تاریخ : 1395,سه شنبه 26 مرداد14:10
کد خبر : 207286 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

کانالی برای راهنمایی انتخاب رشته

هدهد طرح متفاوت دیگری در موضوع مشاوره انتخاب رشته است که در قالب «اندیشکده ی مهاجر» و توسط جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف شکل گرفته است. به گفته فعالان در این طرح، یکی از دغدغه‌های مهم این طرح، تخصص یابی نخبگان و تعلیم و تربیت است. هدهد به دنبال ایجاد تغییراتی در فضای نخبگان و علاوه بر این شاخص سازی و مدیریت دانش است تا به الگوهای نظری بهتری دست پیدا کند.

خبرنامه دانشجویان ایران:  در بازار شلوغ انتخاب رشته گاهی چنین تصور می‌شود که هرچه برای مشاوره پول بیشتری پرداخته شود رشته محل قبولی فرد بهتر خواهد بود و همین می‌شود که برخی با نام مشاور تحصیلی دکان می‌زنند.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از دانشجو؛ حاصل سال‌ها تلاش تحصیلی دانش آموزان این روزها با اعلام نتایج کنکور مشخص شده و هر داوطلبی به دنبال راهی است تا بهترین آینده را برای خود رقم بزند. آینده‌ای که مسیرش از انتخاب رشته دانشگاه می‌گذرد و به‌قدری اهمیت دارد که ممکن است همه زندگی آنها را تحت الشعاع خود قرار دهد.

از رتبه‌های تک‌رقمی گرفته تا کارنامه‌های با ارقام نجومی پس از اعلام نتایج به دنبال بهترین راه برای داشتن یک انتخاب رشته مناسب هستند. تا جایی که برخی معتقدند انتخاب رشته خود به‌تنهایی اهمیت بیشتری از رتبه به‌دست آمده دارد! ازاین‌رو شاهد رشد روزافزون مشاوره‌های تحصیلی هستیم

کافی است نگاهی به تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر اندخته و یا حتی جستجویی در فضای مجازی داشته باشید تا شاهد چنین جملاتی شوید: «با رتبه بد خود در بهترین رشته پذیرفته شوید.»، «آینده خود را با ما رقم بزنید»، «انتخاب رشته با مشاوران برجسته مرکز» اما در واقع چگونه می‌توان بهترین انتخاب رشته را داشت؟

برای داشتن یک انتخاب مناسب ابتدا باید به داشته‌های خود توجه کرد. از سوی دیگر در هر انتخاب عواملی وجود دارند که سبب ایجاد محدودیت‌هایی برای افراد می‌شوند. رتبه کسب‌شده توسط داوطلب، علاقه‌مندی‌های وی، شرایط شغلی مورد قبول او و حتی عرف‌های خانوادگی و ویژگی‌های شخصیتی افراد عواملی هستند که مسیر انتخاب را به سمت و سویی خاص سوق می‌دهند

در این میان مشاوران تحصیلی به عنوان اشخاصی که با تجربه، این عوامل را کنار هم قرار می‌دهند و بر اساس این داشته‌ها و عواملی که انتخاب هر فرد را محدود می‌کند مسیری روشن پیش روی داوطلب می‌گذارند و به او پیشنهاداتی می‌دهند. اما توجه به این نکته ضروری است که مشاوران تنها راه را نشان می‌دهند و انتخاب نهایی با فرد داوطلب است

در بازار شلوغ انتخاب رشته گاهی چنین تصور می‌شود که هرچه برای مشاوره پول بیشتری پرداخته شود رشته محل قبولی فرد بهتر خواهد بود و همین می‌شود که برخی با نام مشاور تحصیلی دکان می‌زنند. این افراد با دریافت مبالغ هنگفت و میلیونی برای مشاوره جیب مردم را خالی می‌کنند و از فضای حاکم بر جامعه سوءاستفاده می‌کنند.

در سال‌های اخیر سازمان سنجش و آموزش کشور و برخی سایت‌های معتبر دیگر اقدام به انتخاب رشته مجازی داوطلبان کرده‌اند و با هزینه‌ای اندک و بر اساس لیست علاقه‌مندی‌های داوطلب،رشته‌هایی که امکان قبولی فرد در آن وجود دارد به نمایش می‌گذارند. این اقدام تا حدودی به روشن‌تر شدن مسیر انتخاب‌های فرد کمک می‌کند.

اما امروز با رونق فضای مجازی و رشد روز افزون کانال‌ها و گروه‌های مجازی به‌ویژه در پیام‌رسان تلگرام شاهد ظهور و بروز کانال‌هایی هستیم که مدیران آن با نیت بالابردن تعداد اعضا و احتمالاً جذب تبلیغات و کسب درآمد در امر خطیر انتخاب رشته که با سرونوشت یک جوان ارتباط دارد هم ورود کرده‌اند و ممکن است با راهنمایی‌های اشتباه مسیر زندگی فرد را با مخاطره روبرو کنند. اما در این بین کانال‌های مفید و مورد تاییدی هم ایجاد شده‌اند که در ادامه به کانال ارتیاد به عنوان نمونه‌ای از آنها اشاره شده است.

1.  «ارتیاد» کانالی است که توسط یکی از دانشجویان دانشگاه شریف اداره شده و به معرفی رشته‌های دانشگاهی می‌پردازند. اما تفاوت این کانال با سایر گروه‌های مجازی این است که در آن خود دانشجویان از رشته، دانشگاه و اساتید سخن می گویند. نقطه مثبت این ماجرا آنجاست که داوطلب پیش از ورود به دانشگاه مد نظر خود از آنچه در آن می‌گذرد مطلع می‌شود و می‌تواند با استفاده از تجربه دیگران انتخاب بهتری داشته باشد. آنچه دانشجویان در این کانال از رشته‌های خود می‌گویند حاصل تجربه موفق یا ناموفقی است که پس از ورود به این رشته‌ها داشته‌اند

ارتیاد که نامش را از یک خطبه نهج‌البلاغه وام گرفته است با آدرس @ertiad قابل جستجو بوده و همچنین علاقمندان برای تولید محتوای کانال می‌توانند با آیدی @ertiadd در ارتباط باشند.

2.  هدهد طرح متفاوت دیگری در موضوع مشاوره انتخاب رشته است که در قالب «اندیشکده ی مهاجر» و توسط جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف شکل گرفته است. به گفته فعالان در این طرح، یکی از دغدغه‌های مهم این طرح، تخصص یابی نخبگان و تعلیم و تربیت است. هدهد به دنبال ایجاد تغییراتی در فضای نخبگان و علاوه بر این شاخص سازی و مدیریت دانش است تا به الگوهای نظری بهتری دست پیدا کند.

الگوی هدهد، یک الگوی بسط یابنده است که از نقطه انتخاب رشته آغاز می‌شود و مخاطبینش در دوران پس از ورود به دانشگاه هم از خدمات آن بهره‌مند خواهند شد. علاقمندان برای ثبت‌نام در همایش و عضویت در طرح هدهد می‌توانند به سایت  این همایش به نشانی www.iran-hodhod.ir مراجعه کنند. همچنین کانال تلگرام طرح هدهد نیز با آیدی @hodhodsharif قابل‌دسترسی علاقمندان است.

3.  انتخاب پویا: جمعی از نخبگان دانشجو دانشگاه تهران نیز، در راستای تحقق عدالت آموزشی و مبارزه با بازارهای کاذب همایش‌ها و مؤسسات انتخاب رشته کنکور، اقدام به برگزاری دوره انتخاب پویا کرده‌اند که مرتضی کیا مسئول برنامه انتخاب پویا با اشاره به حضور و مشارکت دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه تهران در این طرح می‌گوید: «خدمات آموزشی انتخاب رشته که شامل برگزاری کارگاه‌ها، همایش بزرگ انتخاب رشته، مشاوره آموزشی و نرم‌افزار  تخصصی انتخاب رشته است، در 3 بسته مختلف به علاقه‌مندان عرضه می‌شود که هر یک از ویژگی‌های خاصی برخوردار است.»