تاریخ : 1396,یکشنبه 06 فروردين16:34
کد خبر : 230855 - سرویس خبری : ورزشی

تلخی‌ها و شیرینی‌های ورزش ایران در سال 95؛

از کیمیاگری دختر ایرانی تا درخشش یوزهای ایرانی +تصاویر

در این گزارش به بررسی عملکرد ورزشی ایران در سال 1395 و تلخی ها و شیرینی های آن پرداخته ایم و در سه بخش رویدادها و اتفاقات ورزشی ایران، چهره های خبرساز ورزش ایران و همچنین فوتبال ملی و فوتبال باشگاهی بررسی شده اند.

خبرنامه دانشجویان ایران: سالی که گذشت فراز و نشیب های زیادی با ورزش ایران رو به رو بود که المپیک اوج اتفاقات را با خود به همراه داشت.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ المپیک که در هر سالی برگزار می شود، آن سال پر حادثه ترین و شلوغ ترین سال ورزشی آن کشور محسوب می شود. اتفاقات بسیاری در سال جاری برای ورزشکاران ایرانی رخ داد که تلخ و شیرین ترین ها را با خود به همراه داشت.

در ادامه به بررسی رویدادهای ورزشی سال 95 پرداخته ایم:

*** المپیک 2016 با سه مدال طلا، یک نقره و چهار برنز برای کشورمان پایان یافت.

*** والیبال ایران نیز برای نخستین بار به المپیک صعود کرد و نتایج نسبتا قابل قبولی گرفت.

*** تیم ملی کشتی آزاد کشورمان نیز توانست با شکست دادن آمریکا به مقام قهرمانی جام جهانی در کرمانشاه دست یابد.

چهره های خبرساز ورزش ایران در سال 95

* کیمیا علیزاده؛ شیرین ترین مدال
می گفت حتی طلا می توانست بگیرد و طلا را فدای ترسی که داشت کرد. اولین مدال یک دختر ایرانی در المپیک را کیمیا علیزاده در سال 95 به دست آورد تا این سال برای همیشه به واسطه کار بزرگ کیمیا علیزاده در تاریخ ثبت شود.

* مجتبی عابدینی؛ فاتح قلب ها
از تمامی رشته های اعزامی به المپیک توقعات زیادی بود به جز؛ شمشیربازی. مجتبی عابدینی یک تنه تا نیمه نهایی المپیک رفت و برای اولین بار تعداد زیادی را پای تلویزیون ها میخکوب کرد تا شاهد کسب مدال او باشند اما با اینکه عابدینی موفق به کسب مدال نشد توانست با تلاش، استقامت، غیرت و اشک هایی که در زمین داشت قلب ملت ایران را فتح کند.

* سهراب مرادی؛ مظلوم در حد المپیک
پس از 3 سال محرومیت و تمرین انفرادی به المپیک رفت و مدال طلایی را در وزنه برداری گرفت که کمتر از بسیاری از مدال ها به چشم آمد. او می گفت:" طوری که من طلا گرفتم همه فکر می کردند مدال را آنجا انداخته بودند و به من گفتند برو بر دار." او به راحتی در اولین حرکت اول یک ضرب شد، در اولین حرکت دو ضرب هم طلا را صاحب شد و به قول خودش شاید باید بیشتر آب و تابش می داد!

* حسن یزدانی؛ قربونت برم من!
گزارش بازی فینال کشتی آزاد 76 کیلوگرم المپیک ریو یکی از ماندگارترین صداهای ورزشی را به جا گذاشت. جایی که صدرالدین کاظمی پس از قهرمانی حسن یزدانی مقابل انور گدیوف دقایقی را مشغول قربان صدقه رفتن او بود. حسن یزدانی کشتی 6 بر یک باخته را برد تا جشنی شبانگاهی را به واسطه طلای ارزشمند خود به پا کند.

* سجاد مردانی، مهدی خدابخشی، فرزان عاشورزاده؛ شوک محض
کاروان تکواندو ایران در المپیک ریو یکی از پر امیدترین کاروان های ایران در تاریخ المپیک بود که ورزش ایران روی مدال هر 3 حساب ویژه ای باز کرده بود اما هر 3 در مراحل اولی المپیک از دور رقابت ها حذف شدند تا هم خودشان و هم طرفداران تکواندو تا 6 ماه پس از المپیک در شوک و سکوت باشند.

* زهرا نعمتی؛ پرچمدار امید
کماندار معلول بانوی ایرانی که توانست سهمیه حضور در مسابقات المپیک را هم به دست بیاورد و پرچمدار کاروان ایران در المپیک باشد، او باوجود تلاش بسیار نتواست افتخارآفرینی خود را در المپیک کامل کند اما همان‌طور که انتظار می‌رفت در پارالمپیک باز هم مثل دوره قبل به مدال طلا رسید. او تنها ورزشکار معلول المپیک بود که افتخار حمل پرچم کاروان ایران در روز افتتاحیه را هم داشت.

* سیدمحمد موسوی؛ یاغی در المپیک، دست نیافتنی در باشگاه
ستاره تیم ملی والیبال روز گذشته در مصاحبه ای گفت اگر یک بار دیگر به المپیک بازگردد بازهم در مراسم رژه افتتاحیه شرکت نمی کند، تصمیمی که کاروان ایران را تحت تاثیر قرار داده بود. با وجود آن تصمیم در المپیک او در روزهای پایانی سال 95 توانست همراه بانک سرمایه قهرمان لیگ والیبال ایران شود تا با رکورد 10 قهرمانی در لیگ تنها و دست نیافتی در صدر باشد.

* کیانوش رستمی؛ جنگ جنگ تا پیروزی
مدت ها قبل از المپیک تصمیم گرفت به صورت انفرادی تمرین کند و در نهایت قهرمان دسته 85 کیلوگرم الپیک ریو شد تا اولین مدال طلای خود در این رویداد بزرگ را بر گردن بیاویزد. او مشکلات بسیاری با فدراسیون داشت اما در نهایت تک و تنها تمرین کرد و بعد از قهرمانی بغضش شکست. او حالا از تیم ملی کنار گذاشته شده است اما همچنان به جنگ و البته تمرین ادامه می دهد.

* سارا خادم الشریعه؛ غول کش ترین
تنها با 19 سال سن عنوان استاد بزرگی را در اختیار دارد و با حضور در مسابقات جهانی توانست بزرگان شطرنج جهان را یکی پس از دیگری شکست دهد. او مسابقات را خوب شروع نکرد و در تهران هم نتوانست پایان خوبی داشته باشد اما سال 95 جایی بود تا سارا به جمع مطرح ترین چهره های ورزشی ایران اضافه شود.

* سجاد استکی؛ پدیده سال و آقای گل
پس از مدت ها که از هندبال خبری نبود سجاد توانست با کسب آقای گلی در لیگ قهرمانان اروپا با پیراهن دیناموبخارست و کسب عنوان بهترین بازیکن تازه وارد، یک بار دیگر نام هندبال را بر سر زبان ها بیاندازد. سجاد استکی همراه برادر بزرگ ترش الله کرم، علیرضا موسوی، شاهو نصرتی، محسن باباصفری و سایر لژیونرها سال طلایی را برای هندبال ایران در لیگ های مختلف اروپایی رقم زدند.

* مهماندوست و شاگردان؛ حسرت
مربی ایرانی تیم ملی تکواندو آذربایجان همراه این کشور به تمام عناوینی که یک مربی می تواند در یک سال به دست بیاورد، رسید. بهترین مربی سال، قهرمان جام جهانی و کسب مدال های رنگارنگ در المپیک.

* محمد جعفر مرادی؛ استقامت تا خط پایان
تنها دونده ماراتن ایران در المپیک ریو چهار دست و پا از خط پایان عبور کرد تا یکی از به یاد ماندنی ترین صحنه های المپیکی را رقم بزند. او قصد داشت رکورد خود را هم بشکند اما در متر های پایانی توان بدنی اش یاری نداد اما او با چهار دست و پا از خط پایان رد شد تا تشویق طولانی حاضرین را به همراه داشته باشد.

* بهمن گلبارنژاد؛ تلخ در حد المپیک
دوچرخه سوار معلول ایرانی در مسیر مسابقه پارالمپیک ماده جاده واژگون شد و درگذشت تا یکی از تلخ ترین اتفاقات تاریخ مسابقات را رقم بزند. بهمن گلبارنژاد نتوانست به خط پایان برسد و از جاده های کوهستانی ریو به دیار حق شتافت.

* بهداد سلیمی؛ ضد حال سنگین
اینکه حرکت دو ضرب بهداد سلیمی خطا بود یا نه به کنار اما اینکه چرا او باید نزدیک به المپیک مصدوم شود و به آن شکل از مسابقات کنار برود برای تمام ایرانی ها دو از انتظار و تلخ بود. قهرمان المپیک لندن به راحتی می توانست قهرمان ریو هم شود اما صدها اتفاق دست به دست هم داد تا المپیک برای او و بسیاری از ایرانی ها با اشک به پایان برسد.

* علیرضا فغانی؛ همچنان در مسیر پیشرفت
علیرضا فغانی برای اولین بار به عنوان یک ایرانی، مسابقه پایانی فوتبال یک رویداد مهم همچون المپیک را قضاوت کرد.

* منصور پورحیدری؛ خداحافظی با پدر استقلال
مرگ منصور پورحیدری چهره نجیب و آرام فوتبال ایران و استقلال در سال 95 کام علاقمندان به ورزش را تلخ کرد.

* مهرداد اولادی؛ ناگهانی و دردناک
مرگ مهرداد اولادی جوان در سال 95 اتفاق دردناکی بود.

*** فوتبال ملی
تیم‌ملی فوتبال ایران در‌سال 1395 همواره بر نوک قله فوتبال آسیا ایستاده است. تیم کارلوس کی‌روش حالا در آسیا بی‌رقیب است و به قول معروف حریف می‌طلبد. مرد پرتغالی و یوزهای ایرانی‌اش سال‌هاست به هیچ تیم آسیایی نباخته‌اند و رکوردهایی عجیب و استثنایی را نشانه گرفته‌اند. به نظر می‌رسد تیم‌ملی ایران به این سادگی‌ها هم از بام قله آسیا پایین نمی‌آید و جایگاهش را به رقیبان سرسختش تعارف نمی‌زند. به بهانه قله‌نشینی فوتبال ایران در رنکینگ فیفا درقاره آسیا، به بررسی عملکرد تیم‌ملی در‌سال 95 پرداخته‌ایم.

صعود بی‌دغدغه
سال 95 خیلی زود برای تیم‌ملی فوتبال ایران آغاز شد. کی‌روش و شاگردانش روز 5فروردین باید مقابل هند درمرحله مقدماتی جام‌جهانی و جام ملت‌ها به میدان می‌رفتند. این بازی با 5 گل به سود تیم‌ملی به پایان رسید. روز 10 فروردین هم آخرین دیدار تیم‌ملی دراین مرحله با پیروزی مقابل عمان برگزار شد تا صعودی بی‌دغدغه به مرحله گروهی مقدماتی داشته باشیم. تیم‌ملی بعد از این 2 دیدار در خردادماه با 2 بازی دوستانه مواجه شد. پیروزی 3 بر یک مقابل مقدونیه و برد پرگل 6 بر صفر مقابل قرقیزستان نتایج بازی‌های دوستانه تیم‌ملی بودند که اولی درمقدونیه و دومی در تهران برگزار شد.

قدرت‌نمایی در آسیا
تیم ملی ایران درفاصله 2 بازی دوستانه با مقدونیه و قرقیزستان تا آغاز مرحله مقدماتی جام‌جهانی بازی دوستانه نداشت و فقط به اردوی خارج ازکشور رفت. از 11 شهریور استارت بازی‌های تیم‌ملی درمرحله مقدماتی جام‌جهانی زده شد. در اولین دیدار درتهران مقابل قطر به میدان رفتیم و دریک بازی سراسر هیجان و جنجال با پیروزی شیرین 2 بر صفر عنابی‌ها را بدرقه کردیم. تیم‌ملی ایران 5 روز بعد برای بازی با چین به این کشور سفر کرد و تساوی بدون گل نتیجه‌ای بود که عاید شاگردان کارلوس کی‌روش شد. درست یک‌ماه بعد تیم‌ملی به تاشکند رفت تا یکی از دشوارترین و حساس‌ترین بازی‌های مرحله گروهی‌اش را انجام دهد. تیم‌ملی دراین بازی هم بردی با صرفه و اقتصادی به دست آورد و با تک گل سیدجلال حسینی ازبکستان را شکست داد. 5 روز بعد و مصادف با تاسوعای حسینی، از رقیب سنتی کره‌جنوبی در ورزشگاه آزادی پذیرایی کردیم. مطابق عادت همیشه کره را با تک‌گلی که این‌بار توسط سردار آزمون به ثمر رسید، شکست دادیم تا حسابی در آسیا قدرت‌نمایی کرده باشیم. یک‌ماه بعد بازی دوستانه ایران با گینه برگزار شد که تیم نامدار آفریقایی را با 8 گل درهم کوبیدیم. قفل دروازه ایران در‌سال 95 فقط مقابل مقدونیه و گینه در دو بازی تدارکاتی باز شد. 25 آبان‌ماه هم آخرین بازی دور رفت مرحله مقدماتی مقابل سوریه را برگزار کردیم که در مالزی با تساوی بدون گل متوقف شدیم.

صدرنشینی بلامنازع در آسیا
تیم ملی ایران آمارهای منحصربه‌فردی را به خود اختصاص داده است. ایران با زدن 27 گل در 10 بازی و بسته نگه‌داشتن دروازه‌اش درتمام بازی‌های رسمی چهره‌ای مقتدر و قدرتمند از خود در آسیا به نمایش گذاشته است. ضمن این‌که رکورد 4 ساله شکست‌ناپذیری مقابل تیم‌های آسیایی هم همچنان در دستان تیم کی‌روش است. تیم‌ملی ایران بیشتر از یک‌سال‌ونیم است که درصدر قاره کهن قرار دارد و با 794 امتیاز با وجود یک پله سقوط و قرارگرفتن در رتبه سی‌وسوم، همچنان با اقتدار در رتبه اول تیم‌های آسیایی قرار دارد و با توجه به اختلاف امتیاز 103 امتیازی با تیم دوم، بعید است این جایگاه تا مدت‌های زیادی دستخوش تغییر شود.

*** فوتبال باشگاهی

* استقلال خوزستان تیم بی ادعای لیگ برتر، در سال 95 به مقام قهرمانی رسید.

* تیم منتخب لیگ برتر

علیرضا بیرانوند (نفت تهران – پرسپولیس)
سنگربان بلند بالا و 24 ساله خرم آبادی، پس از پشت سر گذاشتن یک دوران موفق در نفت تهران، به تیمی دیگر از پایتخت نقل مکان کرد و موفق شد ضمن ثبت کلین شیت های متوالی در چارچوب دروازه پرسپولیس، پیراهن شماره یک تیم ملی را نیز تصاحب کند تا بتوان آینده ای درخشان را برای وی متصور شد. بیرانوند که تا پایان سال 1400 در ترکیب پرسپولیس خواهد بود، می تواند با تداوم روند رو به رشد خود، دروازه تیم ملی را نیز برای سال ها بیمه کند.

محمد طیبی (استقلال خوزستان)
کاپیتان متعصب و خوش اخلاق استقلال خوزستان، بدون شک یکی از عوامل اصلی قهرمانی این تیم در لیگ پانزدهم به شمار می رود. طیبی که بسیار دیر به فوتبال ایران معرفی شده، با کیفیت و تعصب بالای خود، روز های درخشانی را در ترکیب استقلال خوزستان پشت سر می گذارد و حتی مشکلات عدیده مالی مدافع عنوان قهرمانی نیز باعث نشده او به پیشنهاد های رنگین سایر باشگاه ها پاسخ مثبت بدهد. محمد طیبی را با شایستگی می توان یکی از دو مدافع میانی برتر سال 95 دانست.

احسان حاجی صفی (سپاهان اصفهان)
مدافع چپ پای طلایی پوشان که در ابتدای فصل با علاقه وافر بسیاری از تیم های لیگ برتری، بوندسلیگای دوی آلمان را به مقصد زاینده رود ترک کرده، یکی از معدود بازیکنان موفق سپاهان در لیگ شانزدهم بوده است. حاجی صفی گریز پا که یکی از نفرات ثابت ترکیب کارلوس کیروش نیز تلقی می شود، به خوبی در دفاع و حملات سپاهانی ها از جناح چپ ایفای نقش می کند و می تواند راه محرم نویدکیا را برای طرفداران متعصب این تیم ادامه دهد.

سیدجلال حسینی (نفت تهران – پرسپولیس)
اگر از کیفیت سید جلال حسینی بی خبر هستید، کافی است آمار خط دفاعی سرخپوشان در لیگ پانزدهم را با آمار خط دفاعی این تیم در لیگ شانزدهم مقایسه کنید. حسینی دقیقا همان بازیکنی بود که پرسپولیس به آن احتیاج داشت. رهبر جنگجو و متعصب سرخ ها در خط دفاعی نیز همانند علیرضا بیرانوند، پس از پشت سر گذاشتن یک فصل دشوار در نفت تهران، عازم پرسپولیس شد تا با تیم محبوب خود به قهرمانی رسیده و بتواند جام قهرمانی را بالای سر ببرد. حسینی در ترکیب تیم کی روش هم بسیار باصلابت و با انرژی ظاهر شده و می تواند با تداوم این راه، یکی از مسافران احتمالی تیم ملی به روسیه باشد.

محمد ایرانپوریان (تراکتورسازی تبریز)
مدافع محجوب و شیرازی تی تی ها را می توان بهترین مدافع راست فوتبال ایران در سال 1395 دانست. ایرانپوریان که در نیم فصل دوم لیگ پانزدهم تحت هدایت امیر قلعه نویی شکوفا شده بود، با ادامه روند رو به رشد خود، یکی از بهترین بازیکنان نیم فصل نخست رقابت های لیگ برتر شانزدهم به حساب می آید. ایرانپوریان علاوه بر موفقیت در کار های تدافعی، سهم بزرگی در حملات تراکتورسازان داشته و ضمن ارسال پاس های متعدد گل، گل های مهمی نیز برای تیمش به ثمر رسانده است. درخشش ایرانپوریان از سوی کی روش نیز نادیده گرفته نشده و او در آخرین اردوی تیم ملی در دوبی نیز حضور داشته است.

مهدی کیانی (تراکتورسازی)
هرچه از سن مهدی کیانی می گذرد، این بازیکن پخته تر و البته جنگنده تر از سابق می شود. کیانی که با نظر امیر قلعه نویی و بعد از یک سال دوری، نیم فصل لیگ پانزدهم به تراکتورسازی بازگشته بود، بهترین سال فوتبال خود را پشت سر می گذارد و با صلابت و تعصبی مثال زدنی، مرد نخست میانه میدان تی تی ها به حساب می آید. بازی خوانی و دوندگی بالای کیانی، باعث شده که او به خوبی از عهده خنثی کردن ضدحملات حریفان برآید تا محمد ایرانپوریان و سعید آقایی، با فراغ بال در حملات این تیم شرکت کنند. کیانی علاوه بر عملکرد فنی بسیار مطلوب خود، از قدرت رهبری بالایی نیز برخوردار است و با در دست گرفتن نبض میدان، مدیریت خوبی بر هم بازیانش دارد. شاید جالب ترین مثال در این مورد را می توان در دادن بازوبند کاپیتانی در بین دو نیمه دیدار استقلال به محمدرضا اخباری پس از اشتباه مرگبار این سنگربان نشان داد.

امید ابراهیمی (استقلال تهران)
جنگنده، متعصب، پرتلاش و محبوب. امید ابراهیمی با پشت سر گذاشتن دو فصل به یاد ماندنی، وارث به حق پیراهن محمود فکری بوده است. آمیخته شدن تلاش و دوندگی بالای وی که منجر به توپگیری و قطع توپ های متعدد این هافبک در کار های تدافعی می شود با هوش و نبوغ بالای او در پخش کردن توپ ها در میانه میدان و پی ریزی نقشه های تهاجمی استقلال، امید ابراهیمی را به یکی از کامل ترین هافبک های فعلی فوتبال ایران تبدیل کرده است. بی شک ابراهیمی می تواند یکی از شانس های قرار گرفتن در ترکیب اصلی تیم ملی در دیدار های آینده مسابقات انتخابی جام جهانی روسیه باشد.

محسن مسلمان (پرسپولیس)
پدیده اسبق ذوب آهن و ملوان بندرانزلی، یکی از ستون های بی بدیل پرسپولیس صدرنشین به حساب می آید. پاس های خط کشی شده و خلاقیت سرشار محسن مسلمان در طراحی حملات سرخپوشان، یقینا او را به یکی از بهترین هافبک های حال حاضر ایران کرده است. مسلمان تحت هدایت برانکو، سخت کوش تر و دونده تر از پیش، علاوه بر خصوصیت فانتزی بودن، در میانه میدان برای پرسپولیس می جنگد و در کار های تدافعی به کمک دوست و هم بازی خود، کمال کامیابی نیا می شتابد. با این حال مسلمان سهمی از حضور در لیست های کارلوس کی روش ندارد که این موضوع را می توان به مشکلات انضباطی پیش آمده برای این بازیکن پیش از جام جهانی برزیل مرتبط دانست.

ساسان انصاری (پرسپولیس – فولاد خوزستان)
به جرات می توان لقب جذاب ترین چهره لیگ شانزدهم را برازنده ساسان انصاری دانست. مهاجم شیرازی که خرید بی سر و صدای پرسپولیس در ابتدای بازار تابستانی بود، با تیم به اردوی آماده سازی اوکراین رفت و پس از اینکه اقبالی در قرارگیری در ترکیب اصلی برانکو ندید، به فولاد خوزستان بازگشت. حلقه گمشده نعیم سعداوی با گلزنی های متعدد خود در اهواز، علاوه بر بالا کشاندن فولاد در جدول رقابت ها، شانس بزرگی برای خود برای کسب عنوان آقای گلی لیگ برتر دست و پا کرد تا هواداران پرسپولیس روز به روز بیشتر حسرت داشتن این بازیکن را بخورند. انصاری با درخشش در لیگ برتر، به اردوی تیم ملی هم راه یافت ولی شانس کمی در رقابت با مهاجمان آماده این روز های تیم ملی در قاره سبز خواهد داشت.

کاوه رضایی (ذوب آهن – استقلال تهران)
بعد از درخشش در ترکیب ذوب آهن و بالا گرفتن رقابت برای جذب کاوه رضایی میان سرخابی های پایتخت، می شد از کیفیت بالای این بازیکن مطلع شد. میراث دار پیراهن آرش برهانی، خیلی زود در هفته نخست با پاس هوشمندانه خود، زمینه ساز نخستین گل فصل استقلال شد و خیلی زود در هفته دوم مسابقات، نخستین گل خود را به ثمر رساند. با این حال، کاوه رضایی در برهه ای از فصل، همراه با هم تیمی های خود افت محسوسی داشت تا استقلال در میانه های جدول رده بندی باقی بماند. با جوانگرایی علیرضا منصوریان، درخشش زاید الوصف کاوه رضایی هم آغاز شد تا این مهاجم خوش تکنیک و گریزپا، خاطرات خوب برهانی را بر روی سکو های آبی زنده کند. رضایی یکی دیگر از مهاجمانی است که می تواند به توجه مجدد کارلوس کی روش امیدوار باشد.

مهدی طارمی(پرسپولیس)
آقای گل فصل گذشته رقابت ها و یکی از کاندیدا های جدی این عنوان در فصل حاضر را می توان یکی از بهترین بازیکنان سال 95 فوتبال ایران دانست. علی رغم تمام بی دقتی هایی که گاه منجر به از دست رفتن موقعیت های متعدد برای طارمی می شود، مهاجم جنوبی سرخپوشان در مواقع حساس، عصای دست برانکو شده و به خوبی گل های سه امتیازی به ثمر می رساند. طارمی همچنین یکی از جوانانی است که مورد توجه کی روش نیز قرار دارد و می تواند جایگاه ثابتی در ترکیب تیم ملی برای خود دست و پا کند. شاید قدرت حمل توپ و سرزنی طارمی را بتوان بهترین در مقیاس فوتبال ایران دانست.


کد خبرنگار : 20