تاریخ : 1396,شنبه 26 فروردين11:38
کد خبر : 232526 - سرویس خبری : خبرهای ویژه

آبی که به آسیاب روحانی ریخته شد

با این وصف تکلیف بقایی و سوابق قضایی، پرونده مفتوح و حکم انفصال از خدمتش که تا حد زیادی روشن است. از این حیث اگر احمدی نژاد تا آخر بماند و تأیید صلاحیت بشود بخشی از رأی رئیسی و اصولگرایان را به خطر می اندازد و این در حالی است که در آن سو به بدنه رأی روحانی خللی وارد نمی شود.

خبرنامه دانشجویان ایران: ثبت نام محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم به یکی از مهمترین اخبار سیاسی کشور در هفته گذشته تبدیل شده است که بررسی علل و عوامل این اقدام جای بحث و بررسی بیشتری دارد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در باب ثبت نام بحث بر انگیز احمدی نژاد یک برداشت قابل تأمل آن است که از منظر او با این سطح از ورود، انتخابات از موقعیت دو قطبی خارج شده و به واسطه حضور جدی اصولگرایان به سه قطبی تبدیل می‌شود و بر همین اساس نهی رهبری بلاموضوع خواهد شد.

گذشته از آنکه وی قائل به آن است که اساسا نهی‌ای در کار نبوده و همه چیز به یک توصیه محدود می‌شود! وی پس از ثبت نام در این رابطه گفت:  رهبری به من سفارش فرمودند که در انتخابات شرکت نکنم و من هم پذیرفتم. گرچه توصیه ایشان به معنای نهی نبود، توصیه بود. رهبری من را نهی نکردند، گفتند نیایید بهتر است!

احمدی‌نژاد در خصوص این تمرد به سادگی منع رهبری را ناظر به شرایط ماه های گذشته محدود کرده و در پاسخ به اصرار خبرنگاران در این خصوص گفت: شما در یک مقطعی وقتی به پزشک مراجعه می کنید، او به شما می گوید آب نخور. اما وقتی شش ماه دیگر مراجعه می کنید. به شما می گوید آب بخور!

اما تأثیر این اقدام بر شرایط انتخابات چه خواهد بود؟ به جرأت می‌توان مدعی شد که مقوله فوق از معدود مواردی است عمده سیاسیون با گرایش ‌های مختلف را متفق القول ساخته و این وجه اشتراک در یک جمله عبارت است از پاس گل محمود احمدی‌نژاد به حسن روحانی!

اما آورده های احمدی نژاد برای خلفش چه خواهد بود؟

شیفت تمرکز رسانه‌ها و سیاسیون از ناکارآمدی‌های دولت یازدهم به مسئله احمدی‌نژاد نخستین پیامد اقدام وی بود. نیم نگاهی به رویکرد و دغدغه‌های رسانه ها طی 2 روز گذشته به خوبی این موضوع را روشن می‌سازد. به بیان دقیق تر هیچ پدیده ای بهتر از این نمی توانست تمرکز رسانه ها را که پیش از این بر پس گرفتن وعده های 100 روزه روحانی خیمه زده بودند به موضوعی بی ثمر معطوف کند.

احمدی نژاد با اتکا به سابقه ریاست جمهوری و ملاحظاتی که تصور می کند شورای نگهبان را در خصوص وی قدری محتاط خواهد کرد روی تأیید صلاحیت خود حساب باز کرده. به ویژه که از رد صلاحیت بقایی اطمینان دارد. سال 92 که مرد شماره 2 حلقه نارمک وارد عرصه شد نه پرونده قضائی ای در کار بود و نه سابقه بازداشتی؛ ولی باز رجل سیاسی و حائز صلاحیت بودن وی احراز نشد.

با این وصف تکلیف بقایی و سوابق قضایی، پرونده مفتوح و حکم انفصال از خدمتش که تا حد زیادی روشن است. از این حیث اگر احمدی نژاد تا آخر بماند و تأیید صلاحیت بشود بخشی از رأی رئیسی و اصولگرایان را به خطر می اندازد و این در حالی است که در آن سو به بدنه رأی روحانی خللی وارد نمی شود.

گذشته از آن حضور احمدی‌نژاد باعث تهییج اقشاری می‌شود که ممکن است به روحانی نقد داشته وعزمی برای رأی دادن به وی نداشته باشند ولی به دلیل حضور وی در انتخابات به نفع روحانی فعال می‌شوند. باید به این نکته توجه داشت که حتی در صورت رد صلاحیت او نیز خدشه ای به این کارکرد وارد نمی شود. کما اینکه فضای مورد اشاره تا زمان اعلام نتیجه صلاحیت ها می‌تواند ادامه یابد لذا زمان کافی برای این موضوع در اختیار خواهد بود و بدنه‌ای که باید فعال شود در همین مدت زمان نیز فعال خواهد شد.

با این اوصاف ساده‌ترین نتیجه‌ای که تاکنون می‌توان از رفتار احمدی نژاد استنباط کرد این خواهد بود که او پروژه 8 ساله کردن دولت روحانی را با تمام قوا کلید زده.


کد خبرنگار : 16