تاریخ : 1396,چهارشنبه 23 فروردين19:14
کد خبر : 232302 - سرویس خبری : یادداشت

پیام مرادی

اوج تناقضات احمدی‌نژاد

احساس می کنم که حتی اگر نتوانیم که اثبات کنیم که رفتارهای احمدی نژاد از ابتدا چنین بوده اما در طول دو سه سال پایان عمر دولت دهم تاکنون عملا وارد یک فضای عملگرایی شده است و همین موجب شده که در رفتار سیاسی خود دچار تناقض سیاسی شود.

خبرنامه دانشجویان ایران: پیام مرادی*// اگرچه عمل نکردن به توصیه رهبری خود به معنای بی اعتنایی ایشان به جایگاه قانونی و شرعی رهبری است اما فراتر از آن معیار آشکاری برای بی صداقتی است.

یکی از آفات سیاست ورزی که عمدتا دامن سیاست مداران را می گیرد بحث پراگماتیزم یا عملگرایی است به این معنی که سیاستمداران کمتر به درست و غلط کاری که انجام می دهند فکر می کنند و عمدتا نگاه سیاستمداران عملگرا این است که این اقدامی را که انجام می دهند به نفع خود یا اطرافیانشان است یا نه. یکی از نتایج چنین رویکردی وجود تناقض در عملکرد سیاسی است چون وقتی که یک سیاستمدار به منافع خود فکر کند و به درست و غلط اقداماتش فکر نکند دچار تناقض سیاسی و تغییرات غیر قابل توجیه می شود.

احساس می کنم که حتی اگر نتوانیم که اثبات کنیم که رفتارهای احمدی نژاد از ابتدا چنین  بوده اما در طول دو سه سال پایان عمر دولت دهم تاکنون عملا وارد یک فضای عملگرایی شده است و همین موجب شده که در رفتار سیاسی خود دچار تناقض سیاسی شود.

همان زمان تناقض هایی که در رفتار احمدی نژاد و حلقه محدود اطرافیانش مانند مشایی وجود داشت بیانگر چنین مسئله ای بود یعنی حرفی را می زدند و ادعایی می کردند بعد آن ادعا را یا نقض، یا تکذیب و یا خلاف آن را بیان می کردند و انتظار داشتند که فضای رسانه ای کشور این تناقضات را بپذیرند اما نقطه اوج این تناقض اقدام امروز احمدی نژاد برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم بود احمدی نژاد امروز تنها مسئله ای که برایش مهم است حضور در صحنه سیاست ایران است و کمتر دیگر به مصالح کشور و مصالح خودش فکر می کند به همین دلیل دارد از هر ابزاری استفاده می کند تا در فضای سیاست زنده بماند.

تحلیل احمدی نژاد این است که به واسطه توصیه رهبر معظم انقلاب برای عدم شرکت در انتخابات عملا از صحنه سیاست کنار رفته و این را به ضرر خود می داند و احساس می کند که دارد نقش خود را در سیاست از دست می دهد؛ لذا تصمیم گرفته که از حاکمیت و بدنه هوادار نظام و رهبری و فاصله بگیرد و از این به بعد اصلا برای او مهم نیست که این جریان چه قضاوتی در مورد او می کند.

احمدی نژاد با اقدام امروز خود این عملگرایی و نگاه به منافع شخصی و حزبی را به طور کامل علنی کرد و با این کار حداقل پایگاه اجتماعی ایدئولوژیکی که داشته را از دست داده است و حداقل به دلیل نداشتن پایگاه هوادار ایدئولوژیک امکان فعال کردن پایگاه اجتماعی غیر ایدئولوژیک خود را که عمدتا توده های ضعیف جامعه هستند آن را از دست خواهد داد.

در حقیقت احمدی نژاد دارد یک انتحار سیاسی انجام می دهد که این انتحار سیاسی از یک تحلیل غلط ناشی شده است و در نهایت به کمرنگ شدن نقش او در دنیای سیاست منجر خواهد شد.

* دبیر سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل


کد خبرنگار : 16