تاریخ : 1395,دوشنبه 16 اسفند15:36
کد خبر : 229116 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

کلاس‌هایی که خالی می‌شوند؛

یک ماه تعطیلی دلچسب نوروزی برای دانشجویان

بد نیست سری به دانشگاه‌ها بزنیم و از حال و هوای دانشجویان در این ایم باخبر شویم؛ دانشجویانی که طبق قانون باید تا آخرین روز غیر تعطیل سال به دانشگاه بروند و رس کلاس‌ها حاضر شوند اما در واقعیت انگار اتفاق دیگری می‌افتد.

خبرنامه دانشجویان ایران: تعطیلات حدود بیست روزعید که برای بعضی ها 15 روز و برای بعضی تا 40 روز هم ادامه دارد از آن دست تعطیلی‌ها است که تقریبا می‌توان گفت تمام افراد جامعه، از آن کودکی گرفته که عید را در عیدی آن می‌بیند، یا آن دانشجویی که عید را زنگ تفریح طلایی وسط ترم می‌بیند و یا آن کارمندی که بعد از یک سال کار تعطیلات عید را وقت مناسبی برای دید و بازدیدهای فامیل، به همراه مسافرتی دلپذیر در کنار خانواده می‌بیند، همه و همه از این فرصت زیبا که آغازی همگام با شکفتن گل برروی درختان و نمایان شدن غنچه‌های درخچه‌های گل است خوشحال و خرسند می‌شوند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بد نیست سری به دانشگاه‌ها بزنیم و از حال و هوای دانشجویان در این ایم باخبر شویم؛ دانشجویانی که طبق قانون باید تا آخرین روز غیر تعطیل سال به دانشگاه بروند و رس کلاس‌ها حاضر شوند اما در واقعیت انگار اتفاق دیگری می‌افتد.

دسته اول دانشجویان
همیشه اسفندماه هرسال که شروع می‌شود رفته رفته از تعداد دانشجویان کاسته می‌شود البته صرف نظر از آن دسته(دسته اول) از دانشجویانی که از اول ترم دانشگاه نمی‌آیند تا به نقلی خویش را برای نصفه دوم ترم در سال بعد آماده کنند ولی در واقعیت این دسته از دانشجویان قبل از سال جدید به دانشگاه نمی‌آیند تا آمادگی لازم را برای استفاده از مزایای تعطیلی عید نوروز را پیدا کنند.

دسته دوم دانشجویان
آن دست دیگر(دسته دوم) از دانشجویانی هم که از اول ترم سر کلاس‌ها حاضر می‌شوند از اول اسفندماه شروع به ریزش می‌کنند و این ریزش دلایل مختلفی دارد؛ از دلایل گفته شده برای دانشجوهای دسته اول گرفته تا پیچاندن و یا کنسل کردن میان‌ترم‌ها که در بعضی از موارد موفق می‌شوند و دعای خیر دانشجویان دسته سوم گریبان گیرشان می‌شود؛ در بعضی مواقع هم موفق نمی‌شوند و البته نمره صفر میان ترم برایشان منظور می‌شود.

دسته سوم دانشجویان
دسته سوم دانشجویانی هستند که طبع معمولی و نرمالی دارند و معمولا تا یکی دو هفته قبل عید را در دانشگاه حاضر می‌شوند و مدت باقی مانده را بر سر دانشگاه خانواده که واحدهای مختلفی دارد و ازجمله آن شیشه پاک کردن، شستن کف سالن و دیوار و از این قبیل موارد حاضر می شوند، البته این را اضافه کنم که موارد ذکر شده برای دسته اول و دوم تاحدودی شامل این دسته نیز می‌شود.

دسته چهارم دانشجویان
دسته چهارم دانشجویان فوق دانشجو! که تا روز آخر سرکلاس ها حاضر می‌شوند و به زور استاد،حراست و... از دانشگاه آمدن دست می‌کشند؛ این دسته از دانشجویان که نبوغ زیادی دارند در دورانی که سرکلاس‌ها حاضر می شوند و دانشجویان دیگر حاضر نمی‌شوند، بار خود را می‌بندند؛ هرچند این نسل از دانشجوها در حال انقراض است!

موج بعدی تعطیلات نوروزی
پس از اینکه تمام دوستان دانشجو از دانشگاه خارج شدند، سال هم تحویل شد، داب و رسوم عید نیز برگزار شد و مسافرت و خواب نوروزی آن هم به سبک دانشجویی و... تمام شد، پس از این همه مشقت و سختی، سبزه عید را هم در سیزدهم عید بهم گره زده، همه آماده می‌شوند برای رفتن به دانشگاه و نکته حائز اهمیت اینجا است که سیر جدید تعطیلات نوروزی آن هم از نوع دانشجویی دوباره شروع می‌شود به این صورت که دسته چهارم بدون تعطیلی، دسته سوم 2 الی 3 روز ،دسته دوم  4 الی 5 روز و برای دسته اول 7 الی 10 روز این تعطیلات طول می‌کشد.

پس از اینکه همه سرکلاس حاضر شدن و رایزنی‌های خود را برای مجاز کردن غیبت‌ها شروع کردند، در همین حین است که میان‌ترم‌ها شروع شده و سری دوم رایزنی ها شروع می شود و همه در سعی برای عقب انداختن میان ترم ها دارند که دست آخر این رایزنی نتیجه می‌دهد و باعث می‌شود تا بازه میان ترم‌ها به آخر برسد و تمام امتحانات میان ترم پشت سر هم و در مواقعی هم با بدبیاری برای بعضی از دانشجویان چند امتحان در یک روز و خلاصه اینکه به طور کلی، ترم‌های زوج به نوعی است که صنف دانشجویی به آن علاقه شدیدی دارد ولی درمواردی هم به خاطر مواردی که گفته شد از این ترم نفرت شدیدی پیدا می‌کند.

معمولا زمانی که با دانشجویان راجع به تعطیلات عید و چگونه سپری شدن آن صحبت می‌شود با اینکه تا آنجا که توانسته‌اند تعطیلات را طولانی کرده‌اند اما معتقدند خیلی زود گذشت و ای کاش یکبار دیگر این ایام باز می‌گشت تا بتوانیم فلان کارها را انجام بدهیم و این در حالی است که قبل از تعطیلات، برنامه‌ای جامع برای ایام عید آماده کرده‌اند؛ به عنوان مثال قبل از تعطیلات نوروزی اکثر دانشجویان می‌خواهند تمام دروس ترم خود را دوره و حتی تمام کنند.

ولی چنان که وارد این ایام می‌شوند به علت خستگی شدید که ناشی از عوامل بیرونی و درونی مانند تنبلی، شبکه‌های اجتماعی مجازی، برنامه‌های تلویزیون و ... این برنامه را به تعویق انداخته و در پایان با دادن امیدواری به خود با این وعده که ده روز دیگر باقی مانده، چیز زیادی نیست و... اسباب آرامش روحی را برای روح و جسم خویش فراهم می‌آورند.

جالب تر اینکه در پایان ایام نوروز بیست و چهار ساعت مانده به درس و دانشگاه می‌فهمند که دیگر زمانی باقی نمانده، هرچند اینجا نیز کوتاه نمی‌آیند و با جمله "در طول ترم مطالعه می‌کنم" آرامش روحی و روانی خود را حفظ می‌کنند.

پس بهتر است اگر برای تعطیلات نوروزی خود برنامه ریزی می‌کنیدفغ بهترین بهره‌برداری از این ایام برای بهبود مسیر تحصیلی‌تان را در دستور کار قرار دهید.


کد خبرنگار : 17