تاریخ : 1395,یکشنبه 17 بهمن00:28
کد خبر : 225617 - سرویس خبری : آخرین اخبار صنفی آموزشی

تعیین تکلیف مراکز علمی کاربردی تا پایان امسال

دکتر امید با اشاره به پذیرش دانشجو در بهمن ماه سال جاری در دانشگاه جامع علمی کاربردی، اظهار داشت: در گام اول حرکت به سوی ماموریت گرایی در بهمن امسال، از بین 12 هزار کدرشته محلی که متقاضی دوره بودند تنها برای حدود ۴۵۰۰ کدرشته محل با چارچوب های جدید دانشگاه که شایستگی پذیرش دانشجو را داشته اند، از سوی دانشگاه مجوز صادر شده است.

خبرنامه دانشجویان ایران: رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با تاکید بر لزوم ارتقا کیفیت مراکز این دانشگاه گفت: تا پایان امسال باید مراکزی که مدت طولانی فعال نبوده و دانشجو نداشته اند، از لیست مراکز دانشگاه خارج شوند.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از ایسنا، دکتر محمدحسین امید در چهل و دومین گردهمایی روسای واحدهای استانی این دانشگاه ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن دهه مبارک فجر انقلاب و گرامیداشت یاد امام خمینی(ره) و شهدای گرانقدر انقلاب، گفت: آرزو می کنیم که خداوند این توفیق را به ما دهد تا این امانتی را که شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی و امام شهدا به ما دادند را به درستی حفظ کنیم و اهداف عالی امام(ره) و مقام معظم رهبری را بتوانیم دنبال کنیم.

وی همچنین با تسلیت به مناسبت به شهادت رسیدن 16 تن از آتش نشانان فداکار و تعدادی از هموطنان در حادثه پلاسکو با اشاره به اینکه 7 نفر از این شهدا از دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی بوده اند، افزود: ان‌شاءالله بتوانیم در بحث آموزش های مهارتی در حوزه های مربوط به مدیریت بحران جدی تر وارد شویم و با ارتقا نحوه آموزش ها، عملکردها در این زمینه را بهبود ببخشیم.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی به جزئیات دومین جلسه شورای مرکزی دانشگاه اشاره کرد و گفت: این جلسه با حضور وزیر علوم برگزار شد که در این جلسه آیین نامه تاسیس مراکز علمی کاربردی در خارج از کشور به تصویب رسید. دکتر امید تاکید کرد: براساس این آیین نامه امکان ایجاد مراکز علمی کاربردی در کشورهای همجوار فراهم می شود.

وی افزود: در این جلسه، آیین نامه نظارت و ارزیابی دانشگاه نیز به تصویب رسید، بنابراین، از این پس در چارچوب این آیین نامه مسائل نظارتی دانشگاه شکل قانونی پیدا می کند و به زودی به واحدهای استانی ابلاغ می شود.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با اشاره تصویب آیین نامه برنامه ریزی درسی در جلسه شورای مرکزی دانشگاه گفت: در این جلسه درخصوص مراکز وابسته به دانشگاه و مراکزی که به دانشگاه وابسته نیستند نیز تصمیم گیری شد که بر این اساس از شورای مرکزی اجازه گرفته شد تا مراکز وابسته دانشگاه در چارچوب مصالح دانشگاه و براساس شرایط موجود به موسسات دولتی متقاضی، بخش خصوصی و یا سایر مراکز واگذار شوند.

امید اظهار داشت: در خصوص مراکزی که وابسته نیستند و از صلاحیت لازم برخوردار نبوده یا دانشجوی کافی ندارند نیز تصمیماتی اتخاذ شد تا کد رشته محل هایی که کمتر از 10 دانشجو دارند، حذف شوند و یا اگر مراکز به گونه ای بودند که استانداردهای لازم را نداشتند، پذیرش دانشجو در آن مراکز متوقف شود یا با مراکز دیگر تجمیع و ساماندهی شوند.

وی با تاکید بر اینکه تمام آیین نامه های شورای مرکزی در راستای ارتقای کیفیت دانشگاه است، تاکید کرد: علیرغم مصوبه شورای گسترش و الزامات قانونی در ارتباط با مسائل کیفی و تعیین تکلیف مراکز، اغلب مراکز علمی و کاربردی فاقد اساسنامه مشخص، چارچوب های قانونی و شناسنامه مالی و مالیاتی هستند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با تاکید بر لزوم ساماندهی مراکز این دانشگاه خاطر نشان کرد: با اختیاراتی که از شورای مرکزی دریافت کرده ایم و با اخذ مجوزهای لازم از هیات امنا، کار ساماندهی مراکز را آغاز خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه تا پیش از مهر 96 وضعیت مراکز تعیین تکلیف خواهند شد، تاکید کرد: مراکز باید اساسنامه خود را ارائه و تکلیف قانونی خود را مشخص کنند و دارای شناسنامه شوند؛ چراکه از این تاریخ به بعد مجوز ادامه فعالیت به مراکز خارج از این چارچوب قانونی اعطا نخواهد شد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: تا پایان امسال باید مراکزی که مدت طولانی فعال نبوده و دانشجو نداشته اند، از لیست مراکز خارج شوند.

دکتر امید تصریح کرد: در گذشته به تعدادی از موسسات اموزش ازاد که صلاحیت برگزاری دوره های مقطع دار را نداشتند، دوره های کاردانی و کارشناسی داده شده که این اقدام اکنون برای دانشگاه مشکلاتی را ایجاد کرده است. وی تاکید کرد دانشگاه جامع به هیچ عنوان به غیر از مراکز علمی کاربردی، تولی گری هیچ جایی را نمی پذیرد. بنابراین، این موسسات چنانچه مایل به پذیرش دانشجو ذیل دانشگاه جامع علمی کاربردی می باشند، باید تا قبل از پذیرش سال اینده نسبت به تعیین تکلیف وضعیت خود اقدام کنند و تحت عنوان مرکز علمی کاربردی مجوز بگیرند.

وی اضافه کرد: موسسات آموزش آزاد مجوز برگزاری دوره های کوتاه مدت را دارند و تک پودمان نیز می توانند برگزار کنند اما امکان برگزاری دوره های کاردانی و کارشناسی را ندارند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی درباره وضعیت ساماندهی امور مدرسان دانشگاه نیز با بیان اینکه جذب مدرسان در حال انجام است، افزود: در مرحله جدید جذب مدرسان در یک هفته اخیر ده هزار و 461 نفر ثبت نام کرده اند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی، دکتر امید درباره برنامه های دانشگاه جامع برای تقویت واحدهای فناور فعال در کنار مراکز علمی کاربردی، گفت: با بانک ها مذاکراتی داشتیم که به مراکز مهارتی و دارای توانمندی ایجاد واحد فناور تا سقف 50 میلیون تومان وام بدون بهره یا با بهره بسیار کم با تایید واحدهای استانی و معاونت پژوهشی دانشگاه پرداخت و این تسهیلات تنها برای امور کارآفرینی و پژوهشی استفاده شود.