تاریخ : 1395,چهارشنبه 20 بهمن16:27
کد خبر : 226146 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

انگشت اتهام فارغ‌التحصیلان مهندسی به روی شهرداری شیراز؛

روایتی از ابهام در برگزاری آزمون «برون سپاری خدمات شهرسازی»

تعدادی از مهندسان شیرازی که ماهها برای شرکت در آزمونی که شهرداری شیراز برای دفاتر برونسپاری برگزار کرده است، تلاش و مطالعه کرده بودند به یکباره با تغییر رویه در برگزاری و اعلام نتایج مواجه شدند.

خبرنامه دانشجویان ایران: آزمون برونسپاری خدمات شهرسازی در شیراز مورد اعتراض داوطلبان قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ابهامات موجود در آزمون "برونسپاری خدمات شهرسازی" شهرداری شیراز، صدای فارغ‌التحصیلانی که به عنوان داوطلب در  این آزمون شرکت کرده بودند را درآورد.

تعدادی از مهندسان شیرازی که ماهها برای شرکت در آزمونی که شهرداری شیراز برای دفاتر برونسپاری برگزار کرده است، تلاش و مطالعه کرده بودند به یکباره با تغییر رویه در برگزاری و اعلام نتایج مواجه شدند.

تعدادی از شرکت کنندگان این آزمون مهندسی، طی تماسی با خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ خواستار بررسی این ماجرا و رساندن صدای اعتراضشان به گوش مسئولین ذیربط شدند.

در این راستا، پایگاه تحلیلی خبری شیرازه مدعی شد که شهرداری شیراز در سال گذشته نتایج آزمون را به همراه کلیه مشخصات شرکت کنندگان بر روی خروجی سایت خود اعلام عمومی کرد و نتایج امتحان به راحتی قابل تحلیل آماری است. میانگین نمرات حاضرین در امتحانی که حدنصاب پذیرش آن 70 بوده است 33.7 از 100 به دست می آید. تعجب آور اینکه هیچ کس حدنصاب آزمون را کسب ننمود و شهرداری بدون ارائه روشی علمی حد نصاب را به 50 کاهش داد. با این تغییر که البته با اعتراض شرکت کنندگان مواجه شده بود، پذیرفته شدگان حدود 10.9 درصد شرکت کنندگان در آزمون بودند. در آزمون سال جاری که آزمون البته با نظم بیشتری برگزار گردید، آمار دقیقی از نتایج اعلام نشده است. اما طبق گفته های بعضی از مسئولین شهرداری، تنها 7.5 درصد از شرکت کنندگان (5.7 درصد از ثبت نام کنندگان) پذیرفته شده اند.

این در حالی است که گروه مطالعات شهری فاطر در شیراز نیز نسبت به این موضوع، اعتراض خود را در قالب نامه‌ای سرگشاده به رئیس شورای شهر شیراز اظهار کرده است.

در بخش مهمی از  این نامه آمده است: بر اساس اطلاعات موثق، تعداد پذیرفته‌شدگان اولیه در آزمون اخیر فقط 3 نفر بوده که با دلایلی نامشخص و شیوه‌ای نامعلوم، تعداد پذیرفته شدگان به ۳۸ نفر افزایش یافته است.

فاطر در بخش دیگری از نامه خود آورده است: تخلفاتی در روند برون‌سپاری خدمات شهرسازی مشاهده شده که متاسفانه همچنان ادامه دارد، به عنوان نمونه افرادی با وجود عدم پذیرش در آزمون سال گذشته، به ارائه خدمات شهرسازی ادامه‌ داده‌اند. همچنین فردی بدون داشتن صلاحیت‌های قانونی لازم و مصرح در آیین‌نامۀ مصوب شورای اسلامی شهر شیراز، طی سه سال اخیر به ارائه خدمات مذکور به عنوان کارگزار شهرداری (دفتر برون سپاری خدمات شهرسازی شهردرای شیراز) پرداخته است. وی بر خلاف آیین‌نامه در آزمون شرکت کرده و ظاهرا مجوز نیز برای ایشان صادر شده است.

این در حالی است که یکی از داوطلبین معترض به نتیجه آزمون به شیرازه گفته است: فاجعه آمیزترین رفتار غیرمسئولانه در دو آزمون گذشته عدم توجه به شفافیت و انتشار سوالات و پاسخ های آزمون است. اصرار مسئولان برگزاری آزمون در شهرداری شیراز بر عدم انتشار سوالات و پاسخ نامه آزمون این دوره با توجه به درخواست های مکرر شرکت کنندگان، علاوه بر اینکه نشان دهنده نگرانی و واهمه احتمالی مسئولین امر از افشای غیراستاندارد بودن ماهیت سوالات می باشد، ایشان را در معرض جدی اتهام وجود رانت خواری قرار می دهد. مسلما در هر آزمون، شرکت کنندگان با اطلاع از کم و کیف سوالات آزمون می توانند به نحو مناسب تری برای موفقیت در آزمون برنامه ریزی کنند و قرار گرفتن سوالات یک آزمون در اختیار افراد خاص که اصلا در روند سامانه عریض و طویل برگزاری آزمون ها دور از ذهن نیست، می تواند باعث ایجاد امتیاز ویژه برای آن افراد شود.

در پایان می‌شود گفت آنچه بر اساس ابهامات و اتهامات مطرح شده محل توجه است، نقش نظارتی شورای اسلامی شهر در این میان است. تصمیم شورای اسلامی شهر و ورود کمیته مربوطه به این ماجرا و بررسی فرآیند آزمون، انتشار سوالات و کلید آزمون ها گامی مؤثر در شفاف سازی ابهامات خواهد بود که باید دید آیا اصلا اتفاق خواهد افتاد یا نه.


کد خبرنگار : 17