تاریخ : 1395,سه شنبه 24 اسفند12:23
کد خبر : 229976 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

رمزگشایی اظهارات اخیر فرمانده هوافضای سپاه درباره توقف پرتاب موشک ماهواره‌بر؛

کدام ماهواره به انبار رفت؟ +سند

دکتر مسعود تجریشی معاون وقت پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف در سال 92 خاتمه این پروژه را اعلام کرده بودند. همچنین جمعی از دانشجویان و دست اندرکاران این پروژه در آذرماه 92 از رئیس دولت وقت تقاضای قرار گرفتن این ماهواره را در برنامه پرتاب کرده بودند.

خبرنامه دانشجویان ایران: در 14 بهمن 94 (روز فن آوری فضایی) بعد از حدود دو سال تعویق، رئیس محترم جمهور و جمعی از مسئولین کشوری طی مراسمی از این ماهواره به نام ماهواره دوستی پرده برداری می کنند! نحوه اجرای مراسم به گونه ای بود که در ذهن مخاطب اینگونه القا می شد که گویی ماهواره جدید ساخته و رونمایی شده است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ جمعه، بیستم اسفندماه بود که سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در گردهمایی فرزندان شهدا در اظهاراتی خبر از یک اتفاق مهم داد. وی در اظهارات انتقادی خود گفت: "برای ما تردیدآمیز است که موشک ماهواره‌بر که دارای اهداف غیرنظامی است با تشر آمریکا به انبار برود! تا کی باید باج دهیم و کوتاه بیاییم. ما اگر راهبردمان را تغییر ندهیم و به دستورات برخی از خواص که به گل نشسته‌اند عمل کنیم روز به روز وضعیت‌مان خراب‌تر می‌شود." (اینجــا)

گرچه حاجی‌زاده در ادامه این مصاحبه آدرس دقیق تری از مشخصات ماهواره مورد اشاره نداد، اما با بررسی جزئی تر و ماهواره هایی که خبر آمده سازی آنها برای پرتاب به فضا در رسانه ها طی چند ماه اخیر منتشر شده است، می توان تنها به یک گزینه رسید.

به همین بهانه جمعی از دانشجویان دانشگاه شریف با ارسال گزارشی اختصاصی به «خبرنامه دانشجویان ایران» به تشریح این مسئله پرداختند: پروژه طراحی و ساخت ماهواره شریف ست(دوستی) در سال 87 و بر اساس توافق میان سازمان فضایی و دانشگاه صنعتی شریف اجرایی شد. این ماهواره دانشجویی دارای وزن 50 کیلوگرم و ابعاد 40 در 40 در 40 سانتی متر است و به منظور طراحی و ساخت آن فعالیت های دقیق علمی و پژوهشی توسط بیش از 10 نفر از دانشجویان، فارغ التحصیلان و اعضای هیات علمی این دانشگاه انجام شده است. مجموعه ای متشکل از تیم های تحقیقاتی در زمینه های اپتیک و تصویر برداری، سازه، حرارت، مخابرات، دینامیک و کنترل، توان، کامپیوتر پرواز، ایستگاه زمینی، قابلیت اطمینان، تست و یکپارچه سازی در این پروژه مشارکت داشتند.

دکتر مسعود تجریشی معاون وقت پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف در سال 92 خاتمه این پروژه را اعلام کرده بودند. همچنین جمعی از دانشجویان و دست اندرکاران این پروژه در آذرماه 92 از رئیس دولت تقاضای قرار گرفتن این ماهواره را در برنامه پرتاب کرده بودند.

در 14 بهمن 94 (روز فن آوری فضایی) بعد از حدود دو سال تعویق، رئیس محترم جمهور و جمعی از مسئولین کشوری طی مراسمی از این ماهواره به نام ماهواره دوستی پرده برداری می کنند! نحوه اجرای مراسم به گونه ای بود که در ذهن مخاطب اینگونه القا می شد که گویی ماهواره جدید ساخته و رونمایی شده است. در حالیکه این مراسم فقط رونمایی از نام جدید این ماهواره بود. (اینجــا) در ضمن از مباحث مطرح شده پیرامون این نام نیز صرف نظر می شود (دوستی با چه کسی؟)

کدام ماهواره به انبار رفت؟ +سند

از ابتدای سال 95 مسئولین مربوطه طی دفعات متعدد پرتاب قریب الوقوع این ماهواره را نوید می دهند، اما متأسفانه هیچ اتفاق خاصی در اینباره رخ نمی دهد. (اینجــا) بعد از ابراز نگرانی مقام معظم رهبری از کند شدن یا توقف پروژه های بنیادین همچون هسته ای و هوافضا که در تاریخ 28 مهر 95 در دیدار نخبگان علمی مطرح کردند (اینجــا) و با تلاش و پیگیری جمعی از عناصر متعهد و دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف، ارتقاء و بروزرسانی نرم افزاری و سخت افزاری این ماهواره انجام شد. سرانجام وزیر ارتباطات در 6 بهمن 95 در مصاحبه با صدا و سیما از پرتاب این ماهواره تا پایان بهمن ماه خبر دادند.

این ماهواره در بهمن ماه به نهاد متولی پرتاب تحویل داده شد تا پیش از 12 بهمن پرتاب  صورت گیرد. خبرهای واصله حاکی از استقرار ماهواره روی ماهواره‌بر و آمادگی کامل برای پرتاب بوده است. بنا به دلایلی نامعلوم این پرتاب نیز به تعویق افتاد و به چند روز بعد موکول شد. متاسفانه علی رغم تلاش فراوان و بی بدیل عوامل دست اندرکار در این تاریخ نیز پرتابی صورت نگرفت.

متأسفانه با بررسی شواهد موجود به نتایج نگران کننده ای مبنی بر تاثیرپذیری تصمیم گیرندگان اصلی حاضر در دولت از تهدیدات واهی و همیشگی مقامات ایالات متحده می رسیم. به نظر می رسد بیانات سردار حاجی زاده نیز معطوف به همین شواهد باشد.

مستندات گزارش حاضر:
"image satellte internationbal" تامین کننده تجاری خدمات تصاویر ماهواره ای با کیفیت، از طرق ماهواره های سنجشی برای مقاصد جاسوسی و امنیت ملی اسرائیل می باشد. دفتر این شرکت در تلد آویو قرار دارد.

کدام ماهواره به انبار رفت؟ +سند

یکی از فعالیت های این شرکت بررسی تحولات نظامی منطقه خاورمیانه می باشد. از جمله این فعالیت ها می توان به بررسی تحرکات نظامی روسیه در سوریه اشاره کرد. به عنوان مثال، تصاویر ذیل به بررسی احتمال پرتاب موشک اسکندر(ss-26 stone) از لاذقیه سوریه به سمت مواضع داعش در دیرالزور می پردازد.

کدام ماهواره به انبار رفت؟ +سند

کدام ماهواره به انبار رفت؟ +سند

در تاریخ 7 فوریه 2017 مطابق با 19 بهمن ماه 95 (همزمان با برنامه پرتاب ماهواره دوستی) وب سایت isi خبری را مبنی بر مهیاسازی آشکار مقدمات پرتاب در خروجی خود قرار داد. این آماده سازی ها بدون پرتاب ماهواره از روی سکو برچیده می شود.

کدام ماهواره به انبار رفت؟ +سند

مهیاسازی میدان پرتاب جهت پرتاب ماهواره

کدام ماهواره به انبار رفت؟ +سند

ثبت تصاویر وسایل نقلیه پشتیبان و پرتابگر

کدام ماهواره به انبار رفت؟ +سند

تغییر میدان پرتاب بعد از گذشت چند روز


کد خبرنگار : 16