تاریخ : 1396,سه شنبه 29 فروردين19:43
کد خبر : 232922 - سرویس خبری : صنفی آموزشی

بُن‌هایی که دردی را دوا نمی‌کنند!

بی‌مهری یار مهربان با دانشجویان! +اینفوگرافیک و فیلم

در آستانه آغاز سی‌اُمین نمایشگاه کتاب تهران، به گلایه دانشجویان پیرامون عدم کافی بودن بن‌کارت‌ها برای خرید کتاب و علی‌الخصوص آن دسته از دانشجویانی که قرار است به عنوان «داوطلب» در کنکور مقطع بالاتر شرکت کنند، پرداخته‌ایم.

خبرنامه دانشجویان ایران: آنطور که مسئولان وزارت ارشاد اعلام نموده‌اند، در نمایشگاه کتاب سی‌اُم، یارانه تخصیص داده شده به دانشجویان همان مبلغی است که در سال گذشته در نظر گرفته شده بود و تغییر خاصی بوجود نیامده است.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دیگر چیزی تا آغاز سی‌اُمین نمایشگاه کتاب تهران باقی نمانده است و در چنین روزهایی دانشجویان و علی‌الخصوص آنهایی که قرار است به عنوان «داوطلب» در کنکور مقطع بالاتر شرکت کنند، دغدغه تهیه کتاب‌های اصطلاحا «منبع» کنکوری را دارند.

بن‌هایی که دردی را دوا نمی‌کنند!
یکی از منابعی که در سال‌های نه چندان دور می‌توانست قسمتی از هزینه‌های خرید کتاب دانشجویان را پوشش دهد، «بن‌کارت دانشجویی» بود و دانشجویان با پرداخت مبلغی، دو برابر آن را بن‌کتاب دریافت می‌کردند. این بن‌های دانشجویی تا چند سال اخیر تا حدودی پاسخگوی نیاز دانشجویان بود اما چند سالی است که با توجه به گران شدن کتاب، دیگر این بن‌ها دردی از دانشجو را دوا نمی‌کند. در واقع علت اصلی این مساله آن است که نه تنها مبلغ یارانه وزارت ارشاد، متناسب با گرانی‌ها و تورم افزایش نیافته است، بلکه در یکی دو سال اخیر، روند این پرداخت‌ها تعجب دانشجویان را برانگیخته است.

در ادامه روند تخصیص یارانه خرید کتاب در 6 سال اخیر آمده است:

::برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید::


روند تخصیص یارانه خرید کتاب در 6 سال اخیر

در ادامه گزارشی از گلایه‌های دانشجویان پیرامون گرانی کتاب و همچنین ناچیز بودن مبلغ بن‌کارت‌ دانشجویی آمده است:


دانلود

وضعیت تخصیص یارانه دانشجویی در سال 96
آنطور که مسئولان وزارت ارشاد اعلام نموده‌اند در نمایشگاه کتاب سی‌اُم، یارانه تخصیص داده شده به دانشجویان همان مبلغی است که در سال گذشته در نظر گرفته شده بود و تغییر خاصی بوجود نیامده است. بدین ترتیب مبلغ بن‌کارت‌ها برای دانشجویان 100 هزار تومان خواهد بود که 60 درصد آن را خود دانشجو و 40 درصد آن را وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی پرداخت خواهد کرد. استدلال مسئولان وزارت ارشاد در خصوص عدم افزایش بن‌کارت دانشجویی، افزایش تعداد دانشجویان در سطح کشور است. همچنین جلوگیری از عدم خرید و فروش بن‌کارت‌های دانشجویی یکی دیگر از دلایل عدم افزایش یارانه خرید کتاب است که باید مورد بررسی بیشتری قرار گیرد.

در ادامه جزئیات ثبت‌نام و دریافت بن‌کارت‌ دانشجویی آمده است:


جزئیات ثبت‌نام و دریافت بن‌کارت‌ دانشجویی

تخفیف‌هایی از جنس تبلیغات
شاید یکی از استدلال‌های مسئولان وزارت ارشاد برای عدم افزایش یارانه دانشجویی ‌بن‌کارت، این موضوع باشد که اکثر انتشاراتی‌های حاضر در نمایشگاه کتاب تهران، تخفیفی 20 درصدی و یا بیشتر برای دانشجویان در نظر گرفته‌اند. در رد این استدلال می‌توان این را مطرح کرد که متاسفانه اکثر انتشاراتی‌های حاضر در نمایشگاه کتاب تهران و علی‌الخصوص ناشرین کتب دانشگاهی و کنکوری، پیش از آغاز نمایشگاه، با اعمال تغییراتی بسیار جزئی و ناچیز در کتب، چاپ جدیدی از کتاب را با قیمتی بالا در نمایشگاه عرضه می‌کنند و با تبلیغات فراوان وانمود می‌کنند که کتاب‌های عرضه شده آنها دارای تخفیف 20 درصدی و یا بالاتر است. در حالی که چنین تخفیفی در واقعیت وجود ندارد و متاسفانه صرفا جنبه تبلیغاتی دارد.


کد خبرنگار : 20