تاریخ : 1395,سه شنبه 24 اسفند05:48
کد خبر : 229952 - سرویس خبری : آخرین اخبار فناوری اطلاعات و ارتباطات

کامپیوتر کوانتومی در ابعادی فراتر از یک زمین فوتبال ساخته خواهد شد

در یک دهه گذشته پژوهش‌ها و تلاش‌های بسیاری در زمینه طراحی قدرتمندتر کامپیوترها انجام گرفته است. در همین ارتباط گروهی از پژوهشگران بین‌المللی مستقر در دانشگاه ساسکس انگلستان موفق به ابداع راهکاری شدند که به آن‌ها اجازه می‌دهد یک کامپیوتر کوانتومی را طراحی کنند. کامپیوتری که قادر خواهد بود مسائل و مشکلات پیچیده و رایج امروزی را چند برابر سریع‌تر از کامپیوترهای امروزی حل کند.

خبرنامه دانشجویان ایران: در یک دهه گذشته پژوهش‌ها و تلاش‌های بسیاری در زمینه طراحی قدرتمندتر کامپیوترها انجام گرفته است. در همین ارتباط گروهی از پژوهشگران بین‌المللی مستقر در دانشگاه ساسکس انگلستان موفق به ابداع راهکاری شدند که به آن‌ها اجازه می‌دهد یک کامپیوتر کوانتومی را طراحی کنند. کامپیوتری که قادر خواهد بود مسائل و مشکلات پیچیده و رایج امروزی را چند برابر سریع‌تر از کامپیوترهای امروزی حل کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از شبکه؛ فیزیک‌دانان پیشنهاد کردند یک کامپیوتر کوانتومی در ابعادی فراتر از یک زمین فوتبال ساخته شود. این طرح بلندپروازانه برای حل مشکلات غیرقابل حل امروزی از فناوری‌های رایج امروزی استفاده خواهد کرد و به اندازه‌ای قدرتمند خواهد بود که قادر است برای بسیاری از مسائل غیر قابل حل امروزی راه‌حلی ارائه کند. پیشنهاددهندگان این طرح گفته‌اند: «ساخت چنین ماشین عظیمی به زمینی فراتر از یک زمین فوتبال و حداقل 100 میلیون یورو معادل 126 میلیون دلار سرمایه نیاز خواهد داشت.»

وینفرد هینسینگنر، فیزیک‌دان کوانتوم دانشگاه ساسکس انگلستان که سرپرستی این گروه بین‌المللی را بر عهده دارد، در این ارتباط گفته است: «بله، درست است بسیار بزرگ و البته پر هزینه خواهد بود. ما به دنبال آن هستیم تا از فناوری‌های موجود برای ساخت چنین کامپیوتری استفاده کنیم. ماشینی که قادر است مسائلی را حل کند که کامپیوترهای امروزی برای حل آن‌ها به میلیون‌ها سال زمان نیاز دارند. فناوری مورد استفاده در این کامپیوتر به اندازه‌ای قدرتمند است که می‌تواند جامعه را تحت تاثیر خود قرار دهد. همان‌گونه که اطلاع دارید، فرآیند طراحی و ساخت کامپیوترهای کوانتومی کار ساده‌ای به شمار نمی‌رود. با این وجود ما در تلاش‌ هستیم موانع و مشکلاتی که در سر راه ساخت چنین کامپیوتری وجود دارد را مورد پیش‌بینی کرده و راه‌حل‌های فنی را برای حل این مشکلات ارائه کنیم. تا به امروز هیچ‌یک از فناوری‌هایی که به دست بشر ساخته شده است قادر به انجام چنین کاری نیستند.»

آندر مورلو، فیزیک‌دان کوانتومی دانشگاه نیو ساوت ولز سیدنی استرالیا می‌گوید: «این اولین باری نیست که ایده ساخت چنین کامپیوترهایی مطرح می‌شود. اما جاه‌طلبی مستتر در آن و رویکرد اتخاذ شده در زمینه ساخت آن جالب توجه است. من فکر می‌کنم نقطه عطفی در ارتباط با این پیشنهاد وجود دارد. به طوری که در سال‌های پیش رو تاثیرگذاری و نفوذ آن در جامعه کاملا محسوس خواهد بود. ساخت چنین ماشین عظیمی یک چالش فوق‌العاده مهندسی خواهد بود. اما ارزش دنبال کردن را دارد.»

کریستوفر مونرو، فیزیکدان دانشگاه مریلند در College Park گفته است: «در حالی که این پیشنهاد بیش از اندازه چالش‌برانگیز است، اما آرزو می‌کنم جامعه کوانتومی نیز به فکر چنین ایده‌های بزرگی باشند. »

در تصویر زیر یک نمونه اولیه از هسته اصلی این کامپیوتر کوانتومی که موفق شده است یک یون را به دام اندازد را مشاهده می‌کنید.

در کامپیوترهای امروزی از واحدی به نام بیت استفاده می‌شود که در یک زمان قادر است یکی از دو مقدار صفر یا یک را داشته باشد. در حالی که در کامپیوترهای کوانتومی هر بیت موسوم به کیوبیت قادر است به طور همزمان صفر و یک را داشته باشد. همین موضوع باعث می‌شود تا کامپیوترهای کوانتومی بتوانند محاسبات چندگانه را به طور همزمان انجام دهند.

برنامه ساخت یک کامپیوتر کوانتومی در ابعاد مرسوم بخشی از پروژه ملی دولت انگلستان است که به منظور توسعه محاسبات کوانتومی در حوزه صنعت دنبال می‌شود.