تاریخ : 1395,چهارشنبه 12 آبان12:11
کد خبر : 214885 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

درباره جلسه رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی دولت یازدهم؛

مجلس در مُشت رئیس!

در این مجلس جهت گیری طیف نزدیک به علی لاریجانی اهمیت ویژه ای دارد، این همان مجلسی ست که چند ماه قبل با اشاره ی لاریجانی رکورد رای اعتماد به کدخدایی حقوق دان نزدیک به آیت الله جنتی که در مجلس نهم رای اعتماد نگرفته بود را هم شکست.

خبرنامه دانشجویان ایران: سرانجام جلسه رای اعتماد به سه وزیر یشنهادی دولت یازدهم برگزار شد و هر سه وزیر در یک جلسه پر کنش از نمایندگان مجلس رای اعتماد گرفتند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در جلسه روزگذشته مجلس، نمایندگان با 193 رأی موافق، 72 رای مخالف و 9 رای ممتنع به سلطانی‌فر، با 157 رأی موافق، 111 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع به دانش‌آشتیانی و با 180 رأی موافق، 89 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع به صالحی‌امیری برای تصدی سه وزارت خانه وزرش، آموزش و پرورش موافقت کردند.

اما در این میان روزنامه ها و رسانه های اصلاح طلب و اصولگرا واکنش های متفاوتی را نشان دادند، روزنامه آرمان امروز منتسب به خاندان هاشمی با تیتر "میوه انتخابات۹۴ رسید" درباره اتفاقات روز جلسه رای اعتماد نوشت: "روزی که باید آن را روز سربلندی مجلس دهم در آزمون «رای اعتماد به وزرا» نامید و نمایندگان این مجلس را مظهر و نمادی از عقلانیت و اعتدال گرایی و همچنین تعامل با دولت «تدبیر و امید». نمایندگانی که «روز باشکوه دولت و مجلس» را رقم زدند، روزی که نمایندگان به دور از هیاهو و جنجال‌سازی‌ها، عقلانیت و میانه‌روی پیشه کردند و آرای خود را چنان به سبد ریختند که نتیجه اش شد، وزارت سه وزیر پیشنهادی دولت یازدهم."

این روزنامه در ادامه با کنایه به تیترهای روزنامه جریان اصولگرا فردا انتخابات هفتم اسفند می نویسد: "همان مجلسی که روزنامه و رسانه‌های مخالف دولت فردای روز انتخابات مجلس دهم، تیتر زدند «رای ایران به اصولگرایان» یا «اصولگرایان حائز اکثریت در سراسر کشور». حال همان مجلس شد خط بطلانی بر این ادعاها. اینچنین شد که باید پایان جلسه «رای اعتماد به وزرا» روز پیروزی اعتدال و عقلانیت بر افراطی‌گری خواند".

روزنامه آفتاب یزد هم با درج تیتر "میوه پیروزی اسفندماه"، محمدرضا عارف را مرد برنده جلسه دیروز به دلیل یکپارچه سازی «امیدی ها» نامید.

از سوی دیگر نیز روزنامه های اصولگرا با کمترین ضریب اتفاقات روزگذشته مجلس از آن گذشت کردند.

اما در جلسه رای اعتماد چه اتفاقی افتاد؟ آیا رای اکثریت به وزرای پیشنهادی همان «میوه انتخابات هفتم اسفند» جناح اصلاح طلب و لیست امید است؟

مجلس در مشت رئیس!
بار دیگر ترکیب حزبی - سیاسی فعلی مجلس که برآمده از انتخابات هفتم اسفند را مورد بررسی قرار دهیم. برخی در این باره معتقد است: "نتایج انتخابات هیئت رئیسه ی و مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی تا حدود زیادی وزن گروه های سیاسی مختلف را نشان داد، می توان گفت در مجلس خبرگان که مسئله ی اصلی حول ایده های آقای هاشمی برای اداره ی کشور یعنی شورایی بدون رهبری شکل گرفت نسبت منتقدان به موافقان مشی و ایده های آقای هاشمی رفسنجانی 3 به 1 است، و این یعنی یک شکست بزرگ، اما در مجلس شورای اسلامی شاهد تکثر بیشتری هستیم، حداقل تعداد اصول گرایان منتقد دولت 110 تا 122 نفر (رای دهقان یا حاجی بابایی)، حداقل تعداد اصلاح طلبان  103 نفر (رای محمدرضا عارف)، حداقل تعداد اصول گرایان (موافق نسبی دولت و  منتقد دولت) 173 نفر(رای لاریجانی) است و حداقل تعداد حامیان دولت (شامل اصلاح طلبان و اصولگرایان موافق دولت) بین 133 تا 156 نفر (رای مطهری یا پزشکیان) است، می توان گفت با ثبات ترین آرا 103 رای اصلاح طلبان و 110 رای اصول گرایان منتقد دولت است و مابقی آرا یعنی حدود 70 رای دیگر با توجه به شرایط  انعطاف پذیر بوده و تاثیرگذارترین فرد هم در جهت گیری این 70 رای شخص علی لاریجانی است".

این مسئله آنجایی مسئله قابل تامل می شود که طی ماه های اخیر و به خصوص طی روزهای گذشته انتقاد از اعضای «امید» توسط چهره های اصلی طیف اصلاح طلب با عناوینی همچون "برخی با رانت و پول وارد لیست امید شدند" بیشتر عدم تاثیرگذاری مستقیم این لیست را نشان می دهد.

به هر حال اگر به تحلیل های «واقع بینانه» پنج ماه قبل از ترکیب مجلس نگاهی کنیم مشاهده می شود که روزگذشته و در جلسه ی رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی روحانی اتفاق خاصی نیفتاده است، به طوریکه همانطور که گفته شد، ترکیب مجلس دهم از سه ضلع تشکیل شده است طیف اصلاح طلب، طیف اصولگرای منتقد دولت و طیف نزدیک به لاریجانی و عموماً غیرمنتقد نسبت به دولت.

در این مجلس جهت گیری طیف نزدیک به علی لاریجانی اهمیت ویژه ای دارد، این همان مجلسی ست که چند ماه قبل  با اشاره ی لاریجانی رکورد رای اعتماد به عباسعلی کدخدایی حقوقدان نزدیک به آیت الله جنتی  که در مجلس نهم رای اعتماد نگرفته بود را هم شکست.

حال از کسانی که جلسه روز گذشته را "حماسه 11 آبان" و "میوه انتخابات هفتم اسفند" می دانند، این سوال را می توان مطرح کرد که اگر ۱۵۷ رای دانش آشتیانی نشانه غلبه لیست امید در مجلس است، پس ۲۰۵ رای به کدخدایی نشانه چه بود؟


کد خبرنگار : 16