تاریخ : 1395,شنبه 21 اسفند14:50
کد خبر : 229633 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

آیا روحانی همچنان معتقد به اجرای اقتصاد مقاومتی است؟

اجرای اقتصاد مقاومتی با تسهیلات خرید تلویزیون خارجی در بدنه دولت! +سند

در شرایطی که دولت نیز از ادعای خود مبنی بر اجرای اقتصاد مقاومتی کوتاه نمی‌آید، ارائه تسهیلات برای تهیه تلویزیون با برند خارجی در یکی از وزارتخانه‌های دولت، می‌تواند نمونه کوچکی از رفتار کلی در دولت در مواجهه با اقتصاد مقاومتی باشد.

خبرنامه دانشجویان ایران: این روزها اگر پای صحبت مردم کف جامعه که به واسطه سوء مدیریت‌های مسئولین اجرایی کشور از اقتصاد مقاومتی، خیلی نمی‌دانند هم بنشینیم به شما خواهند گفت که دولت یازدهم در اجرای این نوع از مدل اقتصاد که به قوه محرکه صنعتی درونی کشور قدرت می‌دهد، موفق نبوده است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دولتی که در وزاتخانه‌اش برای کارمندان، تلویزیون‌های برند خارجی با تخفیف و اقساط به فروش می‌رسد، جای تعجب نیست که در اجرای اقتصاد مقاومتی، موفق نبوده باشد.

اطلاعیه اخیر و البته داخلی وزارت علوم مبنی بر خرید نقدی با تخفیف و اقساط تلویزیون برند خارجی، نگاه متفاوتی به دولت یازدهم که شعار اجرای اقتصاد مقاومتی را می‌دهد در عموم به وجود آورده است.

در اطلاعیه داخلی وزارت علوم آمده است:

به اطلاع همکاران محترم حوزه ستاد وزارت علوم می‌رساند برای دریافت معرفی نامه خرید کالا به صورت نقدی و اقساطی از شرکت سامسونگ با تسهیلات ویژه به شرح ذیل به اداره رفاه آقای کریمی (داخلی 3030) مراجعه فرمایند.

خرید اقساطی: 10 ماهه بدون سود و بدون پیش پرداخت، به قیمت مصرف کننده و با چک

خرید نقدی: 7 درصد تخفیف ویژه کارکنان محترم وزارت علوم علاوه بر تخفیف جشنواره شرکت سامسونگ

این در حالی است که انتقادات صریح آیت الله جنتی در اجلاسیه نمایندگان مجلس خبرگان رهبری به عدم اجرای اقتصاد مقاومتی در دولت با واکنش تند حسن روحانی مواجه شده بود.

تذکر آیت الله جنتی
آیت الله جنتی در این باره گفته بود: نباید این‌گونه فکر و القا شود که ما چیزی نداریم و فقیر هستیم. با توجه به تأکید مکرر مقام معظم رهبری درباره اجرای اقتصاد مقاومتی، رئیس‌جمهور گزارشی از عملکرد اقتصاد مقاومتی را به مردم بدهد و بگوید عملکرد ما روی زمین این بوده است. به گفتار و آمال نمی‌شود تکیه کرد آقایان بگویند روی زمین چه‌کارهایی کردند تا مردم خوشحال شوند، اگر به اقتصاد مقاومتی آن‌گونه که بایدوشاید عمل نشده از مردم عذرخواهی کنند و بگویند دلیلش چه بوده است.

واکنش حسن روحانی
واکنش روحانی اما به این اظهارات، اینگونه بود: این چه سوالی است که پرسیده می‌شود؟ ما پیروز اقتصاد مقاومتی هستیم چون یک ملت بزرگ و یک دولت کارآمد و یک رهبری فرهیخته و آگاه که هدایت می‌کند وجود دارد؛ ما در اقتصاد مقاومتی شکست می‌خوریم؟ از این سوال بدتر نمی‌شود.

تاکید رهبر معظم انقلاب به روی زمین ماندن اقتصاد مقاومتی
از طرفی رهبر معظم انقلاب بعد از این بگو مگوی سیاسی در جلسه با اعضای خبرگان رهبری که اتفاقا حسن روحانی نیز به عنوان یکی از اعضا در آن حضور داشت، تکرار تعبیر «اقتصاد مقاومتی» را در بیان مسئولان، کارشناسان و صاحبنظران، نشانه پذیرش این چارچوب فکری برشمردند و افزودند: مهم این است که این چارچوب در عمل تحقق یابد.

ایشان با یادآوری اینکه در سال ۹۴ نیز مسئله اقتصاد مقاومتی مورد تأکید قرار گرفته بود، افزودند: چون آن سال، حرکت مطلوبی در عمل شکل نگرفت، سال ۹۵ را «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری کردیم.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: البته مسئولان دولتی کارهای قابل توجهی در این زمینه انجام داده اند اما این، فقط بخشی از کارهای لازم است.

ایشان خاطرنشان کردند: اگر همه کارهای ضروری در موضوع اقتصاد مقاومتی انجام شده بود، امروز تفاوت محسوسی را در اوضاع اقتصادی کشور و زندگی مردم شاهد بودیم.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: به رئیس جمهور محترم هم گفته ام که بیان شاخص های کلان خوب است البته اگر آمارها قابل خدشه نباشد، اما به هر حال اینها در زندگی و معیشت مردم در کوتاه مدت و میان مدت اثر نمی گذارد.

با این حال و در شرایطی که دولت نیز از ادعای خود مبنی بر اجرای اقتصاد مقاومتی کوتاه نمی‌آید، ارائه تسهیلات برای تهیه تلویزیون با برند خارجی در یکی از وزارتخانه‌های دولت، می‌تواند نمونه کوچکی از رفتار کلی در دولت در مواجهه با اقتصاد مقاومتی باشد، چه اینکه رفتار دولت در این زمینه، پیش‌تر در حوزه‌هایی مثل واردات بی رویه محصولاتی که مشابه داخلی دارند، مشخص شده بود.

حالا باید منتظر واکنش وزارت علوم و دولت روحانی در این باره باشیم؛ آیا دولت یازدهم هنوز معتد است که اقتصاد مقاومتی را به خوبی اجرا کرده است؟


کد خبرنگار : 17