تاریخ : 1395,چهارشنبه 11 اسفند19:09
کد خبر : 228656 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجوی دکتری به چه چیزهایی امتیاز می‌دهند؟

در روزهای پساکنکور دکتری از رقبای خود جانمانید +جدول

هرچند دیگر برای تهیه و تولید آثار بسیار دیر است اما فرصت باقیمانده تا اعلام نتایج اولیه برای برخی از داوطلبان که آثار نیمه‌کاره و نا تمام دارند می‌تواند فرصت خوبی باشد و در موارد بسیار نادری هم شاید بشود اثری را در این فاصله از صفر شروع کرد و به نتیجه رساند.

خبرنامه دانشجویان ایران: در حالی که کمتر از یک هفته از برگزاری آزمون مهم و موثر دکتری می‌گذرد اما هنوز تب این کنکور در بین داوطلبان بالاست و فروکش نمی‌کند. انگاز سوابق پژوهشی که قرار است در مرحله پذیرش مورد نظر قرار بگیرد، بیش از هر چیزی خواب را از چشم داوطلبلان ربوده است.

به گزارش خبرنگار صنفی – اموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بعد از پایان ازمون دکتری شاید به نظر برسد که دیگر حاشیه‌ها و التهابات حاصل از این کنکور مهم نیز کاهش پیدا کند اما ظاهرا اهتمام ویژه داوطلبان به پرکردن رزومه، حاکی از ادامه داد بودن این رقابت حساس و نفس گیر دارد.

داوطلبان آزمون دکتری حتما می‌دانند و سایر دانشجویان مقاطع ارشد و کارشناسی که قصد کسب تحصیلات تکمیلی دارند باید بدانند که کنکور و نتایج اولیه و اعلام رتبه و ... فقط بخش اولیه آزمون است و بخش بعدی و البته مهمتر آن، سوابق پژوهشی و امتیازاتی است که در هنگام پذیرش، مورد توجه دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد.

هرچند طبق تصمیم سازمان سنجش در پذیرش دانشجویان دکتری دانشگاه‌ها وحدت رویه‌ای صورت گرفته است اما ورود به مرحله بررسی سوابق و میزان پژوهش‌ها یا دوره‌های خاص و مدارک مورد قبول و ... می‌تواند از کابوس‌های سخت و کندرو در رویاهای پساکنکور برای داوطلبان دکتری باشد.

بسیاری از دانشجویان با توجه به نتیجه احتمالی کنکور که بعد از انتشار سوالات آزمون و کلید آن‌ها که تقریبا قابل محاسبه می‌شود، به فکر جمع‌آوری سوابق پژوهش و علمی خود می‌افتند؛ مدارکی که هر کدام به نوبه خودش می‌تواند به عنوان فرشته نجاتی در قبولی داوطلب در دانشگاه مورد نظرش کمک کند.

هرچند دیگر برای تهیه و تولید آثار بسیار دیر است اما فرصت باقیمانده تا اعلام نتایج اولیه برای برخی از داوطلبان که آثار نیمه‌کاره و نا تمام دارند می‌تواند فرصت خوبی باشد و در موارد بسیار نادری هم شاید بشود اثری را در این فاصله از صفر شروع کرد و به نتیجه رساند.

اما آنچه مسلم است، استفاده مناسب از زمان پیش روی داوطلبان برای جمع‌اوری و دسته بندی و البته مرور چندباره این آثار برای ارائه هرچه بهتر آنها در جلسات گزینش و مصاحبه است.

به طور کلی باید گفت که طبق قوانین سازمان سنجش، موسسات مجری دوره دکتری باید چگونگی تشکیل پرونده متقاضیان، زمان و مکان برگزاری آزمون، نحوه مصاحبه علمی یا برگزاری آزمون تخصصی و میزان تاثیر هر یک از مولفه ها را ضمن ارسال به سازمان سنجش، از طریق وب سایت، تماس تلفنی، پیامک و به صورت عمومی، صریح و شفاف به داوطلبان اعلام کنند. البته این امر بعد از اعلام نتایج و انتخاب رشته و ... صورت می‌گیرد.

از طرفی زمان برگزاری هر یک از مراحل ارزیابی تخصصی طبق نظر سازمان سنجش باید به نحوی برنامه ریزی شود که با زمان بندی سایر موسسات تداخل نداشته باشد و تعیین حد نصاب سنجش علمی از سوی موسسات برای ورود داوطلبان به مرحله دوم الزامی بوده و این حد نصاب می تواند برای هر موسسه و یا هر کد رشته ای متفاوت باشد.

جداول امتیازات را نیز به تفکیک در ادامه می‌بینید:

پس تا دیر نشده، به فکر جمع‌آوری یک رزومه علمی و پژوهش مناسب از خود باشید تا در روزهای پساکنکور دکتری، از سایر رقبای خود جانمانید.


کد خبرنگار : 17