تاریخ : 1395,چهارشنبه 25 اسفند16:06
کد خبر : 230115 - سرویس خبری : فناوری اطلاعات

برای دانشجویانی که می‌خواهند از ایام تعطیلات هم استفاده کنند؛

دقیق‌ترین رکوردها را در یک جستجوی علمی بدست آورید +جدول

درصد بسیار بالایی از مردم جهان، از موتور جستجوی گوگل استفاده می‌کنند و بالطبع مردم ایران و دانشجویان نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ اما مهم است بدانید که احتمالا بسیاری از راهکارهای جستجو و به عبارتی یک سرچ دقیق را هنوز نمی‌دانید.

خبرنامه دانشجویان ایران: تعطیلات عید نوروز بهترین فرصت برای دانشجویان و پژوهشگران است تا کارهای عقب‌افتاده خود را انجام داده و پروژه‌های نیمه‌تمام را به اتمام برسانند اما ابزارهای جستجوی الکترونیکی که در ایام تعطیلات، بیشترین کارایی را دارند، روش‌های خاص خود را دارد که نیاز به توضیحاتی هرچند خلاصه اما مهم در این زمینه احساس می‌شود.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مهمترین ابزار جستجوی الکترونیکی برای یک دانشجو در تعطیلات، استفاده از فضای مجازی علی الخصوص وب است که تقریبا دسترسی به دورترین نقاط جهان در فضای گسترده اطلاعات را فراهم می‌کند.

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد، اولین مراجعه برای جستجو و مشاهده رکوردهای نتیجه در فضای وب، از طریق مرورگرها و اغلب با موتور جستجوی گوگل صورت می‌گیرد.

درصد بسیار بالایی از مردم جهان، از موتور جستجوی گوگل استفاده می‌کنند و بالطبع مردم ایران و دانشجویان نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ اما مهم است بدانید که احتمالا بسیاری از راهکارهای جستجو و به عبارتی یک سرچ دقیق را هنوز نمی‌دانید.

عبور از پیچ و خم‌های موجود در موتورهای جستجو که علت اصلی آن، ماشینی بودن و عدم درک کافی و کامل این مورتورها از محتویات مورد جستجو در ذهن شماست، ابزارهایی لازم دارد که اگر بتوانید خوب از آن‌ها بهره بگیرید، نتیجه بدست آمده، بیشترین مطابقت به پاسخ مورد نظر شما را خواهد داشت.

بعضی وقت‌ها نتایجی که گوگل یا هر موتور جستجوی دیگر به شما می‌دهد، با آنچه در ذهن شماست، تفاوت زیادی دارد و احساس می‌کنید که باید به نوعی، دستور دیگری علاوه بر موردی که آن را در نوار جستجو وارد کرده‌اید به این موتور انتقال دهید اما راه آن را نمی‌دانید.

مثلا اگر واژه "ماه" را جستجو کردید و در صفحات اول فقط نتایجی درباره جشنواره "مهر و ماه" به شما ارائه شد، شما باید به موتور جستجو دستور دهید که واژه "مهر" را از تمام نتایج حذف کند تا نتایج جدید، به پاسخ مورد انتظار شما نزدیک تر باشد.

یا در مثال دیگری در این خصوص، اگر موردی را جستجو کردید و نتایجی که به شما ارائه کرد، غالبا مربوط به یک رویداد تاریخی یا هر چیز دیگری که مربوط به مورد جستجوی شماست اما در بازه زمانی مورد انتظار شما نیست، می‌توانید به این موتور جستو، دستور ارائه نتایج در بازه زمانی خاصی را بدهید تا نزدیک ترین پاسخ به آن چیزی که دنبالش هستید را به شما تحویل دهد.

یکی دیگر از مشکلات موتورهای جستجو، اولویت بندی بر اساس میزان بازدید است؛ بنابراین درباره هر چیزی که آن را جستجو می‌کنید، به ترتیب میزان بازدید به شما نتایج را ارائه می‌دهد، حال آنکه ممکن است نتیجه مورد نظر شما را در صفحات چند میلیون بعد برنامه ریزی کرده باشد که دسترسی به آن برای شما کار آسانی نباشد؛ پس می‌توانید با تغییر اولویت‌بندی‌ها یا استفاده از هر کدام از عملکرهایی که معروف به عملکرهای "بولی" است، نتیجه بدست آمده را به نتیجه مورد انتظار شما نزدیکتر کند.

«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ امیدوار است از تعطیلات نوروزی خود به بهترین نحو ممکن استفاده کنید و در صورت استفاده از مورتوهای جستجو، ضمن بکارگیری از عملگرهای مناسب، نزدیکترین نتایج به پاسخ مورد انتظارتان را بدست آورید.


کد خبرنگار : 17