تاریخ : 1395,سه شنبه 11 آبان18:10
کد خبر : 214825 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

5 پیشنهاد برای اکران‌های دانشگاهی فیلم‌های سینمایی؛

روزهای خسته‌کننده پائیز، بهترین فرصت آشتی دانشجویان با سینما +عکس

یکی از راهکارهای جلوگیری از خستگی و یکنواختی در طول ترم برای دانشجویان، رفتن به سینما است و معمولا در بسیاری از دانشگاه‌ها تشکل‌های دانشجویی، بانی می‌شوند تا دانشجویان به تماشای یکی از فیلم‌های روی پرده سینما بنشینند.

خبرنامه دانشجویان ایران: یکی از راهکارهای جلوگیری از خستگی و یکنواختی در طول ترم برای دانشجویان، رفتن به سینما است و معمولا در بسیاری از دانشگاه‌ها تشکل‌های دانشجویی، بانی می‌شوند تا دانشجویان به تماشای یکی از فیلم‌های روی پرده سینما بنشینند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ گذر از روزهای پر تلاطم ابتدایی نیمسال تحصیلی جدید علی الخصوص امسال که با تجمعات گسترده و اعتراضات دانشجویی در دانشگاه‌های سراسر کشور همراه بود و همچنین گذر از روزهای شلوغی هیئات عزاداری محرم در محله‌های مختلف شهرها و البته داخل دانشگاه‌ها، ممکن است این روزهای بی سر و صدا را برای دانشجویان، خسته‌کننده‌تر از همیشه کند.

در این میان، یکی از بهترین پیشنهادات، رفتن دسته جمعی به سینماست که معمولا تشکل‌های دانشجویی بانی این کار می‌شوند. هرچند بازار اکران‌های دانشگاهی نیز در این شرایط داغ است و به شرط وجود سیستم صوتی و تصویری مناسب در دانشگاه و ظرفیت مناسب سالن نمایش، فیلم‌های روی پرده را می‌شود در دانشگاه اکران کرد.

اکرا مستندهای مختلفی که به تازگی رونمایی شده و برنامه اکران دانشگاهی نیز دارند هم می‌تواند پیشنهاد خوبی به جای اکران فیلم‌های سنمایی باشد اما به هر حال جذابیت سینما و فیلم‌های سینمایی به واسطه تبلیغات متعدد در تلویزیون، سطح شهر و فضای مجازی بیشتر است.

فیلم‌های مختلفی در سرتاسر سال به سینماها می‌آیند و می‌روند؛ بعضی از آنها به شبکه نمایش خانگی می‌آیند و برخی دیگر نه! حالا اما با نگاهی کوتاه به لیست فیلم‌های روی پرده سینماها، عناوین مختلفی به چشم می‌خورند که هر کدام می‌تواند جذابیت‌های خاص خود را داشته باشد.

اما کدامیک از این فیلم‌ها از تمام فاکتورهای لازم برای اکران‌های دانشگاهی و یا عزیمت دسته جمعی دانشجویان به سینما برخوردارند؟

بر همین اساس، پنج پیشنهاد برای اکران‌های دانشگاهی می‌تواند راهنمای خوبی برای دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی باشد.

سیانور
اگر دوست دارید یک روایت بکر، دقیق، منصفانه از برشی پر اهمیت از تاریخ انقلاب ببینید، سیانور را از دست ندهید. فیلمی که نگاه تحلیلی و جدی دارد به بخشی کمتر دیده شده از تاریخ کشور آن هم در بستر روایتی پر جاذبه و پرکشش در قالب یک پلیسی عاشقانه.

سیانور داستان شکل گیری زمینه های انحراف یک تشکیلات جوان و مغرور است تشکیلاتی که اسلام خود را نه از مفسران قرآن و علما بلکه با نگاه شخصی فهم می کند و در پروسه ای دراماتیک به نقطه ای می رسد که رهبران "ثابت قدم بر اسلام" خود را به فجیع ترین شکل مثله می کند، داستان تبدیل سازمان مجاهدین به سازمان منافقین، داستان جوانان پرشور و انقلابی است که تحت تاثیر اتوریته ی رهبران تازه مارکسیست شده ی تشکیلات بر همه ی باور های خود خط قرمز می کشند داستان با "وحید افراخته" شروع روایت می شود مسلمانی پرشور اما غیر عمیق که تحت تاثیر یکی از رهبران سازمان یعنی "تقی شهرام "که فردی مشکوک است، تبدیل به مارکسیستی مطیع و در اختیار می شود، مارکسیستی کم مایه که بعد از ترور یک مستشار آمریکایی بدون هیچ شکنجه ای تشکیلات را لو می دهد. (ادامه از اینجــــا)

یتیم خانه ایران
داستان این فیلم در سال 1295 تا 1300 می گذرد که احمدشاه قاجار مملکت را رها کرد و نیمی از مردم کشور بر اثر قحطی جان باختند.

قحطی و خشکسالی عظیم ایران در سال‌های 1295 تا 1300 و در کوران جنگ اول جهانی و در زمان اشغال ایران به دست قوای بیگانه روس و انگلیس رخ داد. این قحطی که همراه با فقر و پیچارگی و در نهایت کاهش جمعیت در ایران همراه بود، در تعیین سرنوشت جامعه ایران به ویژه ظهور دیکتاتوری پهلوی نقش بسزایی دارد.

این بار ابوالقاسم طالبی در فیلم «یتیم خانه ایران» تلاش دارد شرح ماجرا که به یک تراژدی تاریخی شبیه است را با روایتی از زندگی یک جوان بانام محمد جواد (علی رام نورایی) که در بنکداری فعال است و تلاش او برای کشف راز قحطی که گریبان  مردم را گرفته توسط ایادی انگلیس به تصویر می‌کشد. در این فیلم طالبی تلاش کرده تا قطحی هولناک در سفر ایادی انگلیس به ایران همچنین اجساد و افراد در حال مرگ در جاده‌ها، به درستی به تماشاگر ارایه شود. (ادامه از اینجـــــا)

اروند
«اروند» دومین اثر سینمایی پوریا آذربایجانی است که به موضوع شهدای غواص می‌پردازد و عصر امروز در جشنواره جهانی فیلم فجر رونمایی شد.

28 اردیبهشت ماه سال گذشته بود که پیکر 175 شهید غواص از خاک عراق به کشور آمدند. حجم سنگین خبر زنده به گور کردن شهدای دست‌بسته غواص، فضای کشور را بسیار متأثر کرد. فیلم سینمایی «اروند» اولین تلاش سینمای ایران برای ادای دین به این واقعه است.

در برخورد اول با فیلم سینمایی «اروند» و شمایلی با انتخاب روایت و تدوین موازی، مخاطب سینمای دفاع مقدس را به یاد «سفر به چزابه» رسول ملاقلی‌پور می‌اندازد. نکته جالب این که فیلم به رسول ملاقلی‌پور تقدیم شده است. لحظه‌های زنده به گور کردن شهدای غواص در این فیلم، تصویری ترحم برانگیز از قهرمان اسطوره‌ای به نمایش می‌گذارد. (ادامه از اینجــــا)

هیهات
در طی سال‌های گذشته همواره فیلم سینمایی «روز واقعه» به عنوان شاخص سینمای عاشورایی شناخته می‌شد، این سال‌ها همیشه معیار فیلم‌های عاشورایی سینمای ایران فیلم سینمایی «روز واقعه» است؛ در حالی که باید در طی این سال‌ها آثاری دیگری نیز تولد می‌شد که کیفیت بالاتری داشته باشند.به نظر من «هیهات» تا حدودی به این قله نزدیک شده است و اگر بخواهیم با اندکی اغماض به آن نگاه کنیم، «هیهات» می‌تواند جای «روز واقعه» را در معیار آثار عاشورایی سینمای ایران بگیرد.

این فیلم با نام بین‌المللی Never به تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی توسط چهار کارگردان سینما شامل دانش اقباشاوی، هادی نائیجی، هادی مقدم‌دوست و روح‌الله حجازی کارگردانی شده است.

حمید فرخ‌نژاد، حامد بهداد، مینا ساداتی، بابک حمیدیان، آلا نجم، بهاران بنی احمدی و خسرو شهراز و…، از بازیگران این پروژه اپیزودیک با موضوعات اجتماعی و مفاهیم عاشورایی هستند.

دیدن عنوان «هیهات» برای این فیلم در همان گام اول ما را متوجه می‌کند که با چه اثری روبرو هستیم و البته این سوال را پیش می‌آورد که چرا سینما و سینماگران ما در طی این سال‌ها تا این حد نسبت به مفاهیم عاشورایی بی‌تفاوت بوده‌اند.اما خوشبختانه چهار فیلمساز جوان که صاحب شهرت نیز هستند، در جوانی به سراغ دغدغه‌های شخصی خود در ارتباط با قیام حضرت سیدالشهدا(ع) و مفاهیم نهفته در آن رفته‌اند و این تبدیل به یکی از امتیازات سینمای ایران در این شرایط شده است. (ادامه از اینجــــا)

ابوزینب
فیلمنامه درباره یک خانواده مقاوم و معروف فلسطینی است و مربوط می شود۳۰ سال پیش،  زمانی که اسرائیل لبنان را اشغال کرده بود و در حقیقت این داستان تا سال ۲۰۰۰ طول می کشد. محور این فیلم سینمایی مادر این شهید بزرگ لبنانی با بازی «کارمن لبس» است که به مدت ۱۵ سال خبر شهادت فرزند ۱۹ ساله‌اش را از مردم، شوهر و فرزندانش مخفی نگه می‌دارد.

خانواده عامر از شهدای معروف لبنان هستند که در برابر اشغال رژیم صهیونیستی مقاومت زیادی کردند. فیلم در سال ۱۹۸۵ در جنوب لبنان می گذرد که یک خانواده در مقابل رژیم صهیونیستی مقاومت می کنند. (ادامه از اینجـــــــا)


کد خبرنگار : 17