تاریخ : 1395,شنبه 23 بهمن16:30
کد خبر : 226450 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

رشته‌های بروز نشده وزارت بهداشت و این بار دانشجویان پزشکی آزاد!

اما به نظر می رسد این عدم هماهنگی وزارت علوم و دانشگاه آزاد به مجموعه علوم پزشکی ها و وزارت علوم نیز رسیده است؛ به طوری که دبیرخانه شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی در بخش دانشگاه های آزاد خود، بروزرسانی رشته ها صورت نداده است.

خبرنامه دانشجویان ایران: در حالی که مسئولان دانشگاه آزاد از مجوزدار بودن همه رشته های علوم پزشکی خود می گوید، اما سایت این وزاتخانه این رشته های ها را بروزرسانی نکرده است.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ماجرای موسوم به رشته های غیرمجاز دانشگاه آزاد مدتی است که دانشجویان این دانشگاه را ابهامات زیادی روبرو کرده است، بطوری که با توجه به تاکیدات مسئولین این دانشگاه بر مجوزدار بودن «تمامی رشته ها»، مسئولان وزارت علوم ادبیات دیگری را بر تایید این رشته ها به کار می برند.

به طور مثال، محمد فرهادی وزیر علوم چند روز پیش بود که در در حاشیه مراسم تقدیر از برگزیدگان کنکور سراسری و المپیادهای علمی در جمع خبرنگاران در رابطه با مشکل فارغ‌التحصیلان رشته‌های فاقد مجوز دانشگاه آزاد گفت: "هر رشته‌ای که قانونی بوده است مورد تأیید است". وی در رابطه با رفع مشکل فارغ‌التحصیلان رشته‌های غیرقانونی گفت: "این مسئله در حال بررسی و حل شدن است". (اینجــا)

این اظهار نظر در حالی است که  وزیر علوم هفت روز قبل از این مصاحبه گفته بود: تمام فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد که رشته‌های آنها مجوز قانونی و رسمی داشته‌اند، مورد تائید هستند و آنهایی که غیرمجاز بوده، باید خودشان این مشکل را حل کنند. (اینجــا)

علاوه بر این دو اظهارات متفاوت، سایت این وزارتخانه به جای انتشار یک لیست جامع از مجوز رشته های دانشگاه آزاد، هفت لیست موازی منتشر کرده اند که دانشجویان این دانشگاه را سرگردان کرده است. (اینجــا) و (اینجــا)

رشته های بروز نشده وزارت بهداشت!
اما به نظر می رسد این عدم هماهنگی وزارت علوم و دانشگاه آزاد به مجموعه علوم پزشکی ها و وزارت علوم نیز رسیده است؛ به طوری که دبیرخانه شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی در بخش دانشگاه های آزاد خود، بروزرسانی رشته ها صورت نداده است.

البته این مسئله در است که ابطحی معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد شهریور سال 94 گفته بود: "همه رشته های دایر در حوزه علوم پزشکی، دارای مجوز و قانونی است." (اینجــا)؛ حتی این مقام مسئول در دانشگاه آزاد، در اسفند 94، و آذرماه سال جاری نیز از مجوزدار بودن «همه» رشته های علوم پزشکی این دانشگاه گفته بود.

این اظهارات و تاکیدات دانشگاه آزاد در حالی است که مسئولان وزارت بهداشت تاکنون درباره این رشته ها واکنشی نشان نداده اند و همچنین دبیرخانه شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی، مدتهاست که صفحه رشته‌های مورد تایید دانشگاه آزاد در سایت را بروزرسانی نکرده است. (اینجــا)

از سوی دیگر دانشگاه آزاد و وزارت بهداشت، در شهریور 1395، تفاهمنامه امضا کرده اند. وزیر بهداشت در این مراسم گفت: اگر فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد، صلاحیت کار حرفه ای در حوزه درمان، تشخیص و جراحی نداشته باشند، نباید اجازه آموزش به این دانشگاه داد و فشارهای زیادی بر ما وارد می شود که اجازه آموزش در برخی واحدهای دانشگاه آزاد را ندهیم ولی ما معتقدیم که باید سطح آموزش در این موسسه را به کیفیتی قابل قبول ارتقا داد. (اینجــا)

به هر حال آنچه مورد سوال خواهد بود، این است آیا دانشجویان رشته های پزشکی دانشگاه آزاد هم به سرنوشت ماجرای رشته های غیرپزشکی دچار شوند؟ موضع وزارت بهداشت در این باره چه است؟


کد خبرنگار : 16