دل به مالکین کسب و کارهای کوچک توصیه میکند که بارها " نقطه برخورد" خود را تعیین کنند. این گونه که از مدیران بپرسید که شرکت به چه مسیر خاصی برای رسیدن به اهداف تجاری خود نیاز دارد و این که آنها شخصاً چگونه میتوانند بیشترین تاثیر را داشته باشند- چالش مهمی که شرکتها هنگام توسعه و پیشرفت با آن مواجه هستند. او میگوید:" وقتی کارمندان کمی داشتم، هرکاری را انجام میدادم. اما حالا که هزاران کارمند دارم، فقط تمرکزم روی راهبرد و استراتژی است."
دل در مصاحبهاش در دانشگاه پیشین خود که شرکت او را "بزرگترن استارتاپ در جهان " میخواند، از نیت خود برای بازگرداندن " فرهنگ استارتآپ" به سازمانهایش گفت، این گونه که با تشویق و اعلام ایدهها و راهکارهای جدید، کسب و کار سازمانها را توسعه دهد. دل میگوید:" مسئله اینجا است که بخواهید خطر را در آغوش بگیرید. به استقبال خطر بروید و نترسید. شرکتهای بزرگ، وقتی در حال رشد و توسعه هستند، تمایلی به خطر کردن ندارند."
دل به این موضوع اشاره دارد که نحوه واکنش مردم به اشتباهات در واقع بخش کلیدی توسعه برای یک رهبر بزرگ است. این که بپذیرد که شرکت در زمان تصدی او دچار لحظات بحرانی شده است. به عقیده دل بهترین رهبران کسانی هستند که اشتباهات خود را به سرعت ارزیابی و شناسایی کرده و تلاش میکنند تا آن خطاها را به فرصتی برای توسعه خدمات، محصولات و افراد خود تبدیل نمایند.
دل به مدیران و کارآفرینان توسعه میکند تا با بهترین آدمهای ممکن معاشرت کنند؛ چه کارمند باشند چه سرمایهگذار، تامین کننده یا هر ارتباط کاری دیگری، این موضوع به توسعه شرکت کمک خواهد کرد. آدمهای باهوش سازمانها را به چالش میکشند و آنها را مجبور میکنند تا متفاوت فکر کنند.
فلسفه دل این است " ما گوش میکنیم و پاسخ میدهیم...موضوع مشتری است. به همین سادگی." دل از همان روز اول، شرکتاش را بر اساس این اصل ساخت که حق با مشتری است. او شرکت Dell Computer را در سن 19 سالگی در خوابگاه دانشجویی در دانشگاه تکزاس راهاندازی کرد. دل میگوید تدبیر و راهکارش ساده بود: قطعات را بخر، سرهم بندی کن و محصول نهایی را مستقیم به مشتری بفروش. او به شکل موثری توزیعکنندگان بزرگ را حذف کرد و توانست قیمت تمام شده را کاهش دهد. دل ادعا میکند که شرکتش بر اساس یک مفهوم نسبتاً ساده کار میکند. " مهمترین چیز جلب رضایت مشتریست."
دل میگوید" من از تجربیاتم یاد گرفتم که یک شرکت میتواند خیلی سریع رشد کند. باید مراقب توسعه در کسب و کارهای جدید باشید، چرا که اگر خیلی سریع به چیزهای زیادی برسید، تجربه یا پایه و اساسی برای موفقیت نخواهید داشت."
مایل دل میگوید:" هیچ چیز مانند یک موفقیت خود ساخته نیست." بهترین فرصت برای آن که کسب و کار کوچک خود را رشد دهید آن است که ارتباط خود را گسترش دهید. او افزود که از برخی از شانسهای فوقالعادهای که در زندگی داشته لذت برده است، اما هیچ کدام از آنها بدون وجود افرادی که عقل و دانش خود را با آنها به اشتراک گذاشته، حاصل نشدهاند. موفقیت او حاصل سخت کوشی تیمش در سراسر جهان و عشق و حمایت خانواده و دوستانش بوده است.
اگر نمیخواهید کسب و کار کوچک خود را به یک کسب و کار خیلی بزرگ و جهانی تبدیل کنید، اما آنچه را که ممکن است به آن برسید را محدود نکنید. دل کارش را 31 سال قبل از خوابگاه خود در دانشگاه تکزاس آغاز کرد و شرکت خود را به یک کسب و کار جهانی 50 میلیارد دلاری با بیش از 100 هزار کارمند تبدیل کرد.