تاریخ : 1396,دوشنبه 21 فروردين16:12
کد خبر : 232054 - سرویس خبری : آخرین اخبار صفحه اول

برگ زرین تعطیلی «داروگر» در کنار «ارج»، «پارس الکتریک»، «آزمایش»!

روحانی در مناظرات انتخاباتی 4 سال پیش وعده داده بود که رونق را به تولید بازگرداند و حتی به آشیانه کبوتر شدن پارس‌‌الکتریک اشاره کرده بود اما سهامداران این کارخانه گفتند با آمدن روحانی نیز اوضاع چندان تفاوتی با گذشته نکرده و سالانه فقط چند نوع محصول تولید می‌شود. جالب اینکه کارخانه پارس‌الکتریک به رایتل اجاره داده شد تا دومینوی ورشکستگی برندها ادامه داشته باشد. حالا داروگر، تولی‌پرس و روغن جهان نیز به این دومینو اضافه شده‌اند.

خبرنامه دانشجویان ایران: کارخانه‌های تولیدی بزرگ کشور با برندهای پرآوازه و قدیمی طی یکی، دو سال اخیر به‌دنبال بی‌توجهی مسؤولان و عدم حمایت لازم تعطیل و هزاران کارگر این کارخانه‌ها بیکار شدند. بنا به این گزارش، فقط در امتداد جاده مخصوص کرج در غرب تهران چندین کارخانه صاحبنام نظیر «ارج»، «پارس‌الکتریک» و «آزمایش» در یکی، دو سال اخیر رسما تعطیل شدند و این دومینوی تعطیلی اکنون چند کیلومتر جلوتر به کارخانه تولیدی «داروگر» رسیده است تا منطقه صنعتی غرب تهران اکنون تا حدودی به منطقه مسکونی یا انبارهای بزرگ تبدیل شود.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از وطن امروز، روحانی در مناظرات انتخاباتی 4 سال پیش وعده داده بود که رونق را به تولید بازگرداند و حتی به آشیانه کبوتر شدن پارس‌‌الکتریک اشاره کرده بود اما سهامداران این کارخانه گفتند با آمدن روحانی نیز اوضاع چندان تفاوتی با گذشته نکرده و سالانه فقط چند نوع محصول تولید می‌شود. جالب اینکه کارخانه پارس‌الکتریک به رایتل اجاره داده شد تا دومینوی ورشکستگی برندها ادامه داشته باشد. حالا داروگر، تولی‌پرس و روغن جهان نیز به این دومینو اضافه شده‌اند.

روز گذشته روزنامه «وطن‌امروز» در گزارشی کوتاه به ورشکستگی و تعطیلی داروگر و تولی‌پرس اشاره کرده و نوشته بود که این شرکت حتی برای پرداخت مبلغ آگهی به صداوسیما نیز به مشکل برخورده است. یکی از اعضای سابق شورای تولیدکنندگان پودر شوینده در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» اعلام کرد: ما بارها به مسؤولان درباره ورشکستگی داروگر، تولی‌پرس و روغن جهان هشدار داده بودیم. آقایان این برندها را نابود کردند و بنده از این تعطیلی اجباری تعجب نکردم. همچنین یک عضو سابق انجمن شویندگان با بیان اینکه با تعطیلی داروگر باید منتظر تعطیلی سایر شرکت‌های وابسته به این برند از جمله تولی‌پرس، تولیددارو، کیوان و حتی روغن جهان باشیم، گفت: بارها مشکلات شرکت را گفتیم اما کسی اهمیت نداد. وی به تسنیم گفت: بدهی داروگر به بانک‌ها حدود 800 میلیارد تومان است که این رقم بیش از ارزش کارخانه است. ما چنین روزی را بارها هشدار دادیم اما کسی نشنید.

اقلام تولیدی داروگر به یک‌پنجاهم رسید!
عضو هیأت مدیره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران با اعلام این خبر که مشکلات این کارخانه به سال گذشته بازمی‌گردد، گفت: حکم خروج دستگاه‌ها از کارخانه را هم گرفته بودند که در صورت اجرا کارگران زیادی اخراج می‌شدند.  به گزارش فارس، مرخصی اجباری تعداد زیادی از کارگران کارخانه داروگر به عنوان یکی از شرکت‌های قدیمی و معتبر ملی کشورمان، نگرانی‌هایی را در سطح جامعه کارگری به وجود آورده است.  محمدرضا فرزعلیان، عضو هیات مدیره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران با اعلام این خبر که تاکنون کارگری در این شرکت اخراج نشده است،  اظهار داشت: مشکلات این شرکت به سال گذشته بازمی‌گردد به طوری که قرار بود دستگاه‌های این شرکت با حکم قضایی از کارخانه خارج شود.

وی افزود: یکی از طلبکاران شرکت حکمی را از دادگاه گرفته بود که بابت بدهی‌اش دستگاه‌های شرکت برداشته شود و اگر این اتفاق رخ می‌داد قطعا کارگران بیکار می‌شدند. این نماینده کارگری خاطرنشان کرد: این شرکت پس از واگذاری به بخش خصوصی طبق قانون با مشکلات متعددی مواجه شد و تولید آن از 500 قلم به 10 قلم کاهش پیدا کرد. فرزعلیان افزود: برای جلوگیری از اخراج کارگران و بیکاری افراد شاغل در آن با اداره کار شمال‌غرب هماهنگی‌هایی انجام شد و در این باره مانع از اجرای حکم خروج دستگاه‌ها از کارخانه داروگر شدیم.

اقدام وزارت صنعت برای حل مشکل داروگر در ستاد تسهیل
مدیر صنایع غیرفلزی وزارت صنعت با بیان اینکه قرار بود بعد از عید برای حل مشکلات داروگر از طریق ستاد تسهیل اقدام شود، گفت: برای این کار، مدیرعامل هلدینگ باید به وزارت صنعت مراجعه می‌کرد اما تاکنون مراجعه‌ای نداشته است. مهدی صادقی‌نیارکی در گفت‌وگو با فارس، درباره بحث‌های مطرح شده مبنی بر توقف تولید محصولات داروگر و مرخصی اجباری کارگران آن، اظهار داشت: قبل از تعطیلات نوروز، مدیرعامل داروگر مراجعه‌ای به وزارت صنعت داشت و در جلسه‌ای قرار شد در سال جدید جزئیات مشکلات واحدهای تولیدی زیرمجموعه این هلدینگ صنعتی را به وزارت صنعت اعلام کنند.

وی افزود: در سال جاری مدیرعامل داروگر مراجعه‌ای به ما نداشته و اطلاعاتی از جزئیات مشکلات واحدهای زیرمجموعه نیز به دست ما نرسیده است.  صادقی‌نیارکی با بیان اینکه همه شرکت‌های زیرمجموعه داروگر با مشکل روبه‌رو هستند، تصریح کرد: قرار بود پس از بررسی مشکلات هلدینگ داروگر، از ظرفیت ستاد تسهیل امور صنایع برای حل این مشکلات استفاده شود و دولت به این واحد صنعتی کمک کند. وی در پاسخ به این سوال که آیا مشکل گروه داروگر به بدهی بانکی مربوط می‌شود؟ گفت: همه بنگاه‌های تولیدی مجموعه‌ای از مشکلات را دارا هستند از جمله بدهی به سیستم بانکی اما درباره داروگر باید جزئیات مشکلات این بنگاه اقتصادی بررسی شود تا ببینیم چه کمکی از طریق کارگروه‌های ملی و استانی می‌توان به این واحد تولیدی کرد. براساس این گزارش اخیرا اخباری درباره تعدیل 500 تا 1000 کارگر شرکت داروگر منتشر شده است.

غیر از نگهبان کسی در کارخانه باقی نمانده است!
یکی از پرسنل این کارخانه در واکنش به درخواست خبرنگار تسنیم برای تماس با مدیرعامل یا سایر مسؤولان این شرکت می‌گوید: غیر از نگهبان کسی در کارخانه باقی نمانده و فردی برای پاسخگویی رسانه‌ای وجود ندارد.  وی می‌افزاید: کارگران این شرکت بعد از تعطیلات عید نتوانستند به شرکت بیایند و اکنون در تعطیلی به سر می‌برند تا تکلیف کارخانه و آنها مشخص شود.  اما افشار فتح‌اللهی، معاون امور صنایع سازمان صنعت تهران اخباری درباره امکان بازگشایی کارخانه سهامی عام کف اظهار کرد: مرخصی اجباری کارکنان داروگر به دلیل انجام تعمیرات و نگهداری تجهیزات این کارخانه انجام شده و در اردیبهشت‌ماه کارگران به محیط کار خود بازمی‌گردند.