صادر کردند.(اینجــــــــا)

دانشجویان معتقد بودند که نامه اخیر سازمان نظام پزشکی به مرکز سنجش آموزش پزشکی در آستانه کنکور دکترای تخصصی وزارت بهداشت مبنای علمی نداشته و به نوعی باعث محرومیت دانشجویان دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم از حقوق قانونی و بی‌عدالتی آموزشی است. (اینجــــــــا)

هرچند آزمون دکتری تخصصی برگزار شده و داوطلبان اکنون در مرحله انتخاب رشته به سر می‌برند اما معترضین به این مصوبه همچنان نگران آینده خود هستند.

حال باید دید که زور دانشجویان معترض به این مصوبه، به وزارت بهداشت می‌رسد یا درب شماره پروانه نظام پزشکی، روی پاشنه دلخواه دانش آموختگان علوم‌پزشکی می‌چرخد؟


کد خبرنگار : 17