تاریخ : 1395,پنجشنبه 19 اسفند17:13
کد خبر : 229490 - سرویس خبری : فناوری اطلاعات

سامانه‌ای برای تشکل‌های دانشجویی؛

دفتر ثبت تجربیات دانشجویی را ورق بزنید

کالک به منظور ثبت و به اشتراک گذاری تجربیات ارزشمند تشکل های دانشجویی در عرصه های مختلف راه اندازی شده است تا حلقه وصلی میان افراد با سابقه تر و نسل تازه نفس؛ و همچنین میان تشکل های دانشجویی در سراسر کشور باشد.

خبرنامه دانشجویان ایران: همواره تشکل‌های دانشجویی به واسطه پالایش و به روزامدی اعضا به واسطه عمر کوتاه و چهارساله دانشجویی، نیازمند حضور تجربیات ادوار گذشته و مسئولین و اعضای دوره‌ها یا سال‌های قبل هستند تا در تصمیم‌گیری‌های کلیدی و اساسی، دچار مشکل نشوند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سامانه کالک به منظور ثبت و به اشتراک گذاری تجربیات ارزشمند تشکل های دانشجویی در عرصه های مختلف راه اندازی شده است تا حلقه وصلی میان افراد با سابقه تر و نسل تازه نفس؛ و همچنین میان تشکل های دانشجویی در سراسر کشور باشد.

کالک برآن است تا تجمیعی میان فعالان انقلابی ایجاد کند تا هم افزایی در جبهه انقلاب صورت گیرد و سیر پر شتاب تری در راستای رسیدن به آرمان ها ایجاد شود. به عبارت دیگر هر ساله فعالیت ها و ایده های زیادی در تشکل های مختلف عملیاتی می شود ولی عدم ثبت تجربیات این فعالیت ها باعث ساکن ماندن آن ها می شود.

در ادامه به صورت مختصر قسمت های مختلف این سامانه معرفی می شود:
کالک تجربیات؛ سامانه کالک این امکان را فراهم کرده که فعالان بتوانند تجربیات خود به همراه محتویات مربوطه را بارگذاری نمایند. این مهم در قسمت کالک تجربیات انجام می شود. در این قسمت می توانید قریب به 800 تجربه در زمینه های مختلف که از دانشگاه های سراسر کشور ثبت شده را مشاهده نمایید.

در قسمت کالک عملیاتی، چکیده تجربیات تشکل ها که در حوزه های زیر تقسیم بندی شده اند را مشاهده می نمایید. با مطالعه این بخش ، چارچوب و کلیات کار دستتان می آید!

- شهدا و دفاع مقدس
- جهان اسلام و مستضعفین
- اردویی
- رشد و کادرسازی
- نقش آفرینی علمی
- مسائل تشکیلاتی
- جذب و ورودی جدید
- نقش آفرینی سیاسی
- رسانه و هنر
- آزادفکری
- جهادی
- فرهنگی مذهبی

به طور مثال شما اگر برنامه اردوی مشهد دارید با مطالعه کالک عملیاتیِ اردوی مشهد در قسمت اردویی با کلیات و جزئیات برگزاری یک اردوی خوب تا حد خوبی آشنا می شوید.

کالک پشتیبان برای پشتیبانی محتوایی و اجرایی برنامه های مختلف راه اندازی شده است. گاهی مشکل در نداشتن اطلاعات کافی پیرامون کاری که باید انجام شود نیست، مشکل در ندانستن مسیر حرکت نیست، بلکه مشکل در این است که نمیدانیم با استفاده از چه ابزارهایی می توان حرکت در این مسیر را سرعت بخشید. این خلا بسیار جدی می نمود. چرا که نداشتن ارتباطات و گاهی اطلاعات کافی باعث تحمیل هزینه های بسیار زیاد و کاهش محسوس کیفیت فعالیت ها می شود. در این قسمت شما از مجموعه جزوات و کتابها تا گلچین های صوتی و تصویری و تا مباحث اجرایی (لیست اساتید و راه اتباطی با آن ها، لیست اماکن و....) مشاهده می کنید که می تواند تسریع و تسهیل در کار ایجاد کند. پیشنهاد می شود در این قسمت با تامل و کنجکاوی بیشتری ورود کنید!

کالک TV : وظیفه تولید و جمع آوری محتوای چندرسانه ای مربوطه را برعهده دارد. از جمله محتویات این قسمت می توان به فصل نگاشت که ماموریت مستند کردن تجربیات شاخص و جریان ساز را بر عهده دارد و یا موشن گرافیک ها و کلیپ های صوتی که محتویات کاربردی برای تشکل ها تولید می نماید،  اشاره کرد.

مدرسه کالک در راستای غنای تشکیلات دانشجویی اقدام به اعزام استاد برای ارائه مجموعه کاملی از کارگاه ها و دوره های آموزشی در سراسر کشور نموده است. دوره های این مجموعه شامل موضوعات متنوعی است که درباره مسائل کلان و با اهمیت کشوری به وجود آمده اند. در این مجموعه تعداد بسیار زیادی کارگاه با موضوعات تشکیلاتی تدوین شده است که به تشخیص صاحبنظران در شمار نیاز های امروز تشکل های دانشجویی می باشند. اساتید این کارگاه ها از جمع فعالین با سابقه تشکل ها بوده که علاوه بر تجربه عملیاتی که در موضوع کارگاه دارند، امکان ارتباط مستمر و مشاوره های بعدی را نیز برای دانشجویان فراهم است.

بخش بعدی کالک، پرونده ویژه است که هدف آن ثبت ایده و نمایش محتواهای سامانه کالک، متناسب با تقویم تشکیلاتی است. به عبارت دیگر در تقویمی که در این قسمت طراحی شده، فعالیت های متناسب با ایام پیشنهاد شده و محتواها و ایده هایی که می تواند در آن زمان مفید باشد ارائه شده است. هدف اصلی این قسمت جریان سازی در دانشگاه می باشد.

کالک مسئولیت؛ معمولا زمانی که تازه بار یک مسئولیت بر دوشمان می افتد تا مدتی در تحیریم که چه کنم؟ چه طور؟ چرا؟ وسوالهایی از این قبیل. برای افرادی تازه مسئولیت می گیرند پیشنهاد می شود حداقل محتویات مربوط به مسئولیت خود را مطالعه کنند تا با مقدمات اصول کار، آیین نامه ها، نحوه تعاملات، چرایی کار، نکات اجرایی و... آشنا شوند. در این قسمت برای مسئولیت های مختلف به ترتیب زیر، محتوای دسته بندی شده آورده شده تا مسئول مربوطه با مقدمات و ملزومات مسئولیتش آشنا باشد:

- مسئول بسیج
- مسئول فرهنگی
- مسئول آزادفکری
- مسئول رسانه
- مسئول علمی
- مسئول سیاسی

با کالک در میان بگذارید! هدف از این قسمت ارائه مشاوره محتوایی و تشکیلاتی است که دوستان شما در سامانه کالک به صورت مستمر پاسخگوی شما باشند. زمانی که وارد سایت می شوید در قسمت پایین سمت چپ صفحه پنجره ای به نام « با کالک در میان بگذارید» مشاهده می نمایید که می توانید پیام خود را بگذارید و منتظر پاسخ باشید!

از آنجا که دسترسی به برخی از مطالب و همچنین بارگذاری مستقیم محدود به ثبت مشخصات اولیه می باشد پیشنهاد می شود از نوار ابزار بالای سایت گزینه «ثبت نام در 3 ثانیه» را انتخاب نمایید و پس از «ورود» گزینه «درخواست ارتقا» را تکمیل نمایید تا کاربری شما فعال شود.

لازم به ذکر است به روز رسانی محتوا در همه قسمت های سامانه کالک مدنظر است و این مهم با همت شما عملی خواهد شد تا کالک صرفا مانند کتیبه های باستانی زیبا نشود بلکه کارامدی خود را همواره حفظ کند.


کد خبرنگار : 17