تاریخ : 1395,جمعه 13 اسفند17:56
کد خبر : 228781 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

تراژدی تلخ توهین دولتمردان ادامه دارد؛

روایتی از «بی‌شعور» خواندن تا عذرخواهی وزیر بهداشت از فرماندار بدره ایلام +صوت

روز گذشته فیلمی در فضای مجازی پخش شده است که نشان می دهد وزیر بهداشت با فرماندار شهرستان بدره درگیری لفظی داشته است و بعد از تهدید وی به برکناری به او حرف زشتی نیز می زند!

خبرنامه دانشجویان ایران: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که برخی اظهاراتش در چند ماه گذشته، انتقاداتی را به همراه داشته است، در سفر به استان ایلام، این بار با اظهارات توهین‌آمیز به یک مقام دولتی، حاشیه‌ساز شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ قاضی‌زاده هاشمی که برای افتتاح چند طرح بهداشتی و درمانی به استان ایلام سفر کرده بود، دقایقی به شهرستان محروم بدره رفت اما این حضور با حاشیه‌های باورنکردنی و قابل‌تاملی همراه شد.

طی حضور کوتاه قاضی‌زاده در مرکز اورژانس بدره، مسؤولان این شهرستان تقاضای افزایش امکانات بهداشتی و درمانی در شهرستان را داشتند. پس از توضیحات مقصودی، رئیس شبکه بهداشت بدره درباره مشکلات شهرستان در حوزه سلامت، قاضی‌زاده‌هاشمی خطاب به وی گفت: شما که در جلسه دیشب حضور داشتید، چرا حرف الکی می‌زنید؟ دوست دارید آدم‌های اطراف از حرف‌های‌تان خوشحال شوند؟ دولت منابع و ردیف استخدامی ندارد، با این حرف‌ها برای مردم توقع ایجاد نکنید.

در ادامه اما، سیروس مرادحاصلی، فرماندار بدره ضمن تشکر از خدمات دولت تدبیر و امید گفت: مردم بدره به‌واسطه دوری از مرکز استان خواستار حضور چند متخصص در شهرستان هستند تا مشکلات بهداشتی آنها کمتر شود.

با این درخواست فرماندار، وزیر بهداشت واکنش تندی نشان داد و گفت: شما نماینده دولت هستید، چرا در حضور استاندار حرف الکی و بی‌ربط می‌زنید؟ مگر امام جمعه هستید که حرف بی‌ربط می‌زنید؟ شما نماینده دولت هستید.

وی در پاسخ آقای فرماندار که گفت من نماینده مردم هم هستم، گفت: خیلی غلط کردی بی‌شعور! اگر من بگذارم یک روز دیگر اینجا کار کنی. (فیلم بخشی از این درگیری لفظی را از اینجــا ببینید.)

قاضی‌زاده پس از این گفت‌وگو شهرستان بدره را ترک کرد تا ادامه این توهین وزیر بهداشت، در شبکه‌های اجتماعی دنبال شود.

فیلم و صدایی که تکذیب شد!
اما در حالی که فیلم توهین قاضی زاده هاشمی به فرماندار بدره، در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد، قابل تأمل ترین واکنش به این رفتار زننده از اتاق مدیریت روابط عمومی وزارت بهداشت سر زد و معاون وزیر بهداشت، در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران، ماجرای توهین وزیر بهداشت را از اساس، تکذیب کرد.

عباس زارع نژاد در اظهارنظری عجیب که یکی دو ساعت پس از انتشار فیلم منتشر شد گفت: خبر منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر درگیری لفظی وزیر بهداشت با فرماندار شهرستان بدره در خصوص امکانات درمانی طی بازدید از اورژانس این شهرستان صحت ندارد.

معاون وزیر بهداشت، این خبر را صرفاً یک شیطنت رسانه‌ای دانست و گفت: در این سفر گفت و گویی میان وزیر بهداشت که تولیت سلامت جامعه را بر عهده دارد و فرماندار بدره ایلام در خصوص سطح بندی و بکارگیری نیروهای متخصص که نه تنها در بدره ایلام بلکه در کلیه سفرها به آن توجه ویژه و اساسی دارد، صورت گرفت.

اما دامنه این تکذیب‌ها به زیرمجموعه وزارت بهداشت هم سرایت کرد و مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام در گفت‌وگو با سایتی محلی، ضمن تکذیب این خبر، آن را به «حرکات سیاسی برای تحت الشعاع دادن اقدامات پربار وزیر بهداشت» منسوب کرد و گفت: در شرایطی که وزیر بهداشت به استان ایلام سفر کرده تا مراکز درمانی مانند ام. آر. آی و سی تی اسکن را افتتاح و اعتبارات ویژه به استان ایلام اختصاص دهد و علاوه بر این وی در مرکز نوآوران در حال عمل رایگان جراحی چشم به مردم بی بضاعت استان است لذا این قبیل حرکات سیاسی به منظور تحت الشعاع قرار دادن اقدامات پربار وزیر بهداشت برای استان است.

سپهر در پایان هم، رسانه‌ها را به «اخلاق‌مداری و توجه به منافع مردم و بیان دغدغه‌ها در فضایی به دور از منافع سیاسی» دعوت کرد!

فحاشی حضوری؛ عذرخواهی تلفنی/ تغییر مواضع تکذیب کنندگان
اما انعکاس و انتشار گسترده توهین وزیر بهداشت به فرماندار بدره باعث انتقادات گسترده شد. رسانه‌های استانی نیز اخبار و گزارشات متعددی درباره این درگیری لفظی دو مقام دولتی منتشر کردند. برخی رسانه‌ها گزارش دادند فرماندار بدره نیز در مقابل توهین‌های وزیر بهداشت ساکت نماند و از خجالت قاضی‌زاده‌هاشمی درآمد. به هر حال انتشار گسترده فیلم درگیری یک عضو کابینه حسن روحانی با فرماندار یک شهرستان محروم تصویر ناخوشایندی از وضعیت اخلاق و ادب و نیز مدیریت دولتی‌ها ایجاد کرد. شاید نگرانی‌های دولتی‌ها از دامنه همین انتقادات بود که باعث شد دولتی‌ها تلاش کنند این موج انتقادی فزاینده را تا حدودی کنترل کنند.

دکتر عباس زارع‌ نژاد مشاور وزیر و رییس روابط عمومی وزارت بهداشت تنها به فاصله چند ساعت پس از تکذیب خود، در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایسنا گفت: وزیر بهداشت صبح امروز پیش از ترک استان ایلام ، در تماس تلفنی با فرماندار بدره از او بابت اتفاقات رخ داده عذرخواهی و دلجویی کرد و فرماندار بدره نیز ضمن ابراز ارادت به دولت و دکتر هاشمی وزیر بهداشت از اتفاقات پیش آمده عذرخواهی کرد.

وی افزود: وزیر بهداشت صبح امروز ایلام را به مقصد خوزستان جهت افتتاح پروژه‌های درمانی ترک کرد.

در همین راستا، یک فایل صوتی منتشر شد که حاوی عذرخواهی متقابل وزیر بهداشت و فرماندار بدره از یکدیگر است.

متن فایل صوتی که به نظر می‌رسد هماهنگی‌های لازم پیش از ضبط آن بین طرفین صورت گرفته بود [مربوط به گفت‌وگوی قاضی‌زاده‌هاشمی و مرادحاصلی] بخوبی حاوی نکات قابل تاملی است و به وضوح وضعیت مناسبات مدیران ارشد و جزء در کابینه یازدهم را نشان می‌دهد.

متن این گفت‌وگو بدین شرح است:

- سلام آقای مرادحاصلی
+ سلام حاج آقا
- حال شما چطوره؟
+ خوبید؟ آقا ما شرمنده‌ایم به خدا. من چون قلبا دوستت دارم قصدی نداشتم خدایی ناکرده جسارتی شود یا واقعا عصبانی‌ات کنم. در دهه فجر امسال من صحبت می‌کردم، اگر نیم ساعت صحبت می‌کردم، 20 دقیقه درباره خصوصیات شما بوده است. دیروز امام جمعه به شوخی گفت این همه از او تعریف کردی، حق دارد اینجوری رفتار کند. گفتم پیش می‌آید. البته شما هم فشار کاری داشتید و من قلبا دوستت دارم. من مرید حضرتعالی و دولت روحانی هستم، بخصوص حضرتعالی که از وزرای توانمند دولت هستید. دیروز گفتم که یکی از تواناترین وزرا هستید. ببخشید که پیش آمد.
- نه. اولا من باید عذرخواهی کنم. من حرف درستی نزدم.
+ بالاخره شما فشار کاری بیشتری دارید.
- فشار کاری و بدهکاری هست. گفتند بیمارستان می‌خواهند. آنجا 4600....
+ حرف مردم این است که متخصص‌های اطفال هفته‌ای دو، سه روز بیایند اینجا، چون فاصله با مرکز استان 90 کیلومتر است و مردم تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند. این قضیه پیش آمد، به خدا قسم من اصلا قصد توهین به شما را نداشتم خدای ناکرده.
- حالا اشکال ندارد. من اشتباه کردم، عذرخواهی هم می‌کنم. شما جواب مرا دادید، تمام شد و رفت. من دیگر نباید ادامه می‌دادم. ادامه‌اش کار درستی نبود و عذرخواهی می‌کنم.
+ شما ببخشید. از طرف ما بی‌تربیتی و بی‌احترامی بوده به بزرگواری خودتان ببخشید.
- من باید عذرخواهی کنم. در عین حال مشکلی که ما داریم، من بالای 470 شهر رفته‌ام، این اولین بار بود این مساله پیش آمد و دلیلش این بود که من احساس کردم شما به جای اینکه آرام کنید خدای نکرده فکر کردم تحریک کردید. چون هم دانشکده می‌خواهند، هم بیمارستان، هم سی‌تی‌اسکن.  ما پیاده شدیم گفتند اینجا دکتر نداریم. یک حرف‌های دیگری هم زدند که شما می‌دانید.
+ من فقط گفتم 4 تا متخصص که دکتر گفت، به جای هفته‌ای 2 روز، بیشتر شود.
- آره! 7 تا تقریبا پزشک داشت. ما در برنامه‌مان بدره نبود. ما دیدیم شما آمدید پیاده شدید آمدیم برای عرض سلام و احترام که بعدش اینجوری شد.
+ قصد ما عرض ارادتی بود. مردم با گوسفند قربانی آمده بودند. گفتیم از مسیر رد می‌شوید. شما از بهترین وزرای دولتید و پیش ما عزیز بودید، هستید و خواهید بود.
- قربان شما بزرگوارید. طوری شد که ما مجبوریم جبران کنیم. ببخشید عذرخواهی می‌کنم. به هر حال حلال کنید.
+ وظیفه ما بود که کوتاه بیاییم.
- خداحافظ شما.
+ خداحافظ

چالش بزرگ در آخرین ماه‌های دولت
حالا با اتفاق‌های روز گذشته، می‌توان گفت که چالشی جدید پیش روی دولت قرار دارد. دولتی که رییس آن، بارها در سخنانش عصبانی شده و حالا خوش اخلاق‌ترین عضو کابینه‌اش را نیز در کنار خود می‌بیند. با این تفاوت که قاضی زاده هاشمی، حتی به ظاهر نیز از دعوای داخلی میان دولتی‌ها و طرف دیگر دعوا عذرخواهی کرد.

با این وجود، کلیدواژه «بی‌شعور» از همان دقایق اولیه انتشار این فیلم، بین کاربران فضای مجازی هشتگ خورد تا واژه‌ای دیگر در میان واژه‌های وزن دار سیاست ایران شکل بگیرد. واژه‌ای که از زبان رسانه‌ای‌ترین عضو کابینه یازدهم نیز بر زبان رانده شده است و از این پس در فرهنگ سیاسی ایران، معنایی خاص خواهد یافت. معنایی که مدیون انتشار فیلم کوتاه یکی از کلیدی‌ترین اعضای کابینه است.